Cocoon (1985)

Sciencefiction / Komedie

geregisseerd door Ron Howard
met Brian Dennehy, Don Ameche en Steve Guttenberg

Art, Ben en Joe, bejaarde bewoners van een rusthuis, gaan regelmatig de muur over om te zwemmen in het zwembad van een leegstaande villa. De laatste tijd lijkt dit hen nieuwe energie te geven. Op een dag nemen Walter en zijn nichtje Kitty hun intrek in de villa. Wat hebben zij te maken met de vreemde cocons in het zwembad? En wat zijn dat voor cocons?

Simpel suf verhaal simpel acteerwerk niet gelachen, verassend einde keek wel lekker weg een 2,5

avatar van jumpstylemovie
Leuk verhaal maar niet heel goed uitgewerkt. Wel vermakelijk.

avatar van ace leader
Geweldige film, hoor. Heel vermakelijk, heel inspirerend. Zulke oude mannen zien vol met energie...al een tijd niet meer zo'n geweldige feel good movie gezien. Erg goed geacteerd door de 3 oude mannen, alleen begint de film een beetje traag en het einde is niet helemaal super. Ben benieuwd naar het volgende deel Science-fiction komedie van de bovenste plank!

avatar van DragQueen
Leuke film, met af en toe wat dramatrekjes. in de vorm van '' het ouder worden, en de eindige dingen in het leven ''. maar verder staan daar een hoop komische momenten tegenover, waarvan de meeste veroorzaakt worden door de energieke oudjes. hilarisch kijkvoer, met aardige special effects voor die tijd. 3,5 sterren.

avatar van Norma
De film begint heel aardig, met wat komische momenten tussen de oudjes en de vraag wat er in de vreemde opgedoken voorwerpen zou kunnen zitten. Tot het moment dat we voor het eerst te zien krijgen dat de duikers eigenlijk aliens zijn vond ik het allemaal best vermakelijk, maar daarna gaat het allemaal wel erg lang door en vond ik het einde te flauw en afgezaagd.
De focus had van mij wat meer rond dat zwembad mogen blijven liggen, de situaties op de boot met de verliefde Steve Guttenberg duurden te lang en haalden het aparte sfeertje er weer helemaal uit.

Een paar grappige situaties, leuke effecten en een origineel gegeven, maar te langdradig uitgewerkt allemaal. Anderhalf uur film (wat zeker voor die tijd toch een vrij gebruikelijke speelduur was) was meer dan genoeg geweest.

avatar van rep_robert
Leuke komedie voor tussendoor maar meer ook niet eigenlijk.

Het idee van de film is fris en leuk, de uitwerking is ook goed gedaan.
De bejaarden spelen in mijn ogen de beste rollen van de film en komen allemaal zeer sympathiek over.
Daarintegen zijn de jongeren in de film en stuk minder, Steve Guttenberg speelt ook een slechte rol. Sowieso is zijn rol een beetje overbodig in deze film. Lijkt wel een beetje beeldvulling om de zwaar overbodige romance met die alien chick uit de beelden.

Daardoor kreeg je in de film ook een hoop overbodige scenes waarvan je denkt, dit hadden ze er net zo goed uit kunnen knippen.
De film leek dus een beetje te lang te duren. 1,5 uur was wel goed geweest.

Cocoon is verder een frisse en leuke komedie, met als hoogtepunten de leuke "bejaarden" en met Guttenberg en de soms langdradigheid als minpunten.

avatar van movie acteurs
Mooie "feel good" movie van Howard. "Happy days" movie kan je het dus ook zeggen. Sowieso vind ik Ron Howard wel een van de betere regisseurs. Het sfeertje zit er goed in met al die oudjes. De scene's in het zwembad stralen veel sfeer uit. Komt denk ik ook door de setting/decors. In ieder geval een film die je op een fijne manier laat geloven in het buitenaardse. 4,0.

Couch Potato
movie fan schreef:
goede film , met een leuk en interessant verhaal , dat goed is uitgewerkt , en ook een leuke cast . heb me er vermaakt mee .

Ik vond het een ontzèttend sterk origineel verhaal, en die oudjes acteerden als de besten! Warme film, een echte feel good movie, jawel!

dominion
vond er niet veel aan want hij was best wel saai

prima film

en de muziek van james horner is heel mooi

avatar van PEN15
Weer een kleine rol van kindsterretje Barret Oliver, die ik al zag in DARYL, twilight zone aflevering GRAMMA en natuurlijk ook the Neverending Story. Waarom is hij nou toch na 1989 gestopt met acteren?

Ik vond dit vroeger een leuke familie film, met mysterie,drama en vooral ook een goed einde. Maar nu vind ik het toch een enge moraal hebben dat senioren naar een "betere plek" worden gehaald.
Dat de oudjes zo goed konden acteren vind ik ook niet zo vreemd als ik zie hoeveel jaren ze al meedraaiden in de filmwereld.

avatar van Nikolas
DragQueen schreef:
hilarisch kijkvoer, met aardige special effects voor die tijd. 3,5 sterren.

Helemaal mee eens maar je vergeet wel het mysterieuze aspect te vermelden wat heel leuk en goed verfilmd is.Door de vergrijzing die we nu meemaken vind ik het nog leuker om naar toe te kijken en scoor ik de film hoog, ook al is het toeval.

avatar van YoG
YoG
Begint heel aardig..maar het tweede deel van de film is te langdradig.
Het verhaal is vrij simpel. Ron Howard weet het toch verfrissend te brengen.

Leuk tussendoortje

avatar van IcU
IcU
Tegenvaller. Had een SciFi verwacht in de lijn van Close Encounters... maar wat je krijgt is een slappe komedie over bejaarden die een harde piemel krijgen en energiek zijn. Toen die alien met de oude mannetjes aan het kaarten was brak mijn spreekwoordelijke klomp. Nee, niet de film die ik hoopte te zien. Erg langdradig en nergens interessant genoeg.

sdr
Hier hebben we gewoon van genoten.
Kijkt heerlijk weg.
Goede acteurs.

Niets mis mee.

avatar van black swallow
film uit de jeugd - vond hem toen eng...die lichtgevende wezens,..

en nu, .. tjah, zo'n film zouden we weer moeten hebben - er zit een optimisme in, een vrolijkheid en vriendelijkheid,...

de vervolgen op deze Cocoon vond ik niets aan - als wel vaker met vervolgen - maar Cocoon 1, is wat mij betreft toch een soort (personal) klassieker,

Best wel een leuke Mystery / Sciencefiction met tevens een mooi en ook best uniek verhaal. Het is inderdaad een "feel good" movie waarvan het verhaal mooi en goed in elkaar zit. Misschien is de film wel wat te zoetjes, zeker het einde. De cast deed het overigens goed en de beelden zien er ook best mooi uit. Al met al gewoon een goede film die zich lekker wegkijkt.

avatar van sofripa
Mierzoete handel. Enkele leuke grap. Te mager als geheel. 2 sterren

avatar van RuudC
Er wordt vaak gemopperd over vervelende kinderen in films. Soms is dat ook wel terecht, maar vervelende bejaarden kunnen nog veel erger zijn. Verdomme, wat heb ik me geïrriteerd aan de oude knarren in Cocoon. Ze zijn voortdurend hondsbrutaal en wanneer ze wat tegengas krijgen, gaan ze ongelooflijk zielig doen. Gelukkig krijgen ze niet heel veel aandacht in deze film, maar voor mij is het toch wel een serieuze smet, zeker omdat juist zij, nota bene door hun gedrag, in een redelijk happy end worden meegenomen.

Voor de rest is het een film die, buiten dat, me simpelweg niet kan boeien. Het is een braaf eighties filmpje waarin de hele tijd niets noemenswaardigs gebeurd en aan het eind nog even met special effects wordt gesmeten om nog iets van een climax te creëren. Voor een komedie heb ik geen enkele keer kunnen (glim)lachen.

Het was een hele tijd geleden dat ik deze film nog eens had bekeken.
Maar het is en blijft een zeer mooie SF-familiefilm.
Puike cast, waarvan velen ondertussen zijn overleden, en een prima scenario.
Ik heb weer genoten van deze uitzonderlijk mooie film.

avatar van Phantasm
Leuk bedacht verhaal dat lekker wegkijkt.

edje555
Geniaal !
Deel 2 is ook goed te pruimen...

avatar van Dago66
Moraal van het verhaal: Iedereen wil oud worden, bijna niemand wil het zijn!

avatar van Queno
Suf, simpel verhaal tussen een stel oudjes en een drietal ge-sfx'te glimmende aliens. Feelgood movies hebben nooit die diepgang en deze film mist een allesomvattend idee om het breder te trekken en intrigerender te maken. De oudjes ontmoeten een stel aliens en dat is het dan.

avatar van sandero16
Queno schreef:

Houdt wel rekening met de tijd waarin deze film gemaakt is. Deze film was in die tijd zeer futuristisch. We zijn nu 30 jaar verder en dus veel verder met de technologie. Als je vanuit deze tijd kijkt is het inderdaad niet top, maar in die tijd wel. Vandaar dat ik deze 3* ster geef.

avatar van Vinokourov
Vreemd verhaal eigenlijk en de humor is net als de bejaarden (waar het in deze film om draait) wat belegen. Het komt er op neer dat drie ouwe knarren stiekeme uitstapjes maken naar een zwembad. In dat zwembad liggen een aantal megaschelpen die voor onvermoede energieke effecten zorgen. Gelukkig blijft alles in de perken en worden ridicule fratsen vermeden. De oudjes komen wel in contact met aliens en dan vertel ik niks meer omdat ik dan ga spoileren. Een half uur voor het einde denk je trouwens al dat je op het einde zit, maar dan gaat alles nog een half uur door. Ook al zo vreemd .

avatar van Boneka
Cocoon is voor mij puur jeugdsentiment. Ten tijde dat ie uitkwam en later op tv kwam had iedereen er het op school over. Unieke avontuurlijke sf film. Dus ik zou deze film meer betitelen als Sciencefiction/avontuur en geen komedie. Zitten wel leuke stukjes tussen, maar hij is soms ook bloedserieus. Wil ik wel zo oud worden? Het is een film ook met mooie dilemma's. Voor die tijd geweldig mooi gemaakt en veel beter dan het flauwe Close Encounters of the Third Kind uit 1977 die ik maar een zwakke film vond. Cocoon is veel volwassener gemaakt. Opbouw is prima verzorgd en als je hem nog nooit hebt gezien zeker verassend. Dat de meesten inmiddels zijn overleden zal je niet verbazen, maar dat Wilford Brimley nog leeft had ik niet gedacht. Inmiddels dit jaar 82. Ook Brian Dennehy zit nog gewoon in ons midden. Maar goed hij is dan ook een alien (lol).

Inmiddels is Cocoon uitgebracht op een prachtige blu ray versie. Ziet er goed uit voor een film van meer dan 30 jaar oud. Muziek is prima verzorgd. Dialogen soms wat zacht. Kan aan mijn speakers liggen. Verder zit er een mooi boekje bij over het ouder worden wat Hollywoodsterren maar moeilijk vinden. Dus het was ook lastig om oudere acteurs te vinden!

Hoe dan ook het verbaast me lichtelijk dat deze film zowel hier als o IMDb zo zwakjes wordt ontvangen. Ik vond het destijds een prima film en anno 2017 nog steeds sterk. Voor de liefhebbers dan maar