ad

Geregisseerd door: Steven Spielberg

Met onder meer: Danny Glover, Whoopi Goldberg en Oprah Winfrey

Releasedatum: 18 december 1985

Over The Color Purple

"It's about life. It's about love. It's about us."

Georgia, 1909. Celie, arm, zwart en geminacht, wordt uitgehuwelijkt aan een oudere man die haar misbruikt. Het leven is niet makkelijk voor Celie, maar zij weet hoe zij moet overleven en heeft maar weinig nodig om het te redden. Dan komt de minnares van haar man, een flamboyante blueszangeres, in haar leven. Zij geeft Celie de moed om te vragen, te lachen, te spelen en uiteindelijk, om lief te hebben.

imageimageimageimageimageimage

Young Celie Harris

Miss Millie

avatar van Jarod13

Jarod13

Pracht film, die na al die jaren nog niks ingeboet heeft.

Pracht rollen van Whoopie Goldberg en Danny Clover.

Voor mij een dikke 5 sterren

avatar van Siauliai

Siauliai

Goldberg en Winfrey, de twee meest labiele, emotionele wrakken die rondlopen in de t.v. en film wereld.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Wat heeft dat met de film te maken?

avatar van Movsin

Movsin

Het is wel goed vertolkt, maar de film is toch wel al te sentimenteel om compleet goed te zijn.

De muziek was wél te waarderen.

Genoemde donkere vrouwen, Goldberg en Winfrey e.a. spelen de sterren van de hemel, juist, maar de film blijft gruwelijk en een lange zit. Ik hou het niet vol om er urenlang naar te kijken, het geweld naar vrouwen, het is barbaars. Voor alle neuzelaars met bekeringsneigingen: het staat me vrij dit te vinden, want snappen dat dit een tijdsbeeld is en verband houdt met slavernij enz. snapt iedereen.

Blijkbaar waren de mannen van slavernij bevrijd enigszins, maar de vrouwen nog lang niet....!

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Niet Spielbergs beste.

Misschien vergis ik me, maar de grootmeester lijkt niet al te veel voeling te hebben met dit specifieke thema. Hij klampt zich vast aan clichébeelden zonder de kijkers ook maar één moment uit te dagen. De moraalles wordt netjes voorgekauwd. Het kwam nogal lomp en melig over, daar kon ook het knappe acteerwerk weinig verandering in brengen.

Bij momenten slaagt Spielberg er wel in om je helemaal onder te dompelen in de sfeer van The South. De purperen velden en de zonsondergangen worden knap in beeld gebracht en het gezang werkt erg aanstekelijk. Helaas: lang duurt dit allemaal niet, een minuut later is het weer volop ellende.

Films als Jaws en Indiana Jones zitten veilig bij Spielberg, maar dit project had hij wellicht beter uit handen gegeven. 2*

avatar van notsub

notsub

The Color Purple is zeker een aardige film, maar ik had regelmatig moeite met de combinatie van drama en humor. De thematiek van de film is natuurlijk erg intens en interessant. Leuk is wel wat anders. De beelden waren regelmatig erg mooi en ook de muziek droeg sterk bij aan de film. Het acteerwerk was overwegend sterk, maar met name de dunne scheidingslijn tussen de luchtigheid en het sterk aangezette drama verteerde ik wat moeilijk. Het totale plaatje klopte uiteindelijk wel. Het einde was helaas weer een typisch inkoppertje naar de hand van Spielberg.

avatar van Shadowed

Shadowed

Ok.

Nog een degelijke titel erbij voor Spielberg. Dit is nu de 24ste film die ik van hem zie en dat maakt Spielberg tot nu toe de regisseur waarvan ik de meeste films heb gezien. Een beetje cliché is het wel, maar ach ja, als ze op TV blijven komen maakt de beste man het me wel makkelijk.

The Color Purple is een beetje zoals veel Spielbergfilms zijn. Heftige onderwerpen verpakt in redelijk standaard gebrabbel. Enkele sterke dramamomenten en mooie beelden, maar ook genoeg bedenkelijke stukjes. In dit geval is dat de humor die soms heel geforceerd overkomt of de licht ridicule scenes.

De film opent met het bloemenveld in ieder geval erg mooi. Visueel ziet het er dan ook netjes uit qua look. Mooie settings, prima details en prima decoratie. Camerawerk is dan weer een beetje matig, en de montage bij vlagen ook niet erg solide. Van Spielberg mag je dat soms iets beter verwachten.

Acteerwerk is wel oké. Diegene die ik er met kop en schouders bovenuit vond steken was Winfrey. Goldberg doet het verder ook wel goed, maar ik vind het andere, meer wijzere type die ze in meer recente films speelt stukken beter. Onderdanig en subtiel is ze wat minder goed in. Verder nog wel een aardige bijrol van Glover.

De film duurt erg lang, maar in een verhaal zoals dit mag dat ook wel. Dat hoort er gewoon een beetje bij. Jammer dat het soms wel wordt opgevuld met irritante komische scenes die behoorlijk uit de toon vallen of karikaturale typetjes die te vaak voorbijkomen. In dit geval waren dat Ivey en Chong.

In het algemeen is het drama wat opgeblazen en sterk aangezet, maar tussendoor zien we wel een aantal erg sterke momenten. Vaak komen die voor in de scenes met Winfrey. De wanhoop van de jonge Celie is ook best goed vormgegeven. Zodra ze groot wordt en door Goldberg wordt gespeeld slaat de toon een iets vrolijker pad in met enkele daalmomenten. Doordat de film soms net wat te vrolijk is, is een echte impact bij mij niet mogelijk. Verder wel een prima film van Spielberg. Niet zijn beste, wel een degelijke toevoeging in zijn carrière.

avatar van Phantasm

Phantasm

Indrukwekkend drama dat prima in elkaar is gezet. Had deze vroeger ook al eens gezien toen ie werd uitgebracht.