Wonderstruck (2017)

2,84

geregisseerd door Todd Haynes
met Oakes Fegley, Julianne Moore en Michelle Williams

'Wonderstruck' volgt het verhaal van twee personen, Rose en Ben, uit verschillende tijdsperiodes. In 1927 besluit Rose, die zich eenzaam voelt, naar New York te reizen om haar idool te ontmoeten. In 1977, nadat Ben zijn moeder verliest door een tragisch ongeluk, wordt hij gedwongen bij zijn oom en tante te gaan wonen. Wanneer hij vervolgens een aanwijzing in een boek van zijn moeder vindt waar zijn vader zou verblijven, trekt ook hij naar New York om zijn vader te vinden en te ontmoeten. Middels een mysterie zullen de paden van Ben en Rose op speciale wijze met elkaar kruisen.

• Vanaf 7 december in de bioscoop
2 BERICHTEN 1 MENING

kappeuter (moderator)
Vanaf 7 december in de bioscoop (The Searchers)

avatar van mrklm
In 1927 verlaat Rose, een doof tienermeisje [Millicent Simmonds] haar vader om in New York in contact te komen met een beroemde actrice [Julianne Moore]. In 1977 gaat Ben [Oakes Fegley] een 11-jarige jongen die na de dood van zijn moeder door blikseminslag doof is geworden op zoek naar zijn biologische vader op basis van een aanwijzing die hij vindt in een boek met de titel 'Wonderstruck'. De eerste helft is een waar genot om naar te kijken, want regisseur Todd Haynes gebruikt de stijl en de sfeer van filmmakers uit beide periodes waardoor je vergeet dat je naar een film uit 2017 zit te kijken. De verwijzingen naar Lillian Gish en haar beroemde rollen in Orphans of the Storm en The Wind zijn bijzonder vermakelijk voor fans van zwijgende films. Oplettende kijkers zullen ook nadrukkelijke verwijzingen zien naar Berlin: Eine Symphonie der Grossstadt en het beroemde trackingshot aan het begin van The Crowd herkennen. De straatscènes in de jaren '70 roepen meteen herinneringen op aan de blaxploitationfilms van die periode, zoals Shaft en Cotton Comes To Harlem, mede dankzij een uitgekiende soundtrack. Deze film blinkt verder uit in kostumering en make-up. Simmonds is bovendien voortreffelijk in de hoofdrol... maar halverwege verliest de film momentum in een langdradige sequentie in het Natuurhistorisch Museum en werkt de film toe naar een afsluiting die bij lange na niet zo verwonderlijk is als de titel ons doet vermoeden. Sterker nog: het is voorspelbare schmaltz en dat is gezien het geniale eerste uur een onaangename verrassing.