The Tale (2018)

Drama / Mystery

geregisseerd door Jennifer Fox
met Laura Dern, Ellen Burstyn en Isabelle Nélisse

De journaliste Jennifer woont in New York met haar vriend Martin. Haar moeder Nettie vindt op een dag een verhaal dat haar dochter schreef op dertienjarige leeftijd waarin ze een relatie tussen een jong meisje en een volwassen coach genaamd Bill blootlegt. Nettie beseft dat het verhaal waargebeurd moet zijn en confronteert haar dochter hiermee. Jennifer herinnert zich de details uit het verhaal echter anders. Ze gaat op zoek naar alle betrokkenen uit het verhaal, maar wanneer de dertienjarige Jenny haar pad kruist, komt de schokkende waarheid naar boven.

avatar van tbouwh
Sundance levert weer een dozijn aan watchlist-titels op.

avatar van Flitskikker
Vanaf 28 mei te zien via Ziggo (in het HBO-pakket).

avatar van Collins
Een zwaar onderwerp. Maar toch niet erg emotioneel gebracht. Niet erg zwaar op de hand. Wel opvallend afstandelijk en feitelijk. Soms een beetje spannend in de confrontaties. Verder is er weinig drama of emotionele opwinding.
Een seksuele relatie tussen een coach en een minderjarig meisje is een onderwerp om erg boos over te worden. Dat dacht ik tenminste. De meeste personages zijn dat niet met me eens. Ze praten er tamelijk nonchalant en wegwuiverig over. Zelfs de moeder van het meisje stroomt niet over van mededogen. Opvallend vaak wordt de tijdgeest er als excuus bij gesleept. In de jaren 70 lag de (seksuele) moraal anders, is een kreet die vaak langs komt. Niemand lijkt het erg serieus te nemen.
Zelfs het misbruikte hoofdpersonage niet. Zij wordt in eerste instantie slechts geleid door nieuwsgierigheid. Ze is journaliste en de kans op een mooi verhaal is natuurlijk welkom. Haar speurtocht naar haar eigen verleden is een hele feitelijke zoektocht. Erg zakelijk en afstandelijk. De journalistieke aanpak is voor haar een veilig middel om de confrontatie met haar verleden op te zoeken. We blijven dan ook verschoond van veel emotie.
Die aanpak werkt voor haar prima en is haar gegund, maar is voor de film niet goed. Die wordt er tam van. Als kijker waan je je soms in een langdradige documentaire. Soms fascinerend, maar vooral feitelijk en koel en met herhaling van zetten. "Ga eens even lekker tekeer, dacht ik af en toe. Laat eens zien dat je eigenlijk heel boos bent. Doe niet zo begripvol. Doe niet zo tam. Stel eens een confronterende vraag". Mijn pleidooi was tevergeefs.
In de verbetenheid waarmee de hoofdpersoon zich op haar zoektocht naar het verleden stort, herken je de emotie trouwens wel. Er zit duidelijk woede en venijn in de zoektocht. In haar dagelijkse gedrag is die emotie nauwelijks waarneembaar.
Laura Dern doet het verder goed, maar is gewoon geen brok sensitiviteit. Veel warmte komt er niet vanaf en veel sympathie roept ze niet op. Zo'n koele verschijning is natuurlijk prima in een film waar de ontwikkeling van een woede bijna onzichtbaar plaats vindt, maar Ik houd in beide gevallen gewoon meer van expressiviteit en zichtbaarheid, denk ik.

Prachtige film over een vrouw die van haar moeder een brief ontvangt die ze als 13-jarig meisje heeft geschreven. Een film over een moeilijk onderwerp (seksueel misbruik van kinderen) dat ook nog eens een persoonlijk verhaal is van de regisseuse. Een aantal sterke momenten en er wordt op een mooie manier gespeeld met het heden en verleden en de (onderdrukte/verdraaide) herinneringen. De gehele cast doet het uitstekend.

avatar van LOTR-lover
Dit is zo'n film waarbij een lastig onderwerp niet word geschuwd, en waardoor je bij sommige scenes absoluut een brok in je keel krijgt. Het word geloofwaardig gebracht, ook al vergeet The Tale soms een beetje de diepte in te gaan die dit onderwerp wel zou verdienen. Maar verder is de boodschap erachter vrij duidelijk en vond ik het een ontroerend, emotioneel verhaal wat ik na afloop wel even moest verwerken. Het acteerwerk van zowel de volwassen als de jeugdige cast is uitstekend en brengt de film nog een trede hoger qua eindcijfer.

8/10 (IMDB)

Pakkend misbruik verhaal.
Jason Ritter zet prima een gluiperige misselijk makende pedo neer.
"The Tale" boeit en weet je mee te slepen.
Heel duidelijk hoe seksueel misbruik het leven van een 13 jarige compleet veranderd voor altijd.
Heftige film die dit laat zien zonder enige vorm van valse sentiment te tonen.

Indringende TV-film van Jennifer Fox naar een eigen ervaring, een geval van pedofilie waarbij het slachtoffer met de feiten niet naar buiten durft te treden. Naar verluidt zou Laura Dern, die overtuigend de hoofdrol in de film waarneemt, eveneens onder dergelijk gebeuren hebben geleden.
Film is geen "in-één-adem-flashback" maar is afwisselelend heden en verleden en hanteert ook gefantaseerde confrontaties en legt met hernemingen de nadruk op het belang van sommige feiten. Zit op dat vlak dus wel goed en origineel ineen.
De intieme scènes met de volwassene en het kind werden gedraaid met de "body double"-procedure, maar komen hoe dan ook toch gewaagd en onthutsend over.
Naast Laura Dern, zijn Jason Ritter en Elizabeth Debicki goed gecast als personen die gemakkelijk het vertrouwen van een kind kunnen winnen en ook Isabelle Nélisse, als het 13-jarig meisje, levert mooi acteerwerk.
Film die aansluit bij de vele gevallen van sexuele misbruiken die nu, vooral in de amusementswereld, de kop op steken.

Regisseur Jennifer Fox put voor deze film uit haar eigen persoonlijke ervaringen, zoals ze die beschreef op 13-jarige leeftijd. Het is een hartverscheurend en pijnlijk verhaal over een vrouw van middelbare leeftijd, die voor het eerst na vele jaren opnieuw geconfronteerd wordt met haar jeugd en de verwarde gevoelens, die haar ervaringen destijds bij haar opriepen. Zware kost waar je niet vrolijk van wordt.

Jennifer Fox had geen beter moment kunnen kiezen om ten tijde van de talrijke #MeToo onthullingen haar eigen verhaal te verfilmen. Met Laura Dern heeft ze een geweldige protagonist, die zichzelf overtreft met een uitermate geschakeerde rol. Zonder meer een beklijvende film, die je niet onberoerd laat. Een topper.