Leave No Trace (2018)

geregisseerd door Debra Granik
met Ben Foster, Thomasin McKenzie en Jeff Kober

Will leeft een paradijselijk bestaan in Forest Park, een regenwoud in Portland, met zijn dertienjarige dochter Tom. Door een misstap verandert hun leven voorgoed wanneer de autoriteiten hen uit hun verborgen woonomgeving haalt. Hierdoor moeten vader en dochter op zoek naar een nieuwe plek die ze hun thuis kunnen noemen.

• Vanaf 8 november in de bioscoop
  • vanaf 21 maart 2019 te koop op dvd

avatar van Filmkriebel
De eigen weg

Eén van de beste films van het jaar vind ik ook. Over een vader en zijn dochter die homeless in de natuur leven en geen behoefte lijken te hebben aan leven in een maatschappij. Al vanaf de eerste minuten greep deze situatie me naar de strot. Het gekke is dat ze eigenlijk niet echt ongelukkig zijn. Ze hebben veel tekort maar ze hebben elkaar en hebben hun manier om te leven. Op een dag worden ze opgepakt en probeert men hen te herintegreren in de maatschappij.
Veel achtergrond over hoe ze in hun precaire situatie verzeild raakten wordt niet gegeven; miste ik wel maar het maakte de film er niet slechter op. Een eerlijke en lieve film met een goede chemie tussen beide acteurs. De dochter voelt zich later in de film meer aangetrokken tot sociaal contact met andere mensen en je raadt al dat ze op het einde zal kiezen voor haar eigen weg. . Van begin tot eind een sterke film, waarbij mensen op een positieve manier getoond worden.

avatar van missl
Vader met een trauma, die niet langer in de maatschappij kan en wil leven neemt zijn dochter mee het oerwoud in. Daar leren ze te overleven en veel samen te zijn. Dochter wordt overal in mee genomen en leert weinig om eigen beslissingen te maken. Ik vond vooral de rol van Foster erg oppervlakkig, het meisje maakt wel veel goed en je ziet haar groeien in deze film.

avatar van david bohm
Aangename film met oogstrelend groene kleuren en een aantal prachtige scenes. Tempo van de vertelling is niet hoog, het acteerwerk is sterk. Wat de film wil zeggen weet ik niet precies. Durf te vertrouwen?

avatar van de grunt
Zeldzaam mooie ode aan de natuur. Kippenvel.