Leave No Trace (2018)

geregisseerd door Debra Granik
met Ben Foster, Thomasin McKenzie en Jeff Kober

Will leeft een paradijselijk bestaan in Forest Park, een regenwoud in Portland, met zijn dertienjarige dochter Tom. Door een misstap verandert hun leven voorgoed wanneer de autoriteiten hen uit hun verborgen woonomgeving haalt. Hierdoor moeten vader en dochter op zoek naar een nieuwe plek die ze hun thuis kunnen noemen.

• vanaf 21 maart te koop op dvd

avatar van Filmkriebel
De eigen weg

Eén van de beste films van het jaar vind ik ook. Over een vader en zijn dochter die homeless in de natuur leven en geen behoefte lijken te hebben aan leven in een maatschappij. Al vanaf de eerste minuten greep deze situatie me naar de strot. Het gekke is dat ze eigenlijk niet echt ongelukkig zijn. Ze hebben veel tekort maar ze hebben elkaar en hebben hun manier om te leven. Op een dag worden ze opgepakt en probeert men hen te herintegreren in de maatschappij.
Veel achtergrond over hoe ze in hun precaire situatie verzeild raakten wordt niet gegeven; miste ik wel maar het maakte de film er niet slechter op. Een eerlijke en lieve film met een goede chemie tussen beide acteurs. De dochter voelt zich later in de film meer aangetrokken tot sociaal contact met andere mensen en je raadt al dat ze op het einde zal kiezen voor haar eigen weg. . Van begin tot eind een sterke film, waarbij mensen op een positieve manier getoond worden.

avatar van missl
Vader met een trauma, die niet langer in de maatschappij kan en wil leven neemt zijn dochter mee het oerwoud in. Daar leren ze te overleven en veel samen te zijn. Dochter wordt overal in mee genomen en leert weinig om eigen beslissingen te maken. Ik vond vooral de rol van Foster erg oppervlakkig, het meisje maakt wel veel goed en je ziet haar groeien in deze film.

avatar van david bohm
Aangename film met oogstrelend groene kleuren en een aantal prachtige scenes. Tempo van de vertelling is niet hoog, het acteerwerk is sterk. Wat de film wil zeggen weet ik niet precies. Durf te vertrouwen?

avatar van de grunt
Zeldzaam mooie ode aan de natuur. Kippenvel.

Een oase van rust deze voortkabbelende mooie film. Goed acteerwerk en prachtige natuurshots. Ondanks het redelijk voorspelbare plot heb ik mij geen minuut verveeld.

avatar van DBTim
missl schreef:

Ik vond dat oppervlakkige van Foster juist sterk bij zijn personage passen. Mensen met een trauma die actueel is (in de vorm dat ze belemmerd worden door hun klachten) zijn emotioneel gezien vaak vlak. Vond dat hij dat sterk neerzette.

avatar van missl
DBTim schreef:

Door die oppervlakkigheid kun je er zelf een invulling aan geven dat klopt, jouw uitleg klinkt goed maar ik had graag wat meer gezien van hem in deze film.

Mooi verhaal. Een getraumatiseerde veteraan die zich niet kan vinden in de maatschappij en daardoor altijd op de vlucht is. Woont graag vrij in de bossen. Doet dit met zijn dochter waar hij alles voor over heeft. Voor ons dakloos, maar voor zijn dochter een onbekend begrip, want een tent in de bossen is voor haar een thuis en dus niet perse dakloos. Geen huis is niet noodzakelijk geen thuis... Er is ook nooit discussie of ruzie. Maar dochter heeft geen problemen en ondanks dat ze haar vader steunt, vindt ze rust in een gesettelde omgeving, zoals noodopvang of trailerpark. Ondanks haar liefde en begrip voor haar vader, wilt ze toch ergens een normaal leven. Film zeer rustig verteld. Voor mij kon de film aangrijpender zijn moest er meer soundtrack zijn. Door het ontbreken ervan is de film rauwer en realistischer, maar voor mij dan ook iets te stil en braaf. Maar dit zal wel de opzet geweest zijn. Maar op de kritieke scenes zou voor mij een goede soundtrack zekerlijk voor een traantje gezorgd hebben...

avatar van john mcclane 2
Een prachtige , Mooi in zijn eenvoud en traagheid , want het werkt .
Je leert de karakters echt kennen.En Leeft met ze mee .
En een trauma is aan de andere kant natuurlijk alles behalve eenvoudig , die weg wil je eigenlijk niet afgaan .

avatar van Thomas83
Een film naar mijn hart. Een verhaal dat in handen van veel andere schrijvers of regisseurs een opgeblazen drama had kunnen worden krijgt van Granik een veel mildere en oprechtere behandeling. Granik kan eigenlijk ook alles rustig voort laten kabbelen en vertrouwen op Foster en McKenzie, die allebei ongelofelijk zijn.

Foster vind ik nog wel eens wat al te intens spelen, maar in deze rol onderdrukt hij dat precies genoeg. Will is als een gewond dier en breekt echt je hart. En McKenzie is zo goed, zo naturel, dit moet wel haar grote doorbraak zijn. Mooi ook dat lichtelijke mompelen dat ze soms doet, en in lijn met de hele film blijven onnodig grootse gebaren achterwege. Er zijn geen uitbarstingen of zelfs maar dialogen nodig om over te brengen hoe Will en Tom zich voelen.

Na Winter's Bone is dit alweer de tweede regelrechte voltreffer van Granik. En het is een totaal andere film. Eerder een halve feelgoodfilm vol met vriendelijke en goed bedoelende mensen. Had ik deze film iets eerder gezien dan was deze nog mijn top-10 over 2018 in gekomen. Nu ben ik ook erg benieuwd naar haar andere werk. En oh ja, wat een schitterende bossen zie je in de film. Het viel echt op. 4.0*.

avatar van Baboesjka
Een erg mooie film. Het verhaal, de natuur, de sfeer, het overtuigende acteerwerk. Ik moest er even in komen, maar werd er toen in meegenomen en ik was zo blij dat ik was gegaan. Het was de laatste dag dat hij draaide. Ik twijfelde van tevoren, maar toen ik in de zaal zat en de film op prachtige wijze vorderde, wist ik dat ik de juiste keuze had gemaakt. Een waar pareltje! 4,5*

avatar van macrobody
Deed me een beetje denken aan Captain Fantastic. Ook hier wordt men gedwongen zich aan het keurslijf aan te passen. Als kind moet je eerst volkomen geprogrammeerd worden op de indoctrinatie kampen om vervolgens als volwassene je leven als slaaf van het systeem te volbrengen. Als je hier van afwijkt ben je abnormaal. Maar wie is hier nou gek? Zij die elke dag in de file staan of zij die vrij zijn?
En wie denkt dat hij vrij is moet maar eens stoppen met belasting te betalen dan zal je zien wie je baas is.

avatar van macrobody
mrklm schreef:
Het is tevens prettig om een film te zien waarin iedereen, inclusief de hulpverleners, begrip tonen en werkelijk alles doen om Will en Tom te helpen.

A) dat hadden ze helemaal niet nodig B) Hielp geen fluit en C) Uiteindelijk hebben ze het zelf opgelost.
Ondanks de goede bedoelingen van sommige mensen, misschien moet men wat meer zelfverantwoordelijkheid geven, maar dat vergt een geheel andere aanpak van een samenleving.