Sidney Hall (2017)

Alternatieve titel: The Vanishing of Sidney Hall

Drama / Mystery

geregisseerd door Shawn Christensen
met Logan Lerman, Elle Fanning en Kyle Chandler

De film vertelt het verhaal van de jonge romanschrijver Sidney Hall in een tijdsbestek van twaalf jaar in drie verschillende stadia. Sidney wordt verliefd en schrijft vervolgens een geweldig boek dat hem wereldberoemd maakt. Hierdoor raakt hij in een neerwaartse spiraal die hem ruïneert. Uiteindelijk verdwijnt hij zonder enig spoor.

avatar van 606
Begint een knappe dame worden die Elle.

avatar van TornadoEF5
Hier kijk ik enorm naar uit!

Net gezien, geen idee waarom deze film wordt afgekraakt !!
Prachtige film zeer realistisch gespeeld. Opbouw van de film is anders maar dat geeft ook een bredere dimensie aan de film. Waardoor de zwaarte van de verhaal lijn naar het einde schuift.
volgens mij een aanrader voor mensen die een standaard drama film te klef vinden.
4,5 Sterren

**** */2

Prachtige film.

avatar van beyondo
Je hebt films die mooie recensies, hoge scores krijgen, met hoge verwachtingen kijk je, en dan.. ontgoocheling. Gelukkig heb je dan soms eens een film als deze, waar je niets van heb gehoord, die dan zo goed is.

avatar van Heida
Een zeer mooie en aangrijpende film. Had er nog nooit van gehoord, maar ben blij dat ik hem gezien heb. Een klein pareltje !

Goeie film over een jongeman die zijn eerste boek schrijft en dat een groot succes wordt. Een goed verhaal dat vooral vanwege de uitstekende opbouw weet te intrigeren. En alhoewel het einde zeker niet slecht is, steekt het toch een beetje schril af bij de rest van de film. Twee mooie rollen van Logan Lerman en vooral Elle Fanning.

avatar van xaid
Wauw vond hem prachtig

Pfff geweldige film , de laatste 30 min komen hard binnen ..echt een pareltje

Ik begrijp ook de slechte kritieken niet van bijna alle kranten , ik ben zelf kritisch en vond hem geweldig

avatar van xaid
maurice32 schreef:
couldn't agree more, ik smijt ook niet met maximale scores vond het ook zeker een pareltje!

avatar van Actarus
Wat een ontdekking ség!
Een ongewone manier van filmvertelling, met hints en verwijzingen her en der. Heerlijk script dat met een swingende editing in beeld is gebracht, meesterlijk zelfs.
Een parel, boeiend van begin tot eind, meer kan je hierover niet zeggen...just watch!

avatar van Actarus
beyondo schreef:

idd, DIT zijn nu eens films die Oscarwaardig zijn!

Heel behoorlijk, mooi in elkaar gezet maar ook wat timide en te afstandelijk. Heeft, ondanks dat het qua opzet de allure van een filmhuis titel heeft, echt het potentieel om uit te groeien tot een klassieker die de massa zou kunnen aanspreken, maar op één of andere manier lukt dat net niet. Wellicht duurt het wat lang voordat de puzzelstukjes op zijn plaats vallen, en realiseer je je daardoor als kijker wat te laat dat dit eigenlijk een mooi triest verhaal is, iets in de lijn van The English Patient. Een bezienswaardige film is wat er overblijft, maar dus niet de mokerslag die er in had gezeten. Sterk spel van Lerman in één van zijn eerste volwassen rollen en vooral van de enorm talentvolle Fanning(haar sterfscène is er één die je nooit zal vergeten), een dame die ongetwijfeld binnenkort tot de grootsten in Hollywood gerekend zal worden. Jammer alleen dat Chandler, in de derde belangrijke hoofdrol, een beperkt acteur is die nauwelijks de gewenste emotie in zijn spel laat zien, en dat Michelle Monaghan als Sidneys gekke moeder verkeerd is gecast en niet kan overtuigen. Ga dus niet helemaal mee in de overenthousiaste reacties hier tot dusverre, maar de moeite waard om een keer te kijken is deze Sidney Hall zeker.

Knappe film waarin het precies de grillige, onchronologische opmaak van het verhaal is dat een meerwaarde vormt en de film boeiender en genietbaarder maakt naarmate hij vordert. Prima montage dus en tevens heel behoorlijk acteerwerk. Ook de soundtrack mag er zijn.

avatar van Woland
Ik heb de film enigszins willekeurig opgezet, voornamelijk vanwege een omschrijving die me aansprak en de goede beoordelingen hier. En ik ben bijzonder blij dat ik dat gedaan heb, want The Vanishing of Sidney Hall bleek een klein pareltje van een film te zijn. Het zal niet iedereen liggen, want enigszins arthouse is het zeker en als ik iets van kritiek moet hebben is het wel dat het wat aan de lange kant bleek, maar desondanks is dit absoluut één van de betere films die ik dit jaar gezien heb.

In The Vanishing of Sidney Hall volgen we een jaar of vijftien in het leven van de jonge schrijver Sidney Hall, die (zoals de titel al verklapt) na een doorslaand literair succes de anonimiteit opzoekt. Hoewel, ik zei 'volgen', maar dat is eigenlijk een slechte term; vanaf het begin is de film niet-chronologisch, en wordt er regelmatig heen en weer gesprongen in de tijd. In de loop van de film komen we steeds meer van de details over de geschiedenis van Sidney Hall, zijn succes, de achtergrond van zijn boek, maar ook de donkere kanten zoals de zelfmoord van Brett, zijn hallucinaties en psychische problemen die deels veroorzaakt lijken door huiselijke ruzies, en de schuldgevoelens die hij krijgt nadat ook zijn boek lezers tot zelfmoord heeft aangezet. Knap genoeg is er in het begin aan de ene kant veel onduidelijk en leidt dat (in mijn geval) tot steeds meer geïntrigeerd worden door het verhaal, maar desondanks zijn de verschillende fases in zijn leven met alle tijdssprongen en niet-chronologische vertelvolgorde prima te volgen. Zelfs als veel van de puzzelstukjes pas op het laatst écht op hun plaats vallen, al zijn bepaalde revelaties toch wat minder interessant , in het bijzonder de oorzaak van de psychische problemen van Sidney.

Het verhaal en plot waren dus al spek voor m'n bekkie, al is het getroebleerde leven van een schrijver misschien wel een typisch indie-onderwerp. De muziek is ook erg indie, maar dat is prima. Ik weet trouwens niet genoeg van de details van het leven van J.D. Salinger, maar er liggen duidelijke parallellen tussen Sidney Hall en hem: jonge schrijver die uit het niets een grote hit scoort, die door criticasters als obsceen en immoreel wordt verklaard en de schuld krijgt van uitwassen ten gevolge van het boek, en zich vervolgens afsluit van de wereld. Maar buiten het verhaal vond ik de rest van de film ook sterk; visueel was het gewoon goed, en de cast zet een uitstekende prestatie neer waarin het hele verhaal zeer geloofwaardig overgebracht wordt. Ik zag meerdere bekende gezichten die ik buiten Elle Fanning niet uit mijn hoofd kon benoemen, maar Logan Lerman als Sidney Hall vond ik erg fijn acteren, en eigenlijk vond ik er geen dissonanten tussen zitten. Het is wat traag, lang en een serieuze drama/mysterie-film (met wat vleugjes romantiek en coming-of-age), maar voor diegenen die daar niet door afgeschrikt worden kan ik dit van harte aanraden.

Al is niet iedereen het met mij eens zo te zien, met een absurd lage Rotten Tomatoes score van 12 %. Veel gehoorde klachten over pretentieus, manipulatief (enigszins ironisch als je opgelet hebt in de film) en ongeloofwaardige karakters, terwijl ik ze juist een stuk menselijker vond dan in het gros van de films. Weet ik gelijk ook weer dat ik recensies met een goeie korrel zout mag nemen.

Interessante vertelling die mooi is gebracht. Zeer de moeite waard.