• 8.303.591 stemmen

Met onder meer: Casey Affleck, Rooney Mara en Will Oldham

Releasedatum: 16 november 2017

Plot A Ghost Story

"It's all about time."

'A Ghost Story' volgt een spookachtige gedaante die eens een man is geweest. Nadat hij vroegtijdig de aarde heeft moeten verlaten, keert hij terug naar zijn voormalige huis om er eeuwig rond te dwalen. Daar is hij getuige van zijn rouwende geliefde en ziet hij toe hoe zijn bestaan gedurende de tijd langzaam aan het vervagen is.

imageimageimageimageimageimage

avatar van thegoodfella

thegoodfella

Onderhond schreef:
Doorsnee.

Een goed voorbeeld van een arthouse film die even cliché is als een Hollywood film, alleen dan binnen zijn eigen niche. Ondanks dat je toch zou verwachten dat het uitgangspunt voor enige interessante momenten zou kunnen zorgen, is het vooral vakjes afvinken.

Tsai is inderdaad soms herkenbaar in het tempo en lengte van de shots, al mist deze film dan wel die onvatbare humor die het tempo bij Tsai draaglijk maakt. Mara die minutenlang taart zit te eten is gewoon een saaie taarteetscene. Wie onthaasting nodig heeft kan er nog iets nuttig van maken, misschien werkt het ook beter als je wél binding hebt met de personages, maar verder iets teveel van dat soort scenes, die veel te lang doorgaan terwijl het punt al dubbel en dik gemaakt is.

Het spelen met de aspect ratio is ook een compleet falen. De film oogt sowieso weinig bijzonder, de momenten dat het toch mooi lijkt te ogen zitten de afgeronde hoekjes en het 4:3 formaat dik in de weg. De Arvo Part-achtige soundtrack wist ook maar halvelings te overtuigen, soms wel oké, vaak erg verwacht en ongeïnspireerd.

En dan zijn er nog van die momentjes als het briefje, waarvan je de boodschap niet te lezen krijgt. Erg makkelijke shortcut om je film zogenaamd wat interessanter te maken. Of de timeloop, die eigenlijk ook helemaal niks toevoegt. Of de monoloog, compleet oninteressante cafépraat die zowel als komische en serieuze interpretatie faalt.

Af en toe krijgt Lowery het sfeertje wel goed, maar dat lijkt meer op toeval dan op kunde. Zo kon ik wel lachen om de onzinnige ondertitels bij het korte spokengesprek, terwijl ze beter het gemompel van Affleck ondertiteld hadden. Maar uiteindelijk is het gewoon een hele brave film die netjes binnen de lijntjes kleurt. Alleen niet binnen die van Hollywood, wel van de contemplatieve/slow cinema (of welk labeltje er tegenwoordig opplakt). Kan veel beter allemaal.

Ik kon dit niet beter verwoorden en ik ben een die-hard arthouse liefhebber. Dit is inderdaad in dat genre een kopie van een kopie van een kopie. Het geheel is niks vernieuwends en braafjes allemaal zeg

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

• 20360 berichten

Viel me in het eerste half uur een beetje tegen. Moest wat wennen aan het laken en de film leek af te gaan op een film over leven en dood waar de doden de levenden niet kunnen bereiken, maar dat was een veel te snel oordeel want daarna werd het bijna per scene boeiender toen het niet zozeer over leven en dood maar vooral ook over de vraag wat tijd is bleek te gaan. Veel ambitieuzer en veel interessanter. Het einde is ronduit prachtig. Veel beter dan de southern gothic Ain't Them Bodies Saints waar ik vooral een niet helemaal werkende ambitieuze film in zag. Oh ja, fijne soundtrack.

Basto

Wat een briljante film is dit!

Een emotionele achtbaanrit; romantiek maakt plaats voor rouw, eenzaamheid, irritatie, humor en verwondering. Een origineel verhaal dat zijn gelijke niet kent. Traag, ja, het is even je innerlijke rust vinden, maar dan komt dit existentiële meesterwerk ook prachtig binnen.

Een van de beste films van deze eeuw!

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Basto schreef:

Wat een briljante film is dit!

<knip>

Een van de beste films van deze eeuw!

Yep, alleen Vozvrashchenie en Melancholia stijgen er boven uit.

Check mijn top 10 voor het onweerlegbare bewijs.

avatar van Warp

Warp

Basto humor ook ja? Ik vond het idee gane en stoffen kleed ‘geinig’ maar de humor heb ik er niet ontdekt

avatar van Graaf Machine

Graaf Machine

Warp schreef:

Dat onderonsje tussen die twee spoken was toch wel grappig hoor.

Warp schreef:

Dat hij het gezin met die drukke kinderen wegjaagt een ook dat feestje verstoorde met traditioneel gespook, moest ik toch wel erg om lachen.

Onderhond schreef:

Wat er op dat briefje stond, was op hoofdlijnen toch best makkelijk in te vullen. Zeker in het licht van de timeloop en cafépraat over de zinloosheid van het aardse bestaan…. Die shortcut was een volkomen logisch gevolg daarvan.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

eldorado schreef:

Goedkoopste en saaiste film óóit

Wat heb jij een rare manier van films beoordelen

avatar van mikey

mikey

saaie arty film waarin het spook van affleck (een vreselijke gast overigens) in een wereld van een 70's fotoformaat moet ronddolen. Niet dat de beelden van deze film er goed bij passen, maar omdat het interessant is.

Afgrijselijke muziek ook.

Toegeven, ik ben ong 30 minuten lang weggevallen tijdens de film. Wellicht omdat het te irritant werd. Maar ik wil wel erg graag stemmen, een stem voor de eeuwigheid.

avatar van John Milton

John Milton

Ik dacht 'och jee, deze op Netflix, eens kijken of er ontgoochelde kijkers zijn', en de meest recente comment stelt niet teleur.

Moet zeggen dat ik het prima snap trouwens, mikey. Ik vond hem prachtig, maar je moet hier wel een beetje van houden. Arty, ja zeker... Maar saai vond ik het geen moment. Slow cinema uit Taiwan kan ik weer weinig mee, terwijl anderen er lyrisch over zijn. Tsja

avatar van mikey

mikey

John Milton schreef:

favoriete films die op de netflix verschijnen kunnen inderdaad voor teleurstellende reviews/ lage gemiddelden zorgen. OH klaagde er laatst over bij een obscuur filmpje, vergeten welke. Ik klaagde erover bij Open House (prachtfilm, maar wel een netflix original). Maar ja, het is gewoon niet anders.

avatar van horizons

horizons

• 2040 stemmen

The Green Knight idem.

avatar van horizons

horizons

• 2040 stemmen

Fijne intrigerende film deze 'a ghost story'. Maar inderdaad niet voor iedereen.

avatar van Canicross1

Canicross1

Ik heb hem na een kwartier uitgezet ,was een zeik film

kappeuter (crew films)

Eigenlijk een briljant uitgangspunt door de omkering van het perspecief in geestenfilms.
Dat zou een flauwe gimmick kunnen zijn, maar dat is het hier zeker niet. Het werkt juist heel goed in deze film over de vergankelijkheid en eindigheid van het leven en de nietigheid van de mens.
A Ghost Story raakt bij mij zeker een gevoelige snaar, vooral richting het einde van de film.

Deze film zou een opsteker moeten zijn voor Nederlandse filmmakers, want met een budget van slechts $100,000 kun je zien dat met een goed idee en uiteraard creatieve visie 'alles' mogelijk is.

Interessante IMDb trivia:

IMDb trivia schreef:
In order to achieve the shape for the ghost Casey Affleck had to wear several petticoats and a hoop under the sheet.

IMDb trivia schreef:
The pie scene was done with just one take. Rooney Mara said it was vegan chocolate flavored and tasted terrible.

Ik dacht dat zij nogal een vegan typje was, maar blijkbaar en mogelijk met opzet hadden ze haar een vieze taart gegeven. Het werkte dus wel voor de scène.

IMDb trivia schreef:
David Lowery wrote the film as a reaction to the 2015 New Yorker article The Really Big One by Kathryn Schulz. The article discusses potential natural disasters that could destroy humanity much in the same vein as the monologue given by the Prognosticator in the middle of the dance party who predicts that humanity as a whole is doomed.

Dit laatste is natuurlijk geen nieuw perspectief, vast ook al behandeld door grote filosofen. Kijk eens wat Woody Allen hierover zegt in 2012, opvallend veel overeenkomsten met de monoloog in A Ghost Story:
Woody Allen about meaning of life on Earth

avatar van gigabyte

gigabyte

Man, o man, waar heb ik naar gekeken? De saaiste, stomste film ooit. Geen horror, spanning of wat dan ook. De producent zal wel flink aan de dope, of alcohol gezeten hebben om deze film zo te maken. Echt, dit gaat mijn verstand te boven, dat mensen deze film zo hoog kunnen waarderen.

Canicross1 schreef:

Ik heb hem na een kwartier uitgezet ,was een zeik film

Ik heb de film dan wel uitgekeken, met tegenzin. Maar goed dat je stopte na een kwartier. Deze film is zonde van je tijd.

Toon_tjuh schreef:

Van een opbouw zie ik niets terug, wat een saaie film met tergend trage shots. Zit minuten lang naar een vrouw te kijken die zich misselijk eet aan taart en dan alles uitbraakt. Een spook met een laken over zijn hoofd? Serieus? Was het geld op?

Inderdaad, deze film is niet aan te raden als je het bekijkt op een Oled TV. In verband met ingebrand beeld, door de eeuwige stukken stilstaand beeld fragmenten, waarin niets gebeurd.

Men kan beter op een terras zitten, dan zie je meer leven in de brouwerij.

avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

Ik heb deze film een tijdje links laten liggen, deels ook omdat ik dacht dat dit niets voor mij zou zijn, en ook de commentaren zo enorm afschrikken, met traag in superlatieven uitgedrukt. Volledig onterecht zo blijkt.

Dit was een heel mooie film. Veel horrorfanaten zullen uiteraard ontgoocheld zijn, en wellicht gaan veel mensen met verkeerde verwachtingen deze film bekijken. Ik zelf zie de film meer als science-fiction, en dan nog één van de beste in zijn soort.

Een tijdje dacht ik dat we door het leven van de geest de evolutie v/d Aarde en planeet zouden zien, omdat er enorme tijdssprongen worden gemaakt. Dat blijkt uiteindelijk niet zo te zijn omdat er een timeloop zou zijn, maar ik dacht eventjes aan een quote van Albert Einstein: "'I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." Uiteindelijk bleek het een time loop te zijn, en was die scène dus een scène uit het verleden. Daardoor zie ik ook een heel kleine continuiteitsfout, want als de geest de andere geest (twee keer de man zelf) ziet, en de ene geest slaagt erin het briefje uit de muur te halen, dan zou dat voor de andere ook zichtbaar moeten zijn, maar de oude geest ziet de jongere geest niet, maar zou wel diens acties moeten zien of de gevolgen, en dan dat briefje moeten zien. Als je speelt met tijd, ga je verder altijd die details enzovoort zien.

Hoe dan ook, het is een film die wel hints heeft waarover het gaat waaronder de monoloog tijdens de dance party. En dieper daarop ingaand, is het een proces rond verwerking, loslaten en afsluiten, maar in dit geval is het zo dat de film niet focust op de achtergeblevene, maar op de heengegane persoon. En eigenlijk moet dat zelfs nog veel traumatischer zijn dan als achtergeblevene, want je hebt niets van impact. Vreemden infrilteren je huis, vreemden infrilteren je vrouw. En je kan zelf niets doen, het moet allemaal doodsaai en doodergerlijk zijn. Je ziet je vrouw lijden, en je kan niets doen. Zelfs niet troosten. Je ziet ze vertrekken, of met een ander uitgaan, en je kan alleen maar toekijken en denken: "hoe kan ze me zo snel vergeten". Moest ze dat niet doen, en heel haar leven in een hoekje zitten wenen, dan zal dat ook nog pijnlijker geweest zijn voor de geest. Er is gewoon geen goed scenario aanwezig waardoor dat dat lijden draagbaarder wordt. In feite is zo een leven gewoon een enorm hard verdict.

Echt een heel boeiende film, en een concept waar eigenlijk nog veel meer mee kan gedaan worden. In die zin vond ik het heel inspirerend. Het is dat ik geen schrijver ben, maar heb na het gevoel na deze film te zien eigenlijk geen writer's block meer te hebben.

avatar van joachimt

joachimt (crew films)

Best een lollige film eigenlijk. Maf om een moderne film te maken met een gast onder een laken. Ik zag de humor er wel van in. Daarnaast had de film een erg lekker sfeertje. Langzaam, kalm, maar ik bleef geboeid kijken. Geen overdreven cliche-schrikmomenten (ik schrok wel van de bulldozer). Fijn gefilmd. Maar ja, het blijft een gast onder een laken.....

avatar van KingJ

KingJ

fijne film die wel rust, geduld en conceptueel denken van de kijker vraagt

traag soms visueel heel mooi

melancholisch en hij zet je dus aan het denken…

je moet wel verder dan het laken kijken want daar gaat het niet om

toch wel een aanrader!

avatar van filmfan0511

filmfan0511

Enkele dagen geleden gekeken, maar ik wilde de film toch even laten bezinken voor het neerschrijven van een review. A Ghost Story blijft in ieder geval in m'n hoofd rondspoken. Persoonlijk moest ik er wel echt inkomen; het pakweg eerste halfuur verloopt excessief traag, en de scènes tussen Casey Affleck en Rooney Mara worden wel héél zweverig neergezet. Maar zo na een tijdje, ongeveer tijdens de scène waarin Mara's personage twee minuten lang die taart zit te eten, begon het voor mij allemaal te klikken. Als die klik niet was gekomen, was hier geen hoog cijfer uitgevloeid, dus dat mensen dit niks vinden kan ik begrijpen. Maar het is toch wel echt prachtig wat regisseur David Lowery hier neerzet en probeert te vertellen. Een verhaal van enorm existentiële proporties enerzijds, dat anderzijds tot de laatste seconde gegrond is in diepmenselijke waarden en gevoelens. Die momenten waarin hij praat met de andere geest in het andere huis, die niet meer wist op wie hij/zij aan het wachten was, gaf me een brok in de keel. Ik kan me op dit moment geen enkele film voor de geest halen die zo schrijnend zaken als de dood, en het tijdloze en het existentiële dat daaraan vasthangt, weet over te brengen. Het is geen comfortabele zit, wat Lowery je hier voorschotelt, maar het blijft wel lang nazinderen, en dat is iets waar alleen maar goede films toe in staat zijn. Het einde met het uiteindelijke vinden van het briefje is overigens perfect.

Het is dus vooral een ideeënfilm, en de emoties die aan deze abstracte vertelling vasthangen. Visueel worden er wel wat leuke dingen gedaan, maar niks al te speciaals. Het is een hele gewoon uitziende film, zonder te veel toeters en bellen. Lowery's meer recente The Green Knight staat op dat vlak wel een aantal niveaus boven deze film. Maar het zijn uiteraard films met een totaal andere opzet en bedoeling. In ieder geval, A Ghost Story zal nog wel even blijven hangen. Het is niet direct een film die ik nog eens zal opzetten, maar zoiets staat los van een beoordeling. 4*.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Om de één of andere reden had ik met 'A Ghost Story' (2021) meer een luchtige horrorkomedie verwacht. Grappig is 't wel op een absurdistische manier, maar misschien is de grootste grap hoe consequent het spookthema wordt doorgetrokken. Een entiteit die ooit een man was (Casey Affleck) zweeft tussen tijd en ruimte op zoek naar betekenis. In de meest letterlijke zin een spook dat bestaat uit een mottig tafellaken en gaten bij de ogen. Toch steekt er achter die koddige verschijning een zoekende figuur voor wie de tijd verglijdt en wiens invloed op de wereld tanende is. Hij heeft niet meer de taal om mensen uit de levende wereld deelgenoot te maken van zijn bestaan, terwijl hij steeds meer een stukje van zijn menselijke zelf verliest. Des te schrijnender wanneer zijn triestige oogopslag op het rouwproces valt van zijn vroegere echtgenote (Rooney Mara). Moet hij vasthouden aan een steeds veranderende wereld of meegaan in de cyclus der dingen?! Het maakt 'A Ghost Story' (2017) een rustig meanderende, contemplatieve film met een warm kloppend hart. Al wordt 't concept naar het einde toe wel een tikkeltje overdreven wanneer de geest zich opeens volledig losmaakt van tijd en ruimte.