A Ghost Story (2017)

Drama / Fantasy

geregisseerd door David Lowery
met Casey Affleck, Rooney Mara en Will Oldham

'A Ghost Story' volgt een spookachtige gedaante die eens een man is geweest. Nadat hij vroegtijdig de aarde heeft moeten verlaten, keert hij terug naar zijn voormalige huis om er eeuwig rond te dwalen. Daar is hij getuige van zijn rouwende geliefde en ziet hij toe hoe zijn bestaan gedurende de tijd langzaam aan het vervagen is.

• vanaf 2 mei te koop op dvd en blu-ray
avatar van mjk87
Ik weet niet helemaal wat ik ervan moet vinden. In de regel in een fijn ritme geschoten met mooie plaatjes en ook wel enige emoties, maar al die losse scènes samen zijn uiteindelijk te lang. Sowieso het laatste halfuur, daar kon ik inhoudelijk minder mee. Wel knap hoe de focus van Mara naar Affleck gaat, maar ik vond dat eerste stuk interessanter. Zelfs als we vijf minuten kijken naar Mara die taart eet. 2,5*.

avatar van barcam
De liefhebber van de 'beter film' kan over deze film waarschijnlijk uren doorleuteren over de diepzinnige boodschappen en zo maar vond het eerder een slaapverwekkende saaie film met eindeloos tergend trage camera shots.
Nog nooit in mijn leven iemand minutenlang zien taart eten in een film onder het mom van kunst en kreeg stenen kloten van de pseudo-intellectuele speech over 'de schijnbare zinloosheid van alles wanneer men het plaats tegen de context van de tijd'.

Heerlijk om eens gewoon een stilstaande camera te zien in plaats van dat gewiebel. Moet er wel iets gebeuren natuurlijk. In dat venster waar je kijkt. Hopelijk is dat een lading die in de scene blijft hangen of die de acteurs er aan weten te geven.
Een dode onder een laken. Er gebeurt heel lang niets. Want zo is dat in zo'n ruimte. Het wordt er echter door. En opeens gebeurt er toch iets.
Diep in de rouw een appeltaart naar binnen proppen tot je er opeens van over je nek gaat. Al die tijd verdriet acteren en vasthouden.
Maar uitzichtloos of echt of lang kan je ook op een andere manier filmen. Misschien dat filmmakers die spanning langer ervaren dan iemand die het voor de eerste keer ziet.
Het kan zijn dat je er in mee gaat, dat een statisch beeld een betekenis heeft voor de personages en het verhaal.
Het kan ook zijn dat je wil dat een film moet bestaan uit voortdurende verandering en beweging om de ogen bezig te houden en minder of in plaats van het inlevingsvermogen met de belevingswereld van een personage. Dan heb je aan deze film een zware dobber.
Verder mag een film ook gewoon een mooie vondst zijn. Er hoeft niet perse een filosofisch model of veel symboliek onder te zitten.

barcam schreef:
Nog nooit in mijn leven iemand minutenlang zien taart eten in een film onder het mom van kunst. Vrees dat ik niet 'alternatief' genoeg ben en niet over genoeg intellectuele bagage beschik voor deze arthouse film.

Het duurde erg lang inderdaad. Hopelijk is het wel in je opgekomen dat de vrouw in haar verdriet de appeltaart naar binnen zat te proppen in een poging daar een flintertje troost aan te ervaren, wat natuurlijk niet lukt, ze over haat nek gaat en de film zo iets van ontroostbaarheid laat zien. Dat verdriet moet in het acteerwerk vastgehouden blijven zitten, diep in de rouw jezelf volproppen. In de rouw zijn is een sombere lading die tijdloos lang en continu alles wrang en leeg maakt.
Maar een beetje korter had inderdaad wel gemogen.

En wat alternatief is, bepaal je zelf. Als je je graag verdiept in wat de personages doormaken en ondergaan, zijn juist actiefilms nogal eens alternatief en saai. Die personages zijn nogal armoedig of plat.
Je kunt op verschillende manieren naar een film kijken.
Er zijn er die chips eten en regelmatig op de what's app kijken of weglopen terwijl de film doorloopt.
Lekker wegkijken heet dat. Dan kan de film niet te complexe verhaallijnen hebben. Emotie is prima, gevoel liever niet.
Of mooie plaatjes kijken, (Sucker Punch, mooie plaatjes, maar alles is terloops), of personages volgen die veel dingen doen of steeds onderweg naar iets zijn om weer iets te moeten doen (James Bond).
Of in de belevingswereld van een personage meegaan en daar vanalles aan ervaren.
Er bestaan vormvondsten (denk aan Memento) of verhaalvondsten, montages en beelden die soms filmpoetisch (Tarkoviski) zijn. Het kan steunen op symboliek of metaforen.
Het is best leuk om op meerdere manieren naar een film te kunnen kijken. En de ene film is beter in het ene dan in het andere. Doe jezelf vooral niet tekort. Je kunt je hele leven vooruit met film

avatar van Staaajn_
A Ghost Story spookt na maanden nog steeds in m'n hoofd.

avatar van BlueJudaskiss
Staaajn_ schreef:
A Ghost Story spookt na maanden nog steeds in m'n hoofd.

Idem!

avatar van John Milton
Ik heb niet eens wat geschreven zie ik, in de eindlijstdrukte. Maar het was inderdaad ook voor mij top 15 materiaal uit meer dan honderdvijftig 2017 films.

avatar van Panta Rei
barcam schreef:

Zo eens met jou. Ze kunnen dan beter eens een film maken over de dodenherdenking.
Alle officiele gezichten filmen die daar wezenloos voor zich uit staan te staren tijdens de verplichte stilte.
En dan de gedachten van die mensen vertalen naar beelden die zo ontzettend banaal en alledaags en dus stomvervelend zijn.
Gewoon om aan te geven dat zo'n herdenking een traditie is die er mooi uitziet maar geen echte inhoud heeft.

Even voor de goede orde: Ik ben de mensen die hun leven hebben geofferd op het altaar van onze vrijheid elke dag dankbaar.
En ik vind dat ik dat het beste kan laten merken door mijn leven te leven zoals ik dat het beste vind.
Van het leven genieten, goed doen waar het kan, personen die 'fout' zijn (fout is in dit verband dus uiteraard ontzettend subjectief!!!!!!!!!!), volkomen afbranden, en verder gewoon de dingen doen die elk 'normaal mens' nou eenmaal moet doen.
Dus niet een keer per jaar in je zondagse kloffie naar een eenzame trompet luisteren en ondertussen de seconden tellen.

Maar goed, die gezichten dus. Allemaal ernstig. Geen zweem van een glimlach of een schaamteloze geeuw.
Al die 'Onbekende Soldaten' die voor ons hun leven hebben gegeven, weten nergens van.
De nabestaanden van deze helden zijn waarschijnlijk ook al lang dood en begraven of op zijn minst zwaar seniel.

En wat doen 'Wij'?
Wij gaan vrolijk verder met schieten, moorden en verkrachten.
Mag ik effe een teiltje?

Overigens, ik wens jullie allemaal een gelukkig en gezond 2018.

Dodenherdenking

avatar van macrobody
Niet mijn cup of tea zeg maar. Ik hoop voor haar dat ze die scene met het taart eten in een keer goed op de band hadden staan want dat was een prestatie op zich. Ik kon de film aardig volgen tot het moment dat we ineens terug in de tijd gingen. Hoe werkte dat dan? Het einde was me ook een raadsel maar dat zal wel aan mij liggen. Gauw vergeten.

Doorsnee.

Een goed voorbeeld van een arthouse film die even cliché is als een Hollywood film, alleen dan binnen zijn eigen niche. Ondanks dat je toch zou verwachten dat het uitgangspunt voor enige interessante momenten zou kunnen zorgen, is het vooral vakjes afvinken.

Tsai is inderdaad soms herkenbaar in het tempo en lengte van de shots, al mist deze film dan wel die onvatbare humor die het tempo bij Tsai draaglijk maakt. Mara die minutenlang taart zit te eten is gewoon een saaie taarteetscene. Wie onthaasting nodig heeft kan er nog iets nuttig van maken, misschien werkt het ook beter als je wél binding hebt met de personages, maar verder iets teveel van dat soort scenes, die veel te lang doorgaan terwijl het punt al dubbel en dik gemaakt is.

Het spelen met de aspect ratio is ook een compleet falen. De film oogt sowieso weinig bijzonder, de momenten dat het toch mooi lijkt te ogen zitten de afgeronde hoekjes en het 4:3 formaat dik in de weg. De Arvo Part-achtige soundtrack wist ook maar halvelings te overtuigen, soms wel oké, vaak erg verwacht en ongeïnspireerd.

En dan zijn er nog van die momentjes als het briefje, waarvan je de boodschap niet te lezen krijgt. Erg makkelijke shortcut om je film zogenaamd wat interessanter te maken. Of de timeloop, die eigenlijk ook helemaal niks toevoegt. Of de monoloog, compleet oninteressante cafépraat die zowel als komische en serieuze interpretatie faalt.

Af en toe krijgt Lowery het sfeertje wel goed, maar dat lijkt meer op toeval dan op kunde. Zo kon ik wel lachen om de onzinnige ondertitels bij het korte spokengesprek, terwijl ze beter het gemompel van Affleck ondertiteld hadden. Maar uiteindelijk is het gewoon een hele brave film die netjes binnen de lijntjes kleurt. Alleen niet binnen die van Hollywood, wel van de contemplatieve/slow cinema (of welk labeltje er tegenwoordig opplakt). Kan veel beter allemaal.

avatar van John Milton
Hoezeer ik je ook waardeer, soms wil ik nog steeds een klapje geven

Of twee. Een voor iedere ster.

avatar van Rickyman
Op z'n billetjes zeker

John Milton schreef:
Een voor iedere ster.

Begin alvast even bij jezelf dan, dat zijn er vier