A Ghost Story (2017)

2,95

Drama / Fantasy

geregisseerd door David Lowery
met Casey Affleck, Rooney Mara en Will Oldham

'A Ghost Story' volgt een spookachtige gedaante die eens een man is geweest. Nadat hij vroegtijdig de aarde heeft moeten verlaten, keert hij terug naar zijn voormalige huis om er eeuwig rond te dwalen. Daar is hij getuige van zijn rouwende geliefde en ziet hij toe hoe zijn bestaan gedurende de tijd langzaam aan het vervagen is.

• Vanaf 16 november in de bioscoop
82 BERICHTEN 16 MENINGEN
avatar van tbouwh
Dat is erg merkwaardig, vrijdag was het idee nog dat 'ie daar gewoon ging draaien...

avatar van Verhoeven

Dit in de Pathé?!

avatar van Zwolle84

Niet zo raar toch als zijn vorige twee films er ook draaiden? ATBS was niet bepaald een blockbuster.

avatar van Zwolle84

Nu helpt het natuurlijk ook niet mee dat er in Amsterdam amper films draaien deze week. Dat is waar Pathé ze toch vaak dumpt.

avatar van Verhoeven

Wat vind je van dit type films?
Lowery has acknowledged the slow-cinema model of Asian directors Tsai Ming-liang and Apichatpong Weerasethakul as an influence, evident in the film's dreamy solemnity.
*KLIK*

avatar van arno74
Klik, maar alleen voor wie de film heeft gezien, ik mis de spoilertags want die recensie verklapt de hele film...

avatar van timmienoelie

Spoilertags zijn overrated

Verhoeven schreef:
Dit in de Pathé?!

Had ik van tevoren ook absoluut niet verwacht, maar het werd toch echt zo aangekondigd in eerste instantie.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Dit is misschien wel de film die de betekenis van mijn avatar wel het beste uitbeeldt, dus dit zou voor mij wel goed moeten zitten. Het heeft een interessant uitgangspunt, een (zij het dun) scifi-filosofisch laagje waarop de film wordt gebouwd. Als mens zitten we in onze tweedimensionale wereld vast in een minuscuul stukje tijd en kunnen we ons beperkt verplaatsen in de ruimte, de film draait dit om met een 'onsterfelijke' hoofdrolspeler die echter wel vast zit aan een ruimte, waardoor de keuze voor een spook vanzelfsprekend is. En om een film over tijd te maken lijkt contemplatieve cinema het middel bij uitstek.

De wat grappige vergelijking tussen de hoofdrolspeler en Casper is al gelegd, en ik kan me daar eerlijk gezegd wel in vinden. Deze spook die droevig uit zijn grote zwarte ogen kijkt heeft een behoorlijke aaibaarheidsfactor, tenminste als je een Engelstalige Amerikaan bent. Qua cinematografie valt er weinig te klagen, de camerashots zijn sterk en het 3:4-formaat past er uitstekend bij. Er wordt gelukkig ook niet met zwarte balken gerommeld en blijft het voor de hele duur bij dit formaat.

Helaas is de film lang niet volmaakt. Voor mijn gevoel was de duur van de scenes en het tempo gedurende de eerste 30 minuten niet helemaal fijn, de scene in het mortuarium bijvoorbeeld wordt net te lang gerekt. Ook de al vaker genoemde appeltaartscene kon wat korter, al is dat maar een kleinigheidje. Daarnaast komen diverse scenes wat misplaatst over, vormen ze een stijlbreuk, en/of voegen ze niets toe. Less is more.

Dit is totaal geen spookhuishorror of iets dergelijks dus is het nogal vreemd wanneer je naar een arthousefilm zit te kijken en er opeens een scene uit 'goedkope' commerciële horror a la Paranormal Activity of Ouija voorbijkomt, helemaal als de o zo rustige spook daarbij besluit om een gezin van Spaanssprekende Amerikanen weg te jagen. Is dat dan een spiegel wat de regisseur in Trumpland voorhoudt, of is het een stukje onderbewust racisme wat boven komt drijven? Zelf denk en hoop ik dat het vooral het eerste is. Ook de laatste minuten, vanaf het moment dat 'het tweede spook' in beeld komt (het einde met het lezen van het papiertje inbegrepen) lijken niet te passen in de film. En dat geldt ook voor het moment dat het dode kind en het skelet in beeld komen. Meest misplaatste scene vond ik toch wel de monoloog, over acting, over de top, te uitleggerig en een quasi-filosofisch depressief verhaal. Deze monoloog had eenvoudigweg vervangen kunnen worden door bijvoorbeeld een blik op de schilderij van Dalí die ik als avatar heb.

Over het algemeen slaagt de film erin om de hele duur te boeien en dankzij de fraaie fotografie haalt het regelmatig de 4*, maar op andere momenten zakt dat door die minpuntjes behoorlijk in, waardoor ik op een kleine 3* uitkom.

Zwolle84 schreef:
Denk dat ze zich verkeken hebben en niet wisten dat dit contemplatieve cinema was. Ook in Frankrijk is het bij Pathé van de aardbodem verdwenen, alleen in de google-cache is het nog te vinden.

timmienoelie schreef:
Spoilertags zijn overrated
Nou ja, niet iedereen vindt het prettig om het volledig script van begin tot eind door te pluizen voordat ze een film gaan zien.

avatar van tbouwh
A Ghost Story is van een grote schoonheid, cinematografisch én inhoudelijk. Affleck en Mara acteren ijzersterk, voortbordurend op de zichtbare chemie die zij ook al hadden in Lowery’s vorige indie. De opkomende Amerikaanse cineast laat zien wat er filmisch kan gebeuren als de grenzen tussen leven en dood tegelijk betekenisloos en betekenisvol worden; een spookgedaante maakt deel uit van de wereld zonder dat de wereld hem zien kan. A Ghost Story verbeeldt het proces van herinnering, en dat in een kader van een door en door menselijke wens: de stille hoop om, als we er niet meer zijn, íets van grote betekenis op deze aarde achter te laten.

uitgebreide recensie

avatar van sinterklaas

Klinkt een beetje als een light versie van Enter the Void.

Ga 'm morgen meteen proberen te kijken in de premiere. Heb lang geleden The Girl With the Dragon Tattoo gezien, maar veel recenter natuurlijk Rooney Mara zien schitteren in Song to Song. Ben toch benieuwd naar meer films waarin ze in speelt. Ze heeft echt indruk op me weten te maken. Hopelijk lukt dat morgen opnieuw

Daarnaast zien een aantal clips op youtube er al prima uit. Vooral de scene waarin ook de soundtrack van de trailer (bijna?) in z'n geheel beluisterd wordt heb ik nu al weer zin in. Klik

Mara is

avatar van Graaf Machine
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie film hoor, ik had niks geen problemen met dat laken met ogen. Was wat mij betreft de perfecte verbeelding. Een ouwerwets spook. Veel liever zo dan één of andere computeranimatie.
De traagheid van het verhaal was mij ook geen minpunt, het paste goed bij het spookgedoe, waarin tijd toch een ondergeschikte rol speelt.
Met het einde, waar het spook terug gaat in de tijd, had ik wel wat problemen. Dat vond ik onnodig ver gezocht en eigenlijk een stijlbreuk. De hele film gaat het spook met stapjes of sprongen vooruit in de tijd, en ineens, vanuit het niets is hij weer terug, of beter gezegd: nog terugger dan terug. . En er dan zo'n soort van "Interstellar-clou" aan breien was jammer.
Maar verder een heerlijke film.

avatar van Graaf Machine
arno74 schreef:

Volgens mij gaat deze film niet over hedendaagse politiek of racisme. Het leken me gewoon de eerste nieuwe bewoners van het huis nadat de voormalige geliefde van het spook daar vertrokken is. Dit zal een enorme emotionele impact op het spook hebben gemaakt, voor verwarring en wellicht angst hebben gezorgd. Dat het gezin Spaans spreekt maakt dan misschien de impact op het spook (en het publiek) groter. Het komt zo nog meer over als "vreemdelingen". Maar nogmaals: niet in racistische zin, maar gewoon vreemdelingen in de bekende wereld van het spook.

avatar van CynicalMarvin
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
A Ghost Story is een van de interessantere films die ik de afgelopen tijd heb gezien. De laatste art film die ik had gezien was Mother!, die ontvangen werdt met gemenge reacties. Net zoals die film bevat A Ghost Story veel mooie shots met wonderbaarlijke cinematografie. In tegenstelling tot die film worden er hier meer en betere ideologiën en thema's aangehaald.

Een van de mooiste aspecten, is iets wat vele mensen van deze film zou afweren: de lange shot waarin op eerste gezicht niks gebeurt. Deze scenes waarover ik spreek geven allemaal sterke gevoelens aan mij. Oncomfortabelheid, eenzaamheid, rouw, verveeldheid, de monotoonheid van het leven. Het haalt hier verschillende belangrijke thema's aan zonder al te veel dialogen te gebruiken. De dialogen die wel gebruikt worden voelen dan ook als ontspanningspunten. Omdat die zo zelden voorkomen in de film, worden ze ineens ook intens belangrijk. Hieruit komen ook de verschillende ideologiën voort. Deze interpreteerde ik vooral als deel van het (positief) nihilisme, wat ik persoonlijk een heel belangrijke filosofie vind, dus misschien ben ik op dat vlak bevooroordeelt.

Er zijn wel een paar aspecten die erg jammer waren. Zo was het idee van een geest in de wereld een minpuntje. Ik heb hier geen probleem met het idee van een soort ziel dat nog in de wereld rondwaalt, wel is het een probleem als de geesten een fysieke invloed kunnen hebben op deze wereld. Zo kon de geest lichten laten flikkeren en zelfs een glas oppakken, wat de film een onnodig en geforceerd horror-tintje gaf.

Daarnaast had de film een paar typische art-film tekortkomingen. Er is hier niet een typische character arc of background story. Waardoor de personages vaak veel minder relateable waren. Het verhaal kan misschien ook wat te cryptisch zijn, waardoor sowieso al het massa-publiek niet aangesproken wordt.

Het is geen film die zal doorbreken als een klassieker, of oscar-kanditaat. Maar het is wel een film die je aan het denken zet en risicovolle maar wonderbaarlijke scenes bevat. Daarvoor mag je hem wel in de bios gaan zien.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een filmhuisfilm par excellence: godskolere vaag en godskolere traag. Het trage is soms functioneel, zoals het minutenlang moeten kijken hoe man en vrouw knus tegen elkaar aan liggen in bed zodat als de man dan plotseling dood is we onmiddellijk het verdriet en de leegte van de vrouw voelen, soms oké als contemplatief rustpunt en soms overschrijdt het ruimschoots de grens van het vervelende zodat ik bv. maar het aantal motieven in de jurk van de vrouw ben gaan tellen toen we bijna 10 minuten moesten kijken hoe de vrouw een taart eet. Ook wordt gaandeweg wel duidelijk wat de film bedoelt met al z’n vage scenes met het spook de hele tijd op de achtergrond: van wat aanvankelijk nog een vage poltergeistfilm leek te zijn blijkt de film een metafysisch spookverhaal te zijn – zelfs een soort mini-The Tree of Life – dat erover gaat dat alles en iedereen vergaat maar dat we (daarom) toch iets blijvends van onszelf willen achterlaten c.q. dat iets van onszelf blijft bestaan zolang we bv. niet worden vergeten. Het spook belichaamt als het ware de bezieling – de geschiedenis, het bestendige leven – van het huis waarin mensen hun leven leiden, weer weg gaan maar iets van zichzelf in het huis achterlaten. Het idee is niet zo origineel maar het is wel origineel uitgewerkt hetgeen de film uiteindelijk toch van bovengemiddelde kwaliteit maakt.

PS. Ik begrijp niet goed waarom de Spaanse conversaties niet werden vertaald.

avatar van Zeriel
Mooie originele film met een functionele traagheid waardoor je een beetje in de gemoedstoestand komt van de spookprotagonist. De film gaat o.a. over tijdsbeleving, en dat is sterk gedaan, met beperkte middelen.

Ik heb de film bijna als een meditatie beleefd. Een stille bioscoop is hiervoor een must.

Bij mij zat er een hoestgeest in de zaal die de gehele film door spookkuchte......

Ik kan gelukkig een beetje Spaans. Op de aftiteling staat wel iemand die de spanish translations heeft gedaan. Die bleken dan the etherisch om door te komen.....

avatar van Rvdz
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De scene waarin die gast op dat feest minstens vijf minuten lang de thema's van de film de camera in spuwt had van mij niet gehoeven, maar verder vond ik A Ghost Story een film van ongekende schoonheid. Prachtige soundtrack ook.

avatar van mrklm
Als jouw ideale avond bestaat uit het kijken naar een treuzelende vrouw [Rooney Mara] in de keuken die vervolgens in één ononderbroken shot een halve taart opeet, of als je het liefst minutenlang staart naar een roerloos wit laken met twee gaten erin [Casey Affleck, min of meer], dan is deze film voor jou. Ik haakte al af bij het belachelijk lange shot van een wit laken bij de lijkschouwer. Artistiekerig volk zal hier ongetwijfeld een diepe laag achter weten te verzinnen, maar de stemmige score van Daniel Hart kan niet verhullen dat dit ontzettend saaie werkje geen waardig alternatief is voor 90 minuten lang luisteren naar 'Het Spookhuis' van het Cocktail Trio. Ik zou zeggen: ga de uitdaging aan... met het Cocktail Trio welteverstaan!

avatar van McSavah
Rvdz schreef:

Die gast op dat feest, haha. Volgens mij is zijn monoloog vooral ironisch bedoeld, zo kwam het in ieder geval op mij over. En dus gelukkig niet didactisch.