Melancholia (2011)

Denemarken / Zweden / Frankrijk / Duitsland
Drama / Sciencefiction

geregisseerd door Lars von Trier
met Kirsten Dunst, Charlotte Gainsbourg en Kiefer Sutherland

'Melancholia' vertelt het verhaal van een groep mensen die moet zien om te gaan met het sterven van de Aarde. Onder hen zijn de twee zussen Justine (Kirsten Dunst) en Claire (Charlotte Gainsbourg). Justine staat op het punt om te trouwen, als er plotseling een enorme planeet genaamd ‘Melancholia’ kennelijk dreigend dicht bij de aarde opdoemt...

1451 BERICHTEN 90 MENINGEN
Ben bezig met kijken nu en het eerste uur is voorbij, ik moet nog een uur .
Tot nu toe saaaaaai , hoop dat ie beter wordt.

Het eerste gedeelte ( 1 uur ) vond ik persoonlijk veel te lang en saai , 20 min waren voldoende geweest ( 1,5 ster ) .
Het tweede gedeelte was mooi , mooie muziek beelden en goed gespeeld 3,5 ster .
Laatste minuten waren geweldig en was opeens volledig in de film 5 sterren .
Ik geef hem daarom toch nog 3,5 ster

Best een lange en zwaarmoedige zit, die soms aanvoelt als een trage stoomwals van negatieve emotie.

Wel uitstekend acteerwerk van Kirsten Dunst en mooie beelden.

Best een film met potentie maar diepere uitwerking van basisgegevens ontbreekt.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Aardige film. Er zat veel symboliek in, daar hou ik soms wel van, maar vandaag helaas niet. Kirsten Dunst heeft hier een uitstekende prestatie neergezet, vooral de scène dat haar zus haar in bad helpt is heel erg goed. Verder vind ik het allemaal iets te traag gaan en helaas heeft het tweede deel me niet meer kunnen boeien. Ik vind "slechte" eindes over het algemeen spannend bij films, maar deze vond ik toch wat minder. De spanning was er al af.

avatar van Madrox
Alleen kijken als je zo vrolijk bent dat het gewoon pijn doet. Deze film zal je genezen....

avatar van Fisico
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Bizarre film van Von Trier, maar zo zijn er wel meer. Het is ook niet bepaald een film die je eventjes tussendoor neemt (wat ik dus wel deed). Hier moet je "tijd" voor nemen goed wetende wat je min of meer te wachten staat. De film bestaat uit 2 grote delen: een eerste deel tijdens het huwelijk en het gedeelte erna.

Ik vond persoonlijk het huwelijksgedeelte het meest interessant. Zeer bevreemde bizarre sfeer met als toppunt een weggelopen bruidegom op zijn eigen huwelijksfeest zonder écht ruzie te maken.. Hij had wellicht zijn huwelijksnacht anders voorgesteld ... Een schoonbroer (Kiefer Sutherland) die als een volleerd ceremoniemeester toekijkt of zijn "investering" wel de moeite waard is, een moeder die alles behalve opgezet is met het huwelijk, maar vooral struikelt over het huwelijk op zich met al zijn idiote rituelen en gebruiken. En dan Kirsten Dunst: een zeer mooie rol van de depressieve Justine. Zeer sterk neergezet personage die aantoont wat een chronische depressie kan doen met een mens. Je hebt in niets meer zin, niet in vervelende dingen, maar evenzeer niet in de leuke dingen. Alles is te veel, niet interesseert je nog, je emoties worden afgevlakt, er is geen toekomstperspectief meer, enz ... Kirsten Dunst (en Lars Von Trier) hebben dit erg goed naar voor gebracht in de film. De badkuipscene vond ik dan ook alleszeggend.

De combinatie met het vergaan van de wereld vond ik iets minder. Het tweede deel kon me dan ook minder boeiend al vond ik de laatste 5 minuten wel goed. Die geïmproviseerde tent die bescherming moest bieden voor de ramp die zich zou voltrekken: ontroerend en symbolisch. Samen met de fijne muziek en geluid werd de boodschap versterkt. Misschien moet ik deze ooit nog eens herzien. Mogelijkerwijs heb ik hier en daar 5 minuutjes geskipt. Het was dan ook al na middernacht. Al heb ik toch voldoende stof om hem te quoteren. Een voldoende, dat zeker!

avatar van tbouwh
Die ouverture is één van de meest overdonderende stukjes cinema die ik ooit heb gezien - een paar shots zijn werkelijk gemaakt om ingelijst te worden.

avatar van Noud
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Kan iemand mij hem uitleggen? Welke symbolen heb ik gemist?
De films van Lars von Trier moet je volgens mij paar keer kijken. Het verhaal ansich snap ik. Maar ik ben beetje benieuwd naar de onderliggende gedachtes van deze film.

Die 18 holes die 19 holes blijken te zijn? Solved.
De stof dat uit de hemel komt dwarrelen?
De begin shot waarin Justine als een soort van duivel eruit ziet.
De boeken die Justine heeft veranderd?[
Het laatste stukje vond ik beetje flauw met die hut. Ik had eerder gedacht dat Justine helemaal niet met de andere wilden sterven. En dit proces ergens alleen zou doen. Het bij elkaars handen pakken, geeft Justine toch nog een zachte kant. /spoiler]

Ik heb op een bepaald plekje in mijn huis ook een raadseltjesboekje liggen, Noud...

Heftige film. Je moet dit niet gaan kijken als je heel vrolijk ben en zin hebt in een avond gezelligheid.. De beginscène is een van de allermooiste die ik ooit heb gezien! Ja, de film duurt lang, soms iets te lang maar het is ontzettend goed geacteerd. Als je niks met dramafilms hebt, ga deze dan zeker NIET kijken. Kirsten Dunst deed het geweldig!

avatar van guitarwally
Noud
Ik was ook benieuwd naar die 19de hole, dus ben een tijdje op zoek geweest. Volgens Lars von Trier zelf staat het voor Limbo, al zie ik niet helemaal in hoe die symboliek in deze film moet werken. Ergens anders las ik over dat een manier is om te laten zien hoe verkeerd John kan zijn. Aangezien hij eerder nadruk legt op dat zijn perceel 18 holes heeft, is het kenmerkend dat hij zelfs geen kennis heeft over zijn eigen golfcourse, laat staan over Melancholia.

Over het veranderen van al die boeken kan ik helaas niets vinden. Maar ik denk zelf dat het de nepheid van het feest aangeeft. Hoe die boeken staan opgesteld, laat het hele abstracte kunst zien; een paar gele lijnen met blauwe achtergrond, zonder context en emotie. Justine ziet hetzelfde voor de trouwerij zelf: nep en gekunsteld. Je ziet dat ze al die boeken neerlegd zodat ze duidelijkere beelden laten zien. Duidelijke beelden van mensen en schiulderijen met harde en scherpe kleuren. Mijn dat is maar mijn matige interpretatie.