Pete's Dragon (2016)

3,21

Avontuur / Familie

geregisseerd door David Lowery
met Oakes Fegley, Bryce Dallas Howard en Robert Redford

Al jaren maakt houtsnijder meneer Meacham kinderen blij met zijn verhalen over een woeste draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace, die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar ongeloofwaardig. Totdat zij Pete ontmoet. Pete is een mysterieuze jongen zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott. De beschrijvingen die Pete over de draak vertelt, lijken verdacht veel op de draak uit de verhalen van meneer Meacham. Daarom gaat Grace samen met haar vriendin Natalie op zoek naar de waarheid. Een zoektocht die resulteert in wonderlijke vriendschappen.

49 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van joshua1988
geplaatst: 21 november 2016, 02:55 uur [permalink]
[quote]Mr-Mcmovie schreef:
[quote]joshua1988 schreef:

zal wel, verandert helemaal niets aan mijn mening, sterker nog, ik geniet in mijn eigen thuisbioscoop waar alleen maar fans zitten zonder snurk- en andere ongewenste bijgeluiden, en daar betaal ik ook gewoon voor! Alle 7 jeugdige meekijkers vonden het prima amusement terwijl niemand vooraf hoge verwachtingen koesterde... En Robert Redford deed het prima als opa, maar had van ons toch meer gestoord mogen zijn; volgende keer weer Christopher als opa -;)

avatar van JJ_D
geplaatst: 21 november 2016, 10:31 uur [permalink]
Zo’n einde waarop alles (maar dan ook echt alles!) in de plooi valt. Zucht. Verdorie. Bij Disney weten ze hoe dat marcheert! Ideale timing overigens – een goede tendens dat ecologie meer en meer op de kaart komt te staan in het populaire filmlandschap, zeker gezien er straks iemand met oogkleppen in het Witte Huis zal zetelen. Toch iemand die de jeugd een beetje bewust moet maken. Disney doet dat in deze film niet expliciet, maar de kanttekening is er. "Jongens, hoe veel gebied gaan we hier eigenlijk nog omzagen?"

Verder weinig bijzonders aan deze film, behalve het old school feelgood-gevoel, dat Lowery zonder veel omhaal met een aardige vertelling weet op te wekken. Snel gezien, snel vergeten, maar onderweg toch diep vertederd door de typisch dierlijke eigenschappen van Elliott – wie een hond heeft zal die ongetwijfeld herkennen – en het authentiek vogelvrije van Pete’s karakter. Dat ook de Verlichting er niet in geslaagd is om onze menselijke suprematie boven de natuur (ons vermogen tot transcendentie verheft ons immers!?) in een kader te plaatsen die ons opnieuw verbindt met de natuur, is een verloren kans – een bijgedachte die door de wolken van mijn brein zweefde tijdens de aftiteling. Meer info? Lees Paul De Verhaeghe’s ‘Identiteit’! Daag!

geplaatst: 26 november 2016, 15:43 uur [permalink]
Gewoon een prima film voor alle leeftijden, waar toch weinig negatiefs over valt te zeggen. Niet Disney op het allerbest maar gewoon degelijk vakwerk van iedereen die hierbij betrokken was. Verhaal loopt misschien iets te veel langs paden die al vaker belopen zijn, en de laatste vijftien minuten word het letterlijk en figuurlijk een sentimentele draak, maar in zijn geheel een geslaagde familiefilm.

avatar van numb nuts
geplaatst: 26 november 2016, 19:15 uur [permalink]
leuk vermakelijk en toch mis ik iets?na nadenken mis ik iets van ene steven spielberg,weet niet waarom.

avatar van Brabants
geplaatst: 27 november 2016, 18:00 uur [permalink]
Het is met deze remake aardig gelukt om een verhaal met een draak behoorlijk saai aan de man te brengen. Het plot was ongeïnspireerd en het acteerwerk beneden de maat. De animatie was prima, maar niet genoeg om deze film overeind te helpen. Halverwege was de rek er al uit en ik vind het een knappe prestatie dat ik hem uit heb kunnen kijken. Gauw vergeten!

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 6 december 2016, 10:47 uur [permalink]
Heel veilig maar kan dit deze film verweten worden? Als familiefilm waar je met het hele gezin voor de buis zit is dit ideaal om op te zetten. Het melige verhaal over de vriendschap tussen Peter en de draak Elliot is te lief om niet van te houden. De draak is mooi tot leven gebracht en ik ging makkelijk mee in het hele gebeuren. Ik vond het de magie van een echte Disney missen, dus voor mij geen topper (vond The Water Horse (2007) beter... same same but different!), maar mooi om zien en geslaagd voor het beoogde doelpubliek.

avatar van Thomas83
geplaatst: 9 december 2016, 22:28 uur [permalink]
Verrassend leuke familiefilm. Er is iets aan de toon van de film waardoor al die te verwachten zoetigheid van Disney niet zo op je zenuwen werkt. De film heeft gewoon een heel aangename gemoedelijke sfeer. Prachtig die bosrijke omgeving en dat best schattige houthakkersstadje. En van die schitterende cinematografie, prachtige belichting en kleuren die vooral de beelden laten spreken voor het soort van red-de-natuur-thema. Het contrast tussen het kleurgebruik is groot als je de lieflijke kleuren in het stadje en de bossen met die houtzagerij etc. vergelijkt.

En dan ook nog een aangenaam kabbelende folkachtige soundtrack, de meest zachtaardige personages (Howard als boswachter met een hart van goud, Redford als de vriendelijke opa) en zelfs een draak die aaibaar en pluizig is. Ik vind eigenlijk wel dat het hem een beetje aan karakter ontbreekt, feitelijk is hij niet veel meer dan een uit de kluiten gewassen huisdier, maar hij is zeer fraai uit de computer getoverd en vloekt over het algemeen niet te veel met de echte beelden.

Pete is wel leuk op momenten en het is wel amusant om hem zich aan het leven van de mens zien aanpassen, maar Natalie vond ik eigenlijk een stuk leuker. Na Southpaw weer een overtuigende rol van Oona Laurence.

Zoals gezegd heeft de film absoluut nog wel zijn wat al te kleffe momentjes (zoals op het einde bijvoorbeeld) en wat geforceerde 3D-momentjes hadden van mij wel overgeslagen mogen worden, maar de algehele toon is zowaar warm en oprecht en weet de momenten waarop men wat te ver gaat nog wel te verkopen. Een zeer geslaagde familiefilm, en vooral voor kinderen heel leuk denk ik. Disney flikt het weer en zorgt er nu al bijna voor dat ik ga uitkijken naar de live-action remakes die nog komen gaan. 3.5*.

snoeki
geplaatst: 10 januari, 09:49 uur [permalink]
Leuk als je 6 bent, maar niet te happen als volwassene, amper verhaal, saai, typisxh kinderverhaal zonder verrassingen. Eigenlijk geen ster waard. Nog matiger dan jungle boek, al die remakes maken het er niet beter op.

Ga met je kinderen the neverending story zien, zoveel beter dan dit dunne verhaaltje.

geplaatst: 30 januari, 19:29 uur [permalink]
Vermakelijke jeugdfilm met een erg mooi geanimeerde draak, verhaal is erg makkelijk en voorspelbaar maar dat hoort een beetje bij dit soort films 2, 5 sterren van mij

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 18 februari, 11:06 uur [permalink]
Een leuke familie film, kijkt leuk weg maar ook niet meer dan dat de draak ziet er mooi uit.

avatar van arno74
geplaatst: 18 februari, 11:54 uur [permalink]
Gerlof1378 schreef:
Dus geef je het 0,5*... vooruit dan 1* 😕

Wat geef je aan slechte films? Je weet toch dat het niet lager gaat dan 0,5* ? En wat krijgt een erg leuke film van je, 1,5*?

avatar van Gerlof1378
geplaatst: 18 februari, 12:02 uur [permalink]
arno74 schreef:
Dus geef je het 0,5*... vooruit dan 1* 😕

Nee wou hem geen 0,5 geven maar een 1 maar dat ging ff mis, en ja leuke films kunnen een 1,5 krijgen of meer ja wie zal t zeggen. Ik vond deze film een kinderfilm en niet mijn ding dus fijne dag verder hasta luego

avatar van arno74
geplaatst: 18 februari, 12:25 uur [permalink]
Behoorlijk krom, maar je moet natuurlijk zelf weten hoe je stemt. Een 1* uitdelen aan een "leuke film" slaat nergens op.

avatar van horizons
geplaatst: 19 februari, 22:49 uur [permalink]
Leuke films scoren normaal gesproken niet onder de 3,5 sterren dacht ik...

Enfin, hele leuke fantasy film voor de hele familie deze Pete's Dragon. Een leuke fluffy draak (knappe CGI), kinderen die het er goed vanaf brengen op acteergebied, alles best mooi in beeld gebracht en daarbij ook nog eens soundtrack die best sterk is en op juiste momenten wordt gebruikt. Ja, Lowery heeft het allemaal goed voor elkaar gekregen in deze film.

Het verhaal is misschien weinig opzienbarend en ook wel eerder gedaan maar het werkt door bovengenoemde elementen allemaal wel zeer goed. Het kijkt allemaal lekker weg en het dramatische element blijft allemaal licht, zelfs vlak na het middenstuk als er wat spanning bij komt kijken duurt het niet lang of het is weer lekker los en mooi genietbaar.

Mogen ze vaker maken familiefilms als dit.

avatar van hoffhaan
geplaatst: afgelopen maandag om 11:10 uur [permalink]
Aardige familiefilm. 3.5

avatar van tattoobob
geplaatst: afgelopen maandag om 12:47 uur [permalink]
Erg vermakelijke film met een lach en een traan en een ideale balans daar tussen.
CGI ziet er top uit en ook kwa spanning zit het wel goed in deze film.
Leuke wegkijker voor jong en oud.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: afgelopen maandag om 12:57 uur [permalink]
''You can't say 'dragon' over the radio.''

De onvoorwaardelijke liefde van een draak is toch wel een van de mooiste dingen die je
in een mensenleven kan meemaken 😉.

De film Pete's Dragon is voor mij ook geen vijf sterren waard, maar het heerlijke gevoel
dat deze film mij geeft zeer zeker wel.

Pete's Dragon (2016): Mooi, stoer, spannend en op aardig wat momenten ontroerend tot
en met.

Drieënhalve ster van mijn kant.

avatar van Thorongil
geplaatst: vandaag om 04:26 uur [permalink]
Aardige familie film. Beetje Mowgli/Tarzan-achtig verhaal. Draak zag er erg goed uit. Degelijke cast.

avatar van Walter S.
geplaatst: vandaag om 06:57 uur [permalink]
Destijds ook in de bios gezien met het hele gezin. Ik vond het een leuke film.