Le Petit Prince (2015)

Frankrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Mark Osborne
met de stemmen van Andrea Santamaria, Clara Poincaré en André Dussollier

Een klein meisje wordt door haar moeder voorbereid op de volwassen wereld waarin ze leven. Ze wordt hierin echter gehinderd door haar excentrieke, goedhartige buurman; de Aviator. Hij introduceert zijn nieuwe vriendin in een buitengewone wereld waarin alles mogelijk is. Een wereld waarin hij zelf lang geleden werd ingewijd door de Kleine Prins.

Het duurde een tijd voor ik besloot deze film te gaan zien. Ik was namelijk bang dat de film, de magie van het boek te niet zou doen. Gelukkig is dat niet zo. Het is een film op zich geworden, die mijn dochter en ik, los kunnen zien van het boek.

Tot het laatste half uur, het moment dat ze weg gaan met het vliegtuig, een sterke productie. Het laaste half uur zakte naar mijn mening de film erg in. De bijna volwassen prins vond ik ver af staan van de klasse die de Kleine Prins in het boek en het eerste deel van de film heeft..

Onze dochter (7) kon de film goed volgen, ze kende ook het boek. Onze zoon (3) kon het niet waarderen.

avatar van mcdaktari
Wat me opvalt met die animatiefilms is, dat de karakters best veel op elkaar lijken. Daar bedoel ik mee de gezichten. Dat viel me een aantal jaren geleden ook al op. Het lijkt alsof ze voor vrouwen maar 1 gezicht hebben in al die animatiefilms. Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet mooi gemaakt vind, want de tegenwoordige animatiefilms zien er echt super gelikt uit. De ene film natuurlijk beter dan de andere , maar over het algemeen genomen zien ze er prima uit. En daar ik graag animatie zie, zal ik deze ook vast en zeker wel gaan kijken.

avatar van Fisico
Le petit prince moest ik destijds in het Frans lezen op school. Ik zal daar wellicht niet de enige geweest zijn, maar het sprookje van Antoine de Saint-Exupéry heeft een ongekende magie en beroemdheid verworven onder de jeugdliteratuur. Deze verfilming is een erg aangename knappe animatiefilm geworden. Visueel ziet het er allemaal geweldig uit. De scènes met de stuivers heeft iets magisch. Mooie afwisseling ook tussen het sprookje zelf en de leefwereld van het kleine meisje met de oude man. Grafisch ook in contrast zodat de afwisseling in stijlen de film extra boeiend houdt.

Het verhaal bevat de nodige moralen die eigen zijn aan sprookjes. Het kind staat centraal en de boze volwassenwereld wordt goed weergegeven. De leefwereld van het meisje waarbij ze moet presteren om iets te kunnen worden in de wereld is een extra pigment in de film. Een kind kan geen kind meer zijn wanneer de,druk en de verwachtingen van anderen bepalen wat het moet doen terwijl terzelfdertijd de ouderlijke rol zelf verwaarloosd wordt.

Le petit prince is een poëtisch mooi modern sprookje. Samen met de kinderen ernaar gekeken. Ook zij genoten van visuele grafische aspecten. Toch een kleine aanrader.

avatar van Nicolage Rico
Zo irritant aan Netflix (NL); dat ze dergelijke animatiefilms erop gooien, maar dan enkel de Nederlandstalige versie. En er wel bijzetten 'cast: Jeff Bridges, etc.'

Niets irritanter dan Nederlandse stemmen onder een animatie (oké, wellicht wat gechargeerd).

Fonzzz002
Een hele ontroerende film. The Little Prince is een familiefilm die volwassen thema’s aankaart zoals werkdruk die een obsessief karakter kan krijgen. Werk hard, studeer veel, krijg een goed betaalde baan en een mooi huis want dat is van de hoogste prioriteit. Maar The Little Prince staat stil bij deze werkdruk en stelt de vraag of het voor iedereen wel goed is om je in deze mate op werk te storten. Ook kaart het de belangen van kinderlijke basisbehoeftes aan, waarin iets simpels als het zien van een sterrenhemel of een zonsondergang voor groot geluk kon zorgen, en dat dit iets is dat zeker niet vergeten moet worden onder alle stressen van het volwassen leven. Dit raakte mij op een persoonlijk niveau omdat ik in het verleden zoveel stress beleefde over werk en studie dat ontspanning als ‘fout’, ‘niet productief’ of ‘tijdverspilling’ aanvoelde. Ik zou daarom zeggen dat dit een geschikte film is voor de familie, maar het zal volwassenen waarschijnlijk meer aanspreken dan kinderen.

Visueel is dit een hele sfeervolle film. Personages zien er leuk en levendig uit met een mooie animatiestijl. Er zaten meerdere scenes die een heel sfeervol gebruik van compositie en belichting hadden zoals dat de momenten dat het meisje leert heel strak, geordend en ietwat kleurloos ogen. Daarentegen zijn de momenten dat ze van het werken afwijkt veel losser, kleurrijker en energieker in beeld gebracht. Goede Engelse stemacteurs en een goede soundtrack die zich mooi op de emotionele toon van de scenes weet aan te sluiten.

Zo snel kan ik niet met grote minpunten komen. Het is wel een zwart op wit weergave van werkdruk, zoals je met een familiefilm kan verwachten. Genoeg mensen die met een druk werkleven zich tevreden voelen. Het had me leuk geleken om ook de andere kant van het verhaal te zien, ipv het als kommer en kwijl tegenover vreugde neer te zetten.

Zeker de moeite waard als je een liefhebber van westerse animatie bent en je wat in de thema’s kunt terugzien.