The Little Prince (2015)

Frankrijk
Animatie / Fantasy

geregisseerd door Mark Osborne
met de stemmen van Mackenzie Foy, Jeff Bridges en James Franco

Een klein meisje wordt door haar moeder voorbereid op de volwassen wereld waarin ze leven. Ze wordt hierin echter gehinderd door haar excentrieke, goedhartige buurman; de Aviator. Hij introduceert zijn nieuwe vriendin in een buitengewone wereld waarin alles mogelijk is. Een wereld waarin hij zelf lang geleden werd ingewijd door de Kleine Prins.

kappeuter (moderator)
Vanaf 29 juli in de bioscoop (Independent Films)

avatar van Tanita
Gebaseerd op het bekende boek van Antoine de Saint-Exupéry. Volgens mij alweer de twaalfde verfilming ervan.

avatar van jimcarrey gek
Nieuwe trailer. Toevallig laatst het boekje moeten lezen voor Frans voor school. Ik moet eerlijk zeggen, het ziet er allemaal wel heel erg cute uit. Met die cast erbij is mijn interesse zeker gewekt!

avatar van MH040
wauw, wat een cast

avatar van Herculaas
Volgens mij is dit geen Frans-Italiaanse film, zoals er nu staat, maar een Frans-Canadese. En is de Engelse filmtitel hier echt de meest gepaste?

Verder: Ziet er interessant uit! Ga deze zeker kijken.

avatar van Verhoeven
Draait deze nog ergens in de originele versie? Of moeten we daarvoor wachten op de DVD- / BR-release?

avatar van Herculaas
Welke versie is de originele?

avatar van Verhoeven
Als in die met de Engelse stemmen.

avatar van Esteban
Prachtig geanimeerde en gelaagde film die vele grote thema's op haast poëtische wijze aansnijdt. Rest alleen de vraag, welke leeftijdscategorie? Waar 'Beyond, Beyond', eveneens een jeugdfilm met zware onderwerpen en veel symboliek, de meer snuggere zesjarigen nog nét meehad, is 'Le Petit Prince' wel erg hoog gegrepen voor dat publiek. Zelfs de volwassenen hadden het er moeilijk mee écht alles te vatten. Daar zit je dan met een zaal vol geeuwende, verveelde, verwarde kinderen.

Verhoeven schreef:
Als in die met de Engelse stemmen.

De originele versie is Franstalig. Toch? Alle teksten in de film zijn eveneens Frans.

Oeps, die ja.

avatar van Herculaas
Raamvertelling waarin een oude piloot een meisje kennis laat maken met het verhaal van de kleine prins en de lessen die je eruit kunt trekken. De wereld van het meisje is conventioneel geanimeerd, grauw, strakgetrokken en prestatiegericht, die van de kleine prins is in prachtige stop-motion vormgegeven en lijkt erg op de tekeningen in het boek.

Trage, poëtische film, op het wat al te spectaculaire einde na. Ik had wel wat moeite het verhaal te volgen en mijn dochter van 3,5 snapte er volgens mij geen snars van. Ze had af en toe moeite haar aandacht erbij te houden, terwijl ze toch een fervent filmkijker is. Duidelijk nog wat te hoog gegrepen.

Bram van der Vlugt was leuk als de stem van de piloot. Ook de rest van de stemmencast was oké, al sprak de kleine prins wel een beetje plat.

avatar van Henry Spencer
Tja, het boekje van De Saint Exupéry zou ik ook niet direct aan kleine kinderen gaan voorlezen: die zouden DAAR ook niks van snappen, hoor. 't Is niet omdat het een sprookje is, dat het voor kinderen geschikt is en 't is niet omdat het gaat over kind-zijn dat het gericht is aan kinderen. Kinderen kennen immers niks anders dan kind-zijn, dus die hebben geen referentiepunt om het te vergelijken met iets anders, zoals volwassen-zijn.
Dat terzijde: de film probeert een gulden middenweg te vinden, lijkt me, om enerzijds de filosofische boodschap van 'Le petit prince' over te brengen en een ode aan de kinderlijke fantasie te brengen waar ook de kinderen zelf zich in kunnen herkennen. Ik ben met mijn kinderen gaan kijken (6 en 8 jaar): de oudste heeft het wel min of meer kunnen volgen en de jongste was enorm geëmotioneerd.
Al bij al een waardige bewerking met enkele interessante kanttekeningen (vooral de scènes met de bijna volwassen geworden Kleine Prins).

avatar van PatrickB
PatrickB (crew)
Esteban schreef:

Volgens IMDb: "Although this is a French production, the original dub is in English. US distributor Paramount Vantage, didn't allow other countries to release the English version before the movie gets released in US, so it's the French version that is being screened around the world along with each country's national version."

Originele taal is dus Engels.

avatar van Esteban
Goh, daar ben ik het totaal niet mee eens, het is in ieder geval een zeer dubbel iets.

Feit : De originele versie, dus de allereerste en oorspronkelijke ingesproken versie, is en blijft Frans. De monden bewegen mee met de Franse tekst, wat de taal is waarop de animatie afgestemd werd, ook visueel.

Dat door een Amerikaanse distributeur beslist werd de Engelstalige versie nergens vrij te geven, veranderd daar in principe niets aan. De Engelstalige versie is hier overigens gewoon beschikbaar op DVD, BLU RAY en VOD. Terwijl de film inderdaad nog moet verschijnen in de US, maart 2016. Het is ook zo dat de distributeur bij ons deze ter beschikking hadden, maar -zoals vaak- beslist werd dat deze film enkel in het Nederlands en Frans (België) zou verschijnen vanwege het doelpubliek.

Als de informatie op IMDB zegt dat de origineel ingesproken tekst Engels was, is dat volgens mij simpelweg onjuist. En dat mag ik, denk ik, toch wel met zekerheid stellen, één van mijn vrienden (Belg) heeft er namelijk aan meegewerkt en ik volgde deze productie van begin af aan op de voet. Op een gegeven moment was er zelfs een Franstalig ingesproken stukje te zien op het net in een promotiecollage, terwijl de Engelstalige cast nog niet voltallig was.

Dusja, om die redenen twijfel ik héél sterk aan de versie op IMDB. Zonet ook even nagevraagd aan die medewerker. I'll keep you posted.

Esteban schreef:
Zonet ook even nagevraagd aan die medewerker. I'll keep you posted.

Zijn antwoord (wel even in mooi Nederlands omvormen en de persoonlijke dingen eruit halen) :

"Ja Steven, ik weet het. Typisch hé. 'k Had het ook al ergens gelezen ... wat kan ik daar op zeggen? Zo zie je maar hé, de macht van Hollywood ... Als zelfs IMDB zich blindelings aanpast weet je hoe laat het is. Het is frustrerend om te zien. De makers moeten buigen voor die onzin. Als de honderden betrokkenen niet eens een vermelding kunnen krijgen op IMDB ... je weet dat ik het daar niet op begrepen heb hé. Ik durf zelfs wedden dat in het bonusmateriaal met de grote namen gaat gegooid worden, de betrokkenheid van Jeff Bridges enzo. Onzin. Als 't maar verkoopt hé. Op IMDB staat zelfs de originele titel niet in de juiste taal maar in 't Engels. Op andere sites staat Le Petit Prince en zo hoort het. Maar maakt het eigenlijk nog iets uit? Als we zélf maar weten hoe 't zit, is 't goed voor mij. Ik ben trots op mijn aandeel en het eindresultaat is nog knapper dan ik verwacht had. Al is mijn mening nogal gekleurd natuurlijk. "

avatar van Snaaf
Ge-wel-dige film!!

avatar van horned_reaper
Dit is op z'n zachtst gezegd hoe ik een animatiefilm graag zie!

Fantastisch!

Bantavoer
Een verrassende animatiefilm. Niet eentje die in het rijtje hoort, zoals Nemo, Ice Age en zo, want humor is er niet te vinden. Het is een ernstige film. Hoewel kostelijk vermaakt. Echt een aanrader, maar als je zoiets verwacht als Ice Age en zo, dan kom je wel bedrogen uit. Een goede film, zeker het bekijken waard.

avatar van keimpeS
Mooie animatie film die wat meer voor volwassenen is dan voor kinderen, naar mijn mening. Voor kinderen zijn al die diverse lagen van het verhaal moeilijk om te volgen. Op zijn eind wordt de film best ook nog wel emotioneel!

avatar van Pim1993
Ronduit prachtig! Een zeer inspirerend verhaal van alle tijden. Gecompliceerde literatuur gegoten in een animatiejasje. Toegankelijk voor zowel kinderen als volwassen. (Wel als je kind nog niet verder kijkt dan de leuke schattige animatiebeelden) Het verhaal is namelijk zacht uitgedrukt nogal bizar en moeilijk te volgen. Desalniettemin is de boodschap en het moraal dat hij meedraagt wonderschoon.
Ik heb na het zien van dit kunstwerk direct zin om het originele boek te lezen. Ben erg fan van de keiharde realiteit ondergedompelt in een sprookjesachtig sausje.

Ja, dit ligt mij wel. Ik ga hem een plaatsje in mijn top 10 geven. Ik weet dat het de zoveelste verfilming is, en het een verfilming van een boek is, maar gevoelsmatig past hij er voor mij prima in!

Kijk en verwonder.

avatar van DonJefferson
Een werkelijk prachtige film met een diepe en ontroerende betekenis. Ik wil hier verder geen woorden aan vuil maken. Kijk hem!

avatar van limelight73
Bantavoer schreef:

Nou dat kun je wel zeggen. Ik ging er wel zo in namelijk. Ik vond het dan ook inderdaad allemaal wat te "moeilijk". Het was mij allemaal wat te kunstzinnig. Redelijk hak op de tak zelfs. Nee, niet mijn kopje thee deze keer.

avatar van Norma
Mooie en lieve film die tot circa een uur een uitstekend niveau wist vast te houden; het laatste half uur vond ik persoonlijk net iets minder, moeilijk om te zeggen waar hem dat precies in zit. (Misschien omdat reddingsoperaties al in zoveel varianten in andere films terug te vinden zijn dat de originaliteit hier een klein beetje inlevert)
Het contrast tussen het steriel aandoende huis/buitenwijkje van het meisje en de warmte van de stopmotion scènes met de kleine prins is erg fraai vormgegeven, sowieso vond ik deze combinatie goed werken met “het verhaal in een verhaal”. Wat jammer om te lezen dat de Nederlandse dvd niet de Engelstalige stemmencast bevat (ik zie tenminste alleen Frans, Vlaams en Nederlands bij de talen staan?) want deze doet het zo leuk. Met name Bridges, met zijn goedmoedige stem waar een olijkheid als een vriendelijke knipoog in doorklinkt, is voortreffelijk gecast.

avatar van Esteban
Dat komt omdat de originele versie Franstalig is, Norma. En niet Engels zoals overal verplicht foutieg aangegeven staat. (zie eerdere posts) Wel jammer inderdaad, want ik ben namelijk wel benieuwd naar de Engelstalige versie.

avatar van arno74
Met name door de diverse tijdloze boodschappen uit de film, die een soort van rode draad erdoorheen vormen, haalt deze bij mij de 3,5*. Animatie is heel aardig, maar ik moest er qua verhaal wel even inkomen, het duurde even voor het echt op gang kwam. Geen volmaakte film, daarvoor zijn de personages net te oppervlakkig (o.a. de moeder), maar beslist het kijken waard. 3,5* dus.

Esteban schreef:

Toch gek, vraag me af of ze twee ietwat anders geanimeerde versies hebben dan, want de monden leken perfect overeen te komen met de Engelse dub. Net even de Franse trailer gekeken en daar leek de dub me minder op afgestemd? Vaag, want Fransen zijn toch meer gewend om films van dubs te voorzien, zelfs als de monden niet overeenkomen met wat er gezegd wordt.

Fijn.

Heb de Engelstalige versie gezien en moet zeggen dat die dub niet verkeerd was. Misschien enkel Bridges die een té opvallende stem heeft. Gervais natuurlijk ook wel, maar die z'n rol was erg klein. Maar over het algemeen vond ik het een keer niet storend. De meeste stemmen sluiten naadloos aan bij hun personage.

Visueel hinkt het op twee benen. De klassieke CG stijl vond ik wat minder, de scenes met de kleine prins steken er dik bovenuit. Wat wel opvalt is dat de regie stukken beter is dan de typische Amerikaanse CG animaties. Camerawerk, editing ... heel wat stijlvoller dan wat bijv. een Pixar doorgaans laat zien.

Verhaal is een aardige bewerking van het origineel (dat ik wel ken, al heb ik het boek zelf nooit gelezen). Toch lag het "vergeet nooit kind te zijn" en "de grijze samenleving" cliché er wat te dik op. Niet geheel onbegrijpelijk misschien, aangezien de basis toch een sprookje is, maar het is een moraal waar ik wat moe van wordt.

Maar toen wel een leuk, creatief en aandoenlijk filmpje verder. De Fransen laten weer eens zien dat ze met ruwweg dezelfde middelen toch veel betere (animatie)films kunnen afleveren.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en vond het een prima animatiefilm. Visueel was het goed gedaan en ook het verhaal was wel goed en niet te kinderachtig. Ik heb de Vlaamse gezien gezien en de stemmen vielen niet tegen.
Verder was de speelduur goed, niet te lang en niet te kort. Een prima film.

Het duurde een tijd voor ik besloot deze film te gaan zien. Ik was namelijk bang dat de film, de magie van het boek te niet zou doen. Gelukkig is dat niet zo. Het is een film op zich geworden, die mijn dochter en ik, los kunnen zien van het boek.

Tot het laatste half uur, het moment dat ze weg gaan met het vliegtuig, een sterke productie. Het laaste half uur zakte naar mijn mening de film erg in. De bijna volwassen prins vond ik ver af staan van de klasse die de Kleine Prins in het boek en het eerste deel van de film heeft..

Onze dochter (7) kon de film goed volgen, ze kende ook het boek. Onze zoon (3) kon het niet waarderen.