Carne (1991)

Frankrijk

geregisseerd door Gaspar Noé
met Philippe Nahon, Blandine Lenoir en Frankie Pain

Een naamloze paardenslachter, verlaten door zijn vrouw nadat zij een kind kreeg dat niet kon praten, bezit een zaakje terwijl hij zijn stomme dochter probeert op te voeden. Een tijd lang gaat dat nog goed, maar zijn dochter is nu een tiener. Zijn dochter gaat menstrueren, en de vader weet niet hoe hij hiermee om moet gaan. Na een vreselijk incident in combinatie met onbeheerste geweldsuitbarstingen, komt de slager in een neerwaartse spiraal terecht, ongeacht de waardigheid die hij nog in zich heeft.

avatar van leatherhead
Heerlijk dat films als deze nu ook op de site kunnen. Ik zou hem eigenlijk moeten herzien, maar van wat ik me nog herinner vond ik hem zeker 4* waard. Noé's talent is hier al zeer duidelijk terug te zien en Nahon is net zoals in Seul Contre Tous ijzersterk.

avatar van tbouwh
40 minuten! Is er ergens een handleiding/bericht over wat er veranderd is precies?

tbouwh schreef:
Jazeker!

Het grote opmerkingen / feedback topic #2

avatar van Fisico
Met deze debuutfilm, weliswaar een kortfilm, zette Gaspar Noé zich meteen op de kaart als controversiële regisseur die je ofwel moet haten ofwel bewondert. Schokkende beelden passeren de revue waarbij gevoelige zieltjes en specifiek dierenliefhebbers de ogen sluiten bij de openingsscène. Het zijn beelden die je af en toe in journaals of duidingsprogramma’s opduiken wanneer ze de slachthuizen onder de loep nemen. Even later de expliciete beelden van een bevalling...

Op deze manier schetst Noé het privé- en professionele leven van een slager ergens in Frankrijk. De man staat in voor de opvoeding van zijn stomme dochter en gaat daar vrij ver in. Suggestief bij momenten, maar de klemtoon ligt gelukkig elders en de onvoorwaardelijke opoffering komt tot uiting. Zijn en hun leven neemt een drastische wending en hij gaat gebukt door het leven.

Knap plot alvast van Noé die zorgt voor een zekere samenhang van de gebeurtenissen. Toen al een veelbelovende regisseur ongeacht zijn visuele middelen die sommigen tegen de borst stoten. Mooie montage en goede sfeersetting ook. Niet slecht voor een debuut!