Pete's Dragon (2016)

3,12

Avontuur / Familie

geregisseerd door David Lowery
met Oakes Fegley, Bryce Dallas Howard en Robert Redford

Al jaren maakt houtsnijder meneer Meacham kinderen blij met zijn verhalen over een woeste draak die diep in de donkere bossen van de Pacific Northwest woont. Zijn dochter Grace, die werkt als boswachter, vindt die verhalen maar ongeloofwaardig. Totdat zij Pete ontmoet. Pete is een mysterieuze jongen zonder huis en familie die samen beweert te leven met een gigantische, groene draak genaamd Elliott. De beschrijvingen die Pete over de draak vertelt, lijken verdacht veel op de draak uit de verhalen van meneer Meacham. Daarom gaat Grace samen met haar vriendin Natalie op zoek naar de waarheid. Een zoektocht die resulteert in wonderlijke vriendschappen.

67 BERICHTEN 20 MENINGEN
avatar van joshua1988
geplaatst: 21 november 2016, 02:55 uur [permalink]
[quote]Mr-Mcmovie schreef:
[quote]joshua1988 schreef:

zal wel, verandert helemaal niets aan mijn mening, sterker nog, ik geniet in mijn eigen thuisbioscoop waar alleen maar fans zitten zonder snurk- en andere ongewenste bijgeluiden, en daar betaal ik ook gewoon voor! Alle 7 jeugdige meekijkers vonden het prima amusement terwijl niemand vooraf hoge verwachtingen koesterde... En Robert Redford deed het prima als opa, maar had van ons toch meer gestoord mogen zijn; volgende keer weer Christopher als opa -;)

avatar van JJ_D
geplaatst: 21 november 2016, 10:31 uur [permalink]
Zo’n einde waarop alles (maar dan ook echt alles!) in de plooi valt. Zucht. Verdorie. Bij Disney weten ze hoe dat marcheert! Ideale timing overigens – een goede tendens dat ecologie meer en meer op de kaart komt te staan in het populaire filmlandschap, zeker gezien er straks iemand met oogkleppen in het Witte Huis zal zetelen. Toch iemand die de jeugd een beetje bewust moet maken. Disney doet dat in deze film niet expliciet, maar de kanttekening is er. "Jongens, hoe veel gebied gaan we hier eigenlijk nog omzagen?"

Verder weinig bijzonders aan deze film, behalve het old school feelgood-gevoel, dat Lowery zonder veel omhaal met een aardige vertelling weet op te wekken. Snel gezien, snel vergeten, maar onderweg toch diep vertederd door de typisch dierlijke eigenschappen van Elliott – wie een hond heeft zal die ongetwijfeld herkennen – en het authentiek vogelvrije van Pete’s karakter. Dat ook de Verlichting er niet in geslaagd is om onze menselijke suprematie boven de natuur (ons vermogen tot transcendentie verheft ons immers!?) in een kader te plaatsen die ons opnieuw verbindt met de natuur, is een verloren kans – een bijgedachte die door de wolken van mijn brein zweefde tijdens de aftiteling. Meer info? Lees Paul De Verhaeghe’s ‘Identiteit’! Daag!

geplaatst: 26 november 2016, 15:43 uur [permalink]
Gewoon een prima film voor alle leeftijden, waar toch weinig negatiefs over valt te zeggen. Niet Disney op het allerbest maar gewoon degelijk vakwerk van iedereen die hierbij betrokken was. Verhaal loopt misschien iets te veel langs paden die al vaker belopen zijn, en de laatste vijftien minuten word het letterlijk en figuurlijk een sentimentele draak, maar in zijn geheel een geslaagde familiefilm.

avatar van numb nuts
geplaatst: 26 november 2016, 19:15 uur [permalink]
leuk vermakelijk en toch mis ik iets?na nadenken mis ik iets van ene steven spielberg,weet niet waarom.

avatar van Brabants
geplaatst: 27 november 2016, 18:00 uur [permalink]
Het is met deze remake aardig gelukt om een verhaal met een draak behoorlijk saai aan de man te brengen. Het plot was ongeïnspireerd en het acteerwerk beneden de maat. De animatie was prima, maar niet genoeg om deze film overeind te helpen. Halverwege was de rek er al uit en ik vind het een knappe prestatie dat ik hem uit heb kunnen kijken. Gauw vergeten!

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 6 december 2016, 10:47 uur [permalink]
Heel veilig maar kan dit deze film verweten worden? Als familiefilm waar je met het hele gezin voor de buis zit is dit ideaal om op te zetten. Het melige verhaal over de vriendschap tussen Peter en de draak Elliot is te lief om niet van te houden. De draak is mooi tot leven gebracht en ik ging makkelijk mee in het hele gebeuren. Ik vond het de magie van een echte Disney missen, dus voor mij geen topper (vond The Water Horse (2007) beter... same same but different!), maar mooi om zien en geslaagd voor het beoogde doelpubliek.

avatar van Thomas83
geplaatst: 9 december 2016, 22:28 uur [permalink]
Verrassend leuke familiefilm. Er is iets aan de toon van de film waardoor al die te verwachten zoetigheid van Disney niet zo op je zenuwen werkt. De film heeft gewoon een heel aangename gemoedelijke sfeer. Prachtig die bosrijke omgeving en dat best schattige houthakkersstadje. En van die schitterende cinematografie, prachtige belichting en kleuren die vooral de beelden laten spreken voor het soort van red-de-natuur-thema. Het contrast tussen het kleurgebruik is groot als je de lieflijke kleuren in het stadje en de bossen met die houtzagerij etc. vergelijkt.

En dan ook nog een aangenaam kabbelende folkachtige soundtrack, de meest zachtaardige personages (Howard als boswachter met een hart van goud, Redford als de vriendelijke opa) en zelfs een draak die aaibaar en pluizig is. Ik vind eigenlijk wel dat het hem een beetje aan karakter ontbreekt, feitelijk is hij niet veel meer dan een uit de kluiten gewassen huisdier, maar hij is zeer fraai uit de computer getoverd en vloekt over het algemeen niet te veel met de echte beelden.

Pete is wel leuk op momenten en het is wel amusant om hem zich aan het leven van de mens zien aanpassen, maar Natalie vond ik eigenlijk een stuk leuker. Na Southpaw weer een overtuigende rol van Oona Laurence.

Zoals gezegd heeft de film absoluut nog wel zijn wat al te kleffe momentjes (zoals op het einde bijvoorbeeld) en wat geforceerde 3D-momentjes hadden van mij wel overgeslagen mogen worden, maar de algehele toon is zowaar warm en oprecht en weet de momenten waarop men wat te ver gaat nog wel te verkopen. Een zeer geslaagde familiefilm, en vooral voor kinderen heel leuk denk ik. Disney flikt het weer en zorgt er nu al bijna voor dat ik ga uitkijken naar de live-action remakes die nog komen gaan. 3.5*.

snoeki
geplaatst: 10 januari, 09:49 uur [permalink]
Leuk als je 6 bent, maar niet te happen als volwassene, amper verhaal, saai, typisxh kinderverhaal zonder verrassingen. Eigenlijk geen ster waard. Nog matiger dan jungle boek, al die remakes maken het er niet beter op.

Ga met je kinderen the neverending story zien, zoveel beter dan dit dunne verhaaltje.

geplaatst: 30 januari, 19:29 uur [permalink]
Vermakelijke jeugdfilm met een erg mooi geanimeerde draak, verhaal is erg makkelijk en voorspelbaar maar dat hoort een beetje bij dit soort films 2, 5 sterren van mij

Gerlof1378
geplaatst: 18 februari, 11:06 uur [permalink]
Een leuke familie film, kijkt leuk weg maar ook niet meer dan dat de draak ziet er mooi uit.

avatar van arno74
geplaatst: 18 februari, 11:54 uur [permalink]
Gerlof1378 schreef:
Dus geef je het 0,5*... vooruit dan 1*

Wat geef je aan slechte films? Je weet toch dat het niet lager gaat dan 0,5* ? En wat krijgt een erg leuke film van je, 1,5*?

Gerlof1378
geplaatst: 18 februari, 12:02 uur [permalink]
arno74 schreef:
Dus geef je het 0,5*... vooruit dan 1*

Nee wou hem geen 0,5 geven maar een 1 maar dat ging ff mis, en ja leuke films kunnen een 1,5 krijgen of meer ja wie zal t zeggen. Ik vond deze film een kinderfilm en niet mijn ding dus fijne dag verder hasta luego

avatar van arno74
geplaatst: 18 februari, 12:25 uur [permalink]
Behoorlijk krom, maar je moet natuurlijk zelf weten hoe je stemt. Een 1* uitdelen aan een "leuke film" slaat nergens op.

avatar van horizons
geplaatst: 19 februari, 22:49 uur [permalink]
Leuke films scoren normaal gesproken niet onder de 3,5 sterren dacht ik...

Enfin, hele leuke fantasy film voor de hele familie deze Pete's Dragon. Een leuke fluffy draak (knappe CGI), kinderen die het er goed vanaf brengen op acteergebied, alles best mooi in beeld gebracht en daarbij ook nog eens soundtrack die best sterk is en op juiste momenten wordt gebruikt. Ja, Lowery heeft het allemaal goed voor elkaar gekregen in deze film.

Het verhaal is misschien weinig opzienbarend en ook wel eerder gedaan maar het werkt door bovengenoemde elementen allemaal wel zeer goed. Het kijkt allemaal lekker weg en het dramatische element blijft allemaal licht, zelfs vlak na het middenstuk als er wat spanning bij komt kijken duurt het niet lang of het is weer lekker los en mooi genietbaar.

Mogen ze vaker maken familiefilms als dit.

avatar van hoffhaan
geplaatst: 20 februari, 11:10 uur [permalink]
Aardige familiefilm. 3.5

avatar van tattoobob
geplaatst: 20 februari, 12:47 uur [permalink]
Erg vermakelijke film met een lach en een traan en een ideale balans daar tussen.
CGI ziet er top uit en ook kwa spanning zit het wel goed in deze film.
Leuke wegkijker voor jong en oud.

avatar van HALVE TAMME.
geplaatst: 20 februari, 12:57 uur [permalink]
''You can't say 'dragon' over the radio.''

De onvoorwaardelijke liefde van een draak is toch wel een van de mooiste dingen die je
in een mensenleven kan meemaken .

De film Pete's Dragon is voor mij ook geen vijf sterren waard, maar het heerlijke gevoel
dat deze film mij geeft zeer zeker wel.

Pete's Dragon (2016): Mooi, stoer, spannend en op aardig wat momenten ontroerend tot
en met.

Drieënhalve ster van mijn kant.

avatar van Thorongil
geplaatst: 26 februari, 04:26 uur [permalink]
Aardige familie film. Beetje Mowgli/Tarzan-achtig verhaal. Draak zag er erg goed uit. Degelijke cast.

avatar van Walter S.
geplaatst: 26 februari, 06:57 uur [permalink]
Destijds ook in de bios gezien met het hele gezin. Ik vond het een leuke film.

avatar van Esteban
geplaatst: 1 maart, 01:34 uur [permalink]
Bijzonder aangenaam verrast, toch wel. We moeten daar niet onnozel over doen, live-action familiefilms met zo'n brede leeftijdscategorie zijn zelden zo kwalitatief op alle mogelijke vlakken. Van de regie, cinematografie en editing tot de muziekkeuze, het maakt allemaal deel uit van dit bewust klein gehouden en opvallend ingetogen verhaal. Een verademing zowaar. En dan maakt het weinig uit dat er in de grote lijnen zo weinig verrassingen in het verloop zitten. Het is de oprechtheid die me tig keer wist te raken. De compleet nieuwe interpretatie van 'Pete's Dragon' wérkt. Zo simpel kan het soms zijn.

PS: Eén klein puntje van kritiek, de allerlaatste seconden vond ik persoonlijk overbodig. Had niet gehoeven.

avatar van james_cameron
geplaatst: 14 maart, 23:17 uur [permalink]
Acceptabel Disney-werkje, leuk in elkaar gezet maar iets te weinig magisch en mysterieus. Het kruit wordt reeds in het begin van de film verschoten, wanneer de draak uit de titel direct volop in beeld komt. Gelukkig herpakt de film zich na een klein half uurtje, al wil het geheel maar niet echt meeslepend en/ of heel bijzonder worden. Groot pluspunt is de geloofwaardige vertolking van de jonge hoofdrolspeler Oakes Fegley. De draak zelf kan er mee door maar is wel erg... tja, groen.

avatar van debbietino
geplaatst: 19 maart, 01:48 uur [permalink]
Een leuke film en precies zoals je mag verwachten van een Disneyfilm. Disneyfans zullen niet teleurgesteld zijn, jong EN oud. Ik ben er ook een en was zeker blij met het eindresultaat.....

Beauty en the Beast zal ook top zijn maar kan eigenlijk niet wachten op Mulan die in 2018 uitkomt

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst: 19 maart, 11:17 uur [permalink]
Als disney fan was ik wel wat teleurgesteld over deze cliché remake.

geplaatst: 20 maart, 14:21 uur [permalink]
Prima Disney film die lekker wegkijkt.

lezertje
geplaatst: 28 maart, 22:11 uur [permalink]
arno74 schreef:

Ik denk dat ieder zijn eigen normen hanteert wat sterren uitdelen betreft. Een film kan nog zo goed geacteerd zijn, maar als het verhaal (Scenatio) flut is met plotgaten en fouten, dan krijgt zo een film van mij een héél dikke nul sterren.

lezertje
geplaatst: 29 maart, 21:04 uur [permalink]
Prima filmpje, met fijn acteerwerk name door je jonge Oakes Fegley als Peter. Dit kan alleen niet gezegd worden van Bryce Dallas Howard als de vrouwelijke boswachter. Zij gooit er echt met de pet naar. Er is meer dan alleen tekstkennis nodig om een geloofwaardig personage te creëren. Ze acteert duidelijk met de gedachte: “Het is maar voor kinderen”.
De film heeft qua verhaal weinig met de versie uit 1977 te maken, waarin geleerde experimenten met Elliot de draak willen uitvoeren. In deze nieuwe versie hebben we te maken met een Junglebook- c.q. Tarzan-achtig verhaal, verpakt in een eco-boodschap, maar wel een die werkt.

geplaatst: 3 april, 02:31 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijke film die oogt als een mislukte combinatie van Junglebook en Tarzan. De acteerprestaties waren over het algemeen tegenvallend met uitzondering van Redfort als opa. De draak was mooi geanimeerd, maar vond het qua design lelijk. Af en toe was de CGI echt niet om aan te zien (wanneer de draak door het water rent).
Audiovisueel zag de film er verder leuk uit. De beelden met de bijpassende muziek zorgden voor een positieve sfeer. Qua verhaal was het allemaal redelijk voorspelbaar en niet overal even duidelijk. Waarom had de opa de draak nou gezien?

Wel leuk voor kinderen, maar matig voor volwassenen.

avatar van huppelepup
geplaatst: 16 mei, 18:06 uur [permalink]
Bijzonder goede jeugdfilm! Samen met een 9-jarige jongen gekeken en we vonden het allebei bijzonder geslaagd, ondanks dat we hem Nederlands gesproken keken. Het grootste nadeel daarvan is dat het niet lipsynchroon is, maar kinderen zien dat toch niet of storen zich daar niet aan.
Het einde is naar mijn smaak - zoals te verwachten bij een Disney - een beetje te emotioneel, maar dat mag de pret niet drukken.

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst: 17 mei, 19:19 uur [permalink]
Pete's Dragon is geloof ik de enige Disney real action verfilming die ik nog niet had gekeken, daarom maar eens alles compleet gemaakt. Ik heb het origineel volgens mij nooit gezien, ieder geval niet op gestemd nog. Komt nog wel. Deze live action film mag er visueel wezen, erg aantrekkelijk gemaakt en zeker de draak is tof. Buiten dat is het allemaal wel erg soft en kinderlijk en stelt het inhoudelijk niet heel veel voor. Geeft overigens niet, ik neem aan dat de jongere kijkers er meer plezier aan beleven. Verder is het ook vooral veel Disney sentiment dat op je gevoel probeert in te spelen.

geplaatst: 16 juni, 09:19 uur [permalink]
Goeie film over een weesjongen die opgroeit in de bossen en een draak daar is zijn beste vriend. Een geslaagde remake van de film uit 1977. Afgezien van het verplichte, emotionele einde heeft de film de juiste toon en sfeer. Het ziet er allemaal mooi uit en ook de cast doet het prima (ook de twee jonge acteurs).