Kubo and the Two Strings (2016)

Alternatieve titel: Kubo en het Magische Zwaard

Animatie / Fantasy

geregisseerd door Travis Knight
met de stemmen van Art Parkinson, Charlize Theron en Matthew McConaughey

Kubo leeft een rustig, normaal bestaan in een klein dorpje, totdat een geest uit het verleden zijn leven op zijn kop zet door een eeuwenoude ruzie op te rakelen. Kubo wordt nu achternagezeten door goden en monsters. Om te overleven moet hij op zoek naar een magisch harnas, ooit gedragen door zijn overleden vader, een legendarische samoerai-krijger.

avatar van Pepino
Dit las ik net op Wikipedia: Kubo and the Two Strings (Nederlands: Kubo en het magische zwaard, Vlaams: Kubo en het magische harnas)

Euhm... Waarom precies van woord veranderen?

Anyway, visueel is Kubo om duimen en vingers bij af te likken, zoals ik wel verwachtte. En wat de humor betreft: het was misschien geen typische slapstick, maar de dialogen die Monkey en Beetle soms hadden deden mij wel eens grinniken, en daar was ik ook al tevreden mee. Liever dit soort van humor, dan een geforceerde comic relief of slapstick.

avatar van Captain Proton
Meeste oosterse animatiefilms kunnen mij niet bekoren, maar deze vond ik echt schitterend. Leuk verhaal en personages. Misschien niet zo geschikt voor jongere kijkers, want er zaten scenes bij die misschien toch te eng voor ze zijn. Verder is het prachtig gedaan. Het is echt een schitterende film geworden. Ook bij de extra's op dvd werd er verteld hoe ze deze film tot stand is gekomen en daar hebben ze echt studie van gemaakt. Zo authentiek mogelijk. Echt, zoals het in Japan gaat. Zeker de moeite waard om het later nog eens te kijken. Toppie.

avatar van mrklm
Kubo [Art Parkinson] is een jongen wiens vader spoorloos is verdwenen en wiens moeder dusdanig door verdriet is overmand dat Kubo eigenlijk meer voor haar moet zorgen. Kubo weet haar soms op te vrolijken door mystieke verhalen te vertellen die hij, met behulp van zijn magische gitaar (met twee snaren, vandaar de titel) letterlijk tot leven weet te brengen met origami figuren. Dat maakt hem ook geliefd bij zijn dorpsgenoten, maar wanneer een tragische gebeurtenis hem dwingt om het dorp te ontvluchten en op zoek te gaan naar een mystiek object, moet hij tevens leren Monkey [Charlize Theron] en Beetle [Matthew McConaughey] te vertrouwen. Samen moeten ze namelijk de nodige gevaren overwinnen.
Fraaie combinatie van CGI-animatie en animatronics (waarvan je tijdens de aftiteling een korte making-of ziet) levert een prachtig gemaakte film op die echter wat te zwaar op de hand is voor de jeugd. Het verhaal kent ook niet zoveel verrassingen, maar de film is vanaf het begin een lust voor het oog. Opvallend zijn de ingetogen, subtiele stemvertolkingen van McConaughey en vooral Charlize Theron die juist vanwege haar zachte stem een uiterst effectieve rol neerzet. Het gebrek aan slapstick is een verademing.

avatar van Hannibal
Ik vond hem prachtig. Een mix van avontuur, spanning en humor (de kever was echt een hilarisch personage) en oh, wat ziet het er allemaal mooi uit zeg! Als je met een gezin met kinderen een film zoekt die voor iedereen geschikt is (dat is bij ons regelmatig een dilemma) dan is Kubo echt een aanrader.

avatar van LhKsoft
Heel goed verhaal. Mooie animatie. Alleen jammer van het einde. Je zit met vragen die onbeantwoord worden. Al bij al heel veel van genoten