The Old Man and the Gun (2018)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door David Lowery
met Robert Redford, Casey Affleck en Elisabeth Moss

Forrest Tucker is een professionele bankovervaller die meermaals uit de gevangenis wist te ontsnappen. Op 70-jarige leeftijd deed hij zelfs nog een gewaagde ontsnapping uit de gevangenis San Quentin. Voordat hij naar een rusthuis moet vertrekken, beraamt hij nog een laatste overval.

• Vanaf 8 november in de bioscoop

avatar van John Milton
Nieuwe David Lowery, fijn. Prima cast ook

avatar van D-ark
Trailer!
Jep dit kan intersant gaan worden. Laatste film voor Robert Redford als acteur ook als we de man zelf geloven.

kappeuter (moderator)
Vanaf 8 november in de bioscoop (The Searchers)

Nieuwe trailer geplaatst

avatar van wwelover
Leuke en vrij luchtige film. Grappig gefilmd ook, waardoor je een toch een wat retro look feeling krijgt die past bij de film. Vond de humor goed, mede doordat Redford heel sterk speelt. Verhaal is interessant, al had er denk ik wel meer uitgehaald kunnen worden. Alleen had je dan wellicht een wat minder komische film.

Charmante film over een charmante bankovervaller. De film is charmant maar ook wat inhoudsloos en eentonig. De film is leuk maar soms ook wat flauw. De film heeft een originele premisse maar is ook clichématig en voorspelbaar in z’n ontwikkeling. Daarmee slaagt de film erin een pastiche van de misdaadthriller met romantiek uit de jaren ’70 te zijn maar meer is het ook niet. Kortom, de film is goed te doen maar laat geen blijvende indruk achter.

avatar van Redlop
Robert Redford neemt afscheid van het grote doek in een lichtvoetige romantische misdaadkomedie, kortom geheel in stijl. Zijn personage, draaideurcrimineel Forrest Tucker, is een kruising tussen Butch Cassidy, Hooker (The Sting) en Martin Bishop (Sneakers). Gesitueerd in 1981 met een mooie rol voor Sissy Spacek, een aardige bijrol voor Tom Waits maar ook een nietszeggende bijrol voor Danny Glover. Al met al genoeg ingrediënten om deze niet over te slaan.

3,5 *

avatar van Bélon
Heeft soms z'n charme maar vrij saai Leukste moment voor insiders is dat Isiah Whitlock Jr. uit The Wire er -weer- een zeer ingehouden "Shit" uitperst.

Beetje filmgrain simuleren voor een '80's look, wat Budweiser product placement, nja makkelijk te doen maar voelt zelfs voor ca. 90 minuten wat te lang aan. Gezapig. Hoef je niet per sé voor naar de bios.

avatar van wibro
Echt enthousiast kon ik niet worden over deze zwanenzang van Robert Redford. Ik vond het allemaal nogal langdradig, zo zeer zelfs dat ik op een gegeven moment indutte. Ik werd plots wakker bij de achtervolgings-scène. Sympathiek was deze film overigens wel. Forrest Tucker die banken beroofde, niet zo zeer om het geld maar gewoon omdat hij het leuk vond. En dan zijn talrijke ontsnappingen. Het is dat het hele verhaal op feiten is gebaseerd, anders zou het bij mij wel als zeer ongeloofwaardig overkomen. Het acteren in deze misdaadkomedie is verder prima, maar nogmaals het hele gebeuren boeide mij allemaal niet zo en ik denk dat ik deze film dan ook snel vergeten ben.

avatar van mrklm
Robert Redford neemt - naar eigen zeggen - afscheid van het witte doek in een rol die uitstekend aansluit op het imago dat hij gedurende een carrière van bijna 60 jaar wist op te bouwen. Ook als tachtiger weet Redford zijn jongensachtige charme effectief te gebruiken in zijn rol als Forrest Tucker, een bankovervaller die zijn slachtoffers altijd 'als een heer' behandelde en keer op keer uit de gevangenis wist te ontsnappen. Na één van zijn overvallen ontmoet hij weduwe Jewel [Sissy Spacek], die óók valt voor Tuckers charmes en aanvankelijk niet gelooft dat hij een overvaller is. Tussen de twee ontstaat een innige vriendschap die erop lijkt te wijzen dat The Old Man zijn pistool aan de wilgen zal hangen, zodat hij zijn laatste jaren in alle rust kan doorbrengen. Maar Forrest is niet het huiselijke type, bovendien is detective John Hunt [Casey Affleck] vastbesloten Forrest opnieuw achter slot en grendel te krijgen.
Hoewel dit luchtige misdaaddrama is gepresenteerd als een Redford-vehikel, drijft deze film niet uitsluitend op diens charisma. Spacek en Affleck tonen waarom ze tot de beste karakteracteurs van hun generatie behoren en zorgen voor een emotionele diepgang die dit tot een waardige zwanenzang voor één van de filmiconen van zijn generatie maken. Veteranen Tom Waits en Danny Glover komen ook even opdraven in piepkleine rolletjes.

avatar van McSavah
Bélon schreef:
Beetje filmgrain simuleren voor een '80's look

Daar zit geen simulatie aan, dat ís filmgrain.

avatar van Bélon
McSavah schreef:

Daar zit geen simulatie aan, dat ís filmgrain.

The Old Man & the Gun (2018) - Technical Specifications - IMDb

Negative Format 16mm (Kodak Vision3 200T 7213)

Ah je hebt gelijk, ik dacht dat doen ze allemaal in pp tegenwoordig.

Als deze film de zwanenzang van oudgediende Robert Redford moet zijn, dan is dat, helaas, met een film die mij niet lang zal bijblijven. Ik heb The Old Man and the Gun ervaren als een degelijke maar wat saaie film. Ondanks de relatief korte duur voelde de film toch als langdradig, met ook enkele overbodige scenes. Natuurlijk is Robert Redford in zijn element als de welgemanierde en hoffelijke bankovervaller Forrest Tucker en draagt hij de film, een memorabele rol is het wat mij betreft echter niet. Maar misschien verwacht ik ook wel te veel van een acteur op die leeftijd.