The Old Man and the Gun (2018)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door David Lowery
met Robert Redford, Casey Affleck en Sissy Spacek

Forrest Tucker is een professionele bankovervaller die meermaals uit de gevangenis wist te ontsnappen. Op 70-jarige leeftijd deed hij zelfs nog een gewaagde ontsnapping uit de gevangenis San Quentin. Voordat hij naar een rusthuis moet vertrekken, beraamt hij nog een laatste overval.

• vanaf 25 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van John Milton
Nieuwe David Lowery, fijn. Prima cast ook

avatar van D-ark
Trailer!
Jep dit kan intersant gaan worden. Laatste film voor Robert Redford als acteur ook als we de man zelf geloven.

Vanaf 8 november in de bioscoop (The Searchers)

Nieuwe trailer geplaatst

avatar van wwelover
Leuke en vrij luchtige film. Grappig gefilmd ook, waardoor je een toch een wat retro look feeling krijgt die past bij de film. Vond de humor goed, mede doordat Redford heel sterk speelt. Verhaal is interessant, al had er denk ik wel meer uitgehaald kunnen worden. Alleen had je dan wellicht een wat minder komische film.

Charmante film over een charmante bankovervaller. De film is charmant maar ook wat inhoudsloos en eentonig. De film is leuk maar soms ook wat flauw. De film heeft een originele premisse maar is ook clichématig en voorspelbaar in z’n ontwikkeling. Daarmee slaagt de film erin een pastiche van de misdaadthriller met romantiek uit de jaren ’70 te zijn maar meer is het ook niet. Kortom, de film is goed te doen maar laat geen blijvende indruk achter.

avatar van Redlop
Robert Redford neemt afscheid van het grote doek in een lichtvoetige romantische misdaadkomedie, kortom geheel in stijl. Zijn personage, draaideurcrimineel Forrest Tucker, is een kruising tussen Butch Cassidy, Hooker (The Sting) en Martin Bishop (Sneakers). Gesitueerd in 1981 met een mooie rol voor Sissy Spacek, een aardige bijrol voor Tom Waits maar ook een nietszeggende bijrol voor Danny Glover. Al met al genoeg ingrediënten om deze niet over te slaan.

3,5 *

Bélon
Heeft soms z'n charme maar vrij saai Leukste moment voor insiders is dat Isiah Whitlock Jr. uit The Wire er -weer- een zeer ingehouden "Shit" uitperst.

Beetje filmgrain simuleren voor een '80's look, wat Budweiser product placement, nja makkelijk te doen maar voelt zelfs voor ca. 90 minuten wat te lang aan. Gezapig. Hoef je niet per sé voor naar de bios.

avatar van wibro
Echt enthousiast kon ik niet worden over deze zwanenzang van Robert Redford. Ik vond het allemaal nogal langdradig, zo zeer zelfs dat ik op een gegeven moment indutte. Ik werd plots wakker bij de achtervolgings-scène. Sympathiek was deze film overigens wel. Forrest Tucker die banken beroofde, niet zo zeer om het geld maar gewoon omdat hij het leuk vond. En dan zijn talrijke ontsnappingen. Het is dat het hele verhaal op feiten is gebaseerd, anders zou het bij mij wel als zeer ongeloofwaardig overkomen. Het acteren in deze misdaadkomedie is verder prima, maar nogmaals het hele gebeuren boeide mij allemaal niet zo en ik denk dat ik deze film dan ook snel vergeten ben.

avatar van mrklm
Robert Redford neemt - naar eigen zeggen - afscheid van het witte doek in een rol die uitstekend aansluit op het imago dat hij gedurende een carrière van bijna 60 jaar wist op te bouwen. Ook als tachtiger weet Redford zijn jongensachtige charme effectief te gebruiken in zijn rol als Forrest Tucker, een bankovervaller die zijn slachtoffers altijd 'als een heer' behandelde en keer op keer uit de gevangenis wist te ontsnappen. Na één van zijn overvallen ontmoet hij weduwe Jewel [Sissy Spacek], die óók valt voor Tuckers charmes en aanvankelijk niet gelooft dat hij een overvaller is. Tussen de twee ontstaat een innige vriendschap die erop lijkt te wijzen dat The Old Man zijn pistool aan de wilgen zal hangen, zodat hij zijn laatste jaren in alle rust kan doorbrengen. Maar Forrest is niet het huiselijke type, bovendien is detective John Hunt [Casey Affleck] vastbesloten Forrest opnieuw achter slot en grendel te krijgen.
Hoewel dit luchtige misdaaddrama is gepresenteerd als een Redford-vehikel, drijft deze film niet uitsluitend op diens charisma. Spacek en Affleck tonen waarom ze tot de beste karakteracteurs van hun generatie behoren en zorgen voor een emotionele diepgang die dit tot een waardige zwanenzang voor één van de filmiconen van zijn generatie maken. Veteranen Tom Waits en Danny Glover komen ook even opdraven in piepkleine rolletjes.

avatar van McSavah
Bélon schreef:
Beetje filmgrain simuleren voor een '80's look

Daar zit geen simulatie aan, dat ís filmgrain.

Bélon
McSavah schreef:

Daar zit geen simulatie aan, dat ís filmgrain.

The Old Man & the Gun (2018) - Technical Specifications - IMDb

Negative Format 16mm (Kodak Vision3 200T 7213)

Ah je hebt gelijk, ik dacht dat doen ze allemaal in pp tegenwoordig.

Als deze film de zwanenzang van oudgediende Robert Redford moet zijn, dan is dat, helaas, met een film die mij niet lang zal bijblijven. Ik heb The Old Man and the Gun ervaren als een degelijke maar wat saaie film. Ondanks de relatief korte duur voelde de film toch als langdradig, met ook enkele overbodige scenes. Natuurlijk is Robert Redford in zijn element als de welgemanierde en hoffelijke bankovervaller Forrest Tucker en draagt hij de film, een memorabele rol is het wat mij betreft echter niet. Maar misschien verwacht ik ook wel te veel van een acteur op die leeftijd.

avatar van clubsport
mooie chemie tussen Spacek en Redford , verder is dit een behoorlijk luchtige misdaadverhaaltje met een flinke dosis geromantiseer en humor .
Ik heb me er in ieder geval goed mee vermaakt .

avatar van grandpa
grandma wilde hem perse (lees.. Robert en de film) zien, ik niet en nam daarom na 35 minuten (tijdelijk) afscheid van haar.
Ok, enigszins voorbereid op trage hap werd ik na een minuut of tien toch wat onrustig omdat er tegenwoordig 5 verschillende shots in 10 seconden zitten die ik maar net kan bijhouden maar inmiddels wel aan ben gewent.
Deze film, tenminste het gedeelte wat ik heb gezien, verplaatste zich als dikke koude stroop uit de fles naar je pannenkoek, ik haakte dus af.

avatar van Lakte
Leuke late afscheidsfilm van Robert Redford, vond het een hele leuke film ook niet meer dan dat, was soms wel een beetje traag. Vind het erg leuk om te zien dat Redford zichzelf nooit heeft laten opereren wat de meeste bekende acteurs wel gedaan hebben.

Ook leuk om Sissy Spaceck voorbij te zien komen in deze film en Murtaugh uit Lethal Weapon, de echte veteranen uit de oude Hollywood films met natuurlijk Redford op 1

Film deed mij ook erg denken aan Going in Style uit 2017 met Michael Cain, die vond ik persoonlijk nog net iets leuker.

Als dit inderdaad de laatste film van Redford is neemt hij helaas afscheid met een vrij lauwe en zoutloze rolprent. "The Old Man and the Gun" lijkt vooral de combinatie niet te kunnen vinden tussen misdaad en een roman. Resultaat is een saaie en bijna Redford onwaardige film.
De beste man had een betere afscheidsklapper verdiend.

avatar van Norman Mailer
Gemoeddelijke, charmante film. Met een prettig sloom tempo - geheel in lijn met wat je van bejaarden mag verwachten.

Het slotstuk is mijns inziens echter ronduit bespottelijk. Redford staat na zijn insluiting - ogenschijnlijk geen dag ouder - binnen no time weer buiten de gevangenismuren. Met een veroordeling voor talloze gewapende bankovervallen - zeker met de Amerikaanse strafmaat in acht genomen - lijkt mij dit schier onmogelijk.

avatar van macrobody
Degelijk werk van Redford. Hij zal ook wel een vinger in de pap hebben gehad bij het produceren van de film. Op de aftiteling zag ik Sissy Spacek, nou dat is wel heel lang geleden dat ik die had gezien. Rosemary's baby denk ik. Casy Affleck speelde een luiaard volgens mij, ik werd al moe om naar hem te kijken.
Een film als een kabbelend riviertje op een rustige zomerdag.

avatar van Redlop
macrobody schreef:
...Rosemary's baby denk ik.

Dat was Mia Farrow. Misschien bedoel je Carrie?

avatar van macrobody
Redlop schreef:

Dat was Mia Farrow. Misschien bedoel je Carrie?

Ja, die inderdaad.

Voor de mensen die af en toe nog een klassieker uit de doos willen halen, hier de link:
Carrie (1976)

Een movie volgepropt met nostalgie, eigenlijk bedoeld als feest der herkenning voor de oudere filmliefhebber met een hunkering naar vervlogen tijden. Een cops and robbers film ook, maar zo minzaam en ingetogen zoals je het nog nooit gezien hebt. Inhoudelijk zo dun dat je hem eigenlijk qua score een onvoldoende moet geven, maar met al die krasse knarren aan boord(naast Redford, ook Spacek, Glover Waits en Keith Carradine) geef je hem alleen al uit sympathie een kleine voldoende(drie sterren dus). Laatste rol voor legende Redford misschien en hij herhaalt daarom maar zijn iconische rollen als charmante boef uit klassiekers als The Sting en Butch Cassidy and the Sundance Kid. De jonge Casey Affleck is letterlijk en figuurlijk een vreemde eend in de bijt(met een donkere vrouw ook in de eighties), en hangt er, als niet zo fanatieke politieman die al vroeg in het leven weet dat er belangrijkere zaken zijn dan je job, maar een beetje bij. Spacek als Redfords wijze vriendin levert met gemak de beste prestatie en laat zien waar het in deze ogenschijnlijk simpele film(veel meer dan wat de titel beloofd is het niet) echt om gaat: Mensen die waardig en doelgericht oud worden, geven zichzelf dan maar het respect wat hen toekomt.

Ik kan me wel voorstellen dat dit voor veel kijkers idd een wat niks-aan-de-hand tussendoortje is die niet lang zal bijblijven.

Ik vond het zelf wel onverwacht fijne en sfeervolle (zie nu pas de regisseur) ouderwetse bankovervalromantiek.
En natuurlijk tegelijk een ode aan Redfords fijne lange carriere in schelmenrollen.

avatar van ikkegoemikke
Well, what do you do then?
Well, that's a secret.

Met “The Old Man and the Gun” nemen we waarschijnlijk afscheid van een echte filmlegende. Volgens sommige bronnen wil Robert Redford met deze film stijlvol een punt zetten achter zijn rijkgevulde filmcarrière. Naar mijn mening kon hij geen betere keuze gemaakt hebben want in “The Old Man and the Gun” mag hij nog eens een laatste keer zijn charmantste kant tonen. Deze krasse 83 jarige acteur veroverde jong zijnde moeiteloos alle vrouwenharten. En om eerlijk te zijn heeft hij dat nog steeds. Verwacht dus geen gangsterverhaal vol gewelddadige bankovervallen en wilde achtervolgingen. Het gaat er redelijk vriendelijk en gemoedelijk aan toe. Je zal Forrest Tucker dan ook niet terugvinden in de Top-10 van meest beruchte bankovervallers allertijden. Daarvoor was het waarschijnlijk allemaal niet spectaculair genoeg. Geen “Butch Cassidy and the Sundance Kid” of “Bonnie and Clyde” toestanden. Je kan hem wel de Houdini van de gedetineerden noemen. Als we Tucker zelf mogen geloven, heeft hij 30 ontsnappingen uit een gevangenis op zijn naam staan, waarvan er 18 succesvol verlopen zijn. En de meest beruchte was die uit San Quentin State Prison in een zelfgebouwd kajak.

Blijkbaar heeft Tucker al van jongs af aan de onweerstaanbare drang om lokale banken te overvallen. Waarschijnlijk is dit ook de reden waarom zijn huwelijk geen stand hield en hij met de noorderzon verdween indertijd. Niet om snel een pakje sigaretten te halen maar om de drang naar het plegen van een overval te bevredigen. En bij zo’n overval gebruikt Tucker steeds dezelfde routine. Eens vriendelijk vragen naar inlichtingen of aan een loket op een nonchalante, alledaagse manier een bankverrichting te doen. En vervolgens de manager of loketbediende vriendelijk vragen om de inhoud van de kluis of kasregisters leeg te maken en zijn bruine, versleten lederen aktetas ermee te vullen. Hij kwam ermee weg omdat men hem toch zo’n beschaafde, vriendelijke en beleefde oudere man vond die steeds glimlacht. De prijs van “charmantste bankovervaller” zal hij wellicht in de wacht slepen.

Nu vraag je jezelf waarschijnlijk af: een misdaadfilm over bankovervallers zonder actierijke achtervolgingen, psychopathische gijzelnemingen, drieste vuurgevechten en een aantal te betreuren slachtoffers, klinkt toch niet echt aanlokkelijk. En toch is het een genot om deze film te kijken. En dat vanwege de drie interessante verhaallijnen waar hoofdzakelijk de nadruk ligt op de relatie tussen de personages.

Allereerst is er het bejaardenclubje met Robert Redford, Danny Glover en Tom Waits. Een soort theekransje van oude venten die in plaats van ergens in een park te petanquen tijdens hun pensioen, liever het land afschuimen om op willekeurige plaatsen een bank te overvallen. Een gemoedelijk en bedaard clubje venten die herinneringen over hun leven oprakelen ergens aan een bar. Hierbij viel bij mij vooral Tom Waits in de smaak. Een humoristische bijdrage die aantoont dat hij niet alleen een talentvol pianist is. Danny Glover vond ik dan weeral ondermaats. Blijkbaar was het de enige van het drietal waar de dementie zijn intrede had gedaan.

Vervolgens is er de spontaan groeiende verhouding tussen Forrest en Jewel (Sissy "Carrie" Spacek), een weduwe die het financieel niet al te breed heeft, van paarden houdt en haar dagen slijt op een ranch (ook al vinden haar kinderen dat ze het moet verkopen). Vanaf het eerste moment dat de beide elkaar ontmoeten, voel je gewoon een bepaalde spanning ontstaan. Er is dat flirterig gedrag door Forrest en een verlegen lachje van Jewel. Telkens Forrest in het gezelschap van Jewel vertoeft, zie je dat jongensachtige weer eventjes naar bovenkomen. En vind je ook niet dat Sissy Spacek er nog zo schattig uitziet als toentertijd in “Carrie”. Mij lijkt het dat haar wipneusje nog parmantiger omhoog wijst.

En tenslotte is er de confrontatie met John Hunt (Casey Affleck). Een politierechercheur die toevallig samen met zijn dochtertje aanwezig is in een bank waar Forrest juist op een onopvallende manier een overval pleegt. En vervolgens bijt hij zich vast in deze zaak en is vastberaden om deze serieovervaller samen met zijn kompanen op te pakken. Maar naarmate hij meer en meer met deze zaak bezig is, groeit zijn sympathie voor deze pensioengerechtigde crimineel die zijn overvallen pleegt door het telkens alleen maar vriendelijk te vragen.

The old man and the gun” is geen actierijke film. Het is eerder een gezapige feel-good film die op een rustige manier het verhaal van deze unieke bankovervaller uit de doeken doet. Het voelt niet alleen aan alsof het een film uit de jaren stilletjes is. Je ziet het er ook aan. Misschien komt het dan wel ouderwets over. Maar het is toch heerlijk ouderwets. Een sfeer die helemaal past bij Redford. En in wezen zijn Redford en Forrest op bepaald gebied evenwaardig. Beiden hebben in hun hele leven nooit datgene opgegeven wat ze het liefste deden. En datgene wat ze altijd graag deden, werd met dezelfde dosis charme uitgevoerd. Ik zal Redford’s uitstraling op het witte doek wel degelijk missen.

avatar van boemboem27
Geen onaardige film over de gentleman gepensioneerde inbreker Robert Redford.
Altijd al een goede acteur geweest.
Deze feelgood-film met nagenoeg geen geweld of actie heeft me toch echt wel kunnen bekoren.
Geen topper maar zeer aangenaam om deze te zien.

Redford wordt nu echt oud maar nog steeds leuk om hem te zien.

avatar van Thomas83
Lowery dendert aardig door. Dit is alweer de vierde film die ik van hem zie, en ze zijn allemaal echt prima tot nu toe. En behoorlijk uiteenlopende films ook nog. Ditmaal een lekker melancholische, luchtige en prachtig ouderwets ogende film over een slimme gentleman-bankovervaller van in de zeventig. Een mooie mogelijk laatste rol van Redford. Vond hem vooral erg aangenaam samen met Spacek (acteurs op leeftijd zien er wel eens slechter uit), en eigenlijk verlangde ik naar meer scènes.

Het perspectief van Casey Affleck zijn personage (politiesnor inbegrepen) is ook niet verkeerd, maar het verbleekt bij de scènes met die twee samen. Je zou kunnen zeggen dat de film zijn centrale personage verheerlijkt, maar zijn charme is gewoon niet te weerstaan. Meerdere erg sterke scènes ook. 3.5*.

avatar van cor1946
Matig filmpje van Redford.

Redelijke film overeen oude man die al vele malen uit de gevangenis is ontsnapt, en op het criminele pad blijft. Alhoewel de film een paar goeie scenes kent, wordt het verhaal wat fragmentarisch verteld. Hier had dan ook allemaal wat meer in gezeten. Robert Redford is uitstekend gecast in zijn zelf aangekondigde laatste rol als een oudere, charmante bankovervaller.

avatar van Walter S.
Mooi film over een sympathieke ouwe boef die ook op zijn ouwe dag niet zonder de kick van een mooie beleefd uitgevoerde overval of fijne achtervolging. Tempo ligt niet al te hoog, maar dat hoeft ook niet beslist. Net als die romance die er in vervlochten, hoefde van mij ook niet beslist. verder niks te klagen.
Of het moet zijn dat ik pas bij de aftiteling zag dat Tom Waits mee deed en dat ik die niet eens herkend had, maar dat ligt aan mij.

avatar van Grindhouse62
Ik vond het net allemaal net even niet. Scenes vond ik niet af, gingen van hak op de tak. Dat er geen actie inzit vind ik geen probleem, maar het duidelijk uitwerken van een plan voor zo:n roofoverval miste ik. De chemie tussen Robert Redford en Sissy Spacek was wel fijn uitgewerkt. Had mij voor deze 2e avondfilm er wel iets anders van voorgesteld. Volgende films heb vandaag ook gezien:

The Baytown Outlaws (2012) herzien bij Ziggo in de voormiddag..
Robocop (2014) herzien bij Ziggo in de namiddag.
The girl in the Spiders Web (2018) als eerste gezien vanavond uit eigen collectie.

En sluit de avond af met ieders een aflevering uit de Series Gunsmoke en Kung Fu.

avatar van IH88
“I remember I sat down with him once and I said, "Forrest, surely there's an easier way for somebody in your position to make a living." And he looked at me and he said, "Brother, I'm not talking about making a living. I'm just talking about... living."”

Sterke film waarin Robert Redford zijn laatste? rol speelt. Traag, melancholisch en sfeervol… Wie een spetterende actiefilm over bankovervallers verwacht komt van een koude kermis thuis. Maar goed, met oudjes als Redford, Glover en Waits had ik ook niet anders verwacht. Zij gebruiken charme, intelligentie en misleiding om banken te overvallen. Sissy Spacek heeft ook een fantastische rol, en deze acteergrootheden zorgen samen voor een loom en plezierig filmfeestje.