The Old Man and the Gun (2018)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door David Lowery
met Robert Redford, Casey Affleck en Sissy Spacek

Forrest Tucker is een professionele bankovervaller die meermaals uit de gevangenis wist te ontsnappen. Op 70-jarige leeftijd deed hij zelfs nog een gewaagde ontsnapping uit de gevangenis San Quentin. Voordat hij naar een rusthuis moet vertrekken, beraamt hij nog een laatste overval.

avatar van IH88
“I remember I sat down with him once and I said, "Forrest, surely there's an easier way for somebody in your position to make a living." And he looked at me and he said, "Brother, I'm not talking about making a living. I'm just talking about... living."”

Sterke film waarin Robert Redford zijn laatste? rol speelt. Traag, melancholisch en sfeervol… Wie een spetterende actiefilm over bankovervallers verwacht komt van een koude kermis thuis. Maar goed, met oudjes als Redford, Glover en Waits had ik ook niet anders verwacht. Zij gebruiken charme, intelligentie en misleiding om banken te overvallen. Sissy Spacek heeft ook een fantastische rol, en deze acteergrootheden zorgen samen voor een loom en plezierig filmfeestje.

avatar van matthieu1204
wauw, wat een verschrikkelijk saai film is dit zeg, ik wist wel dat het geen bankoverval film zoals heat maar ik had beter naar een schaakwedstrijd kunnen kijken of zo in plaats van deze film. snel maar dan ook snel vergeten

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Vlakke finale.

Het verhaal van bankrover Forrest Tucker blijkt waargebeurd te zijn. Hoe hoffelijk hij in werkelijkheid was blijft gissen. Aangezien hij echter graag wilde dat zijn levensverhaal werd verfilmd mag je aannemen dat hij zichzelf niet onaardig vond. Getuigen omschreven hem in ieder geval als vriendelijk. Hollywood zag er eerst geen brood in, evenwel besloten Robert Redford en David Lowery er uiteindelijk mee aan de slag te gaan. Niet geheel onverdienstelijk en wellicht bedoeld als zwanenzang voor de inmiddels bejaarde, maar daardoor niet minder legendarische acteur. De finale van een imponerende loopbaan.

Het is misschien mede de mise-en-scène van begin jaren 80 die zorgt voor een sfeervol stukje cinema, doch de regisseur weet hier aan bij te dragen door een en ander uiterst smaakvol in beeld te brengen en geen haast te hebben. Dat laatste breekt de film uiteindelijk wel wat op omdat er weinig opzienbarends gebeurt en het verhaal met rechercheur Casey Affleck iets te vaak van toevalligheden aan elkaar hangt. Een continu glimlachende Redford is misschien wel wat veel van het goede. De terugblik naar filmklassieker The Chase is ook wat flauw. We get the picture.

Hoogtepunt is de scène waarin Redford een sterke Sissy Spacek aan het versieren is in een restaurant. De altijd sympathieke Danny Glover blijkt voornamelijk beeldvulling te zijn en Tom Waits schmiert ietwat. En zo kabbelt de film vlakjes voort. Het rustige tempo is in eerste instantie een verademing, maar tijdens de tweede helft werkt het minder goed. En dus moet de cinefiel het doen met wat meer subtielere knipoogjes naar het genre dan de eerder genoemde open deur naar 1966. Het doorsnee publiek zal dan echter grotendeels zijn afgehaakt.

**½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van Metalfist
He's a guy... who is old... but used to be young... and he just really loves robbing banks

Vanwege zijn leeftijd kun je het moeilijk onverwacht nieuws noemen, maar het zorgde toch voor een kleine golf van verbazing in de filmwereld toen Robert Redford aangaf dat The Old Man and the Gun zijn laatste film ging worden. Redford is één van die laatste levende legendes uit Hollywood (Butch Cassidy and the Sundance Kid! The Chase! All the President's Men! The Sting!) en bovendien eentje die zichzelf heeft opnieuw heeft uitgevonden als regisseur. De verwachtingen voor zo'n aangekondigde zwanenzang zijn dan ook enorm hoog.

Zeker wanneer Redford opnieuw zijn gangsterkleren aantrekt. Regisseur David Lowery steekt dan ook een aantal verwijzingen naar de meest gekende films van zijn hoofdrolspeler (het handige aan zo'n carrière als die van Redford is dat je met gemak stukjes van zijn andere films kunt gebruiken als flashback, zo maakt hij onder andere gebruik van het ondergewaardeerde The Chase) maar vergeet daarbij wel zelf indruk te maken. Niet dat The Old Man and the Gun een slechte film is, verre van zelfs, maar nergens geraak je het gevoel kwijt dat hier echt wel meer in had kunnen inzitten. Sporadisch komt de klasse naar boven (de scène waar Forrest besluit om John een bezoekje in het toilet te brengen is misschien wel het hoogtepunt van de film vanwege de spanning die te snijden is) maar over het algemeen blijft het een tikkeltje gemakzuchtig. Zo komt de strijd tussen de bankovervallers en de politie die hun op de hielen zit nooit echt tot zijn recht en is het eigenlijk gewoon genieten van de speelsheid en het plezier dat de cast lijkt te hebben.

Want dat heeft The Old Man and the Gun wel: speelplezier. Redford loopt de gehele speelduur met een glimlach op zijn gezicht en hoewel meermaals wordt aangegeven dat zijn personage dat nu eenmaal doet, is het niet zo vergezocht dat hij gewoon effectief plezier heeft met zijn rol. Hij wordt natuurlijk ook ondersteund door een degelijke cast qua bijrollen. Het verbaast me dat Redford nooit eender met Sissy Spacek heeft samengespeeld (jammer, want ze zijn hier op dreef) en Tom Waits mag gewoon zichzelf zijn en vertelt nog een leuke monoloog over kerstmis. Danny Glover loopt misschien een tikkeltje verloren, maar tussen al dat oud geweld is er nog een (toch in vergelijking met al de rest) jonkie die het uitstekend doet: Casey Affleck. De meer getalenteerde van de Affleck broertjes en hier perfect op zijn plaats als detective die zijn tanden zet in de "over the hill" bende.

Technisch gezien kun je dit niet Redford's laatste rol noemen aangezien hij nog die cameo in Avengers Endgame heeft, maar het zou toch echt wel zijn laatste rol gaan worden. Hij is ondertussen al een beetje teruggekrabbeld maar hij lijkt vooral spijt te hebben van het feit dat hij het überhaupt heeft verteld. De acteur is nooit een bankenspringer geweest en dat siert hem. Of er nu nog films komen of niet, hij heeft een mooie carrière achter de rug en hoewel The Old Man and the Gun niet tot zijn beste werk hoort, is het een mooie afsluiter.

matthieu1204 schreef:

Schaken kijken kan best spannend zijn, als je zelf schaakt. De spanning zit alleen niet in continu zoveel mogelijk bewegend beeld, maar in een complexere manier van hoe de stukken zich tot elkaar verhouden, ontsnappen aan bedreigingen op manieren die je zelf niet kan verzinnen en een belang. En een kleine zet kan grote gevolgen hebben, zoals het verliezen van een wereldtitel.
Je kunt ook andere dingen doen met het thema bankoverval dan weer een actiefilm met stoere mannen maken. Op zich is dat al iets om naar te kijken.

avatar van Snaaf
Wauw!

Wat een charismatische film; ik werd er meteen verliefd op.

Voor mij, fenomenaal op alle niveau's. En de soundtrack is wonderschoon!

Een van m'n lievelingsfilms, als het niet m'n lievelings- is ...

Verrassend goede film met een Robert Redford (nog steeds) in topvorm.
Prachtig verhaal is het wel, een beetje raar, maar zeker en vast niet saai, ondanks het gebrek aan actie in deze misdaadfilm.
Ook de rest van de cast is goed, met als opvallendste verschijning Tom Waits, die ook een prima acteur is.
En als toemaatje krijg je er nog een puike soundtrack bovenop !!
Kijken maar...