The Mule (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bradley Cooper en Michael Peña

Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind, waardoor hij zich genoodzaakt ziet de zaak te sluiten. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.

avatar van Boneka
De knol is ingeleverd voor de auto zullen we maar zeggen. Het is zeker geen spectaculaire film geworden, maar dat is het meestal niet bij "waargebeurde" films. Het hele echte verhaal van Leo Sharp, want zo heette hij heb ik niet gelezen The True Story Of 'The Mule' And Leo Sharp's Drug Trafficking - allthatsinteresting.com feit is wel dat hij de oudste drugskoerier was ter wereld. Hij werd veroordeeld voor 3 jaar in prison en overleed later op 92 leeftijd in vrijheid. Kortom zeker een bijzonder verhaal.

The Mule in film is zeker niet slecht gemaakt ziet er bijzonder sfeervol uit. Niet gezien op 4K maar op een 2K schijfje ook bijzonder mooi gefilmd. Daarbij is de muziek mooi gevormd en horen we nog een mooie clip in de extra's. Het eerste uur is wel een beetje doorbijten. Hij begint best wel wat rommelig en lang niet alles is goed verfilmd. Het sterkste punt is toch de ritjes en hoe alles loopt. Ook hoe de criminelen hem behandelen. Je ziet toch een soort van terughoudendheid. Normaal gesproken had ie het loodje allang gelegd, dus een zekere mate van respect is er wel. Ook de manier hoe Earl zijn ritjes maakt is wel grappig. Hij wijkt gewoon van zijn pad af tot frustratie van zijn "mede handlangers".

De relatie met zijn familie is hier en daar niet overal even sterk. Dat kan wel gezegd worden van zijn kleindochter. Het eind is een echte tranentrekker! Dat begint al met zijn zieke dodelijke ex-vrouw. De cast erom heen was misschien wat minder. De agenten met Bradley Cooper doen het aardig, maar overtuigen niet echt. Bradley heeft ook niet echt een kop voor een cop Ook het vele geld dat hij verdiende valt natuurlijk hartstikke op. Van een armoedzaaier tot een rijke gast. Dat valt iedereen op en niemand op zijn ex-vrouw na vraagt erna. Ik weet niet of de echte Leo Sharp het zo ook heeft gedaan. Afijn het tweede uur vergoedde veel in deze toch wel prettige film. Of het zijn allerlaatste zou zijn; het zou zomaar kunnen!

Film 3.5
Beeld 4.5 (2K)
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van John Barry
Een halfjaar geleden in bioscoop gezien. Erg leuk dat Eastwood nog een keer een film heeft geregisseerd met hemzelf in de hoofdrol. De film gaat over de man Earl Stone die op zijn oude dag een baan krijgt als drugskoerier, intussen heeft Stone een beetje een gespannen relatie met zijn familie. Toch wel mooi om te zien hoe de relatie met zijn familie in de loop van de film verbeterd. En Stone als drugskoerier en de scenes met de leden van drugskartel leveren grappige momenten op. De oude Eastwood acteert zoals we van hem gewend zijn erg goed en ook de rest van de cast levert goed werk af. De film is wel een beetje te braafjes. De leden van het drugskartel hadden iets harder neergezet kunnen worden.

Mocht dit de laatste film zijn van Eastwood als acteur, dan is dit een mooie afscheidsfilm.

Clint is de belangrijkste attractie bij dit waargebeurde verhaal. Een genot om de meedogenloos oud geworden Eastwood hier bezig te zien. Verdwenen is de stugge en stram acterende cowboy uit zijn beginjaren. Hij heeft plaats gemaakt voor een warme, zelfbewuste persoonlijkheid die een echt mens kan neerzetten. Voor de rest een heel behoorlijke misdaadfilm, na een aantal kwalitatief mindere projecten eindelijk weer iets bezienswaardigs van de regisseur. De ontwikkeling en afloop van dit verhaal is eigenlijk heel gewoontjes en weinig opzienbarend maar The Mule kijkt toch lekker weg. Had makkelijk een wat depressief makend portret over kansloos ouder worden kunnen worden, maar door de slimme, milde en geroutineerde aanpak van de maker komt de geniet van het leven boodschap geloofwaardig en eerlijk over. The Straight Story op zijn Eastwoods.

avatar van mirjo 2
Beste Clint, waarom wil je op hoogbejaarde leeftijd nog de hoofdrol in je eigen film spelen en laat je dat niet over aan een acteur die nog de kracht heeft om een overtuigende rol neer te zetten. Vooral de scenes met de jonge meiden vond ik uiterst gênant.
Verder het feit dat een van zijn familie vervreemde man weer wordt toegelaten nadat bekend is dat hij nota bene drugskoerier is. Is dat niet een volstrekt verkeerde boodschap? Je kunt het uitleggen als een oude man die niet weet waar hij aan begint, maar ook als hij ontdekt waar hij mee bezig is gaat hij gewoon verder als een ordinaire drugskoerier die geld verdient aan de ellende van anderen, Geen respect.
Merkwaardig overigens dat de man onderweg wordt aangehouden terwijl de DEA de mogelijkheid heeft om hem te volgen naar zijn afleveradres om meteen de hele bende te kunnen inrekenen. Is dat verzonnen, of is het ook in werkelijkheid zo gegaan??

coumi schreef:
The Straight Story op zijn Eastwoods.

Rake typering wat mij betreft. Sowieso goed verwoord wat je bij deze film kunt verwachten.

Mooie film. Die Eastwood blijft toch een van de betere acteurs, zelfs al is die al bijna 90 jaar!
Zeker 4 sterren waard..