The Mule (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bradley Cooper en Michael Peña

Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind, waardoor hij zich genoodzaakt ziet de zaak te sluiten. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.

avatar van Baldur
Clint kan het nog. Tempo is perfect, op het gemakje allemaal, heel relaxed. Wel wat jammer van het laatste, naar mijn smaak, iets te sentimentele stuk maar van het grootste deel genoten.

Hogen verwachtingen maken het absoluut niet waar!

Clint is gewoon te oud geworden voor deze rol... hij gedraagde zich veels te jong.. misschien was dit wel de rol maar dit was erg misplaats (woordkeuze).

Verder was de film erg saai, nul spanning, nul opbouw. alleen maar shots van wegen waar hij op aan het rijden was..

Drama gedeelte in de film was ook erg matig. Dit was overigens wel het beste gedeelte van de film. Maar zeer onder de maat....

avatar van burhmahn
Prachtig!
Mooi verhaal, knappe krasse knar!
Mooie productie, vermakelijk en heerlijk om te bewonderen! Respect!
Aanradertje voor een uurtje of twee, netjes en petje af!
Verwacht geen spektakel, wel een legende die een verhaal vertoont op zijn respectabele tempo!

Ik vond er weinig aan, vooral het acteerwerk was, behalve van Bradley Cooper, echt beneden peil.
Dan wordt het ongeloofwaardig en goedkoop. De vrouw van Clint spant toch wel de kroon, ik werd een beetje onpasselijk van haar. Clint een krasse knar, misschien, maar ga wat anders doen dan in een film spelen.

avatar van Alathir
Sterke film van Clint. Het deed me wat denken aan The Straight Story maar dan met een vrij vergezocht (en toch goed gevonden) misdaadplot. Ik doe mijn hoed af voor Clint, wat hij nog kan op zijn 88ste daar zou ik ook voor tekenen. Het is fijn om het leven door de ogen van een oude knar als Clint te bekijken en het is nooit te laat om jezelf te verbeteren (vooral in de ogen van een ander). Ik heb me twee uur lang vermaakt met de luchtigheid van de film alsook de spanning die steeds om de hoek loert. Niet alle dialogen zijn even geweldig maar die ene zin op het einde van de film hakt er wel op in. Tranen in mijn ogen maar ze rolden niet naar beneden. Daarom net geen 4.5*.

avatar van Donkerwoud
Alathir schreef:
maar dan met een vrij vergezocht (en toch goed gevonden) misdaadplot. .

Ja, als je ver zoekt dan vind je meestal ook wel iets.

avatar van ikkegoemikke
Family's the most important thing.
Work's fine, if it's in second position.
But first position should be family.

Als “The old man & the Gun” het pièce de résistance is van Robert Redford, dan zal “The Mule” toch wel het orgelpunt zijn in Clint Eastwood zijn carrière. Deze legendarische acteur ziet er schrikbarend oud uit. Ik had op bepaalde momenten zelfs medelijden met hem. De manier waarop hij behandeld werd strookt niet met het beeld dat je van hem hebt uit andere films. Ik hoopte dat hij als oudgediende een paar handige vechtbewegingen zou tevoorschijn toveren om de arrogante kartelleden de mond te snoeren. Vergeet het. Clint Eastwood bleef in zijn rol als onderdanige en weerloze bejaarde die braafjes uitvoerde wat hem gezegd werd. Maar je mag gerust zijn, Mr. Eastwood is en blijft een briljant en respectabel acteur. Er is geen lofbetuiging te groot als het over zijn acteertalent gaat. En deze krasse bijna 90-jarige man mag voor mijn part nog ettelijke jaren de stoel van regisseur onder zijn verweerd achterwerk schuiven, want als regisseur slaagt hij er ook in om wel eens een pareltjes af te leveren (zoals “Trouble with the Curve”, “Sully” en “American Sniper”).

Niet alleen speelt Eastwood de hoofdrol in “The Mule”, hij heeft deze ook geproduceerd. Opvallend is het tempo dat Eastwood hier hanteert. Alles verloopt gezapig, rustig en bedaard. Zal wel te maken hebben met de leeftijd. In ieder geval, hij neemt zijn tijd hier wel om het verhaal uit de doeken te doen. Dit stoort hoegenaamd niet want het is een genot om te zien hoe de acteur Eastwood zijn ding doet. Ook al is het iemand die een gezegende leeftijd bereikte, weet hij toch nog altijd te imponeren als acteur. Meer dan de film zelf. Niet dat het een oersaaie film is, maar erg veel indrukwekkends valt er hier ook niet te beleven. Ik heb eerder de indruk dat Eastwood deze film gebruikt om zich te excuseren bij zijn naaste familieleden voor het veelvuldig afwezig zijn gedurende zijn gehele carrière. Daarom misschien dat zijn eigen dochter Alison Eastwood de rol van film-dochter toegeschoven kreeg.

Eastwood speelt de rol van de oorlogsveteraan Earl Stone. Een befaamde bloemenkweker die nadat zijn kwekerij failliet wordt verklaard, op zoek moet gaan om op een andere manier geld in het laatje te brengen. Stone is een ouderwetse brompot die blijkbaar contact verloor met de hedendaagse maatschappij. Vandaar zijn misplaatste opmerkingen over het internet en de wijze waarop hij een Afro-Amerikaans gezin aanspreekt. Hij was een rasechte bon vivant en charmeur in zijn jongere jaren. Iemand die op eigenwijze manier zijn eigen leven leidde en alzo weinig tot geen tijd had voor zijn gezin. Vandaar dat hij niet met open armen wordt ontvangen door zijn vrouw Mary (Dianne Wiest) en dochter Iris (Alison Eastwood) als hij terugkeert nadat het internet zijn bedrijf heeft geruïneerd.

De enige die hem met open armen ontvangt is Rico, vriend van Earl’s kleindochter, die hem warm maakt voor een schijnbaar doodsimpel klusje waar makkelijk geld mee te verdienen valt. En voordat hij het goed en wel beseft, is hij een drugskoerier voor een Mexicaans drugskartel. Zijn onschuldig uiterlijk en stoïcijnse kalmte zorgen ervoor dat Earl niet op de radar verschijnt van rechercheur Colin Bates (Bradley Cooper). Terwijl deze gemotiveerde agent vastberaden op zoek gaat naar “El Tata”, rijdt deze vrolijk zingende opa met kilo’s cocaïne tussen de pecannoten gestapeld. Hij krijgt zelfs een gratis levenswijsheid van Earl ergens in een "diner" langs de snelweg.

Natuurlijk is de drugssmokkel het hoofdonderwerp van deze film. Een verhaal gebaseerd op ware feiten waarbij de 87-jarige Leo Sharp getrappeerd werd bij het smokkelen van 90 kilo cocaïne. En ook toont deze film hoe meedogenloos drugskartels wel zijn. Maar het is vooral ook een film over spijt, wroeging en de verwoede pogingen om verloren gegane familiebanden terug te helen. Misschien voelde het op een bepaald moment wel kitscherig en melig aan, maar dat werd dan weer ruimschoots goedgemaakt door de subtiele humor die tussen de dialogen doorsijpelde (lesbische motorbendes en een Mexicaanse gezaghebbend figuur vergelijken met de “Fuhrer”). Misschien wat gewaagd op bepaalde momenten, maar ik kon er alleen maar goedkeurende grinnikgeluiden bij maken. “The Mule” is zeker niet de beste film van Eastwood en het slot is een beetje te abrupt, maar toch was het een waar genoegen om filmicoon Clint Eastwood nog een keer aan het werk te zien.

avatar van hoffhaan
Deze broze oude man speelt nog steeds goed. Vermoedelijk zijn laatste film. Respect. 3.5

avatar van blurp194
Het mooiste is natuurlijk wel dat het verhaal zo ongeveer echt gebeurd is. Breaking Bad voor ouwe knarren. Maar dat ouwe knarren nog niet bij voorbaat uitgerangeerd zijn, dat laat Eastwood hier wel weer zien - tien jaar na Grand Torino, terwijl die al een klein beetje aanvoelde als zijn afscheid van de filmwereld. Nog lang niet, mag ik hopen. En ook hier weer speelt hij zelf de hoofdrol in een film die hij regisseert - ook dat is al niet iedereen gegeven.

Jammer dat het einde net een tikkeltje teleur stelt. Aan de andere kant, wellicht moest het ook gewoon zo zijn. Verder is het verhaal wel buitengewoon sterk - wat op zich al een uitzondering begint te worden in het toch erg flauwe en matte Hollywood. Ook dat weet Eastwood toch handig te ontwijken.

Scherp opgemerkt door @ikkegoemikke hierboven dat er misschien een boodschap in de film zit, van Eastwood aan zijn familie. Ik had het er niet in gezien, maar het zou denkelijk wel passen.

avatar van fcdenhaag
Geen verkeerde film, maar haalt het bij lange na niet bij zijn andere producties. Het acteerniveau is inderdaad nogal laag. Het verhaal is in de basis interessant, maar op één of andere manier pakt het niet. Jammer, want er spelen toch wat grote namen mee. Je mag hier meer van verwachten.

avatar van cor1946
Heerlijke film om naar te kijken. Echt Clint zoals hij speelt ondanks zijn leeftijd. Het verhaal was leuk.

avatar van Filmkriebel
Een verbazingwekkend goede Eastwood, vermoedelijk zijn zwanezang. Niet te ernstig, voortdurend meeslepend, met wat familiedrama maar zeker ook met heel wat humor. Het verhaal is te gek om waar te zijn eigenlijk. Een drugkartel gebruikt een 90 jaar oude oorlogsveteraan in financiële problemen om als koerier te spelen... De man die probeert in verzoening te gaan met zijn familie en tussendoor zakken coke transporteert beroerde mijn hart.

avatar van filmkul
Sterke film. Het verhaal is leuk en wordt uitstekend weergegeven door Eastwood. De opbouw is erg goed. De film kabbelt rustig voort zonder enig moment te vervelen. Eastwood zet zijn rol erg sterk neer en zorgt op zijn tijd voor een glimlach. Daarnaast heerst er ook een lichte spanning gedurende de film. Die combi werkt erg goed waardoor ook het contrast tussen de onschuldige Earl en de harde Mexicaanse kartel leden beter tot zijn recht komt. Eastwood is het weer gelukt en topper te fabriceren. 4.0

avatar van Thomas83
Wat een eigenaardige film. Toegankelijk, warm en oubollig op een goede manier, maar ook echt warrig en een fantasie van een film, vol bizarre momenten, plotgaten en rare kwinkslagen. Eastwood speelt weer met speels gemak het soort rol dat voor hem gemaakt is, alleen hij laat maar weinig ruimte voor de rest van de cast. Toch wat raar dat in een film die voor een groot deel om het belang van familie draait alle familieleden zo terzijde worden geschoven. De dialogen zijn vaak zo slecht dat het grappig wordt. Een dikke 2.5*, want Eastwood de acteur maakt het nog leuk.

avatar van Boneka
meestebrinke schreef:
Hogen verwachtingen maken het absoluut niet waar!

Gedraagde?

Clint Eastwood is een attractie als de oude, eigenzinnige man, moeilijk van zijn stuk te brengen en die zich wel wat laat welgevallen, maar langzamerhand spijt krijgt over zijn vroegere houding, zeker tegenover zijn familie. Dit laatste is de sentimentele kant van de film die naar het einde ahw toegroeit naar een ode aan een sterke, liefdevolle gezinsband. Best in orde, maar de pluspunten van de film zitten toch in de grappige wijsheden, replieken en oneliners waarbij Clint het script omtovert naar een genietbaar stukje film. Heel geslaagd is bijvoorbeeld de scène tussen Clint Eastwood en Bradley Cooper in het wegrestaurant.
Geen wonder deze film, maar er toch erg veel plezier aan beleefd en een dikke 3,5 waard.

avatar van james_cameron
Clint is oud, heel oud, maar kan het nog steeds, zowel voor als achter de camera. Dit is een bijzonder aangename film, voorspelbaar uitgewerkt en soms een beetje oubollig, maar vol rake momenten. Komisch, ontroerend en hier en daar best spannend.

avatar van jeroentjuhhhhh
Clint really has lost his marbles over the years. Feels like one of his nephews described the plot to an optional quest on Grand Theft Auto and he turned into a full scale movie.

Opa Clint maakt weer af en toe een horkerige opmerking en begrijpt de jonge generatie / andere culturen niet... dat klinkt bekend. Ontzettend stoffige cinema, tikkeltje beschamend. Been done to death.

avatar van cor1946
Jeroen je hebt er geen verstand van

avatar van woeler82
Clint Eastwood kan het nog steeds , die ouwe gek
Het zal wel de laatste zijn die hij maakt, verwacht niet te veel actie in de film maar een verhaal zit er wel degelijk achter

avatar van nadrin
Een parel van de grootmeester. Enig minpuntje is de heel lange duur

avatar van DBTim
Film kan inderdaad een half uur korter. Continue het ritje naar de garage en vervolgens een helicopterview van Clint op de snelweg hoefde geen tien keer naar voren te komen.

Voor de rest wel oké. In het begin vond ik het nog wat los zand maar werd wel beter naarmate de film volgde. Het stukje sentiment tegen het einde kon niet ontbreken natuurlijk.

Niet slecht, maar leuk voor slechts één keer

avatar van mikey
Qua roadmovie moet deze eastwood film het afleggen tegen the straight story. Qua misdaad tegen mystic river. Vind je grand torino leuk? Dan is deze simpele republikeinse film wat voor jou. Film over hoe mexicanen arme amerikanen strikken voor .., yep. Hoe jongeren hun smartphone misbruiken en daarmee een organisatie ten gronde richten. Verder een bijna verloren strijd voor het behoud van woorden als neger, tacovreter en potten. Nog wat pr voor de amerikaanse private gevangenissen. Welja. Maw een zeer geslaagd avontuur, ook voor de linkerflank.

Goeie film waarin een oude bloemist in financiële nood drugs gaat vervoeren voor een drugskartel. Simpelweg een goed, waargebeurd verhaal dat hier een onderhoudende film oplevert. De niet te zware toon en het tempo zijn perfect, maar echt indruk maken doet de film net niet. Uiteraard blijft het een genot om Clint Eastwood weer te zien in een rol die hem op het lijf is geschreven.

avatar van wimaroca
Baldur schreef:

100% mee eens
als het een beter einde was geweest,had ik 'm 4.5 sterren gegeven !

Wat speelt Clint nog echt,helemaal zijn eigen stijl,maakt 'm allemaal niks uit,
Hij speelt de rol zoals hij dat wil !!

avatar van IH88
“Are you sure you're Mexican? You're acting like you're under The Fuhrer or something.”

Fijne film weer van Clint Eastwood. De man wordt zichtbaar ouder (vooral zijn stem is breekbaarder), maar hij kan nog steeds fraaie films afleveren. Sfeervol, rustig, grappig, lekker politiek incorrect, emotioneel en soms spannend, The Mule is een film over de drugshandel, maar meer nog is het een film over familiebanden, het verliezen van mensen die dicht bij je staan en uiteindelijk de consequenties van je acties aanvaarden. Naast Eastwood heeft vooral Wiest een zeer sterke rol als ex-vrouw, en haar laatste scenes leveren wel een aantal emotionele momenten op.

avatar van LostCauze
Goede film, tikt ondanks een paar zwaardere plotpunten, een beetje het Feelgood genre aan. Ik heb het grootste gedeelte met een glimlach gekeken in ieder geval.

Het einde waarin de dochter zegt dat ze van hem houdt en zo vaak mogelijk komt opzoeken, had er van mij niet ingehoeven, daar was de relatie iets te complex voor en deze vergiffenis was mij dus iets te kort door de bocht.

Verder prima avond gehad met deze film.

Clint Eastwood is de pensioenleeftijd reeds ver voorbij, maar heeft nog steeds de energie om prachtige films te maken, waarin hij al dan niet in meespeelt.
In deze film heeft hij onder zijn regie de hoofdrol, en doet dat nog steeds met verve.
Opnieuw een prachtige film is dit geworden, met een puik verhaal, over drugssmokkel, en vooral over familiebanden.
Steengoede cast ook, met een sublieme Diane Wiest, ook al niet meer van de jongsten.
Let ook op de filmdochter Iris in de film, die ook de echte dochter van Clint Eastwood is.
En om af te sluiten, ook altijd prima in films van Eastwood is de muziekkeuze, niet verwonderlijk als je weet dat Clint zelf een begenadigd componist is, prachtige soundtrack dus in deze film, met veel herkenbare liedjes.
Heb de film gezien in 4K, en het is een van de eerste films in dit formaat die echt indruk maakte van de kleurenpracht die 4K biedt.
Hoef ik het nog te zeggen..? Warm aanbevolen deze prent !!!!

avatar van Grindhouse62
Clint Eastwood levert voor mij in ieder geval nog steeds kijkbare films op. Ze zijn uiteraard wisselend van kwaliteit maar altijd nog een plezier om naar te kijken. The Mule is een aardige film met een matig verhaal, fijne dialogen en one-liners zoals we gewend zijn van Eastwood. Een aantal aardig bij elkaar gezochte bekende songs. Had inderdaad wel wat korter gekund qua speelduur, maar heb hij niet verveelt met deze film. Een 3.0

avatar van Grunn-in-en-verkoop
The Mule is zeker niet de beste film van Clint Eastwood, het is niet het beste verhaal, en duurt voor mijn gevoel te lang. Mijn verwachtingen van de film waren hoger.

avatar van Boneka
De knol is ingeleverd voor de auto zullen we maar zeggen. Het is zeker geen spectaculaire film geworden, maar dat is het meestal niet bij "waargebeurde" films. Het hele echte verhaal van Leo Sharp, want zo heette hij heb ik niet gelezen The True Story Of 'The Mule' And Leo Sharp's Drug Trafficking - allthatsinteresting.com feit is wel dat hij de oudste drugskoerier was ter wereld. Hij werd veroordeeld voor 3 jaar in prison en overleed later op 92 leeftijd in vrijheid. Kortom zeker een bijzonder verhaal.

The Mule in film is zeker niet slecht gemaakt ziet er bijzonder sfeervol uit. Niet gezien op 4K maar op een 2K schijfje ook bijzonder mooi gefilmd. Daarbij is de muziek mooi gevormd en horen we nog een mooie clip in de extra's. Het eerste uur is wel een beetje doorbijten. Hij begint best wel wat rommelig en lang niet alles is goed verfilmd. Het sterkste punt is toch de ritjes en hoe alles loopt. Ook hoe de criminelen hem behandelen. Je ziet toch een soort van terughoudendheid. Normaal gesproken had ie het loodje allang gelegd, dus een zekere mate van respect is er wel. Ook de manier hoe Earl zijn ritjes maakt is wel grappig. Hij wijkt gewoon van zijn pad af tot frustratie van zijn "mede handlangers".

De relatie met zijn familie is hier en daar niet overal even sterk. Dat kan wel gezegd worden van zijn kleindochter. Het eind is een echte tranentrekker! Dat begint al met zijn zieke dodelijke ex-vrouw. De cast erom heen was misschien wat minder. De agenten met Bradley Cooper doen het aardig, maar overtuigen niet echt. Bradley heeft ook niet echt een kop voor een cop Ook het vele geld dat hij verdiende valt natuurlijk hartstikke op. Van een armoedzaaier tot een rijke gast. Dat valt iedereen op en niemand op zijn ex-vrouw na vraagt erna. Ik weet niet of de echte Leo Sharp het zo ook heeft gedaan. Afijn het tweede uur vergoedde veel in deze toch wel prettige film. Of het zijn allerlaatste zou zijn; het zou zomaar kunnen!

Film 3.5
Beeld 4.5 (2K)