The Mule (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bradley Cooper en Michael Peña

Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind, waardoor hij zich genoodzaakt ziet de zaak te sluiten. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.

avatar van Boneka
De knol is ingeleverd voor de auto zullen we maar zeggen. Het is zeker geen spectaculaire film geworden, maar dat is het meestal niet bij "waargebeurde" films. Het hele echte verhaal van Leo Sharp, want zo heette hij heb ik niet gelezen The True Story Of 'The Mule' And Leo Sharp's Drug Trafficking - allthatsinteresting.com feit is wel dat hij de oudste drugskoerier was ter wereld. Hij werd veroordeeld voor 3 jaar in prison en overleed later op 92 leeftijd in vrijheid. Kortom zeker een bijzonder verhaal.

The Mule in film is zeker niet slecht gemaakt ziet er bijzonder sfeervol uit. Niet gezien op 4K maar op een 2K schijfje ook bijzonder mooi gefilmd. Daarbij is de muziek mooi gevormd en horen we nog een mooie clip in de extra's. Het eerste uur is wel een beetje doorbijten. Hij begint best wel wat rommelig en lang niet alles is goed verfilmd. Het sterkste punt is toch de ritjes en hoe alles loopt. Ook hoe de criminelen hem behandelen. Je ziet toch een soort van terughoudendheid. Normaal gesproken had ie het loodje allang gelegd, dus een zekere mate van respect is er wel. Ook de manier hoe Earl zijn ritjes maakt is wel grappig. Hij wijkt gewoon van zijn pad af tot frustratie van zijn "mede handlangers".

De relatie met zijn familie is hier en daar niet overal even sterk. Dat kan wel gezegd worden van zijn kleindochter. Het eind is een echte tranentrekker! Dat begint al met zijn zieke dodelijke ex-vrouw. De cast erom heen was misschien wat minder. De agenten met Bradley Cooper doen het aardig, maar overtuigen niet echt. Bradley heeft ook niet echt een kop voor een cop Ook het vele geld dat hij verdiende valt natuurlijk hartstikke op. Van een armoedzaaier tot een rijke gast. Dat valt iedereen op en niemand op zijn ex-vrouw na vraagt erna. Ik weet niet of de echte Leo Sharp het zo ook heeft gedaan. Afijn het tweede uur vergoedde veel in deze toch wel prettige film. Of het zijn allerlaatste zou zijn; het zou zomaar kunnen!

Film 3.5
Beeld 4.5 (2K)
Geluid 4.5
Extra's 3.5

avatar van John Barry
Een halfjaar geleden in bioscoop gezien. Erg leuk dat Eastwood nog een keer een film heeft geregisseerd met hemzelf in de hoofdrol. De film gaat over de man Earl Stone die op zijn oude dag een baan krijgt als drugskoerier, intussen heeft Stone een beetje een gespannen relatie met zijn familie. Toch wel mooi om te zien hoe de relatie met zijn familie in de loop van de film verbeterd. En Stone als drugskoerier en de scenes met de leden van drugskartel leveren grappige momenten op. De oude Eastwood acteert zoals we van hem gewend zijn erg goed en ook de rest van de cast levert goed werk af. De film is wel een beetje te braafjes. De leden van het drugskartel hadden iets harder neergezet kunnen worden.

Mocht dit de laatste film zijn van Eastwood als acteur, dan is dit een mooie afscheidsfilm.

Clint is de belangrijkste attractie bij dit waargebeurde verhaal. Een genot om de meedogenloos oud geworden Eastwood hier bezig te zien. Verdwenen is de stugge en stram acterende cowboy uit zijn beginjaren. Hij heeft plaats gemaakt voor een warme, zelfbewuste persoonlijkheid die een echt mens kan neerzetten. Voor de rest een heel behoorlijke misdaadfilm, na een aantal kwalitatief mindere projecten eindelijk weer iets bezienswaardigs van de regisseur. De ontwikkeling en afloop van dit verhaal is eigenlijk heel gewoontjes en weinig opzienbarend maar The Mule kijkt toch lekker weg. Had makkelijk een wat depressief makend portret over kansloos ouder worden kunnen worden, maar door de slimme, milde en geroutineerde aanpak van de maker komt de geniet van het leven boodschap geloofwaardig en eerlijk over. The Straight Story op zijn Eastwoods.

avatar van mirjo 2
Beste Clint, waarom wil je op hoogbejaarde leeftijd nog de hoofdrol in je eigen film spelen en laat je dat niet over aan een acteur die nog de kracht heeft om een overtuigende rol neer te zetten. Vooral de scenes met de jonge meiden vond ik uiterst gênant.
Verder het feit dat een van zijn familie vervreemde man weer wordt toegelaten nadat bekend is dat hij nota bene drugskoerier is. Is dat niet een volstrekt verkeerde boodschap? Je kunt het uitleggen als een oude man die niet weet waar hij aan begint, maar ook als hij ontdekt waar hij mee bezig is gaat hij gewoon verder als een ordinaire drugskoerier die geld verdient aan de ellende van anderen, Geen respect.
Merkwaardig overigens dat de man onderweg wordt aangehouden terwijl de DEA de mogelijkheid heeft om hem te volgen naar zijn afleveradres om meteen de hele bende te kunnen inrekenen. Is dat verzonnen, of is het ook in werkelijkheid zo gegaan??

coumi schreef:
The Straight Story op zijn Eastwoods.

Rake typering wat mij betreft. Sowieso goed verwoord wat je bij deze film kunt verwachten.

Mooie film. Die Eastwood blijft toch een van de betere acteurs, zelfs al is die al bijna 90 jaar!
Zeker 4 sterren waard..

avatar van De wind
Als we de sentimenten weglaten (Eastwood, waargebeurd verhaal) vind ik de film zeer matig. Acteerprestaties matig en bovendien is het (waargebeurde)verhaal totaal niet geschikt om verfilmd te worden. Er gebeurd eigenlijk vrij weinig gedurende 1:56 uur. Je kunt je 2 uur beter aan iets anders besteden, als is dat in tijden van isolatie misschien een ander verhaal.

avatar van jadolino
coumi schreef:
Ben er helemaal mee eens.

avatar van mrkos
Wederom een prachtige (waargebeurde) film van Clint Eastwood. 87 jaar en weer zo'n film produceren/ acteren, petje af hoor! Toen hij uiteindelijke in de bak moest, moest ik toch even een traantje laten. Dat zegt wel veel over hoe je mee leeft met zo'n verhaal.

4 dik verdiende sterren.

avatar van Basto
Clint blijft een fantastisch verhalen verteller. Ook al is ie straks 100. Het verhaal heeft exact de juiste pacing, humor, actie en geweldig geacteerd. Sowieso leuk verhaal, maar vrees dat het in de handen van menig ander regisseur een flauwe bedoening was geworden.

Nu 4 welverdiende steren.

Andermaal naar een waargebeurd verhaal maar komt door de inbreng van het stereotiepe
schorem de film van Eastwood toch wat minder realistisch over. Maar gedegen en doortimmerd
is de film weer zeker en ofschoon Eastwood een serieuze, dramatische rol speelt is zijn personage
toch vrij licht van toon en valt er zelfs een beetje te lachen onder andere om de wijze waarmee
hij een agent weet af te schepen: Oud, versleten en naief maar ook bij de pinken. De verwijzing
naar The Straight Story lijkt mij wat ver gezocht aangezien Eastwood hier niet een lange reis maakt
naar een bestemming toe terwijl het motief ook totaal verschillend is.

avatar van Sergio Leone
Goed.

Clint Eastwood is verrassend aangenaam in mogelijk z'n laatste hoofdrol. In The Mule lijkt hij z'n eigen norse persona wat te relativeren, hetgeen aardig lukt. Op een rustig voortkabbelend tempo en met hier en daar een droogkomisch momentje vordert de film naar z'n finale, die ik ietwat anders had ingeschat. Het familiedrama - wat obligatoir aanvoelt - is niet echt hoogstaand, maar anderzijds heeft Eastwood met een film als Unforgiven al een explosief adieu gehad - een adieu aan één genre dan toch. The Mule lijkt dan al meer op een doorstart i.p.v. een adieu. Ik ben benieuwd of Eastwood ooit nog gaat acteren.

Sergio Leone schreef:
Ik ben benieuwd of Eastwood ooit nog gaat acteren.
Het plan is van wel.

avatar van john mcclane 2
By far , niet het beste wat de man gemaakt het , maar het blijft erg goed .
Ik moest in het begin even wennen aan de leeftijd van Clint , maar hij doet het toch maar weer.
Had wel wat heftiger gemogen .
Misschien een wat tegendraadse mening maar hij had wat acteren betreft mogen stoppen
Bij : Gran Torino (2008)
Dat was een unieke sublieme film met hem in de hoofdrol en regie .
Zoals gezegd was dit nog steeds in orde .

mirjo 2 schreef:

Het klopt niet helemaal wat je schrijft. Zijn familie komt er op het einde pas achter met zijn rechtzaak dat hij drugskoerier was.

Het is een waargebeurd verhaal, de man die in het echt dit meemaakte was dezelfde leeftijd als Clint nu hij deze film speelt. Bizar maar waar.

avatar van mirjo 2
TyLo0 schreef:

Ja, de familie komt er inderdaad pas later achter, maar de DEA wist dat hij drugskoerier was en had hem kunnen volgen i.p.v. inrekenen om zo de hele bende te kunnen oppakken. Of mis ik iets?

Clint Eastwood, een acteur die decennia het hele doek vulde...waar heb je dat soort acteurs nog
? Neesam?? Gosling?/Craig...?? Kom op zeg, in vergelijk amateurs. Uiteenlopende reacties hier Van "goed tot matig"..Ik ben een Eastwood fan, en ga toch kijken , en stel mij er niet veel van voor. Na 4 in de middag vind ik loze uurtjes tot het eten, kijk dan wel...(als het regent.) O...ik heb zelden goede verfilming gezien van "waar gebeurd, evenals biografieën)

Gisteren deze film gezien en het viel me toch wel erg tegen. Het is geen vervelende film, maar het voegt ook niet echt iets toe. Het wordt nooit spannend of interessant. De opbouw leidt tot niets. Ook het einde , de manier waarop hij gepakt wordt, tja gewoon zo saai en voorspelbaar - en waarom pakken ze de rest van de bende niet? valt tegen.

Allemaal mooie beelden maar ik vond Eastwood ook erg oud overkomen en dan dat geklooi met jonge vrouwen. Waarom? Voelde ook nergens sympathie voor hem.

avatar van kleez
Deed me denken aan Gran Torino! Maar denk toch dat ik deze beter vind!

avatar van kleez
Chefkes schreef:

Ja het is wat moeilijk om een ‘oude’ opa te laten spelen door een dertiger...

En, het schijnt echt zo te zijn dat ook opa’s(!) het gedeelte in het kruis niet alleen gebruiken om te plassen...

avatar van Smugmarty
Na de The Mule | Officiële Trailer 1 NL | 7 maart in de bioscoop - YouTube (maanden geleden) had ik hier echt zin in:
Slow Western < meets > Cartel Crime

De film verzuchtte echter in een uit beleefdheid uitgekeken prent.

Nu ben ik niet een Eastwood fan maar toch kan ik zijn Dirty Harry oogopslag en karakter van statuur best waarderen. In million Dollar Baby heb ik echt een traantje weggepinkt en de wetenschap dat hij hier ook weer niet alleen acteert maar ook regisseert... knap werk.

Maar hier (net als in de oudere Gran Tarino een Korean War vet), had het meer weg van een soort real-life docu van een oude man. Een soort NPO-filmhuis documentaire maar dan van Amerikaanse makelij.
Dat hoeft natuurlijk nog steeds geen 2 sterren op te leveren maar het was gewoon net niet overtuigend.

Ik dacht wel een tijdje wat knap hoe hij echt als een senior-senior acteert maar was even vergeten dat hij ook echt 90 is. Dus is dat acteren
Enfin het was onderhoudend en een mooie afzwaai van Clint.
Althans.. hij is wel echt een taaie rakker, dus wie weet duikt hij weer op in een nieuw verhaal in een nieuwe rol of vanaf een nieuwe register stoel.

Go Clint

Ik vond het een ontzettend leuke film! Hoe hij gewoon zichzelf bleef terwijl hij met een berg drugs rondreed . Lekker meezingen, hier en daar een broodje eten terwijl die andere twee zich rot ergerden .
En ook hoe de politie afscheepte .
En zijn favoriete danstent weer bovenop hielp.
Eigenlijk was het meer een feelgood film vermengd met misdaad.
Hij speelde het erg leuk allemaal.
Ook op het einde dat hij tóch naar zijn doodzieke ex vrouw ging .
En de muziek beviel me ook prima en mooie beelden .
Wat ik ook erg leuk vond is hoe hij zich iedere keer weer ergerde aan de smartphones

avatar van bjerik76
Mooie film, waarin niet veel in gebeurt, maar toch ook weer wel.
Een goeie cast met een mooi speeluur. het kijkt goed weg.
Kan er verder niet veel over kwijt.

ik dacht eigenlij dat het een waar gebeurt verhaal was, ik miste in dat geval dan toch nog een aantal feitjes aan het eind van de film met b.v. wat originele foto's of stukjes uit de kranten.

Ik vind de film tegenvallen, het waargebeurde verhaal en Clint zelf hield me op de been. De acteerprestaties van diverse acteurs zijn matig en er zijn diverse punten die gewoon niet kloppen. Bijvoorbeeld de slecht spelende informant die zonder advocaat even op goed geluk in een kort gesprek wat afspraken tegen twee rechercheurs maakt en dan een heel kartel verlinkt en de toevalligheid dat een agent met (drugs?)hond langs zijn open kofferbak vol drugs lopen, dat hebben ik en miljoenen anderen nog nooit meegemaakt. Verder nog alle Mexicanen die continue om hem heen stonden met getrokken automatische wapens, de een scheldt hij uit voor fuhrer terwijl hij onder schot staat en voor de andere is hij wel onder de indruk? Beetje over de top . Te makkelijk allemaal en behoorlijk saai ook, er gebeurde niet heel veel. En nog een groot punt: ik kreeg geen sympathie voor de rol. Hij loopt met jonge meisjes te flooien, heeft zijn gezin verzaakt omdat hij graag in het middelpunt staat en heeft met veel gevoel voor eigenwaarde en een trots hoofd allerlei donaties, terwijl hij willens en wetens dikke troep loopt te vervoeren. Dan was gran torino een stuk beter qua verhaal.

avatar van Rmie
Matige film over een nogal onsympathiek hoofdpersoon. Tempo is niet fijn en situaties en dialogen komen erg gekunsteld over.

avatar van Kondoro0614
“You're right. I thought it was more important to be somebody out there than the damn failure I was here at my own home.”

Toen ik zag dat deze op ‘Netflix’ was verschenen was ik er eigenlijk best blij mee. ‘The Mule’ staat al enige tijd op mijn kijklijst en toen werd het wel eens tijd dat ik deze dus ging kijken. Ik vond het een erg vermakelijke zit persoonlijk, leuk en niet al te moeilijk verhaal en natuurlijk een erg leuke cast. Ik was eigenlijk wel benieuwd hoe ‘Eastwood’ dit zou gaan oppakken, met zijn aardige leeftijd verwacht je natuurlijk geen actiespektakel, en dan komt het aan op acteerkunsten. Dat zat uiteraard goed, een leuke zit zat mij te wachten met een (op zijn oude leeftijd) erg goed acterende ‘Clint Eastwood’.

De film begint aardig leuk, een eerste ontmoeting met de stugge ‘Eastwood’ werkt leuk en je merkt gelijk in wat voor leven hij zit. De beste man was constant aan het werk en zette zijn familie vrijwel altijd op de tweede plek, niet goed van hem maar het gebeurde wel. Ook het werk kwam er mooi in uit want hij was een bepaalde bloemenkweker en dat was leuk bedacht.

Ook was ‘Earl’ niet zo goed in afspraken en zette hij werk voor familie. Daar kwamen we snel genoeg achter toen zijn dochter ging trouwen maar hij vervolgens niet op haar bruiloft verscheen maar aan het werk was, dat was de druppel. Hij verscheen wel bij zijn kleindochter en na een ruzie kwam er iemand op hem af die hem vertelde dat hij wel werk had voor ‘Earl’ om makkelijk snel en veel geld te verdienen het enigste wat ‘Earl’ moest doen was een pakketje afleveren, dit was natuurlijk drugs maar dat wist hij niet.

En ‘Eastwood’ wil duidelijk wel een signaal afgeven buiten de spannende misdaden om: heb lief met je familie. Ben het wel met hem eens maar dit soort drama moet erg goed uitgewerkt worden omdat het anders te klef en cliché kan worden, gelukkig was dat hier niet zo. Uiteraard het overlijden van zijn vrouw was triest en is zeker een opvulling waardoor het flink fout ging in de film maar het goed maken met zijn dochter was wel iets té simpel zeker als ze elkaar al zolang niet meer hadden gesproken.

Afijn, het is over het algemeen een erg geslaagde film en ik heb me echt wel vermaakt. Het cartel gedeelte voelde geslaagd en wel erg leuk. En het was ook vermakelijk te zien, uiteraard het feit dat de eerste ritten natuurlijk goed ging en ‘Earl’ won vertrouwen van het kartel om vervolgens steeds meer cocaïne te vervoeren door de staten, het blijft goed gaan en goed gaan maar de politie komt steeds dichterbij, en je kunt het einde dan ook wel raden.

Het is volgens mij gebaseerd op een waargebeurd verhaal wat het dan automatisch leuker maakt om te kijken en ik las dus ook dat dit de laatste film is met ‘Eastwood’ in de hoofdrol? Dat weet ik niet zeker, mocht dat wel zo zijn dan is ‘The Mule’ wel zeker een geslaagd einde voor de carrière van ‘Eastwood’. En ik moet gelukkig nog heel wat titels kijken met 'Eastwood' erin dus ik ben nog lange niet klaar met hem! Al om al, fantastische film en ik heb er zeker van genoten!

avatar van Elchapo
En wéér een geweldige film van én met Clint Eastwood.Deze man weet gewoonweg iedere keer weer te boeien in een film.Ook in deze zit weer een krachtige boodschap.4 stars.

avatar van Rickazio
Een film om vaker te zien!

avatar van Movieuser
mirjo 2 schreef:

Beste Mirjo2,

Omdat ik dat heel erg vet vind dat ik dat kan doen en jij niet.

Groetjes Clint

TMP
Ook op hoge leeftijd regisseert en acteert Clint Eastwood rustig verder. Dit is verre van zijn beste werk, maar toch een aardige film. De film moet het met name hebben van de rol en het acteerwerk van Eastwood. Zijn rol deed mij trouwens wat denken aan die uit Gran Torino. Het verhaal gaat nergens echt de diepte in. Niet voor wat betreft de misdaadaspecten, maar ook niet echt voor wat betreft de familieverhoudingen van de hoofdpersoon. Toch is het allemaal onderhoudend genoeg.