The Mule (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bradley Cooper en Michael Peña

Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind, waardoor hij zich genoodzaakt ziet de zaak te sluiten. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.

• vanaf 12 juni te koop op dvd en blu-ray

avatar van Baldur
Clint kan het nog. Tempo is perfect, op het gemakje allemaal, heel relaxed. Wel wat jammer van het laatste, naar mijn smaak, iets te sentimentele stuk maar van het grootste deel genoten.

Hogen verwachtingen maken het absoluut niet waar!

Clint is gewoon te oud geworden voor deze rol... hij gedraagde zich veels te jong.. misschien was dit wel de rol maar dit was erg misplaats (woordkeuze).

Verder was de film erg saai, nul spanning, nul opbouw. alleen maar shots van wegen waar hij op aan het rijden was..

Drama gedeelte in de film was ook erg matig. Dit was overigens wel het beste gedeelte van de film. Maar zeer onder de maat....

avatar van burhmahn
Prachtig!
Mooi verhaal, knappe krasse knar!
Mooie productie, vermakelijk en heerlijk om te bewonderen! Respect!
Aanradertje voor een uurtje of twee, netjes en petje af!
Verwacht geen spektakel, wel een legende die een verhaal vertoont op zijn respectabele tempo!

Ik vond er weinig aan, vooral het acteerwerk was, behalve van Bradley Cooper, echt beneden peil.
Dan wordt het ongeloofwaardig en goedkoop. De vrouw van Clint spant toch wel de kroon, ik werd een beetje onpasselijk van haar. Clint een krasse knar, misschien, maar ga wat anders doen dan in een film spelen.

avatar van Alathir
Sterke film van Clint. Het deed me wat denken aan The Straight Story maar dan met een vrij vergezocht (en toch goed gevonden) misdaadplot. Ik doe mijn hoed af voor Clint, wat hij nog kan op zijn 88ste daar zou ik ook voor tekenen. Het is fijn om het leven door de ogen van een oude knar als Clint te bekijken en het is nooit te laat om jezelf te verbeteren (vooral in de ogen van een ander). Ik heb me twee uur lang vermaakt met de luchtigheid van de film alsook de spanning die steeds om de hoek loert. Niet alle dialogen zijn even geweldig maar die ene zin op het einde van de film hakt er wel op in. Tranen in mijn ogen maar ze rolden niet naar beneden. Daarom net geen 4.5*.

avatar van Donkerwoud
Alathir schreef:
maar dan met een vrij vergezocht (en toch goed gevonden) misdaadplot. .

Ja, als je ver zoekt dan vind je meestal ook wel iets.

avatar van ikkegoemikke
Family's the most important thing.
Work's fine, if it's in second position.
But first position should be family.

Als “The old man & the Gun” het pièce de résistance is van Robert Redford, dan zal “The Mule” toch wel het orgelpunt zijn in Clint Eastwood zijn carrière. Deze legendarische acteur ziet er schrikbarend oud uit. Ik had op bepaalde momenten zelfs medelijden met hem. De manier waarop hij behandeld werd strookt niet met het beeld dat je van hem hebt uit andere films. Ik hoopte dat hij als oudgediende een paar handige vechtbewegingen zou tevoorschijn toveren om de arrogante kartelleden de mond te snoeren. Vergeet het. Clint Eastwood bleef in zijn rol als onderdanige en weerloze bejaarde die braafjes uitvoerde wat hem gezegd werd. Maar je mag gerust zijn, Mr. Eastwood is en blijft een briljant en respectabel acteur. Er is geen lofbetuiging te groot als het over zijn acteertalent gaat. En deze krasse bijna 90-jarige man mag voor mijn part nog ettelijke jaren de stoel van regisseur onder zijn verweerd achterwerk schuiven, want als regisseur slaagt hij er ook in om wel eens een pareltjes af te leveren (zoals “Trouble with the Curve”, “Sully” en “American Sniper”).

Niet alleen speelt Eastwood de hoofdrol in “The Mule”, hij heeft deze ook geproduceerd. Opvallend is het tempo dat Eastwood hier hanteert. Alles verloopt gezapig, rustig en bedaard. Zal wel te maken hebben met de leeftijd. In ieder geval, hij neemt zijn tijd hier wel om het verhaal uit de doeken te doen. Dit stoort hoegenaamd niet want het is een genot om te zien hoe de acteur Eastwood zijn ding doet. Ook al is het iemand die een gezegende leeftijd bereikte, weet hij toch nog altijd te imponeren als acteur. Meer dan de film zelf. Niet dat het een oersaaie film is, maar erg veel indrukwekkends valt er hier ook niet te beleven. Ik heb eerder de indruk dat Eastwood deze film gebruikt om zich te excuseren bij zijn naaste familieleden voor het veelvuldig afwezig zijn gedurende zijn gehele carrière. Daarom misschien dat zijn eigen dochter Alison Eastwood de rol van film-dochter toegeschoven kreeg.

Eastwood speelt de rol van de oorlogsveteraan Earl Stone. Een befaamde bloemenkweker die nadat zijn kwekerij failliet wordt verklaard, op zoek moet gaan om op een andere manier geld in het laatje te brengen. Stone is een ouderwetse brompot die blijkbaar contact verloor met de hedendaagse maatschappij. Vandaar zijn misplaatste opmerkingen over het internet en de wijze waarop hij een Afro-Amerikaans gezin aanspreekt. Hij was een rasechte bon vivant en charmeur in zijn jongere jaren. Iemand die op eigenwijze manier zijn eigen leven leidde en alzo weinig tot geen tijd had voor zijn gezin. Vandaar dat hij niet met open armen wordt ontvangen door zijn vrouw Mary (Dianne Wiest) en dochter Iris (Alison Eastwood) als hij terugkeert nadat het internet zijn bedrijf heeft geruïneerd.

De enige die hem met open armen ontvangt is Rico, vriend van Earl’s kleindochter, die hem warm maakt voor een schijnbaar doodsimpel klusje waar makkelijk geld mee te verdienen valt. En voordat hij het goed en wel beseft, is hij een drugskoerier voor een Mexicaans drugskartel. Zijn onschuldig uiterlijk en stoïcijnse kalmte zorgen ervoor dat Earl niet op de radar verschijnt van rechercheur Colin Bates (Bradley Cooper). Terwijl deze gemotiveerde agent vastberaden op zoek gaat naar “El Tata”, rijdt deze vrolijk zingende opa met kilo’s cocaïne tussen de pecannoten gestapeld. Hij krijgt zelfs een gratis levenswijsheid van Earl ergens in een "diner" langs de snelweg.

Natuurlijk is de drugssmokkel het hoofdonderwerp van deze film. Een verhaal gebaseerd op ware feiten waarbij de 87-jarige Leo Sharp getrappeerd werd bij het smokkelen van 90 kilo cocaïne. En ook toont deze film hoe meedogenloos drugskartels wel zijn. Maar het is vooral ook een film over spijt, wroeging en de verwoede pogingen om verloren gegane familiebanden terug te helen. Misschien voelde het op een bepaald moment wel kitscherig en melig aan, maar dat werd dan weer ruimschoots goedgemaakt door de subtiele humor die tussen de dialogen doorsijpelde (lesbische motorbendes en een Mexicaanse gezaghebbend figuur vergelijken met de “Fuhrer”). Misschien wat gewaagd op bepaalde momenten, maar ik kon er alleen maar goedkeurende grinnikgeluiden bij maken. “The Mule” is zeker niet de beste film van Eastwood en het slot is een beetje te abrupt, maar toch was het een waar genoegen om filmicoon Clint Eastwood nog een keer aan het werk te zien.

avatar van hoffhaan
Deze broze oude man speelt nog steeds goed. Vermoedelijk zijn laatste film. Respect. 3.5

avatar van blurp194
Het mooiste is natuurlijk wel dat het verhaal zo ongeveer echt gebeurd is. Breaking Bad voor ouwe knarren. Maar dat ouwe knarren nog niet bij voorbaat uitgerangeerd zijn, dat laat Eastwood hier wel weer zien - tien jaar na Grand Torino, terwijl die al een klein beetje aanvoelde als zijn afscheid van de filmwereld. Nog lang niet, mag ik hopen. En ook hier weer speelt hij zelf de hoofdrol in een film die hij regisseert - ook dat is al niet iedereen gegeven.

Jammer dat het einde net een tikkeltje teleur stelt. Aan de andere kant, wellicht moest het ook gewoon zo zijn. Verder is het verhaal wel buitengewoon sterk - wat op zich al een uitzondering begint te worden in het toch erg flauwe en matte Hollywood. Ook dat weet Eastwood toch handig te ontwijken.

Scherp opgemerkt door @ikkegoemikke hierboven dat er misschien een boodschap in de film zit, van Eastwood aan zijn familie. Ik had het er niet in gezien, maar het zou denkelijk wel passen.

avatar van fcdenhaag
Geen verkeerde film, maar haalt het bij lange na niet bij zijn andere producties. Het acteerniveau is inderdaad nogal laag. Het verhaal is in de basis interessant, maar op één of andere manier pakt het niet. Jammer, want er spelen toch wat grote namen mee. Je mag hier meer van verwachten.

avatar van cor1946
Heerlijke film om naar te kijken. Echt Clint zoals hij speelt ondanks zijn leeftijd. Het verhaal was leuk.

avatar van Filmkriebel
Een verbazingwekkend goede Eastwood, vermoedelijk zijn zwanezang. Niet te ernstig, voortdurend meeslepend, met wat familiedrama maar zeker ook met heel wat humor. Het verhaal is te gek om waar te zijn eigenlijk. Een drugkartel gebruikt een 90 jaar oude oorlogsveteraan in financiële problemen om als koerier te spelen... De man die probeert in verzoening te gaan met zijn familie en tussendoor zakken coke transporteert beroerde mijn hart.

avatar van filmkul
Sterke film. Het verhaal is leuk en wordt uitstekend weergegeven door Eastwood. De opbouw is erg goed. De film kabbelt rustig voort zonder enig moment te vervelen. Eastwood zet zijn rol erg sterk neer en zorgt op zijn tijd voor een glimlach. Daarnaast heerst er ook een lichte spanning gedurende de film. Die combi werkt erg goed waardoor ook het contrast tussen de onschuldige Earl en de harde Mexicaanse kartel leden beter tot zijn recht komt. Eastwood is het weer gelukt en topper te fabriceren. 4.0

avatar van Thomas83
Wat een eigenaardige film. Toegankelijk, warm en oubollig op een goede manier, maar ook echt warrig en een fantasie van een film, vol bizarre momenten, plotgaten en rare kwinkslagen. Eastwood speelt weer met speels gemak het soort rol dat voor hem gemaakt is, alleen hij laat maar weinig ruimte voor de rest van de cast. Toch wat raar dat in een film die voor een groot deel om het belang van familie draait alle familieleden zo terzijde worden geschoven. De dialogen zijn vaak zo slecht dat het grappig wordt. Een dikke 2.5*, want Eastwood de acteur maakt het nog leuk.

avatar van Boneka
meestebrinke schreef:
Hogen verwachtingen maken het absoluut niet waar!

Gedraagde?

Clint Eastwood is een attractie als de oude, eigenzinnige man, moeilijk van zijn stuk te brengen en die zich wel wat laat welgevallen, maar langzamerhand spijt krijgt over zijn vroegere houding, zeker tegenover zijn familie. Dit laatste is de sentimentele kant van de film die naar het einde ahw toegroeit naar een ode aan een sterke, liefdevolle gezinsband. Best in orde, maar de pluspunten van de film zitten toch in de grappige wijsheden, replieken en oneliners waarbij Clint het script omtovert naar een genietbaar stukje film. Heel geslaagd is bijvoorbeeld de scène tussen Clint Eastwood en Bradley Cooper in het wegrestaurant.
Geen wonder deze film, maar er toch erg veel plezier aan beleefd en een dikke 3,5 waard.

avatar van james_cameron
Clint is oud, heel oud, maar kan het nog steeds, zowel voor als achter de camera. Dit is een bijzonder aangename film, voorspelbaar uitgewerkt en soms een beetje oubollig, maar vol rake momenten. Komisch, ontroerend en hier en daar best spannend.

avatar van jeroentjuhhhhh
Clint really has lost his marbles over the years. Feels like one of his nephews described the plot to an optional quest on Grand Theft Auto and he turned into a full scale movie.

Opa Clint maakt weer af en toe een horkerige opmerking en begrijpt de jonge generatie / andere culturen niet... dat klinkt bekend. Ontzettend stoffige cinema, tikkeltje beschamend. Been done to death.

avatar van cor1946
Jeroen je hebt er geen verstand van