The Mule (2018)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Clint Eastwood
met Clint Eastwood, Bradley Cooper en Michael Peña

Earl Stone is een eenzame man op leeftijd en werkzaam als bloemist. Financieel gaat het hem niet voor de wind, waardoor hij zich genoodzaakt ziet de zaak te sluiten. Dan krijgt hij een voorstel om geld te verdienen als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel. Hierdoor komt hij in het vizier van onder meer de DEA-agent Colin Bates.

avatar van parcivalis
Ondanks het uitgemolken familiewaarden-thema toch een knap en onderhoudend script. Vermakelijk om te zien hoe een onverstoorbare senior zowel drugskartel als politiemacht in vertwijfeling brengt en erg gaaf dat Clintwood zichzelf op zijn leeftijd op deze manier weet te portretteren.

avatar van max cady
John Milton schreef:
Zou goed Reynolds kunnen zijn, maar ook Harry Dean Stanton? Is al iets minder recent

Ja die dus! Dat gaat toch altijd weer sneller dan je denkt ...

avatar van JDSsmetje
Moeilijke. De dialogen zijn kinderlijk (We need busts!), het verhaal is voorspelbaar en de personages zijn archetypisch. De film mist actie, spanning en climaxen. Maar het is ook die ongecompliceerdheid, op het ritme en de maat van een bejaarde man, die voor een zekere rust zorgt. Het soort rust die Clint in de film zoekt en vindt, in zijn waarschijnlijk laatste passage op het witte doek.

avatar van macrobody
Prima film met een prima cast. Wel volgens de succesformule van Hollywood. Clint gooit er ook nog wat politiek incorrecte uitspraken tussendoor maar hij kan het maken als bijna 90 jarige. Hij ziet ook dat iedereen maar met die 'klote' telefoon in de weer is terwijl hij nog geen tekst berichtje kan versturen. Leuke, aardige film, maar zeer voorspelbaar allemaal.
Het stukje van de aanhouding op de snelweg van iemand anders in een zwarte pick-up truck was zeer treffend. Toevallig vandaag weer een filmpje gezien op YT dat je denkt, omg, dat land is echt helemaal van het padje af. Google maar eens op: 'Teen violently beaten by cops during traffic stop in West Virginia'

avatar van macrobody
JacoBaco schreef:
Pffff.., wat een strontvervelende scène zeg. Alsof ik ineens naar een Michael Bay film zat te kijken. Michael Bay heeft namelijk ook vaak van dit soort irritante humor.

De politie is je beste vriend, maar niet in Amerika. Google maar eens rond en je komt echt de meest bizarre taferelen tegen waar wij ons hier in NL niets bij voor kunnen stellen. Hier geven we een grote mond en zelfs spugen kan er nog mee door, moet je daar eens proberen. De dood van Daniel Shaver spant de kroon, als je dat ziet zal je voortaan wel in je broek poepen mocht je ooit aangehouden worden in Amerika.
"Bodycam video of the moment Daniel Shaver was shot dead"

avatar van Flitskikker
'I could buy anything, but I couldn't buy time.'

Anders dan verwacht toch wel een leuke film. Origineel is het zeker niet - een crimineel en een politieagent die op elkaar jagen en steeds dichter bij elkaar komen - maar de droge, subtiele humor maakte veel goed. Veel leuke karikaturen. Wat Hollywood-drama hier en daar, maar dat was niet heel storend, en misschien ook wel goed voor de afwisseling. Veel meer kan ik er niet over zeggen; ik heb me niet verveeld en me prima vermaakt.

Ondertiteling was, zoals we bij Warner Bros-films gewend zijn, weer een puinzooi. Vaste vertaler Richard Bovelander heeft weer nauwelijks moeite gedaan om de aangeleverde Amerikaanse sjabloon naar de Nederlandse normen om te vormen (door bijvoorbeeld gefragmenteerde zinnen in telegramstijl gewoon tot één goedlopende zin samen te voegen). Leidde erg af, net als de spatiefouten (al blijft DFW daar natuurlijk koploper in).

"2005, Internet. Who needs it ?"

Ondanks de inmiddels hoge leeftijd van acteur/regisseur Clint Eastwood, blijft hij voor mij een iconische persoonlijkheid (was in de vorige eeuw één van mijn lievelingsacteurs) en zijn films blijf ik dan ook gewoon kijken en meestal vermaak ik me er ook wel mee.

Dat vermaken geldt ook voor deze Misdaad / Drama film, ondanks dat hij behoorlijk clichématig is en het verhaal ook een zeer voorspelbaar verloop heeft. Er zit opzicht best veel drama in, maar het grijpt eigenlijk nergens echt aan. Ondanks dat Clint Eastwood (in de rol van witte bejaarde antiheld Earl Stone uit het Middenwesten, waar Mexicanen nog "bonenvreters’ heten", Afro-Amerikanen "negervolk" en vrouwen hoer of madonna zijn. Verder heeft hij niets op met hedendaagse ingeburgerde techniek zoals Internet en Smartphones) inmiddels al 88 jaar is, doet hij het nog steeds goed op het witte doek (in mijn geval dan een televisiescherm) en ik moest zelfs hier en daar wat om zijn humor lachen, zoals:

"You're playing like you're the Fuhrer";
"Great, mein Kommandant";
"Well, this is good. Helping you Negro folks out";
"Oh, you're gals, huh ? Gals ? Come on, old-timer, we're dykes on bikes".

Ook vond ik het ook wel leuk om te zien hoe hij omging met de vrouwen (of beter gezegd hoertjes) in het verhaal en zijn meezingen op oubollige liedjes in de auto (beter gezegd pick-up truck) was opzicht ook wel geinig. De overige cast doet het opzicht ook best verdienstelijk zoals Bradley Cooper, Dianne Wiest en Robert LaSardo en polka zangeres Mollie Busta mocht er best wezen.

Normaal gesproken zou ik deze film 3,0* geven, maar vanwege Clint Eastwood geef ik hem halfje hoger en kom ik dus uit op 3.5*.

avatar van notoirefilmhater
Ouwe snoeperd meets Narcos/Sons of Anarchy minus de actie. Prima film.

avatar van boemboem27
uitstekende film van mijn favoriete acteur.
die ondanks zijn zeer hoge leeftijd toch weer een uitstekende fim heeft geregiseerd en geacteerd.
echte aanrader.
genre is inderdaad een misdaad/drama die elke Eastwood fan moet zien.
fantastische acteur met zijn karakterestieke kop die keer op keer aangename films maakt en speelt

avatar van HarmJanStegenga
Die Eastwood toch. Respect. Maar hij kan deze film niet alleen dragen. Ik had dit graag beter gevonden, maar het is gewoon een zeer matig en simpel gebeuren allemaal. Van de dialogen tot de voorspelbaarheid in het verhaal en de gaten / slordigheden in het script (de moord op maffiabaas Garcia bijv.). Het stelt weinig voor. Het hoge gemiddelde hier komt waarschijnlijk ook vooral voort uit het feit dat het allemaal wat aandoenlijk is misschien.. en dat snap ik ook wel. Maar een echt goede film kan ik dit niet noemen.

Beetje saaie film. Alles draait om een oude saaie hoogbejaarde man die drugskoerier wordt.
Daarmee is alles gezegd.

avatar van Ajax&Litmanen1
Theunissen schreef:
"You're playing like you're the Fuhrer";
"Great, mein Kommandant";
"Well, this is good. Helping you Negro folks out";
"Oh, you're gals, huh ? Gals ? Come on, old-timer, we're dykes on bikes".

Zo, heb je eindelijk door dat quotes vertalen naar het Nederlands niks is en dat je ze gewoon in het Engels moet tonen?

Ajax&Litmanen1 schreef:

Nee dat had meer te maken omdat ik alleen maar Engelse ondertiteling voorhanden had Maar toegegeven dit klinkt beter op zijn Engels dan als het op zijn Nederlands vertaald zou worden.

Zou dit dan echt de laatste Clint Eastwood film zijn? Wie zal het zeggen maar de beste man levert opnieuw al grommend puik werk af met deze "The Mule".Mooie rol als bejaarde drugs transporteur. De rolprent is een fijne combinatie tussen misdaad en familie film.En dan ook nog eens met vleugje humor.Dit alles maakt van " The Mule" een heerlijke 2 uur durende vermakelijke film. 3.5*/4*

hele mooie film. bijna aan het einde viel het kwartje bij me. `deze film gaat niet over misdaad maar over het leven en de gevoelens van een man. knap werk!

hoge verwachtingen helaas niet waar kunnen maken. ben niet opzoek naar spanning en sensatie, maar dit was teveel van het andere uiterste.
daarnaast werd het me ook wat te zoetsappig allemaal, en draaide de film teveel om een levensles, dan om het verhaal zelf, wat gewoon behoorlijk saai en veel te voorspelbaar was.
ik hoef geen gekke plottwists, maar als je het laatste uur kan vertelllen zonder het gezien te hebben word het wel een lang laatste uur...

avatar van Brabants
The Mule is ondanks dat het een zeer trage film is, toch enigszins vermakelijk. Het concept van de oude man en het kartel werkt. Uiteraard te danken aan een uitstekende Clint Eastwood en een sterke ondersteunende cast.

Best lollig. Clint zowaar eens niet chagerijnig en cynisch, maar optimistisch en vrolijk zijn onvermijdelijke lot tegemoet.

Aardige bijrollen ook, maar een wel super Hollywood script verder.

avatar van mcdaktari
Toch respect voor Clint Eastwood dat hij op z'n bijna 89 jaar nog steeds films maakt. Je zou haast denken dat dit dan ook zijn laatste is (72 films), maar je weet nooit. The Mule vond ik wel weer een echte Eastwood film. Als je veel van zijn films zag dan weet je wel wat ik daar mee bedoel. The Mule is geen topper maar kijkt wel lekker weg.

Ik snap al die superpositieve recensies niet.. vond het echt geen bijzondere film
prima film voor een regenachtige dag .. meer niet

avatar van Captain Pervert
In 2008 jubelde ik al toen ik één van mijn grootste helden nog een keer zag schitteren in Gran Torino. Toen al dacht ik dat het de laatste keer zou zijn. Daarna zou ik hem nog terug zien in het betekenisloze Trouble with the curve.
Ik vind het altijd heel jammer wanneer mijn favoriete acteurs hun tijd verspillen aan films over Amerikaanse sporten (of sport in het algemeen, wat me totaal niet interesseert).

Tegen elke verwachting in keert hij nóg een keer terug. Wederom is het een film over een bejaarde man die worstelt met zingeving. Het is een terugkerend thema in de laatste paar films van Clint.

Desondanks is vrijwel alle dialoog omtrent dit onderwerp, al terug te vinden in de trailer. "I was a terrible husband and a terrible father". Veel dieper dan de trailer gaat de film eigenlijk niet.

De film is vooral een aaneenrijging van scènes waarin de ontwapenende, geriatrische nuchterheid van de stokoude Clint botst met de Mexicaanse bendes waarmee hij samenwerkt. Soms op een vrolijke manier, soms op een minder aangename manier.

Maar nergens wordt de film echt confronterend. We weten allemaal wat de morele waarden zijn van de kartels en tot wat voor beestachtige daden zij in staat zijn. In deze film krijg je daar vrijwel niets van mee. Sterker nog, de Latino's worden neergezet als goedmoedige boeven en de sfeer is jolig. Pas op het allerlaatst komt er een duister randje aan de samenwerking tussen "Earl Stone" en zijn drugsvrienden.

Niet alle scènes werken ook even goed. The Mule bevat zelfs een aantal zwakke of overbodige scènes. Hij helpt een paar zwarte mensen met hun kapotte auto, noemt hen negro's, wordt gecorrigeerd maar eigenlijk leidt dat nergens toe. Het draagt niet bij aan de ontwikkeling van zijn karakter.
De scène dat hij Hitler nadoet is geestig, maar als hij even later daarop inhaakt met "jawohl mein Kommandant" komt dat niet uit de verf door slechte timing.
Het toevallige gesprek tussen Clint en Cooper aan de bar, met een kopje koffie, is ook niet half, wat zeg ik, kwart zo spannend als het zou kunnen zijn.
De scène waarin Cooper de verkeerde kerel van de weg plukt, die begint te ratelen dat dit het spannendste moment in zijn leven is en dat hij statistisch gezien best dood zou kunnen gaan, lijkt kritiek op police violence maar wordt zo vaag gebracht dat ik geen idee heb wat regisseur Eastwood hiermee wil zeggen.

De scène op het parkeerterrein die volgt na de koffie-scène zit ook in de trailer. Daar wordt de clou niet weggegeven (dat hij zijn thermoskan vergeten is) waardoor het de trailer veel spannender maakt dan dat de film in werkelijkheid is.

Maar hey, alle gekheid op een stokje, dit is wel Clint Eastwood. En ondanks wat inhoudelijke kritiek is het een film die lekker wegkijkt en prettig is gefilmd. Achter de diepe groeven, verzakte huid en het ingevallen gezicht zie je nog altijd de charmante cowboy uit van 50 jaar geleden.
Ook speelt Clint met stip zijn meest vrolijke personage in 20 jaar. Da's weer eens wat anders.

3 sterren

avatar van Warp
Ik blijf me verbazen over de energie van Eastwood.

Clint Eastwood is zeker goed. Maat je moet je niet afvragen, hoe hij opeens even heen en weer kan rijden. Het verhaal is rommelig en soms onduidelijk. Opeens wordt hij toch gepakt, en einde was echt tegenvallend. Toch knap gespeeld van opa Clint. 3 sterren

avatar van John Milton
Ik ben verrast. Ik had niet gedacht dat dit er er nog inzat.

avatar van Dennisj
Clint zet een goede rol neer. Maar vind dat er te weinig in de film gebeurt. Bepaalde gaten in het verhaal waarbij ik ook mijn vraagtekens zet. Als ze bijvoorbeeld bij het motel de verkeerde persoon aanhouden terwijl ze daarvoor al zwarte wagens van de weg afhalen die Earl ook heeft. Zijn wagen staat ook bij dat motel waarom zouden ze daar niet even in kijken.
Het kijkt verder prima weg en zou haast voor die ouwe Clint een hogere score willen geven dan dat het verdient. Maar dat ga ik niet doen.

Clint oogt broos en kwetsbaar. De inhoud is drama maar overwegend saai. 2 points.

Ietwat traag maar toch een spannende en vermakelijke film. Clint Eastwood zet weer een sterke rol neer zoals we van hem gewend zijn. Hopelijk kunnen we nog veel meer van hem genieten in de toekomst.

avatar van clubsport
Zoals Captain pervert hierboven beschrijft , een lekkere wegkijker die ondanks de foutjes en rustige pace
toch blijft boeien , je wil tenslotte toch weten hoe het verhaal gaat eindigen .
Eastwood die toevallig in het koerierswerk voor het kartel rolt zonder te weten wat hij vervoert is wat ongeloofwaardig maar dat zie je graag over het hoofd .
Zeker in de beginscenes is het contact tussen hem en de kartel lui wel komisch .

avatar van mixmaster
Wat heerlijk om Clint Eastwood nog te zien in deze film, hij zet nog altijd een prima rol neer als een eenzame man op leeftijd die als drugskoerier voor het Mexicaanse drugskartel gaat werken.

De film kijkt heerlijk weg en ik heb me geen moment verveeld.

Clint Eastwood : een Legende !!! (was dit zijn laatste film ?)

Gek op Clint Eastwood en dit is mogelijk de laatste alhoewel ik dat met Gran Torino ook dacht.
Maar of het nou de laatste is of niet het is bepaald niet de beste.
Tamelijk voorspelbaar, personages die behoorlijk oppervlakkig zijn en eigenlijk ook nergens spannend.
3 sterren omdat ik Clint Eastwood niet minder wil geven.