Goodbye Christopher Robin (2017)

Verenigd Koninkrijk
Familie / Biografie

geregisseerd door Simon Curtis
met Domhnall Gleeson, Margot Robbie en Kelly Macdonald

Het verhaal volgt de relatie tussen A.A. Milne en z'n zoon Robin, de inspiratiebron voor het personage Christopher Robin uit de Winnie the Pooh-verhalen. Samen met zijn moeder Daphne en zijn oppas Olive wordt de familie meegesleurd in het internationale succes van de boeken. De betoverende verhalen brengen hoop en troost naar Engeland na het einde van de Eerste Wereldoorlog. Maar met alle ogen gericht op Christopher, wat zal dit voor het gezin betekenen?

kappeuter (moderator)
Vanaf 22 maart 2018 in de bioscoop (20th Century Fox, via Warner Bros.)
UPDATE: bioscooprelease is helaas komen te vervallen!

Niet verkeerd.

Blijkbaar is er de laatste tijd weer wat interesse in oudere schrijvers. Op zich wel handig dat ik de verhalen achter de mensen meestal niet echt ken, zo blijven dit soort films toch ook nog enigszins onvoorspelbaar. Ditmaal A.A. Milne, schrijver van Winnie the Pooh.

Zoals wel meer wordt de mythe rond dit soort mensen een beetje overdreven in hun biografieën. Dat Milne als belangrijkste pion zijn natie weer geluk wist bij te brengen na de oorlog lijkt me iets teveel lof voor deze schrijver, maar dat hij met Winnie the Pooh een stevig succes vasthad lijkt me moeilijk te weerleggen.

De film is vooral fijn wanneer Milne en zoon de basis leggen voor het boek. Idyllische cinematografie, fijn acteerwerk en een warm en positief sfeertje zorgen ervoor dat het allemaal erg makkelijk wegkijkt. Het nodige drama op het einde van de film voelde dan ook een klein beetje geforceerd aan, maar in dit soort films wil men graag toch wat rise & fall verwerkt hebben, aan Curtis om daar net iets beter mee om te springen.

Verder een degelijke productie. Niet meteen de meest opvallende film, maar doet verder ook weinig verkeerd en met de goeie Pooh-verfilmingen in het achterhoofd (en dan denk ik vooral aan de laatste van Disney) toch best een leuke film.

avatar van John Milton
Zozo. Dat schept toch verwachtingen

avatar van nepdance
De film net gezien en hij is me zeker niet tegen gevallen. Prima acteerwerk van met name Margot Robbie (prachtige vrouw) en Kelly Macdonald en niet te vergeten de kleine 'Christopher Robin'. Domhnall Gleeson vond ik heel af en toe iets te geforceerd over komen maar toch vind ik hem erg geschikt voor deze rol.
Ik kende het verhaal niet en ik moet zeggen dat de film het allemaal erg sfeervol in beeld brengt.
Verder ben ik het met Onderhond eens wat betreft het begin en het einde van de film.
Een welverdiende 3,5 aangezien ik positief verrast ben

avatar van mrklm
Een houterige vertolking zonder charisma van Domhnall Gleeson als de WOI-veteraan die wereldfaam verwierf als de schrijver van de verhalen rondom Winnie de Poeh en zijn vrienden, een karikaturale vertolking van Margot Robbie als diens onuitstaanbare vrouw (wat zien ze in elkaar?) en een veel te schattige Will Tilston als hun zoontje die model stond voor Christopher Robinson, geven aan dat acteursregie van Simon Curtis erg te wensen overlaat. Deze oppervlakkige biografie weet alleen punten te scoren wanneer Kelly McDonald en Richard McCabe [als het kindermeisje en de illustrator] verschijnen. Bovendien is het laatste uur een puinhoop waarin de film in sneltreinvaart nog even het verhaal van Christopher Robin als jong volwassene [een ondankbare rol voor Alex Lawther] er doorheen jast.

avatar van Flat Eric
Winnie the Pooh,
wie is er niet groot mee geworden?

Ik realiseer me nu pas hoe oud Winnie wel niet is.
Interessante film over de geboorte van het bekende beertje en een vader-zoon relatie. En een klein beetje aandacht voor PTSS-problematiek alhoewel dat destijds waarschijnlijk nog niet echt als ziektebeeld werd gediagnosticeerd.
De afstandelijkheid tussen zoon en ouders en de belangrijke rol van de Nanny is op zich zelf niet heel vreemd in die tijd. Daarom vond ik het mooi te zien hoe vader en zoon bij vertrek van Olive en moeder toch een min of meer betere en liefdevollere relatie kregen die vervolgens snel weer om zeep werd geholpen door de commercie en vroege vorm van marketing. Complimenten aan het aandoenlijke jongetje Billy Moon/Christoper Robin, hij deed het echt geweldig!

avatar van Dominootje
Nooit de geschiedenis van Winnie the Pooh geweten, erg interessant om te zien!
Verder geslaagde personages neergezet.

Toch wel een mooi filmpje. Is in den beginne even wennen aan het trage verteltempo, maar kijk je daar doorheen dan zie een fijn, subtiel portret van een ontluikende vader-zoon relatie. Erg mooi gespeeld door een innemende Gleeson en zijn filmzoon Moon, die zowel individueel als samen sterk, geloofwaardig spel laten zien. Robbie, wellicht de bekendste naam uit de cast, speelt hier als de wispelturige vrouw des huizes zeker niet slecht, maar blijft nadrukkelijk op de achtergrond in deze ingetogen maar geslaagde vertelling.

Goeie film over een schrijver wiens zoontje de inspiratie vormt voor een succesvolle boekenreeks. Een mooi, maar ook tragisch verhaal over de schrijver en oorsprong van Winnie the Pooh (tevens een interessant stukje geschiedenis) . De wrijvingen binnen het gezin en de moeizame vader-zoon relatie zorgen voor een aantal goeie scenes.

avatar van GGG
GGG
Mooie film maar iets wat triest verhaal...:(

avatar van Ste*
Mooi verhaal, dat heel prettig wegkijkt en netjes in elkaar zit.

Vooral de verdrietige ondertoon die altijd aanwezig is vond ik wel prettig. Een contrast met de vrolijke Disney-versie die er van Pooh geworden is en die we nu allemaal kennen.

Het is dan alleen wel jammer om te lezen dat alles niet even waarheidsgetrouw is (zelfs al is het gebaseerd op een biografie over A.A. Milne).

Goede vertolking van Domhnall Gleeson, die ik altijd erg graag zie acteren, hoewel hij eigenlijk wat te jong is voor zijn rol. Sowieso had de film lichtelijk castingproblemen, want vond de oudere Christopher Robin maar een vreemd mannetje.

avatar van Woland
Warme film over Winnie-the-Pooh-schrijver A.A. Milne, zijn familie en in het bijzonder zoon Christopher Robin - en hoe hij tot zijn Winnie the Pooh verhalen kwam en hoe dit succes hun leven veranderde. Kort samengevat: behoorlijk. Iets langere versie: moeder is mooi maar egoïstisch en buit alle aandacht graag uit, Christopher Robin is vaak een beetje een vervelend enigst kind maar groeit dan ook niet in normale omstandigheden op, en A.A. Milne ziet uiteindelijk het licht. Verwacht geen Pooh-film (zoals het recentere Christopher Robin (2018), die ik eigenlijk verwachtte): dit is (bijna) puur een film over de schrijver en zijn familie. De film is verder degelijk en goed gemaakt en heeft het hart op de goeie plek, maar het is op momenten wat traag en weinig verrassend. Desondanks een mooie film en een ruime voldoende.