• 8.303.591 stemmen

banner

Last Night in Soho (2021)

Mystery / Thriller | 116 minuten

Genre: Mystery / Thriller

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Edgar Wright

Met onder meer: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy en Matt Smith

Releasedatum: 4 november 2021

• Bioscoop Vanaf donderdag 9 december in 8 bioscopen

Plot Last Night in Soho

"When the past lets you in, the truth will come out."

De jonge Eloise ontwikkelt een obsessie voor ene Sandie, een vrouw die zich ophield in Londen in de jaren 60. Ondanks dat Eloise niet in dezelfde tijdsperiode leeft, blijkt er een eigenaardige band tussen de dames te zijn. Een band die verschrikkelijke gevolgen met zich zal meebrengen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

avatar van Kondoro

Kondoro

• 2021 stemmen

“This is London. Someone has died in every room in every building and on every street corner in the city.”

Eigenlijk aangenaam verrast na het zien van deze film. Ik was in het begin nogal sceptisch, heel erg sceptisch zelfs en ging er al wat van uit dat het saaie film zou zijn, puur op de eerste indruk van mij, Mijn kameraad wou deze film puur kijken omdat hij aan het simpen is op ‘Anya Taylor-Joy’ en wou daarom deze film graag zien. Achja, dan maar een keer geen zaterdag horroravond en deze film aan geknald, al had de prent wel een horror label op IMDb. En dat blijkt achteraf ook wel waar te zijn want de film kent verschillende sfeer momenten, van drama en verdriet naar angst en pijn, het is een moeilijke film om te pijlen en daardoor kan ik ook nog niet echt helemaal uit met wat voor een cijfer ik deze film zou geven.

Ik moet zeggen dat ‘Wright’ wederom heeft weten verassen, want de film blijft continu eigenlijk best indrukwekkend om te volgen en is ook leuk om te volgen. En het is allemaal niet zo moeilijk, ‘Wright’ kiest er duidelijk voor een luchtig tintje aan te geven en maakt het mysterieuze verhaal niet al te moeilijk en is daarom erg makkelijk te volgen. Het keek daardoor wel aardig lekker weg. Toch was de film op momenten iets te soft, en vooral de vele muziek kwam me na een tijdje de strot uitzetten ondanks het feit dat ik toch muziekliefhebber ben vond ik het op een gegeven moment wel genoeg, al was het wel ‘part of the show’ .

Op zich vond ik het concept best een geslaagd iets, twee werelden die beiden hun charmes hebben vond ik tof om te zien, en zeker de jaren zestig was mooi weergegeven. Ik vond het leuk dat de film goed neigt naar een thriller met basis van schizofrenie, of beter gezegd, hij gebruikt het als een waardevolle basis, want het was gewoon schizofrenie waar ‘Eloise’ aan lijdt alleen maakt het einde dat weer lastig om te geloven. Ik vond die plottwist eigenlijk niet zo heel bijzonder, want ik zag het al wel een beetje aankomen.

We gingen er vanuit deels horror te zien, dat lijkt lang op zich te wachten maar er zitten een paar gave scenes in die zeker naar de horror wijzen, zoals de geesten die ze ziet in o.a. de bibliotheek vond ik heel gaaf en uiteraard de moord scene in het bed was goed bloederig, overigens wat je op het einde ziet met alle moorden was goed bloederig en mooi in beeld gebracht.

Dus ja, onverwachts erg vermaakt met deze prent, een prima verhaal maar, helaas niet alles uitgehaald wat er uitgehaald kon worden maar, een vermakelijke zaterdagavond zit.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

'Last Night in Soho' trapt direct swingend af met Peter and Gordon. Uiteindelijk grotendeels een film naar mijn hart dit. Het beeld wanneer Eloise voor het eerst tript en het grote 'Thunderball' bord in beeld komt is het begin van een fantastische film. Veel 60s muziek, mysterieus, uitermate sfeervol en bijzonder fraai geregisseerd door Wright. Tot in detail zijn we echt terug in de 60s; van de algehele aankleding tot de vintage Dunhill aansteker. Dat dit inhoudelijk vervolgens niet magisch blijkt is geen probleem. Al het andere in de film was dat wel.

avatar van merijn82

merijn82

Gloeiende...! Hoe kan je zoveel sfeervolle potentie, uit het eerste uur, om zeep helpen door steeds meer af te glijden naar middelmaat. Om vervolgens te eindigen in een belachelijk slecht geschreven, voorspelbare en afgezaagde climax. Lachwekkend!

Nog net 2*, maar eigenlijk zou ik het nog harder moeten afstraffen. Ik kan het fraaie eerste uur niet meer los zien van de rest helaas.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Ik vind veel films van Edgar Wright goed, maar "Last Night In Soho" is denk ik toch wel één van zijn beste. Echt super aangenaam verrast, want dit had ik echt niet verwacht. De cast is ook goed. Zowel Thomasin McKenzie als Anya Taylor-Joy acteren allebei heel goed. En Matt Smith heeft een ideale kop voor een jaren 60 vetkuif. Echt een dikke aanrader. Deze film komt gegarandeerd in mijn top 10 van 2021

avatar van Dennisj

Dennisj

Bij het zien van de trailer dacht ik mweh. Maar na het zien van de film toch wel verrast. Sterk gespeeld door de hoofdrolspeelster en hoe de 2 verhalen in elkaar samen vloeien erg goed gedaan. Op het einde nog wat lichte horror maar dat voerde niet de boventoon in de film zelf. De sfeer, actrices, een verhaal wat je niet veel ziet en de paar plot twists maken deze film. Niets op aan te merken.

avatar van Joeri77DB

Joeri77DB

Het vleugje woke zal wellicht wat afdoen aan het gemiddelde, kan anders onmogelijk bedenken waarom je deze film niet minimaal een 9 zou geven op 10 , vond hem echt schítterend, 5 sterren ⭐⭐⭐⭐⭐!

avatar van joolstein

joolstein

De swinging sixties in een visuele spetterende psychologische....thriller. Of eigenlijk een veelvoud van toffe spannende genres; haunted house, coming of age-drama, whodunit, horror en zelfs modern #MeToo-achtig onheil. (gelukkig wordt het die aan het einde overboord gegooid).Langzaam wordt de dreiging

Verlegen plattelandsmeisje en aspirant-modeontwerpster Eloïse Turner is een tiener van nu, maar het liefst had ze in het Londen van de swinging sixties geleefd. Die droom lijkt uit te komen nadat ze naar Londen verhuist om aan de mode-academie te studeren. Als Eloise op mysterieuze wijze in het leven van Sandy belandt, die in het Londen van 1965 popelt om succesvol zangeres te worden. Vol knipogen met liefde naar de cinema van weleer; spiegels, giallo-belichting, afdaling van de showtrap, of imponerend opgevoerde dansscène

De cast is nagenoeg perfect, Thomasin McKenzie weet haar onschuldige rol perfect te brengen, Anya Taylor-Joy brengt de jaren '60 gewoon tot leven. En met zoveel jaren zestig mogen de sterren van weleer ook niet ontbreken; Bond-girl en De Wrekers (Emma Peel) Diane Rigg, is te zien is als hospita Ms. Collins. Ze is ook niet de enige Bond-girl want van Margaret Nolan, die een bijrol speelde in Goldfinger is ook een glimp te zien. En er zijn sixties-iconen Terrence Stamp en Rita Tushingham met knipoog naar vroeger werk en fijne performance.

Regisseur Edgar Wright gooit het over een andere boeg in vergelijking met zijn vorige films. Waar deze vaak bol stonden van de humor is deze film een stuk serieuzer van toon en is de humor praktisch niet aanwezig. En daarmee levert hij direct zijn meest geslaagde en misschien wel beste werk af! Wat een fascinerende rollercoaster!

avatar van Rodger

Rodger

Verrassend goede film, komt wel wat langzaam op gang, maar het einde maakt alles weer goed.

3.5 ***