ad
  • 8.143.495 stemmen

banner

The Conjuring: The Devil Made Me Do It (2021)

Horror / Mystery | 112 minuten

Genre: Horror / Mystery

Alternatieve titel: The Conjuring 3

Geregisseerd door: Michael Chaves

Met onder meer: Vera Farmiga, Patrick Wilson en Julian Hilliard

Releasedatum: 10 juni 2021

• Bioscoop Te zien in 64 bioscopen

Over The Conjuring: The Devil Made Me Do It

"The demonic case that shocked America."

Ed en Lorraine Warren keren terug om een opmerkelijke zaak te onderzoeken. Het is een van de meest sensationele zaken uit hun carrière. De strijd om de ziel van een jonge jongen dwingt hen om tot het uiterste te gaan en leidt er uiteindelijk toe dat voor het eerst in de Amerikaanse geschiedenis een moordverdachte beweert door de duivel bezeten te zijn geweest.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Regelrecht naar de prullenbak. Doet op geen enkel moment recht aan de titel conjuring 3. Het begin was nog hoopvol maar heeft me op geen enkel moment echt gegrepen zoals wel de 2 eerdere delen. Geen meerwaarde en giga overgewaardeerd.

avatar van Waku

Waku

Lekker ouderwets griezelen met deze 3e "The Conjuring"

Het bloed spat nergens in het rond maar het zijn de demonische achtergronden die de film lekker sinister maken. In de jaren 70 en 80 had je "The Omen" en "The Excorcist"

Daarmee kan je deze griezelfilm mee vergelijken. Zij het in een een modern jasje.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Een redelijk aardige horrorfilm, een teleurstellende Conjuring-film. Deze week heb ik alle Conjuring films nog eens weer gezien ter voorbereiding en dan valt op dat James Wan er twee gruwelijk spannende, beklemmende en bij vlagen echt enge films van heeft gemaakt waarbij de spanning je regelmatig onder de huid gaat zitten. Die twee films zijn bij vlagen heerlijk ongemakkelijk bij bepaalde scènes en dat maakt ze enorm goed, want inhoudelijk waren het natuurlijk twee redelijk standaardfilms, maar die dus wel bovengemiddeld goed zijn door de uitwerking. En dat alles mis ik hier in deze derde film.

The devil made me do it is niet geregisseerd door James Wan (die is er wel bij betrokken geloof ik) en dat merk je gewoon. Wan is een meester in het opbouwen van spanning en niet voor te makkelijke schrikmomenten gaat. En al te fysiek werden die momenten bij hem ook nooit. Dat heb je hier dus wel. De film kent bij de momenten waar het spannend moet worden geen goede opbouw waardoor het gewoon zelden of helemaal niet eng wil worden. En er zitten dus ook best veel fysieke actiemomenten in, die ik ook niet al te imponerend kan noemen. En een niet enge Conjuring-film is gewoon sowieso een teleurstelling. Gelukkig gaat er ook genoeg goed. Zo vind ik Ed en Lorraine Warren gewoon heerlijke personages die me al tig films vermaken. Ik heb me ook wat verdiept in hun echte levens en dat vind ik gewoon interessant. De echte geluidsfragmenten op het einde die ze na elke film laten horen zijn bijzonder. Je gaat toch afvragen wat er allemaal echt van was.

Prima aanvulling op de franchise, maar ze mogen wel wat kritischer naar de reeks kijken, want deze was niet eng en ook diverse spin-offs haalden nooit dat niveau van Conjuring 1 en 2.

avatar van John Milton

John Milton

Ook met bescheiden verwachtingen is het helaas alsnog niet echt een meevaller. Ik heb The Conjuring films best wat leren waarderen, zelf enkele spin-offs, maar dit plot met duivelaanbidders doet het echt niet voor mij. Een aantal scenes zijn best creepy, en hoewel het neigt naar een zesje rond ik toch naar beneden af.

avatar van Shadowed

Shadowed

Wanloos.

The Conjuring 3 was een film waar ik enorm naar uitkeek aangezien ik zo kon genieten van voorgaande delen. Toen het bekend werd dat een nieuwe regisseur het stokje zou overnemen van Wan kwamen de twijfels al naar boven drijven, en die bleken terecht. Toch blijft dit deel nog best redelijk, ook al is het kwalitatief een flinke stap terug.

Al vanaf de openingsscene werd ik echter positief verrast door een film die nog best aardig is ingericht. Ondanks dat het te merken is dat Wan niet meer aan het roer staat ziet deze film er op cinematografisch vlak keurig uit en vloeit de horrorsfeer van de film af. Chaves moet zijn draai nog een beetje vinden, maar het valt hem de passie in ieder geval niet te ontnemen.

Het acteerwerk is best solide voor een film zoals deze. De rollen zijn niet bijzonder uitgewerkt en ook de relatie tussen Farmiga en Wilson krijgt nooit een goede vorm, maar verder worden de rollen qua acteerwerk dus aardig ingevuld en dat is in ieder geval iets. De acteurs en actrices doen diens best met wat ze hebben en dan ben ik al snel tevreden.

De afwezigheid van Wan is te merken in het kader van dat het allemaal niet erg eng meer is. Wat effectieve scares tussendoor maken wat goed, maar deze zijn schaars of toch niet helemaal lekker getimed. Er mist toch wel een echt enge sfeer, want nu brengt Chaves het zichzelf er nog iets te makkelijk vanaf. Ondanks dat zitten er zeker nog wel korte spannende scenes tussen, maar net wat te weinig om de hoge kwaliteit van de voorgaande delen goed te maken.

Voor de kwaliteit op cinematografisch vlak wilde ik de film oorspronkelijk een 3,5* geven, maar Chaves schiet te ver door richting de finale waar het allemaal toch een wat dwaze vorm gaat aannemen. Het tempo zit er ten alle tijden aardig in, maar eenmaal de redelijk spectaculaire finale aanbreekt gaat het te ver buiten het "inspired by true events" boekje, en dat is jammer.

In het algemeen geen slechte horror. Duurt niet te lang, vermaakt en degelijk geacteerd, maar gewoon niet eng genoeg om een deel te kunnen zijn in de reeks. Het verhaal is een beetje anders en dat vind ik niet erg, maar het had allemaal gewoon spannender geregisseerd kunnen worden. Toch blijf ik geloven in Chaves, die met deze film in ieder geval wat vooruitgang boekt in vergelijking met zijn vorige film.

avatar van Duke Nukem

Duke Nukem

Minder eng dan de eerste twee Conjuring films en brengt weinig vernieuwend. Sommige personages zullen na het maken van deze film wellicht chiropraxie nodig hebben. De enkele jump scares zijn gemakkelijk te voorzien. De film richt zich meer op het verhaal dan op de horror. Maar wel mooi gefilmd en met het sympathieke koppel Ed en Lorraine Warren. Leuk om op het eind hun romantische gevoelens voor elkaar nog eens bezegeld te zien. We krijgen ook wat foto's te zien van de echte personen die in dit verhaal voorkomen. Natuurlijk zijn de filmsterren knapper dan degenen die zij moeten voorstellen, vooral Ed dan.

Ongelooflijk dat Arne Johnson voor de moord die in deze film centraal staat slechts vijf jaar in de gevangenis moest zitten. Het excuus "the devil made me do it" blijkt dus echt te werken.