The Conjuring 2 (2016)

Canada / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door James Wan
met Patrick Wilson, Vera Farmiga en Frances O'Connor

De paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren (Patrick Wilson en Vera Farmiga) reizen in 1977 af naar Engeland om de alleenstaande moeder Peggy Hodgson en haar vier kinderen bij te staan, in het bijzonder haar dochter Janet die bezeten lijkt. Er bevinden zich ook allerlei paranormale verschijnselen in het huis van de Hodgons.

avatar van Valak
Na Annabelle, The Nun, nu ook The Crooked Man bevestigd als spin-off van The Conjuring serie:

Spinoff 'The Crooked Man' Officially Confirmed; Writer Comes Aboard - Bloody Disgusting! - bloody-disgusting.com

Hoe meer films in The Conjuring-universe hoe beter , dus ik verheug me hier alweer enorm op.
Wel maak ik me wat zorgen over hoe ze een volledige film willen maken rondom dit (toegegeven) toffe, griezelige bij-personage wat maar een aantal minuten in The Conjuring 2 voorbij kwam.

avatar van JM Q
Iets grotesker dan het jongere broertje...

avatar van Zwolle84
InVeGa schreef:
Dan zie ik liever dat soort films waar hulp wordt ingeroepen van de kerk of het vaticaan als het om die dingen gaat,lijkt mij veel realistischer dan twee paranormale onderzoekers

De Warrens werden hier (en in tal van andere cases) juist ingeschakeld door de kerk (die dus eigenlijk werden ingeroepen) omdat ze bang waren dat de kerk gezichtsverlies zou lijden in het geval van een hoax.

avatar van Rujar
De film komt wel wat traag op gang. Het personage Crookedman was echt misplaatst. Ook hier weer is het einde echt een tegenvaller. De laatste confrontatie was mij wat te mat. Al met al iest minder dan deel 1.

avatar van audio.
Wth, helemaal niet eens met deze rating. Ik ben altijd eerlijk en probeer alle goede dingen eruit te halen om de cijfer op te krikken. Maar deze film is zoo kinderlijk opgezet. Ik vond m totaal niet griezelig terwijl ik normaal gesproken met mn oren dicht op de bank zit. Heel basic en nep en totaal andere vibe dan deel 1

avatar van Chelsea94
Vreselijk overhyped deze films. De demonische stem is echt te belachelijk voor woorden, neemt alle geloofwaardigheid weg.

Verder is het allemaal erg ver gezocht en niet eens een beetje realistisch. Ik sla deel 3 over.

avatar van Left4Dead
"This is my house"

Deel 1 had ik niet veel mee, geloof niet in die verhalen. Hoaxs voor mij zolang er geen beter bewijs geleverd wordt op onze planeet. Waarom het tweede deel dan nog gaan draaien?, nou puur om de effecten. Ik ben zo verzot op de soundtrack van deel één. De soundtrack van dit deel, is mij verteld, zou er nog beter op staan. Oké, genieten dus....... en waarachtig, vanaf minuut één ben ik weer in de audiohemel.

Patrick Wilson en Vera Farmiga mogen weer als Ed en Lorraine Warren figureren in dit deel. Een geestenfilm in opvolging van het alom gelauwerde deel één. Ikzelf heb het niet zo op de Wan-producties ( ), clichématig zet hij zijn prenten op beelddrager. Daarmee scoort hij hoge ogen terwijl het allemaal totaal niet vernieuwend (op Saw na dan) is en menigmaal ook nog tegen plagiaat aan wil schuren. Not my cup of tea.

Al snel gaan we dezelfde richting van het eerste deel uit, de geesten in aantocht. De standaard soundjes komen weer om de hoek, maar ze staan er wel weer verschrikkelijk lekker op. Daarnaast is er een vervallen oud huis nodig om ons als kijkers weer lekker te laten griezelen, zonder kunnen we niet. Helaas valt het meteen op dat de meiden het niet erg overtuiging kunnen brengen, al zeker niet wanneer ze door geesten overgenomen worden. Old skool haunting is wat je voorgeschoteld krijgt, de bekende jumpscares zijn aanwezig.

Maar is old skool slecht?...... nou dat hoeft niet maar als je een doorgewinterde filmkijker als mij bent ben je veel gewend en zie en voel je veel al heel snel aankomen. Daarmee krijg je bij mij niet de stuipen op het lijf gejaagd. Nee dat lukt nog maar enkele films, films die aardig vernieuwend om de hoek komen kijken. Dus de horror valt mij weer tegen, iets wat ik eerlijk gezegd ook al verwacht had.

Al snel worden Ed en Lorraine, die inmiddels overal flink onder vuur liggen door critici, opgetrommeld bij de familie Hogson. Hun huis blijkt haunted te zijn en de expertise van de twee is nodig. Op precies dezelfde manier als in deel één wordt de "horror" ingeluid, déjà vu in tienvoud. En natuurlijk moet het geloof hierin ook weer een rol spelen, de bescherming waarvan we als mens mogen genieten wanneer zulke dingen zich voordoen. Vooral de RK bood deze omhelzing, meestal tegen een "kleine" bijdrage aan de kerk. Exorcisme genoemd, later werd bekend dat het gewoon om geesteszieken handelde. Het legde in ieder geval geen windeieren op voor de kerken.

Kan ik dan niet meer genieten van dit soort prenten?, nou eigenlijk niet nee. Gebaseerd op waargebeurde verhalen, en velen die meteen weer volop in de bres springen dat dit dus waargebeurde verhalen zijn. Nou bullshit, een stuk fantasie om verhalen heen gebouwd noem ik het, fictie net zoiets als bijvoorbeeld in het genre siencefiction.

Zelf vind ik dit deel nog slechter dan het eerste, de meiden maakten er echt helemaal niets van. Maar ook Wilson en Farmiga konden mij niet deren in hun rol, zij kunnen gewoon beter. Leuke setting qua tijd waarbij alles prima bij elkaar gezocht is om de tijd te laten leven, chapeau! De soundtrack is echt om je vingers erbij af te gaan likken, de regie staat er aardig op. Pakkend was het voor mij echter niet, helaas kan Wan dit niet voor elkaar krijgen voor mij. Het is allemaal al zo vaak gedaan, net als deel één staat ook dit deel voor mij veel te hoog aangeschreven. Het verhaal van Bill (en zijn bezitter) is gewoon te traag in opbouw en net als de familie totaal oninteressant. Spannend, eng?, nope het is pas doodsbedreigend eng als Albert Verlinde 's nachts in mijn huis zou rondzwalken. En wat met dat Elvis-Kumbaya-shit, waar ging dat nou weer over? Of waarom toch weer die aangedikte Amerikaanse drama erin gepleurd moest worden? Tja......... het verkoopt dus pers je de gans met gouden eieren uit tot het geen cloaca meer over heeft.

2,5** voor de sound editing.

avatar van Boneka
Deel I vond ik best wel braaf en met zijn relatieve korte speelduur prima te doen. Deel II gaat duidelijk een stap voorwaarts. De speelduur duurt dik twee uur en zelfs in de aftiteling gaat het nog even door. Het "griezelen" gaat nog even verder in alle extra's waar de echte hoofdrolspelers aan het woord komen. Opvallend de enge bruine stoel is ook de sterfplek van de volgende echte bewoner!!

In de volgende Engelse link nog maar eens haarfijn uitgelegd:

The Conjuring 2: what really happened during the Enfield Haunting? - telegraph.co.uk

Opvallend is dat het tafereel zich niet afspeelde ergens in de bossen of op een afgelegen plek, maar midden in een rijtjeshuis. Ook opvallend is dat de bewoners niet verhuisde, maar gewoon bleven zitten.

Ik vond de film wel degelijk eng met de nodige horror. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik geen echte horrorliefhebber ben en ja sommige dingen hebben we wel eens eerder gezien. Dat gebeurt bij de meeste films nietwaar? Vond de sfeer perfect. Zeker ook buiten. Het meisje speelde subliem. De kelderopnames vond ik ook lekker spannend en griezelig. Vond alleen vreemd dat op al het gegil weinig reactie kwam. Zowel binnen als buiten. Moeder sliep gewoon lekker door en buiten hoorde de meeste buren niets. Duidelijk minpunt van de film..

Toch is dit zeker een goede horror en al helemaal als je de extra's bekijkt en de echte verhalen die er toen waren eind jaren 70. De agenten zagen dezelfde dingen als in de film. Opmerkelijk.

Conjuring 2 is misschien niet echt vernieuwend voor de echte die hards, hij is wel zeer goed in elkaar gezet. Sfeer, muziek en special effects doen het prima. De schrikeffecten zijn duidelijk aanwezig en met wat kleine minpunten een van de betere horrorfilms van de laatste tijd.

avatar van sinterklaas
Prima vervolg!

Nouja vervolg... een ander avontuur van Ed en Loraine Warren. In het begin vond ik ze echter wel een beetje jut en jul achtig overkomen aangezien het hier om een soort van "nieuw avontuur van" gaat. Maar evengoed is de uitwerking hiervan wel om te smullen. Ik vond deze zelfs nog beter dan het eerste deel.

Om te beginnen de settings. Londen 1977... De introductie met London Calling van The Clash (maar die komt uit 1979 beste Wan...), vele korrelige archiefbeelden van dat tijdsbestek, de punks, de vele rellen, de anarchie, plaatjes van dubbeldekbussen... en vervolgens de kennismaking met de vier stoere kinderen van Peggy Hodgson... wonend in een rijtjeshuis in het noorden van Londen. Het is een hecht gezinnetje, de kids lijken gelukkig en de moeder heeft niet veel over ze te vrezen... Ze moet wel vrezen voor iets anders... Er gebeuren rare dingen in het huis, dingen worden verschoven, deuren klappen dicht, speelgoedbrandweerwagentjes leiden een eigen leven... Nouja, je weet wel hoe dat inmiddels gaat met geestenfilms. Wat wel grappig is is dat de entiteiten nu wel door anderen gezien worden in plaats van maar één desbetreffend persoon die maar niet geloofd word. Wat doen we eraan? We schakelen de Warrens in.

Of het eng is... Op sommige momenten moest ik wel even mijn ogen tot spleetjes drukken, maar achteraf gezien... Nouja, ik ben de horrorfilms grotendeels wel gewend... Het is veelal meer interessant: De nieuwe demonen die we tegenkomen, namelijk The Nun en die Crooked Man (al vond ik die laatste meer grappig overkomen dan eng... ook wanneer The Nun gaat schreeuwen heb ik af en toe wel zo mijn twijfels... Het had wel ietsje subtieler gemogen). Ook het hele verhaal rond het huis en wanneer de geest van Bill Wilkins Janet in de greep houdt is vrij sterk.

Ja, dit was voor mij weer een zeer geslaagde Conjuring hoofdstuk. Met name de Londen-locatie en de Britse inbreng. Wan heeft er in ieder geval wel goed voor gezorgd.

avatar van DjFrankie
Wederom een goeie film, volop spanning en kippenvel momenten. Absoluut een aanrader.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en vond het eigenlijk nog geen slechte film. Ik had eigenlijk geen verwachtingen, maar de film boeide me wel van begin tot einde. Soms er wel wat over, maar de film wist wel te entertainen. De cast deed het zeker niet slecht en verder zag hij er goed uit.
Geen meesterwerk, maar vond hem zeker niet slecht.

avatar van IH88
“I know your name, demon, and that gives me dominion over you!”

The Conjuring 2 is net zoals zijn voorganger weer een ijzersterke horrorfilm van James Wan. Het verhaal is verplaatst naar Londen en ook hier zijn de sfeer en de spanningsopbouw weer de sterkste punten. De film gaat langzaam onder je huid zitten wanneer een demon steeds meer greep krijgt op een gezin van een moeder en haar vier kinderen. En de Warren’s worden uiteraard weer ingeroepen om het fenomeen te onderzoeken en de demon uit te bannen.

Wat ik zo fantastisch vind aan de Conjuring films is dat ze spannend zijn en een fantastische sfeer hebben, maar dat er ook de tijd wordt genomen voor de uitwerking van de personages en hun onderlinge band. De Warren’s voelen na twee films als echte mensen met hun eigen problemen, en Wilson en Farmiga zijn fantastisch in deze rollen. Van zo’n scene met Wilson, die samen met de kinderen ‘Can’t Help Falling in Love’ van Elvis Presley zingt terwijl Farmiga toekijkt, kan ik echt genieten. Het maakt de ijzingwekkende momenten des te spannender, en de Conjuring meer dan de zoveelste horrorfilm.

avatar van alexspyforever
Het mag nu heel gek klinken dat ik die de films van James Wan meestal verguis en het eerste deel dus echt k*t vindt Hollywood007 moet bedanken voor het nomineren van deze film want anders had ik deze aan mij voorbij laten gaan.

Wat doet deze film beter dan zijn voorganger, zo een beetje alles. Er is hier meer aandacht voor een waarheidsgetrouwe setting. Alles wat je ziet is zo 70s van de huisraad tot de kleding en kapsels toe. Engeland vind ik ook al een fijnere locatie dan het typische Amerikaanse afgelegen huis in de country. Volgens mij heb ik in het verleden een documentaire gezien over deze familie, maar veel kan ik me niet meer herinneren.

Ze hebben zich ook op de echte getuigenissen gebaseerd blijkbaar al vond ik dat niet het belangrijkste. De opbouw vond ik hier een pak sterker dan zijn voorganger, de demon is veel creepier, ook de paranormale verschijnselen zijn een pak vindingrijker. Wan zou Wan niet zijn als hij toch af en toe wil laten zien dat hij van actie houdt vooral naar het einde toe. Gelukkig blijven we hier bespaard van een idiote exorcisme scène met de nodige zoetsappigheid. En last but not least dit is meer het verhaal van de 11-jarige Janet (ben echt wel onder de indruk van Madison Wolfe) en minder van de Warrens. Het koppel komt hier veel nederiger over, de arrogantie die ze in het eerste deel uitstraalden zie ik hier niet meer.
De eerste helft vind ik duidelijk sterker, het kon natuurlijk korter maar laat ik zeggen Wan kan me na Saw dan toch nog eens bekoren!
Ja Zwolle84 de wonderen zijn de wereld nog niet uit zeker?

avatar van Hollywood007
Graag gedaan alexspyforever
Deze is echt goed he. Één van mijn favorieten.

Hollywood007 schreef:
Graag gedaan alexspyforever
Deze is echt goed he. Één van mijn favorieten.

En terecht denk ik wel. Op die kromme man en enkele over de top scènes naar het einde toe kan ik weinig zwakke punten bedenken. Ik denk dat voor mij vooral de klassieke look en setting een dik pluspunt waren. Ik had toch vaker het gevoel om naar een een haunted house/ possession film te kijken uit de 70er jaren dan eentje uit 2016. Ok het is dan wel geen The Exorcist maar het is allemaal minder bombastisch dan we gewoon zijn van Wan, meer zorg voor sfeer zeker in de eerste helft en minder gericht op actie en jump scares.

avatar van Hollywood007
Ik heb een kleine bekenning te doen alexspyforever. Ik vind the exorcist eigenlijk helemaal niet eng. Bij the conjurig zat ik constant op het puntje van mijn stoel. In ieder geval is Wan super goed bezig. Hij heeft al heel wat pareltjes afgeleverd voor zijn toch nog steeds vrij jonge leeftijd. Als hij zo verder gaat zie ik hem wel in het lijstje der allergrootste eindigen op latere leeftijd. In de lijn van Hitchcock is misschien wat overdreven maar het zal er toch niet veraf zitten. Ik ben alvast fan. (Valt het op )

Hollywood007 schreef:

Ach Ik denk ook wel dat als ik The Exorcist niet moet opzetten na een film als deze. Exorcist is zo typisch een film net als Rosemary's Baby waar je in de mood voor moet zijn. Ze zijn traag, veel dialoog maar toch er hangt een constant onbehaaglijke sfeer. Conjuring 2 heeft een vlotter tempo al vind ik de opbouw een stuk sterker dan zijn voorganger. Ik denk dat C2 een veel betere mix is van sfeervol en scares (hoewel je mij niet zal zien rechtspringen) met een twist en sympathieke karakters. Bij C1 vond ik niemand sympathiek en dat had wellicht te maken dat er daar weinig werd gedaan met de achtergrond van de familie, ze voelden niet aan als een familie voor mij. Ook de demon ging nogal random te werk en verschilde helemaal niet van de 13 in een dozijn villains van eerdere spookhuisfilms met als dieptepunten onsympathieke spokenjagers, haartrek en knipscène en een exorcisme scène die mijn ogen deed rollen met nog wat zoetsappigheid. C2 komt met meer sympathieke en bescheiden Warrens, ze krijgen kritiek, er is een demon die zeer gericht te werk gaat en de Warrens persoonlijk lijkt te viseren, er is een twist. De familie uit C2 en Janet voorop is veel fijner, er is een sterke familieband en ik voelde met hen mee. Komt ongetwijfeld door dat de film zich (naast de Warrens) vooral focust op Janet en niet zoals de voorganger van hot naar her springt alvorens de demon besluit om de moeder te possessen met de gekende gevolgen
Het is al eerder voorgekomen dat ik een sequel beter vind dan het origineel, maar ik denk niet dat het al is gebeurd dat ik het origineel slecht vond en de sequel heel sterk. Dat Wan daar in is geslaagd, chapeau. Ik heb nooit aan zijn kwaliteiten als filmmaker getwijfeld en ik hou er zeker van dat die mij op een positieve manier heeft kunnen verrassen. Hij kleurt hier niet meer binnen die veilige lijntjes en formules die we al kennen. Bij C1 voelde ik vaak van nu gaat er een jump scare komen (en als die er kwam was het zo een bekende) of bij actie dacht ik en dat gaan de (mainstream) kijkers natuurlijk eng of 'vakkundig' vinden. C1 deed zeker wat het moest doen een merendeel vermaken, maar ik voelde me niet echt betrokken eerder een toevallige voorbijganger. Bij C2 werd ik volledig meegezogen in het verhaal, de personages, de setting etc. En ja ik begon nochtans met een heel kritische houding de film te kijken gezien mijn afkeer voor het origineel, maar gaandeweg had ik zoiets van wow dit is echt wel goed en puur genieten! C1 = popcorn, C2 = Grand cru.
tbouwh dit moet jou wellicht ook tevreden stellen

avatar van tbouwh
Haha, al had je 'em helemaal afgekraakt verrassend en leuk dat je em (wel) kunt waarderen;)

gisteren voor het eerst gezien.ik moet zeggen dit deel bevalt mij wel.ik vind dit deel net zo goed als het eerste deel.heb me weer prima vermaakt.

avatar van xKoSai
Ik heb ervan genoten, zeker met dat speeltje van de Crookedman wanneer die plots erop verdwenen is...

Het einde was een beetje flauw, kon meer mee gedaan worden. Must see !

Valak schreef:

Vandaag deze dus herzien, op een bepaald ogenblik moest ik aan jou denken, nuja je weet wellicht wel waarom
Ik dacht ga ik toch eens kijken hoe jij deze had beoordeeld. Jij houdt echt wel van dit soort films precies? Ik vond weinig aan de eerste Conjuring maar deze vond ik heel goed, gek toch hé?

avatar van Valak
alexspyforever schreef:

Haha, sorry Johan je moet me even helpen. Welke scène deed je aan mij denken?

Het is alweer 'n tijd geleden dat ik hem zag; was met de release in de zomer van 2016 dat ik hem in de bioscoop gezien heb, en laatst toevallig wel even het eerste half uur nog 'n keer, maar ik moet hem zeker snel weer eens volledig herkijken.

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Ben dol op deze bovennatuurlijke horrors!
Inderdaad best gek dat je deze wel top vindt, ik ga eens kijken wat je bij deel 1 geschreven hebt. Die moet ik trouwens ook hoognodig weer eens herzien.

Valak schreef:

Haha, sorry Johan je moet me even helpen. Welke scène deed je aan mij denken?

Ja, daar heb je zeker gelijk in. Ben dol op deze bovennatuurlijke horrors!

Ik stuur je even een pm met wat uitleg omdat ik anders teveel spoilertags moet gebruiken

En dit is misschien ook wel leuk om te lezen voor jou en anderen waar ik nog maar eens de vergelijking maak tussen de eerste en tweede film. (gisteren geschreven in het topic van horror zonder grenzen challenge). Voor mij zijn paranormale films eerder hit of miss en ik hield niet echt van Wan zijn aanpak.

Ok het is maar een goede 4,5 maand geleden dat ik deze voor het eerst heb gezien. Maar omdat deze me tegen de verwachtingen in zo positief verrast had, wilde ik toch zien of het nog zo een effect had op mij. Wel dit is er duidelijk eentje die groeit in mijn waardering en dat van de hand van een regisseur wiens films ik geregeld de grond in heb geboord wellicht tot ergernis van de Wan fans. Mijn mening is echter niet veranderd, ik wil de eerste Conjuring en Insidious niet terug zien, misschien wel de eerste Saw film na een jaar of 10. Conjuring 2 lijkt de film waarbij Wan evenredig investeert zowel in de Warrens als de geplaagde familie en nog andere betrokkenen, ja eindelijk kon ik meeleven. Bij de voorganger had ik het gevoel dat de Warrens arrogant waren en het een warboel was van thema's en tributes aan eerdere horrorfilms om iedereen te plezieren en de familie wel het leek een beetje alsof de demon turn the bottle speelde over wie die besloot te sarren. Bovendien leek het ook een springplank te zijn voor de Annabelle franchise. Naar het schijnt is de 2de Annabelle film beter...
Ok de Enfield case is een van de meest gedocumenteerde paranormale gevallen. Men had dus bronmateriaal die was gebaseerd op echte gebeurtenissen. Ach ja, er zullen altijd wel disbelievers zijn en ik was er wellicht ook wel een van, maar ik heb niet het gevoel dat die familie het allemaal verzonnen had. De blu-ray bevat bovendien leuke extra's waar de echte zussen Hodgson en Lorraine Warren de set bezoeken en over herinneringen spreken van toen zonder hierbij in groot detail te gaan omdat de film hier al voldoende inzicht over geeft. Wat ik dan naast een sterkere karakterontwikkeling tov de eerste een pluspunt vind is ook de setting. Ik geloofde werkelijk in het stedelijke Engeland zat van 1977 een nogal grauwe periode, ideaal voor een demon om een familie in moeilijkheden te willen treffen. Misschien is het toch nog beangstigender als een paranormale kracht kan toeslaan ook in je eigen straat, een rijhuis dan in een landelijk gebied of verlaten oord. Het gevoel dat je zelfs daar niet veilig kan zijn. Ook een sterke focus op de relatie van de Warrens. Voor het eerst is het twijfel vooral bij Lorraine of ze hier nog door mee willen gaan en terecht zal blijken. Ik denk dat ik tbouwh ook wel begrijp waarom hij zo een interesse heeft in dit koppel. Op deze manier heeft Wan het veel beter aangepakt, ook minder focus op spectaculaire actie, tragere en meer duistere opbouw en niet meer die die vervelende random ghost faces vergezeld van een verhoogd volume. Nogmaals er wordt meer geïnvesteerd in de karakters hoewel de film je nauwelijks de kans geeft om te rusten, er is een constante dreiging en toch voorziet deze enkele mooie momenten zonder overdreven sentimenteel te worden. Als ik de vraag kreeg welke case echt was en welke een hoax, dan zou ik zeggen die van Enfield was echt en die van Rhode Island flauwe kul.
Is er dan niet slechts dat ik kan zeggen over de film, ja een klein minpuntje misschien de Crooked Man. Het idee dat ie van een Nursery Rhyme kwam om de stotterende Billy angst aan te jagen, was wel leuk. Ik vond echter dat hij er nogal belachelijk uitzag, dan vond ik de Pale Man uit Pan's Labyrinth veel enger. Bovendien vind ik deze kleine fantasy insteek ook niet goed werken bij een film als deze. Wellicht was dat wel het grootste probleem dat ik had bij Conjuring 1, teveel focus op fantasy (heks, pop Annabelle) in plaats van serieuze horror. En nu trekt baspls denk ik even grote ogen met deze bewering. Begrijp me niet verkeerd ik hou van fantasy licht of duister, maar het vertaalt zich zelden naar een sterke uitwerking op het witte doek voor mij.

avatar van baspls
Tegen mijn verwachting in toch een stuk beter als het eerste deel. De Britse setting is veel authentieker als dat typische New England gebeuren waar alles de 70s moest voorstellen maar de kinderen overduidelijk uit deze eeuw komen. Hier had je veel meer het gevoel dat het echt een film van die tijd was. Daarnaast is het gezin dat door de spoken wordt geplaagd hier een stuk interessanter en minder irritant. Ook zijn ze wat meer betrokken. Ik vind zelfs dat de film visueel een hele vooruitgang is omdat er meer camera-bewegingen in de film zitten.

Het blijft echter James Wan dus volledig vlijend ben ik niet. Ik ga niet liegen, The Conjuring 2 vond ik een behoorlijk enge film, maar kan je daar echt iets aan doen? De manier waarop harde geluiden ineens in de geluidsband zitten is eigenlijk ook de goedkoopste truc uit het doosje om mensen te laten schrikken. Dan valt er ook nog wat te zeggen over het ineens in beeld komen van allerlei figuren, maar dat was dan wel weer geslaagd. Ik vind wel dat Wan een beetje te warrig is in het maken van een filmscenario in deze reeks. Hij wil teveel zij-verhaaltjes erbij doen, eerst was het Annabelle en nu de non en die raggety man. Nu vond ik de Non wel een heel erg geslaagde toevoeging (al vind ik dat ik echt wel recht heb op een back-story!) maar die raggety man... Dat was echt CGI die tegenwoordig in games al niet meer geaccepteerd zou worden. Totaal onnodig.

De film begint met het verhaal van Amityville - zoals alle verhalen van de Warrens zogenaamd echtgebeurt - de film The Amityville Horror is verreweg een van de slechte en oubolligste films die ik ooit heb gezien in het spookhuis-genre. Wan heeft echter goed gekeken naar films als The Excorcist en Evil Dead (de schrik-effecten en demonische verschijningen vinden volgens mij hun oorsprong in die film). Daarnaast volgt hij alle trucjes om een film eng te maken tot op de letter. Voor een keer vind ik het ook wel wat hebben dat zelf ik als ervaren Horror-fan weer echt wat voel tijdens het kijken, maar anderzijds ergert de filmrecensent in mij zich aan het feit dat Wan hiermee ook verzaakt om een verhaal te vertellen. En verder voeld het niet heel erg origineel aan omdat het tegenwoordig heel gebruikelijk is al deze trucjes toe te passen.

Al met al dus een vermakelijke Horror-film.

avatar van alexspyforever
baspls je weet dat ik heel erg tegenop zag om deze te kijken en kon Hollywood007 wel vervloeken toen ze deze film nomineerde. Achteraf moet ik haar eigenlijk bedanken, gezien het een heel positieve kijkervaring werd en zelfs beter bij een herziening. Ik ben het eigenlijk eens met je kritiekpunten, de cripple of raggety man zag er eigenlijk te belachelijk uit om eng te zijn en paste eigenlijk niet bij de rest van het gebeuren. In de extra's wordt uitgelegd waarom die toevoeging (hij is te zien in de zoetrope die het kleine broertje moet helpen minder te stotteren, waarbij zuslief hem helpt). Maar het is een zijplotje dat uiteindelijk nergens toe leidt en eigenlijk eerder zou hebben gepast in een andere film, bij een fantasy horror zoals Don't be Afraid of the Dark of zo.

Misschien is dat nog een puntje van kritiek voor Wan, bij de les blijven niet willen er nog van alles in willen proppen zodat er voor elk wat wils is. Maar zoals je al zei een enorme verbetering tov deel 1 waar er nauwelijks originaliteit zat en alle formules, clichés op een hoop werden gegooid en elke paranormale klassiekers een verwijzing moesten krijgen. Ik vind tributes best ok, maar als het alleen maar dat is dan erger ik me vooral aan het feit dat een film geen eigen smoel heeft.

avatar van wibro
Zoals een komedie voor mij pas echt geslaagd is als ik mij voortdurend rot gelachen heb, zo is een horrorfilm pas echt geslaagd als ik mij voortdurend rot geschrokken heb en ik kan je wel zeggen dat dat laatste bij het zien van deze horrorpicture mij voortdurend is overkomen. Moest wel regelmatig denken - maar wie niet - aan The Exorcist hoewel ik die film wel minder eng máár....niettemin wel beter vond. Het verhaal tja, dat is voor mij bij een horrorfilm vaak van ondergeschikt belang, omdat dat toch meestal ver af staat van de realiteit. Maar so what. Bij een horrorfilm gaat het bij mij toch vooral om het sfeertje, de belevenis, zoals het vaak niet durven kijken als er weer iets te gebeuren staat. Wat dat betreft is deze film zonder meer geslaagd.

avatar van Brabants
Zeer geslaagd vervolg op een bloedstollend spannende eerste deel uit de conjuring reeks. Ook hier regelmatig de rillingen over mijn rug gehad bij het kijken naar deze film. Het verhaal lijkt in grote lijnen op z'n voorganger, maar heeft mijns inziens hier wat meer diepgang. Om die reden is de speelduur dan ook wat langer. Prima film, prima vervolg.

avatar van Shadowed
Geslaagd.

Altijd wel een geslaagd horror regisseur geweest, die Wan. Gelijk ook een van mijn favoriete. Niet dat ik elke film van hem even hoog beoordeel, maar het gemiddelde staat nu wel op 3,64. Ben wel benieuwd wat deze regisseur gaat uitspoken in de DC universe.

De schrikmomenten zijn weer erg effectief, sommige scenes zijn zeer spannend en de film duurt geen minuut de lang met zijn 133 minuten. Wat eigenlijk al heel lang voor een horror is. Er zijn genoeg enge figuren en donkere hoekjes om het allemaal sfeervol te houden.

Geslaagd tweede deel. Jammer dat Wan niet het derde deel ook kan regisseren.