The Conjuring 2 (2016)

Alternatieve titels: The Conjuring 2: The Enfield Case | The Conjuring 2: The Enfield Poltergeist

Canada / Verenigde Staten
Horror

geregisseerd door James Wan
met Patrick Wilson, Vera Farmiga en Frances O'Connor

De paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren (Patrick Wilson en Vera Farmiga) reizen in 1977 af naar Engeland om de alleenstaande moeder Peggy Hodgson en haar vier kinderen bij te staan, in het bijzonder haar dochter Janet die bezeten lijkt. Er bevinden zich ook allerlei paranormale verschijnselen in het huis van de Hodgsons.

avatar van jmadejoode2008
Spruitje schreef:
Dit gedrocht wordt hier met een hoger cijfer beoordeeld dan Hereditary. Hoe dan?!

Hereditary is ook niet zo toegankelijk. Dat maakt het niet een mindere film, maar minder mensen zullen het weten te waarderen.

avatar van notsub
Alle bekende trucs worden hier uit de kast gehaald om er een waar horror-feest van te maken en dat is prima gelukt. Originaliteit is ver te zoeken, maar de effectiviteit van de schrikmomenten mag er zeker wezen. Enkele daarvan waren behoorlijk creatief. Ook valt de film nauwelijks stil en blijven de creepy scenes zich maar opstapelen. Zoveel is er dus niet mis met The Conjuring 2, ware het niet dat je continu zit te denken aan films die dit al eerder brachten. Maar door de overtuigende uitvoering is dit er toch eentje uit het genre om niet te missen.

Goed vervolg, net als The Conjuring is het verhaal hier een beetje hetzelfde, familie geterroriseerd door geesten/demonen, en Ed en Lorraine die ze proberen te verdrijven. De toon van de film is hetzelfde gebleven, oude muziek en de ronddraaiende camera's zijn hier ook aanwezig, en wat eerst werkte werkt nu nog steeds. Het is allemaal net wat meer over the top, meer schrikeffecten, meer meubels die door het huis vliegen en het meisje (Penny heette ze?) word een aantal keer bezeten genomen. De non vond ik behoorlijk creepy, maar die kromme man kwam wel dicht tegen het belachelijke aan. En ook hier zit het weer vol met de nodige cliches. Persoonlijk vond ik het eerste deel beter, meer rechttoe rechtaan verhaal ligt mij wat beter.

Meer van hetzelfde, net wat extremer, maar desalniettemin een waardig vervolg, 3,5!

avatar van Perry Meer
Best wel een griezelfilm, zeker in het begin. Halverwege de film kakt het wat in.
Troosteloos Engels interieur werkt goed, alleen daarvan krijg je al kippenvel.

avatar van panax
indrukwekkend goed griezelig !!
mooie tijdsbeelden uit engeland
het huis was op zich al creepy

maar ''i started a joke'' gebruiken vond ik niet passen

en marilyn manson deed ook mee

avatar van Harleen Quinzel
Ik hou gewoon van het griezelwerk van James Wan denk ik. Van de eerste Conjuring, tot de twee eerste Insidious films en Dead Silence, de man weet hoe hij het publiek moet bespelen met een uitgekiend gevoel voor mise en scene, camerawerk en sound design. Ook deze Conjuring 2 is er ijzersterk in en wist erg te bekoren door veel minder te beroepen op jump scares en meer voor een aanhoudende onheilspellende sfeer te gaan. In de finale gaat het allemaal een klein beetje van de rails, maar de kleine twee uur er voor zijn heerlijke genre cinema. Ik hoop dat Wan even stopt met fast and furious en Auqua man achtige blockbusters te maken en terug grijpt naar waar zijn sterktes liggen...in mensen de stuipen op het lijf jagen.

avatar van knusse stoel
Na een tweede maal bekeken te hebben, verhoog ik met een 0,5 *. Dus een 9 voor dit kunstwerkje!
Enkele weken geleden nog de eerste The Conjuring (2013) - FilmVandaag.nl gezien en nu vonden we uiteindelijk deze tweede toch iets beter. Misschien omdat het zich in good old England afspeelt? Aan de acteurs lag het niet, deze waren in de hoofdrollen gelijk maar de sfeer in England is toch anders.
Dit vervolg tipt bijna aan The Shining (1980) maar die blijft toch voor ons op een eerste plaats staan van de griezel- en/of horrorfilms! Die heeft trouwens het voordeel dat favoriete acteur Jack Nicholson er in speelt.
Dus voor de tweede Conjuring een 9!

avatar van Roeldeters123
Spruitje schreef:
omdat deze film veel betercus dan hereditary wat een slechte film was dat