Hereditary (2018)

Horror / Drama

geregisseerd door Ari Aster
met Toni Collette, Gabriel Byrne en Alex Wolff

De teruggetrokken grootmoeder van de familie Graham is dan wel overleden, de matriarch werpt nog steeds een schaduw op het gezin. Voornamelijk haar kleindochter, de tiener Charlie, met wie ze altijd al een ongewone fascinatie had, lijdt eronder. Aan het vredige bestaan van de Grahams wordt abrupt een einde gemaakt wanneer een verschrikking hun thuis overneemt. Hierdoor wordt Annie, de moeder binnen het gezin, gedwongen om duistere paden te betreden opdat ze kunnen ontsnappen aan het ongelukkige lot dat hen allen te wachten staat.

• vanaf 25 oktober te koop op dvd en blu-ray

avatar van Ric1997
Vicksel82 schreef:

Zag hier wat berichten terug dat het gebaseerd is op herkenbare dingen in het leven, dat is dus juist wat Horror niet is.
Voor mij is Horror gore en suspense, en dat heeft deze film allebei niet!

Gewoon lekker naar Saw deel 64 kijken volgende keer.

avatar van Goldie63
John Milton schreef:
Uiteraard je goed recht. En dat is een uitstekend voorbeeld van een film waarbij het meerwaarde heeft om daar juíst over na te denken. Hoewel ik hem wel erg goed vond, ben ik die overhyped kwalificatie wel degelijk wat met je eens. Niet omdat ik hem de loftuitingen niet waard vind, maar wel omdat het geen absoluut geen toegankelijke film is, en de trailers en marketing het anders deden overkomen. De hype suggereerde wat anders dan dat het was.

Intelligentie is ook maar een kader, en zegt wat mij betreft niet zoveel met betrekking to het wel of niet leuk vinden van deze film (ok, poepdom zijn helpt nooit, maar daar gaan we nooit op voorhand van uit, lijkt me). Ik vind met film kijken empathie sowieso belangrijker, maar bij Hereditary zou ik zeggen dat wat ervaring met arthouse drama en iets langzamere cinema belangrijker is dan intelligentie. Ik kan de straat niet doorlopen zonder mensen tegen te komen die ongetwijfeld intelligenter zijn dan ik, maar weinig aan kunnen vangen met een bepaald soort films, simpelweg omdat het te ver buiten hun normale straatje ligt. Wie vond zijn eerste biertje of whisky lekker?

Sommige dingen moet je wat affiniteit mee ontwikkelen. Hereditary ligt wat mij betreft in dat straatje. En nee, dat 'moet' absoluut niet. Ergens in mij schuilt misschien een voetbal-, wielren- of tennisliefhebber, maar ik laat die lekker sluimeren. Ik heb meer te doen dan daar naar te kijken, en heb er volledig vrede mee dat ik die hype niet snap.

Je hebt een vrij korte lijst stemmen, met veel Amerikaanse films, maar het is nooit te zeggen hoeveel iemand daarbuiten heeft gezien. Soms is het verleidelijk om te denken 'die kijkt alleen Hollywood meuk', als er geen bewijs voor het tegendeel is. Maar: je geeft Almodóvars Volver (2006) 4,5*. Dus dat kan alleen daardoor wat mij betreft al niet meer voor jou gelden.

Dank voor je zinnige en duidelijke reactie. Je hebt volkomen gelijk als je zegt dat men soms voor sommige dingen affiniteit moet/kunt ontwikkelen. En soms wil je dat ook wel , echter lukt dat ondanks herhaaldelijke pogingen toch niet. Zo is het eten van olijven , na meerdere malen proeven , aan mij niet besteed. Een goede tapenade sla ik echter weer niet af. Zo is het ook met wijn (gadverdamme) en port ( heerlijk ). Het blijft een kwestie van smaak en in deze denk ik inderdaad dat de hype mijn verwachting zwaar heeft overtroffen. Een film als Martyrs vind ik beduidend beter in zijn soort. En inderdaad , ik kijk niet alleen maar Amerikaanse meuk ( heerlijk om zonder bij na te denken te kijken hoor) maar kan de “andere” films ook heel erg waarderen. Volver, The Motorcycle Diaries , Biutiful , Y Tu Mama Tambien staan ook vooraan in mijn filmbibliotheek . Laten we het erop houden dat ik een brede smaak heb en er moeite mee heb als mensen smaak gaan relateren aan intelligentie. Daar bedoel ik jou overigens niet mee.

avatar van Goldie63
[quote]bugels schreef:

Het verschil tussen Ai weiwei en Jeff Kootz is een kwestie van smaak, het verschil tussen Donald Duck en Dostojevski niet. Je moet mij vooral niet verwijten dat je zelf het verschil tussen entertainment en kunst niet kunt duiden.[/quo

Waar verwijt ik jou iets? En je kunt hier wel de semi intellectueel gaan uithangen met je interessant doenerij echter het verschil kunnen duiden tussen entertainment en kunst is ook smaak gerelateerd. Klassiek ballet , Alfons Mucha ,Picasso en Gustav Klimt kan ik als kunst erg waarderen bijvoorbeeld terwijl Expressionisme en modern ballet me helemaal niks doen. Het gaat er mij om dat ik het erg kort door de bocht vindt om smaak te koppelen aan intellect.

avatar van voskat
Vicksel82 schreef:

Voor mij is Horror gore en suspense, en dat heeft deze film allebei niet!

Gore hoeft sowieso geen criterium te zijn. De horrorfilmgeschiedenis heeft het lang volgehouden voordat het slachtafval haar intrede deed.

En suspense heeft deze film dus echt wél...

avatar van Rickyman
Ja een fijn horrorfilmpje dit, traag en wordt de spanning rustig opgebouwd maar hier werkt het perfect. Het einde vond ik dan een beetje tegenvallen, maar goed, het heeft me toch dik twee uur aan het scherm gehouden.