Hereditary (2018)

Horror / Drama

geregisseerd door Ari Aster
met Toni Collette, Gabriel Byrne en Alex Wolff

De teruggetrokken grootmoeder van de familie Graham is dan wel overleden, de matriarch werpt nog steeds een schaduw op het gezin. Voornamelijk haar kleindochter, de tiener Charlie, met wie ze altijd al een ongewone fascinatie had, lijdt eronder. Aan het vredige bestaan van de Grahams wordt abrupt een einde gemaakt wanneer een verschrikking hun thuis overneemt. Hierdoor wordt Annie, de moeder binnen het gezin, gedwongen om duistere paden te betreden opdat ze kunnen ontsnappen aan het ongelukkige lot dat hen allen te wachten staat.

• Vanaf 14 juni in de bioscoop

avatar van Pepino
Niet dat ik de macho wil uithangen, maar "Hereditary" heeft mij met de campagne "Engste film ooit", "Mensen verlieten gillend de zaal" tot "Speciale vertoning voor angsthazen" echt wel op het verkeerde been gezet. Mooi gemaakt, dat wel.

avatar van moneymaker
ik ben inderdaad huilend de zaal uit gegaan.
had ik van dat geld maar een frietje speciaal gekocht

avatar van Vidi well
Prachtig om te lezen, al die verschillende meningen. Ook mooi om de verschillen in argumentatie te lezen. Als ze er al zijn

Hereditary is een horrorfilm die meer op het psychologische zit, dan op het slasher-deel. Het is maar waar je van houdt, en ik merkte dat het publiek erg wisselend reageerde op de film. Zelf zat zat ik twee uur lang in spanning te kijken, en was echt benieuwd hoe het allemaal zou eindigen. Hoewel ik dat betreffende einde even moest laten bezinken, ging ik tevreden naar huis.
Deze film doet wat een goede psychologische horrorfilm moet doen: onder je huid kruipen, en je nog even bijblijven. Dat constante gevoel van dat er iets mis kan gaan maakt de film erg ongemakkelijk, en de onvermijdelijke ondergang van het gezin is vrijwel vanaf scene 1 voelbaar. In dat opzicht zou de film naast The Shining gezet kunnen worden, waar een soortgelijke spanning wordt neergezet, hoewel The Shining het tot in perfectie heeft uitgevoerd, en het hier af en toe wat rammelt. Zo kwam het verhaal van de sekte nogal uit de lucht vallen.

Tijdens de film merkte ik dat sommigen lachten om momenten die ik ronduit schokkend vond. Het ongeluk van het meisje kwam als bijzonder naar over, vooral ook de emotionele reactie van de broer die minutenlang wezenloos voor zich uit blijft staren. Fantastische scene, bijzonder gruwelijk. Horror op zijn best. Maar voor mij zaten mensen te lachen en te juichen... die reactie op een film als deze snap ik werkelijk niet.
Bij een slasher is dat normaal, of zelfs de reden om naar de bios te gaan. Bij pulp als Planet Terror lag ik zelf dubbel om elke dode die viel, omdat het zo over de top is. Maar Hereditary is ondanks het bovennatuurlijke verhaal een verhaal over echte mensen, een echt gezin dat langzaamaan verscheurd wordt. En wie daarom lacht, heeft misschien niet begrepen wat voor film dit is.

Vidi well schreef:
Tijdens de film merkte ik dat sommigen lachten om momenten doe ik ronduit schokkend vond. Het ongeluk van het meisje kwam als bijzonder naar over, vooral ook de emotionele reactie van de broer die minutenlang wezenloos voor zich uit blijft staren.Maar voor mij zaten mensen te lachen en te juichen... die reactie op een film als deze snap ik werkelijk niet.

Ten eerste is het bloed irritant. En ten tweede is het bloed irritant. Ik vermoed dat veel mensen lachen vanuit angst/spanning. En door te lachen, lachen ze hun angst/spanning weg. Dit soort mensen zijn wat mij betreft niet geschikt om naar horrorfilms te kijken. Want dat hele lachen geeft naar mijn idee aan dat ze er dus niet tegen kunnen. En juichen.. Tja, is ook niet normaal. Sommige mensen krijgen wellicht een kick van dit soort expliciete momenten.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Blij dat ik ervoor gekozen heb om vooraf níets te lezen over deze film. Heb amper meegekregen dat dit een hype was en waarom. En wist al helemaal niet waar de film over zou gaan. Sowieso een fijne manier om naar de bioscoop te gaan. Heb nu het idee dat veel mensen vooral roepen dat het 'niet de engste film aller tijden is', maar dat werd wel in de media beweerd. En dat ze het 'ondanks de hype vinden tegenvallen'. Al die mensen kan ik aanraden om eens blanco de bioscoop in te gaan.

Het is duidelijk dat Hereditary niet voor iedereen is. Ik heb The VVitch destijds niet in de bioscoop kunnen zien, maar ik kan me voorstellen dat het daarbij precies hetzelfde was. In mijn zaal zaten in ieder geval twee lachende tienermeisjes, die weinig met de film konden (ik hoorde een hoop 'what the fuck'). Ondertussen liep een bejaard stel halverwege de zaal uit. Maar goed, ik heb in ieder geval ontzettend genoten van Hereditary. Vooropgesteld; de film is visueel enorm aantrekkelijk, er zit enorm veel creativiteit in de stijl en de vorm. De film oogt stijlvoller en visueel creatiever dan een gemiddelde Conjuring. Op alle stijlvlakken lijkt Hereditary niet op een gemiddelde horror; er zijn slechts een paar jump-scares (en enorm effectieve), maar de film is vooral eentje die onder je huid gaat zitten, ook vergelijkbaar met The VVitch.

Hereditary is dus geen snelle horror, maar bouwt heel langzaam op. Desondanks was er voor mij al vanaf de eerste paar minuten een spanning voelbaar, de makers weten perfect om overal - hoe subtiel ook - een laagje spanning en mysterie toe te voegen. Het intrigeert enorm, ook al is het niet meteen aan te duiden waar dat in zit. Ik vond het fascinerend om te ervaren waar de film naar toe zou gaan, met hier en daar echt enorme verrassingen (die plotselinge en zeer effectieve dood van Charlie zag ik geen seconde aankomen). De film zit vol scènes, sequenties en beelden die je een lange tijd op het netvlies zullen blijven staan. Is Hereditary de engste film ooit? Dat weet ik niet. Maar een enorm knappe en fijne film is het wel.

4,5 sterren.

Wat een film. Ik kan er gewoon niet van slapen. Als je de film niet begrijpt snap ik dat je het een slechte film vindt. Het is ook best een lastig verhaal en ik heb ook veel dingen aan mijn vriendin moeten uitleggen, omdat ze het niet snapte.

Ik snapte hem wel en heb heel de film de spanning die er hing gevoeld. Het laatste half uur was die spanning zo erg dat ik geneigd was om weg te gaan, zo eng vond ik het. In de auto moest ik ook echt even bijkomen.

Het engste stuk vond ik de moeder die in de hoek van de kamer hing . Toen wist ik echt niet waar ik het zoeken moest.

Nu ga ik slapen met mijn nachtlampje aan en een muziekje op.

De film heeft enerzijds last van het eigen campagneteam: het is geen mainstream film, maar ze probeert dat wel bij voorbaat uit te schijnen om meer publiek aan te trekken.

Anderzijds wordt de film ook afgerekend op het gegeven dat de meeste mensen weinig tot niks van mentale aandoeningen zoals psychosen kennen. De film is één grote psychotische beleving, centraal staat daarbij de erfelijkheid van deze aandoening. De moeder neemt het de grootmoeder kwalijk dat zij hier last van heeft, net zoals ook de broer daar last van heeft. De broer springt uit het raam en is dood. De moeder beeldt zich in dat de broer in de hut tot 'koning van de onderwereld' wordt gekroond. Natuurlijk is het einde gek en onbegrijpelijk, zo zitten de gedachten van een psychotisch iemand in elkaar. De vader fungeert als 'normaal' figuur en baken van rust, die heeft de familiale belasting voor psychoticisme immers niet in het bloed.

Wie psychosen en de onderliggende mechanismen kent, vindt deze film bloedeng. Die weet dat familiedrama's daar het gevolg van kunnen zijn, en die weet ook dat er hier geen sprake is van geesten noch een reële bovennatuurlijke dreiging. Ik heb ooit een cliënt gehad die dacht dat hij een aardappel was die zo snel mogelijk geschild moest worden. Je kunt je het pijnlijke gevolg daarvan ongetwijfeld inbeelden. Wie psychosen niet begrijpt, probeert tevergeefs uit te vogelen hoe het nu eigenlijk zit met die geesten en wat hun drijfveren zijn. Als je de opzet van de film niet begrijpt (of kunt begrijpen), lijkt het een heel onlogische, niet goed opgebouwde film te zijn. Vandaar ook de veelvuldige reacties van onbegrip hier over 'domme mensen'. Zulke mensen zijn niet dom, maar onwetend en niet goed ingelicht.

De grootmoeder ligt onthoofd op zolder, net zoals de dochter. Geen geesten, geen reële schrikeffecten, maar een inzicht in het engste wezen op aarde: de mens. Zaken zoals exorcisme zijn eigenlijk gebaseerd op mensen die psychosen hadden en het onbegrip van de omgeving. Men denkt dat een psychotisch iemand bezeten is door de duivel (en andere soortgelijke figuren), bij gebrek aan een beter verklaringsmodel.

Een goeie film die de middelmaat ontstijgt, zeer eng want ook zeer reëel (familiedrama's zijn niet zelden het gevolg van zulke psychosen). 4*.

JacoBaco schreef:

Tja iedereen heeft z'n eigen reacties, dat vind ik juist een van de mooie dingen van films in de bioscoop zien. Bij dit specifieke moment begreep ik overigens wel dat een paar mensen moesten lachen. De allergie, de taart, de stonede broer, het open raampje, het dode dier op de weg en dan precíes die paal - heel veel toeval om zoiets extreems plotseling te laten gebeuren. Ik werd er zelf ook een beetje door uit de film getrokken, een van de weinige mindere momenten- hoewel die compleet verdovende shock erna + hoorbare reactie moeder dat snel rechttrok

Fabian123 schreef:

In mijn beleving kwam er juist helemaal geen toeval (voor zover dat al bestaat) bij kijken. Op die paal stond immers dat symbool. De onthoofding was een vooropgezet bovennatuurlijk plan.

Fabian123 schreef:

Iedereen heeft z'n persoonlijke reactie(s), dat klopt. Maar ik ben een eenvoudig iemand en lachen om zulke scènes vind ik niet oké. Ik ga al heel wat jaartjes naar de bioscoop en ben een fervent horrorfilm kijker. Inmiddels al zo vaak meegemaakt dat mensen beginnen te lachen bij enge/gewelddadige/bloederige momenten dat ik tot de conclusie ben gekomen dat zulke mensen niet geschikt zijn (voor dit soort films). Even de spanning eruit lachen na een schrikmoment begrijp ik op zich nog wel. Maar dat vind ik meer iets voor het spookhuis op de kermis.

En ik ben het eens met Zwolle84 wat betreft het vooropgezet bovennatuurlijke plan.

avatar van Bélon
JacoBaco schreef:

Voor de bioscoopexploitant is iedereen die de toegangsprijs betaalt -en aan de leeftijdsgrens voldoet- in principe geschikt. Dat is ook fijn voor zijn inkomsten. Ik vind het vrij normaal dat mensen lachen bij horrorfilms: bijv. als iemand op een gewelddadige en -in mijn ogen- grappige manier aan zijn einde komt in een horrorfilm dan heeft de regisseur het goed gedaan. Dan vind ik hem een geschikte peer en het een geschikt moment om te lachen.

Zwolle84 schreef:

Klopt, maar dat bleek later pas volgens mij toch? Op het moment zelf kwam het compleet uit de lucht vallen (alleen allergie was kort aangekondigd bij begrafenis). Goed voor het schok-effect natuurlijk, maar ook zo abrupt dat ik me voor kan stellen dat je in de lach schiet, ook al is de toon van de hele film daar verder totaal niet naar (geen exploitatie die op gruwelijkheid mikt ofzo)

Fabian123 schreef:

Dat symbool zag je al wel. Werd paar seconden op ingezoomd.

Bélon schreef:

Op de manier hoe jij het schets, zijn ze geschikt ja. Daar heb ik dus ook geen problemen mee. Echter, ik blijf van mening dat niet elke horrorfilm bedoeld is om te lachen. En het lachen vanuit angst/spanning geeft voor mij aan dat deze mensen er eigenlijk niet tegen kunnen. Daarom gaf ik ook specifiek aan -dit soort films-. Dus films zoals Hereditary (zijn niet om te lachen). Ik ben zelfs van mening dat ze eigenlijk moeten snappen dat het niet bedoeld is om te lachen en rekening moeten houden met mensen zoals ik.

Ik kan best onderscheid maken tussen de ene en de andere horrorfilm. Hereditary is een familiedrama met horror. En deze film heeft een andere insteek dan bijvoorbeeld een film zoals Cabin in the Woods waar bewust komedie in verwerkt zit.

Dus laat ik het nog eens extra duidelijk formuleren: Lachen bij horrorfilms zoals Hereditary vind ik ongepast en dan kan diegene er wat mij betreft niet tegen. Lachen bij horrorfilms zoals Cabin in the Woods. Geen probleem. Bij films zoals Final Destination moet ik ook weleens lachen.

avatar van Zwolle84
Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het hier geen kwestie is van er niet tegen kunnen en daarom uit ongemak lachen, maar van de film niet begrijpen gecombineerd met een egoïstische levensinstelling. Zo was het bij mij in de zaal tenminste wel.

avatar van Nicole_1989
Zwolle84 schreef:

Plus geen moeite willen doen óm de film te begrijpen.

avatar van Lionqueen1970
Zeer teleurstellende film.
Ik vraag me nog steeds of waarom er mensen schreeuwend de zaal uitliepen?
Ik was bijna in slaap gevallen en dat zegt veel.
Helemaal niet eng en heel lang moeten wachten op een beetje actie.
Overroepen film!

avatar van HollandGermany
Nicole_1989 schreef:

Plus geen moeite willen doen óm de film te begrijpen.

Als een verhaal mensen niet trekt willen mensen ook geen moeite doen iets te begrijpen. Is net als vroeger met wiskunde. En geef die mensen eens ongelijk, ze zijn compleet onder valse voorwenselen naar de film gelokt.

Gevalletje you can't have it both ways, het is bij dit soort films óf een megapubliek en negatieve recensies, of een klein publiek en vooral goede recensies. Jammer dat een hoop mensen hier het wel both ways willen. Beetje kinderachtig.
En vervolgens afgeven op de vreselijke groep simpele mensen die allemaal te dom zijn om een film als deze te kunnen waarderen. Bah.

avatar van Mr Grey
Ik heb de film nog niet gezien maar als ik de teleurstellende reacties lees hier vind ik het WEER de zoveelste pure misleiding van de afgelopen tijd. Kan me herinneren dat ze kort geleden een Spaanse horror aankondigde met de engste ooit en toen deze Hereditary maar, jaja hier is de volgende engste allertijden alweer pffff (dit geloven we dan natuurlijk ook niet meer) MARA.
trailer MARA Trailer (2018) Olga Kurylenko Horror Movie - YouTube
De pest is dat je met bepaalde grote verwachtingen naar een film gaat kijken door de misleidende marketing.