Genre: Horror / Thriller
Speelduur: 97 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Corin Hardy
Met onder meer: Demián Bichir, Taissa Farmiga en Bonnie Aarons
IMDb beoordeling:
5,4 (193.123)
Gesproken taal: Frans, Engels, Latijn en Roemeense
Releasedatum: 6 september 2018
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Bekijk via HBO Max
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Nun
"Pray For Forgiveness"
In 1952 vindt er een onderzoek plaats bij het Cârța-klooster in Roemenië. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door een priester, Father Burke, die hulp krijgt van een aspirant non. Samen zijn ze eropuit gestuurd om de mysterieuze dood van een non uit te zoeken. Ze stuiten op een duistere demon.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,4 / 193123)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- The Nun (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
- Kijk op Amazon Prime
- Kijk op HBO Max
Social Media
Acteurs en actrices
Sister Irene
Father Burke
The Nun / Valak
Maurice Theriault
Sister Oana
Ed Warren
Lorraine Warren
Carolyn Perron
Sister Victoria
Sister Ruth
Reviews & comments
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
P.g.a. is een soort keurmerk voor producers dat door de Producers Guild of America wordt toegekend per film. Als er bij de crediting achter de naam van de producer nog p.g.a. staat betekent het dat deze producer gecertificeerd is en een groot deel van de productiewerkzaamheden heeft gedaan bij de film. Zijn productieaandeel bij deze film is dus erkend en zijn samen met die van Peter Safran bepalend geweest voor de film. De rest zijn namelijk executive producers.
Thanks! Hopelijk is zijn stempel dan toch een beetje te zien.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Alleen wel verontrustend dat er kennelijk reshoots nodig waren...
Chainsaw
-
- 8845 berichten
- 3576 stemmen
Toch wel geinig dat terwijl DC en Universal moeite hebben met hun cinematic universe een spookfilmpje uit 2013 vrij eenvoudig een eigen filmuniversum uit de grond stampt. Na die pop uit de eerste film is nu de non deel 2 aan de beurt. Daarvoor reist men naar een oud klooster in Roemenië. Nu is men in de Conjuring films dol op lange donkere gangen met krakende vloeren, dus de setting van dit oude klooster moet een natte droom voor de mensen achter de schermen zijn. En dat blijkt, want The Nun bestaat voor het grootste deel uit personages die tergend langzaam door duistere nauwe hallen waggelen. Serieus, dit soort films zouden maar een half uur duren als ieder personage eens op normale snelheid zou lopen. Men waggelt door het donker met een kaarsje of olielampje en na enige tijd van absolute stilte springt er een figuur uit een hoek.
Deze voorspelbare jumpscares zijn een kenmerk van de serie, maar The Nun leunt wel érg veel op die goedkope trucjes. Heel af en toe is de film even oprecht spannend, met name de non zelf blijft een angstaanjagende verschijning, vooral als ze niet teveel doet. Maar 90 procent van de scares zijn van het kaliber ‘Kijk eens achter je. Boe!’ En soms laat regisseur Hardy alle subtiliteit in z’n geheel vallen en krijgen we ineens CGI slangen en grommende zombie-nonnen. Die voelen, net als de sporadische grapjes van die Franse comic-relief, nogal misplaatst in een verder duistere film die zichzelf erg serieus neemt.
Wat The Nun had kunnen helpen was iets vernieuwends. Want sommige spanning is effectief, maar we krijgen niets voorgeschoteld wat we nog niet eerder gezien hebben. Er wordt een standaard recept afgewerkt en het resultaat smaakt nogal flauw. Ook de grote climax getuigt van weinig creativiteit van de scenaristen; ze hebben vooral heel goed gekeken naar Demon Knight, die film van de Tales from the Crypt serie uit 1995. Zelfs het einde is een letterlijke kopie met de sequentie waarin onze hoofdrolspeelster het bloed van Christus in haar mond bewaart en uitspuugt over de schurk. Dat kan geen toeval zijn.
Ik vind het initiatief om van The Conjuring een universum te maken sympathiek, maar dan mogen de films wel wat verrassender en eigenzinniger worden dan The Nun. Maar goed, naar verluidt is de tweede Annabelle ook aanzienlijk beter dan de eerste film, dus misschien verdient de non nog een kans. Ondertussen wachten we maar met smart tot de wasmachine, tuinkussens en broodrooster van Ed en Lorraine Warren ook hun eigen film hebben gekregen.
2 sterren.
alfred83
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Wat een slechte film zonder verhaal. Totaal geen film in de genre Horror. 4dx maakte de film nog een klein beetje leuk.
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
Wiskundig gezien is de kans dat er weer eens fatsoenlijke horrorfilm in de bioscoop komt weer een stukje gestegen. Dit is meer van hetzelfde fantasieloze geneuzel waar we al te lang mee worden opgezadeld. Schrikeffecten die je - mede door opzichtige muzikale cues - ruim van tevoren ziet (en hoort) aankomen, monsterlijke wezens met de kop van Marilyn Manson, verwijzingen naar de bijbel, de zoveelste demon uit één of ander oud geschrift en niet te vergeten een hoop CGI-geweld dat moet compenseren voor een gebrek aan échte spanning. Taissa Farmiga, het (veel) jongere zusje van Vera, is wel een slimme keuze voor de rol van de jonge Lorraine Warring uit The Conjuring (2013). Waarom ze hier Irene heet is mij een raadsel, maar dat geldt ook voor de keuze voor Jonas Bloquet als Frenchie en diens verschrikkelijke pogingen tot humor die de plank totaal misslaan. Het is bijzonder dat dat opvalt, want de hele film is één grote miskleun. Basta, hoogste tijd voor een goede horrorfilm. Eerlijk gezegd zou ik al vrede met iets middelmatigs, als het maar beter is dan dit.
kreeftje
-
- 50 berichten
- 50 stemmen
Ik had 'm al goed verwacht maar toch heeft de film me aangenaam verrast.
Vond een zeer goede film, past helemaal bij The Conjuring reeks.
Van het begin tot het eind zat ik op het puntje van me stoel.
Ik kan niet wachten op de volgende film die met The Conjuring te maken heeft.
schenkowiets
-
- 343 berichten
- 288 stemmen
Wiskundig gezien is de kans dat er weer eens fatsoenlijke horrorfilm in de bioscoop komt weer een stukje gestegen. Dit is meer van hetzelfde fantasieloze geneuzel waar we al te lang mee worden opgezadeld. Schrikeffecten die je - mede door opzichtige muzikale cues - ruim van tevoren ziet (en hoort) aankomen, monsterlijke wezens met de kop van Marilyn Manson, verwijzingen naar de bijbel, de zoveelste demon uit één of ander oud geschrift en niet te vergeten een hoop CGI-geweld dat moet compenseren voor een gebrek aan échte spanning. Taissa Farmiga, het (veel) jongere zusje van Vera, is wel een slimme keuze voor de rol van de jonge Lorraine Warring uit The Conjuring (2013). Waarom ze hier Irene heet is mij een raadsel, maar dat geldt ook voor de keuze voor Jonas Bloquet als Frenchie en diens verschrikkelijke pogingen tot humor die de plank totaal misslaan. Het is bijzonder dat dat opvalt, want de hele film is één grote miskleun. Basta, hoogste tijd voor een goede horrorfilm. Eerlijk gezegd zou ik al vrede met iets middelmatigs, als het maar beter is dan dit.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Taissa Farmiga, het (veel) jongere zusje van Vera, is wel een slimme keuze voor de rol van de jonge Lorraine Warring uit The Conjuring (2013). Waarom ze hier Irene heet is mij een raadsel
Áls Sister Irene en Lorraine Warren (niet Warring) al dezelfde persoon zijn, dan is dat toch allesbehalve een uitgemaakte zaak en zou dat toch pas in een eventuele vervolgfilm moeten blijken? In dat licht begrijp ik je opmerking over de naam niet. Als het naderhand een verrassingsclou blijkt te zijn, waarom zouden ze die dan nu al verklappen? Nog los van het feit dat nonnen vaak een andere naam aannemen/krijgen wanneer ze het klooster betrekken.
Rare opmerking overigens over Marilyn Manson. Komt een beetje bible belt-y op me over.
Kondoro
-
- 11524 berichten
- 2866 stemmen
Jij geeft sowieso snel een 0.5* of een 5.0*, dus daar zou ik niet snel van opkijken
.
Kondoro
-
- 11524 berichten
- 2866 stemmen
Het is nu al een aantal jaren gaande dat ik met een vast, super gezellig groepje de horror films in de bioscoop bezoek die onze interesse meer dan gewekt heeft. Zodra we zagen dat ‘The Nun’ in de bioscoop draaide waren we vrijwel snel zeker van onze zaak om deze snel te gaan bezoeken. We zijn vanaf 2013 al grote fans van de ‘The Conjuring Universe’ en hebben op het eerste deel na geen enkele film uit deze wereld gemist in de bioscoop maar, niet elke film wist ons even goed te vermaken en na het zien van ‘The Nun’ waren we toch lichtelijk teleurgesteld toen we de bioscoop zaal verlieten. Er had meer in kunnen zitten, de speciale effecten waren goed maar de karakters waren een beetje te overdreven gemaakt en er hing een andere soort spanning dan we hadden gehoopt.
Gisteravond dan maar gelijk richting Deventer gereden om daar in de VUE de film te gaan beschouwen, uiteraard de V.I.P. stoelen gekozen omdat je na een lange werkdag wel even rustig een filmpje wil pakken. In een aardig uitverkochte zaal, achter ons was het best vol en voor ons zaten er niet veel mensen, wat niet erg is uiteraard. Toch was de zaal wel wat onrustig en daar stoorde ik me wel eens aan, links van mij wat dames die de ‘enge’ scenes weg wouden lachen continu en achter mij een verliefd stel die aardig klef zat te doen. En toen de film afgelopen was hoorde je dat er hier en daar: “wat een k*t film” door de nodige tokkies geroepen werd en dan was je toch wel een beetje op je achterhoofd aan het krabben want zelf vond ik het ook helemaal niet zo geweldig.
De vorige film in deze universe kwam iets meer dan een jaar geleden uit, en deze film vond ik toch veel leuker en interessanter dan ‘The Nun’. We hebben het hier dan over ‘Annabelle: Creation’ die ik toch op veel vlakken wel een stuk beter vond. De setting in ‘The Nun’ is niet het slechte wat de film zich mee sleept, het kasteel is super gaaf en geeft de nodige duistere sfeer waar we naar op zoek zijn, ook van binnen zag deze er tof uit. Het ging me meer om op welke manier ‘Corin Hardy’ ons wou laten schrikken, en dit op de standaard en vooral clichématige manier wou doen: hard geluid. Meer komt er echt niet bij kijken want zo verbijsterend eng is de film niet eens, op beeld zag het er allemaal wel lief uit en ook de non ‘Valak’ of het jochie ‘Dennis’ vond ik nou niet héél bijzonder ogen. En als ik ergens een hekel aan heb is het een film waarbij geluid de angst moet creëren. En dan bedoel ik niet een vette soundtrack of iets dergelijks maar die harde knallen, vooral na een stilte.
“I'm afraid there is something very wrong with this place.”
De cast is best leuk, met het jongere zusje van ‘Vera Farmiga’ konden we de film prima uitzitten. Ja, ‘Taissa Farmiga’ deed het leuk en is ook net zo knap als haar zuster, dus die 97 minuten waren geen ramp om uit te zitten. Ook Demián Bichir deed het leuk als ‘Father Burke’ en Jonas Bloquet deed het prima als de Frenchie, de local. Voor de rest was Bonnie Aarons nog wel leuk als ‘The Nun’ en viel de rest van de cast wel mee, het was niet echt bijzonder of iets dergelijks.
De personages vond ik er niet bijzonder uit zien, de non (‘The Nun’) zag er bij vlagen wel leuk uit maar niet eng genoeg en ook ‘Dennis’, de gene waar Burke wel een beetje bang voor was vond ik niet spectaculair ogen. Echter vond ik het wel vet toen ze met z’n drieën door de deur gingen waar stond ‘Hier stopt god’, of iets in die richting. De nonnen daar binnen waar nog best spannend en ook de mensen met de kussensloop over hun hoofd zag er vet uit, daarna zag Irene er wel vet uit toen Valak bij haar naar binnen was gekomen, en ik denk dat ik dat wel de mooiste beelden uit de film vond.
Het verhaal was niet echt héél indrukwekkend. We volgen een wereld waar de demoon Valak op geroepen is, Valak (ook wel Valac) is een wezen uit demoon sector en werd hier ingeluid d.m.v. een non, wat wel tof er uit zag. Deze non teistert een kasteel en wil macht krijgen over een menselijke ziel. De film begint dan mooi, wanneer de laatste non uit het klooster uit het raam springt als Valak achter haar aan zit. Hier komt het Vaticaan achter en sturen de priester Burke en zuster Irene er op af om de boel te onderzoeken. Ze komen er achter dat het kasteel een kwade geest met zich mee draagt en gaan naar binnen om toch rond te kijken als ze door middel van visioenen andere dingen zien en denken dat veel dingen aardig normaal is. Ze lezen dat ze met bloed van Jezus de demoon terug kunnen krijgen in zijn portaal zoals men vroeger deed en wanneer dit gebeurd eindigt de film vrij snel.
Wat deze film misschien veel goeds had gedaan was vernieuwing. We zitten nu vanaf het begin met 'The Conjuring' al in de zelfde schrik effecten te bungelen en daar ben ik langzamerhand wel op uitgekeken. En dan bedoel ik voornamelijk het harde geluid waar ik eerder al over klaagde maar ook het moment dat bijvoorbeeld de non richting het raam komt en in een spiegelbeeld verschijnt heb ik langzamerhand ook wel een beetje gezien. En ook dat Frenchie opeens weer uit de dood stapt, nee, te cliché.
Ach, het was allemaal wel leuk en aardig maar ik vond de film nergens spectaculair. De beelden waren wel tof, en het kasteel schepte de nodige sfeer maar eigenlijk vond ik alleen het stukje leuk toen ze de poort wouden sluiten, en als de film die sfeer met zich mee droeg vond ik het toch een leukere zit. De film duurt niet te lang, mooie tijdslengte en het hoefde ook echt niet langer te duren. Al om al, redelijke zit maar nergens bijzonder.
2.5*
PS. Is het trouwens nog iemand opgevallen dat op de vrachtwagen in het dorpje, een bepaalde naam op het nummerbord staat? Hier staat 'Valak' op, een verwijzing naar de demoon die zich voordoet in de film. Geinig.
schenkowiets
-
- 343 berichten
- 288 stemmen
Jij geeft sowieso snel een 0.5* of een 5.0*, dus daar zou ik niet snel van opkijken
.
Kondoro
-
- 11524 berichten
- 2866 stemmen
Simpel, je wijst iemand op het feit dat de gene een 0.5* sterren geeft, terwijl je zelf hier met een volle vijf sterren staat te glunderen, best overdreven. Dan, een beetje begrijpend lezen en je komt snel op antwoorden uit voor je vragen.
Nee, het is niet alleen de sfeer die de film afgeeft wat ik duidelijk matig vind. Het is een opsomming van. Daarnaast hebben de zo genoemde 'tokkies' niks te maken met het geen wat ik van de film vind, ik geef duidelijk aan dat het me wel aan het denken heeft gezet waarom ze het nodige woord door de zaal heen schreeuwen.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12853 stemmen
Of ben je er op uitgekeken die 'schrikeffecten' ? Die schrikeffecten had je kunnen verwachten in een 'Conjuring' film tenzij ze het over een geheel andere boeg zouden gooien
De ene jump scare is de andere niet natuurlijk. Hoewel vele mensen nogal makkelijk doen over jump scares, is het een techniek als een ander. Sommige regisseurs zijn er meesters in, andere falen erin ze efficiënt toe te passen. Op basis van The Nun zou ik zeggen dat het zeker niet Hardy's sterkste kant is.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dat, en het ligt eraan wat je naast die schrikeffecten biedt. Leunt je film er volledig op (de Lights Outs van deze wereld) of vormen ze een extra element naast bijvoorbeeld een sterke sfeervorming (The Conjuring)?
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
En toen de film afgelopen was hoorde je dat er hier en daar: “wat een k*t film” door de nodige tokkies geroepen werd (...)
Dat zijn wel voorbeeldige tokkies dan daar in Deventer dat ze netjes wachten totdat de film is afgelopen om hun ongenoegen te uiten 
Kondoro
-
- 11524 berichten
- 2866 stemmen
Dat zijn wel voorbeeldige tokkies dan daar in Deventer dat ze netjes wachten totdat de film is afgelopen om hun ongenoegen te uiten
Dat gelukkig wel
.
SOAD
-
- 37 berichten
- 199 stemmen
Vreselijke cliche horror met idem jumpscares. Nee doe mij dan Conjuring maar die is nog origineel.
Doom4
-
- 617 berichten
- 481 stemmen
Sfeervolle, originele film,
Duidelijk een deel van de conjuring universe, wel iets minder dan de andere delen qua spanning. Ik vond dat valak er iets te weinig in voor kwam en daniel iets te veel. Net als de andere films word het nooit super eng alleen het begin en het laatste deel van de film was best creepy en meeslepend. Had gehoopt dat valak een paar mensen gruwelijk zou vermoorden.... Aangezien ik annabelle the creation iets beter vond geef ik deze film 3 sterren.
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
Ik snap niet dat u deze film gaat beoordelen als ik uw film top 10 bekijk. Smaken veschillen natuurlijk maar ik ga toch ook geen film van voor de tweede wereld oorlog kijken en vervolgens een 0,5 geven omdat het er niet uitziet en nergens op slaat zo'n belachelijke 'film'. Jammer dat dit soort stemmen deze film naar beneden haalt.
Kan een film pas beoordelen als ik 'm gezien heb. Het feit dat ik een film slecht vind is geen reden om 'm niet te bekijken. Ik heb de laatste 20 jaar vrijwel elke horrorfilm gezien die in de bioscoop heeft gedraaid en op basis van die persoonlijke ervaring stel ik vast dat The Nun niets nieuws te bieden heeft en dezelfde trucs gebruikt die ik in vele soortgelijke middelmatige horrorfilms heb gezien. Als je de clichés niet kent, heb je daar natuurlijk geen last van.
The Babadook (2014), The House of the Devil (2009), Kill List (2011) en Green Room (2015) zijn voorbeelden van moderne horrorfilms die ik wél erg goed vind. Ben benieuwd of je The Nun nog steeds zo goed vindt als je die films hebt gezien. Overigens heeft geen van deze film de Nederlandse bioscoop gehaald...
Wat betreft mijn Top 10: voor mij geldt dat de houdbaarheidsdatum van een film een belangrijk criterium. In mijn top 50 staan om die reden maar twee films van na 2000. Als je mijn filmlog bekijkt zie je dat er meer dan voldoende moderne films zijn die 4,5 of 5 sterren krijgen. Ik zou je sowieso willen aanraden om eens een aantal van die klassiekers van voor de oorlog te zien. Je zult merken dat moderne filmmakers veelvuldig verwijzen naar of kopiëren uit die films en da's niet voor niks!
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12853 stemmen
The Babadook (2014), The House of the Devil (2009), Kill List (2011) en Green Room (2015) zijn voorbeelden van moderne horrorfilms die ik wél erg goed vind. Ben benieuwd of je The Nun nog steeds zo goed vindt als je die films hebt gezien.
Beter dan Green Room en House of the Devil, ietsm inder dan The Babadook en Kill List. Maar geen vergelijk natuurlijk want een compleet ander soort horror (en films die qua horror vaak helemaal niks voorstellen, maar hun kwaliteit uit andere aspecten halen).
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
Beter dan Green Room en House of the Devil, ietsm inder dan The Babadook en Kill List. Maar geen vergelijk natuurlijk want een compleet ander soort horror (en films die qua horror vaak helemaal niks voorstellen, maar hun kwaliteit uit andere aspecten halen).
Geen vergelijk? Maar je vergelijkt ze toch? Dat deed ik ook. Maar je hebt gelijk, de films die ik noemde halen hun kwaliteit uit een aspect dat in The Nun volledig ontbreekt: originaliteit.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12853 stemmen
Geen vergelijk? Maar je vergelijkt ze toch? Dat deed ik ook. Maar je hebt gelijk, de films die ik noemde halen hun kwaliteit uit een aspect dat in The Nun volledig ontbreekt: originaliteit.
Qua scores wel ja, maar het is een heel ander soort horror. Liefhebbers van The Nun naar dat soort films verwijzen heeft maar weinig zin, omdat het geen films zijn die in directe competitie staan met elkaar. Dan kan je ze evengoed Eyes Wide Shut aanraden.
House of the Devil is trouwens afschuwelijke 80s horror afripperij, om zo'n film nu als origineel te bestempelen ... we hebben 10 jaar niks anders gezien. The Babadook is er zo eentje die liever een drama wil zijn maar dat verbeeldt met horror elementen, ook al genoeg van gezien en ook een uitgekauwde niche op zich. Kill List wil ik wel nog origineel noemen, die combineerde meerdere genres en was lastig te voorspellen. Net als Green Room, alleen was die niet bepaald goed qua uitvoering.
Doom4
-
- 617 berichten
- 481 stemmen
ik ben het helemaal eens met onderhond. ik ben een horrorliefhebber zoals je aan mijn stemmen kunt zien en helaas ben ik totaal geen fan van the babadook en green room.
ben benieuwd wat jullie van de nieuwe halloween gaan vinden..... ik zeker weten tof!
Ric1997
-
- 44 berichten
- 21 stemmen
ik ben het helemaal eens met onderhond. ik ben een horrorliefhebber zoals je aan mijn stemmen kunt zien en helaas ben ik totaal geen fan van the babadook en green room.
Valt me vaak op dat al die "horrorliefhebbers" hier geen fan zijn van horrorfilms waar wat diepgang inzit zoals The Babadook, en alleen maar meer van hetzelfde willen zien zoals The Nun.
schenkowiets
-
- 343 berichten
- 288 stemmen
Geen vergelijk? Maar je vergelijkt ze toch? Dat deed ik ook. Maar je hebt gelijk, de films die ik noemde halen hun kwaliteit uit een aspect dat in The Nun volledig ontbreekt: originaliteit.
Doom4
-
- 617 berichten
- 481 stemmen
klopt, als iets goed werkt waarom zou je het dan niet gebruiken denk ik maar en het is inderdaad een kwestie van smaak. Ik moet wel zeggen dat de horrors van de laatste tijd een beetje te soft zijn, ook deze dus.
schenkowiets
-
- 343 berichten
- 288 stemmen
De ene jump scare is de andere niet natuurlijk. Hoewel vele mensen nogal makkelijk doen over jump scares, is het een techniek als een ander. Sommige regisseurs zijn er meesters in, andere falen erin ze efficiënt toe te passen. Op basis van The Nun zou ik zeggen dat het zeker niet Hardy's sterkste kant is.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Dat zul je ook doen als ik m’n jongeheer laat zien in een donkere steeg, maar dat maakt het nog niet gelijk een goede jump scare.
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
Maar ik ben nu wel stom verbaast dat je de film nieteens gezien heb en toch een 0,5 geeft, dat slaat nergens op .
Ik zei dat ik een film pas kan beoordelen als ik 'm gezien heb. Ik heb The Nun dus wél gezien, vond 'm bijzonder zwak, maar dat heeft mij er niet van weerhouden mijn eigen recensie te schrijven.
mrklm
-
- 11437 berichten
- 9929 stemmen
House of the Devil is trouwens afschuwelijke 80s horror afripperij, om zo'n film nu als origineel te bestempelen ... we hebben 10 jaar niks anders gezien. The Babadook is er zo eentje die liever een drama wil zijn maar dat verbeeldt met horror elementen,
Zoals Roger Ebert in zijn recensie (ook) onderstreept, is The House of the Devil geen ripoff. Ti West kiest bewust voor de look van een 80s-slasherfilm en omarmt die conventies om daar vervolgens een onverwachte twist aan te geven. Leonard Maltin's Movie Guide noemt die keuze "verfrissend" en The Radio Times Guide To Films omschrijft de film als 'een hommage aan de jaren '80".
Je commentaar over The Babadook is weinig genuanceerd. The Exorcist (1973) was - in de ogen van William Friedkin - ook een familiedrama met horrorelementen, maar dat zegt (dus) niets over de kwaliteit van de film. In mijn ogen is The Babadook een moderne (en briljante) variant op die film en mijn argumenten kun je lezen op deze website.
Pre- en sequels

The Conjuring: Last Rites
2025
59 reacties

The Conjuring: The Devil Made Me Do It
2021
96 reacties

The Conjuring 2
2016
360 reacties

The Conjuring
2013
734 reacties
Gerelateerd nieuws

Wees er snel bij: Netflix verwijdert films uit 'The Conjuring'-franchise

Netflix voegt morgen bijna alle films uit de 'The Conjuring'-franchise toe aan het aanbod

Laatste film in de 'The Conjuring'-serie krijgt officiële titel 'Last Rites'

Deze horrorfilms verdwijnen vanaf morgen al van Netflix
Bekijk ook

The Biggest Little Farm
Documentaire, 2018
32 reacties

The Conjuring
Horror, 2013
734 reacties

The Conjuring 2
Horror, 2016
360 reacties

A Quiet Place
Drama / Horror, 2018
415 reacties

Mom
Drama / Thriller, 2017
10 reacties

Carmen y Lola
Drama / Romantiek, 2018
22 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








