Annabelle: Creation (2017)

Alternatieve titel: Annabelle 2: Creation

Horror / Thriller

geregisseerd door David F. Sandberg
met Stephanie Sigman, Talitha Bateman en Lulu Wilson

Het is enkele jaren geleden dat de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw op tragische wijze om het leven is gekomen. Inmiddels verwelkomen ze een non en enkele meisjes uit een gesloten weeshuis in hun huis. Al snel worden zij het doelwit van de bezeten creatie van de poppenmaker, Annabelle.

LOTR-lover schreef:
Nou, Annabelle: Creation bewijst maar weer dat de stem van de massa niet per sé iets zegt over hoe je een film gaat ervaren als kijker. Naar aanleiding van de meeste recensies die overwegend positief zijn, ging ik er is goed voor zitten. Maar tegen de tijd dat de eindcredits liepen had deze film meer op m'n lachspieren gewerkt dan me daadwerkelijk een aantal keer laten schrikken.

Als je houdt van cliché horror (of eigenlijk meer thriller, want gore is 't ook nergens) waarbij voorspelbare jumpscares de boventoon voeren en als je een weirde zwartgeblakerde demon die ook nog is "Your soul!!!" wil onder de noemer 'eng' schaart: dan is deze film wat voor jou. Zo niet, lekker overslaan. Zonde van de tijd.

3/10 (IMDB)

Dus gore hoort bij een horrorfilm? Kan maar horror is in een eerste plaatst bedoeld om scary moments. En schrikmomenten zaten er genoeg in. Ook qua sfeer dik in orde.

avatar van Boneka
Wat een "heerlijke" horrorfilm is dit zeg. Beter dan de eerste Annabelle en waarschijnlijk de beste uit deze drieluik. Ze volgen elkaar snel op zie ik 2014, 2017 en 2019. Die laatste heb ik nog niet gezien. Dan hebben we ook nog The Conjuring 2013 en 2016 en tussendoor ook nog the Nun uit 2018. We zien daar een stuk van in deze film (The creation) en het eind is het begin van het eerste deel van Annabelle. Volgt u mij nog?

Ja had natuurlijk eerst het tweede deel moeten volgen en dan gelijk het eerste deel bekijken, want deze twee volgen elkaar naadloos aan. Tussendoor zou je dan ook nog naar The Nun kunnen kijken.

Maar goed het niveau van de "tweede" Annabelle the creation ziet er goed uit. Setting acteurs, omgeving, kleding, geluid, schrikmomenten het ziet er allemaal heerlijk uit voor een horrorfilm. Beeld was ook een stuk beter dan het eerste deel. Leuk zijn ook de extra's met een kijkje in de regiekamer.

Deel III zou minder zijn en vooral een herhaling van wat we al hebben gezien. Maar dit tweede deel heeft me in ieder geval niet teleurgesteld!

Film 4.0
Beeld 4,5 (2k)
Geluid 4.5
Extra's 4.0

sinterklaas schreef:
Het eerste deel van Annabelle leek, als ik me de reacties mocht herinneren, geen succes te worden. Maar ik had dat totaal anders ervaren. De sfeer was dik in orde en het had toch wel zo zijn ingrediënten voor een avondje griezelen.

Bij deel 2 gaat dat rustig voort. Alhoewel voort? Dit keer gaan we van de jaren 70 (Waar de twee delen van The Conjuring en het eerste deel van Annabelle zich afspelen) terug naar de jaren 50. Toen deze pop ook al voor een portie ellende heeft gezorgd.

Volgens mij zijn beide delen uit de jaren 50. Deel II eindigt waar deel I begint. Kan begin 60 geweest zijn, maar zeker geen jaren 70.

avatar van sinterklaas
Volgens Wiki eind jaren 60. Nouja, scheelt niet veel.

avatar van Joyce41
Boneka schreef:

Ben het met Boneka wel eens een Horror is niet persee goor, maar bevat heerlijke en goede schrikmomenten. Tegenwoordig is het allemaal zo soft.
De hele Conjuring en Annabelle reeks vallen voor mij onder de goeie horror films.

Wat een troep.
Nergens vernieuwend, origineel of verfrissend.