Annabelle: Creation (2017)

3,29

Horror / Thriller

geregisseerd door David F. Sandberg
met Stephanie Sigman, Talitha Bateman en Lulu Wilson

Het is enkele jaren geleden dat de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw op tragische wijze om het leven is gekomen. Inmiddels verwelkomen ze een non en enkele meisjes uit een gesloten weeshuis in hun huis. Al snel worden zij het doelwit van de bezeten creatie van de poppenmaker, Annabelle.

• vanaf 13 december te koop op dvd en blu-ray
121 BERICHTEN 22 MENINGEN
avatar van misterdhdh
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film was zoals ik verwacht had: niet top maar zeker niet slecht. Heb de film tijdje geleden in de bioscoop gezien en moet zeggen dat het echt niet leuk was: mensen constant praten, lachen, veel lawaai tijdens eten,.. Beter wachten tot wanneer de film bijna niet meer gespeeld wordt en je bijna alleen nog in de zaal zit want voor mij verpeste het toch wel wat de sfeer tijdens de film. Over de film zelf: het verhaal is niet echt verrassend te noemen, ook te uitwerking is dat niet. Het is zeker een cliché film, maar had het wel verwacht. Annabelle 2 lijkt meer gemaakt gewoon voor entertainment en om eens te schrikken. De schrikeffecten zijn zeker aanwezig maar toch ben ik amper geschrokken. Zag de meeste wel aankomen. Voor de rest is de pop zelf wel redelijk eng maar echt eng vond ik de film nooit worden, misschien als ik hem alleen zou kijken in het donker zou het me meer doen. Zuster Charlotte was wel een pareltje om naar te kijken en ze acteerde best goed. De kinderen vond ik echt geweldig acteren. De personages maken bij deze film echt wel rare keuzen door bv. in het huis te blijven maar als ze dat niet doen zou de film rap gedaan zijn. Ook leuk dat de film zich op één locatie blijft afspelen. Ook paar dingen die niet echt logisch zijn (bv. meisje in rolstoel wordt naar binnen gesleurd en niemand in de buurt ziet of hoort iets), maar dat heb je wel in elke film. Het einde was dan weer voorspelbaar en niet echt origineel te noemen. Al bij al ben ik niet zo enthousiast over deze film. Film is leuk voor mensen die niet echt veel horrorfilms kijken denk ik maar anders heb je dit wel allemaal al gezien. Films met poppen vind ik sowieso wel leuk en eng maar de pop zelf mocht gerust nog wat meer de hoofdrol spelen i.p.v die slecht uitziende demonen. Voor zover ik me herinner vond ik de eerste Annabelle toch iets beter, deze komt allemaal iets te commercieel over en ondertussen kennen we Annabelle al wat bij de eerste film toch niet het geval was. Bij lights out had ik dat gevoel ook een beetje.
3/5 ***

avatar van mjk87
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Weinig verrassend. De locatie, de kledij, de sfeer, de opbouw van steeds 's nachts terugkerende spanningsmomenten, de spanningsopbouw in het bijzonder. Nu ja, het eerste uur was van suspense nauwelijks sprake, waarschijnlijk ook omdat je dit al een beetje begint te kennen.
Het tweede uur is dan wel leuker met een aantal originele momentjes (onder dat doek) maar ook dat leunt te veel op jumpscares. Niet heel veel gelukkig, maar uiteindelijk zit de spanning er vooral in dat je weet dat er weer iets in beeld komt met een hard geluid, alleen niet wanneer. In zo'n achtbaan waar je wordt afgeschoten is dat leuk, in films wordt het vervelend. Verder wel redelijk vermaakt hiermee. 2,5*.

Hele spannende film!

avatar van Jokkie
Erg voorspelbaar allemaal. De jump scares zag je allemaal al aankomen. Blijf toch steeds hopen dat er nog een echte enge horror komt zonder die makkelijke jumpscares.

avatar van bombario

Mag ik een bonuspunt geven voor de aankleding en enscenering? Het zag er allemaal geweldig verzorgd uit in dat huis, echt met oog voor detail. Daar kan ik ook al van genieten.

avatar van Daan258
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima seqeuel op de film Annabelle uit 2014.

Je ziet het niet heel vaak dat een 2e deel misschien net een tikkeltje beter is dan zijn voorganger ( en vooral niet bij horror films.)
En hier was dit wel het geval.
De setting was erg goed gedaan en ook het acteerwerk van de meisjes is een groot pluspunt van de film. Ook als ik doet ga vergelijken met het vorige deel is het hier een stuk beter en behoorlijk overtuigend.
De film beschikt zeker over een paar heerlijk spannende scene's en hier en daar een toffe jumscare. Helaas zie je ze wel erg snel aankomen waardoor het effect wat minder is ( behalve op een paar scene's na ) De spanning zat ook zeker wel goed en ook dit was net wat beter dan zijn voorganger.
Er is continu een heerlijk donkere sfeer aanwezig wat zeker voor spanning zorgt.
Vooral de scene waarbij de pop aan tafel zit met het meisje en het meisje opeens begint te veranderen in een of andere rare skinny creature. Dat geluid er dan bij van de botten die je hoort breken en kraken was erg sterk.
Het verhaal vond ik wel een beetje van hetzelfde niveau, gewoon vermakelijk maar niet echt wat vernieuwends.
De eind scene was heel tof gedaan. Het eindigt letterlijk waar het deel uit 2014 begint. ( dit zorgt ook net wat meer voor wat duidelijkheid)

( Ben ik trouwens de enige bij de scene waar Sister Charlotte een oude foto laat zien met andere katholieken en wanneer ze een beetje de foto draait The Nun rechts op de foto ziet ? ) Erg cool dit.
Ik had hier wel iets meer van willen weten) Maar dit zal vast wel komen in de film The Nun.

Wat ik wel iets miste bij dit deel en wat ik juist bij het vorige wat beter vond is dat ze pop wel wat meer in beeld hadden mogen brengen. Precies wat misterdhdh ook al aangaf.

Al met al een lekker 2 deel die net een tikkeltje beter is dan zijn voorganger.

De film heb ik nog niet gezien, maar de muziek vind ik alvast passend en geweldig

avatar van DreamTech
Lekker filmpie prima vermaakt vond hem zelfs iets beter als deel 1 gewoon lekker kijken !

avatar van mcdaktari

Toch weer een zware tegenvaller. Je weet al bijna bij elke scene wat er gaat gebeuren. Het blijkt toch moeilijk te zijn om een echte goeie horrorfilm te maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik ben eigenlijk al een tijdje een beetje uitgekeken op dit subgenre met boze entiteiten, maar elke keer kijk ik er toch weer naar. Zeker de titels waar James Wan achter zit zijn gewoon dusdanig met vakmanschap gemaakt dat er altijd wel wat te genieten valt, ook al is het verre van origineel. Deze tweede Annabelle film, spin-offs van de Conjuring reeks volgt ook weer de bekende horrorwetten, maar doet dit dusdanig goed dat het een behoorlijk ongemakkelijke en beklemmende kijkbeurt werd.

Wederom een oude, krakkemikkige woning zonder buren en wederom doen de hoofdrolspelers verschrikkelijk domme dingen waardoor ik niet echt medelijden met hun lot krijg, maar wat was het bij vlagen weer heerlijk koude rillingen krijgen door de goed opgebouwde scenes vol spanning en met prima climaxen. De jumpscares zijn goed getimed (zeker in de schuur, in de traplift en de andere lift) en werken goed. Ook zijn de verwijzingen naar de vorige Annabelle film en ook naar The Conjuring leuk gedaan, waardoor het loont om alle films gewoon gezien te hebben om de verwijzingen te vatten.

Kleine 3,5*

avatar van dvdfreak123
Toch wel nog aangenaam verrast door deze. Waar ik het eerste deel wat vind tegenvallen. Van verschietmomenten en spanning doet deze het een stuk beter. Wist van begin tot het einde te boeien maar toch wel een paar spannende scenes. Natuurlijk zoals de meeste horrors soms ook wel voorspelbaar met momenten, maar was toch zeker de moeite om te zien. 7/10

Geweldige film, lange tijd niet zo,n prachtige film gezien .
De kinderen spelen enorm goed daar kunnen vele volwassen acteurs nog een voorbeeld aan nemen.
Ik had er veel van verwacht en dat is ook uitgekomen.
Vanwege het open einde zie ik al uit naar de volgende film

avatar van huiguh
Een lichte teleurstelling.

Sterke scenes worden afgewisseld met zeer zwakke stukken. De gedaantes die de demon aanneemt tijdens in het bezit nemen van het meisje in de rolstoel (ben haar naam even kwijt) zijn sterk en creepy.
Maar er zijn te veel zwakke cliché momenten in de trend van 'dom meisje hoort of ziet iets engs en gaat even een kijkje nemen terwijl iedereen weet dat je beter de andere kant op kan gaan rennen...'
De scene dat het kleine meisje bovenin het stapelbed ligt, terwijl de pop in het bed onder haar plaatsneemt begint spannend. Maar eindigt uiteindelijk belachelijk, ze valt in slaap... ja hoor.....pfff....

2,5 ster

avatar van Corcicus
Een stuk beter dan de vorige, maar nog geen pottenbreker. Blijft braafjes op de platgereden paden.

avatar van Antonev
Als horror liefhebber was dit voor mij toch wel een zware meevaller. Ik was in eerste instantie bang dat het een laatste poging zou gaan worden om de reeks maximaal uit te melken. Het blijft allemaal redelijk op de geijkte paden, maar de invulling was ruim voldoende. Freaky sfeertje, mooie schrikmomenten en toch een aantal momenten dat ik mijn adem inhield. De spanning was niet dun bezaaid om het zo maar te zeggen.

Ik vond het persoonlijk het beste deel van de reeks.

avatar van Flat Eric
Poppenterreur

Met frisse tegenzin aan begonnen maar het viel me eigenlijk wel mee.
De eerste Annabelle film heeft geen indruk op me gemaakt aangezien ik me er bar weinig van kan herinneren.
Uiteraard zijn de cliché's ruim vertegenwoordigd maar de hele setting in de jaren 60 en de vrij donkere en sombere sfeer trok me wel aan.
Aan de kinderen heb ik me zelfs niet geërgerd. Dus dat is ook een pluspunt.

avatar van Griffo
Film was best ok, heb er meer van genoten dan de eerste, ik vond het verhaal goed dramatisch. De schrik momenten zijn natuurlijk redelijk voorspelbaar, maar dat maakt de film daarom niet minder eng op sommige momenten.
Nu wacht ik wel op dvd bluray versie. Want ik ben die in de cinema gaan zien, waar er veel jong volk was, die het plezant vonden om te roepen, te lachen, enz...

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Annabelle: Creation maar eens bekeken, maar ik moet zeggen dat ik er niet zoveel vertrouwen in had nadat ik de eerste film had gezien, die ik eigenlijk niet zo erg goed vond. Deze film is best goed, je voelt de hele sfeer in de film, wat ik wel vond is dat Annabelle wat meer in beeld mocht komen. De scéne met de vogelverschrikker vond ik het sterkst, want daar zat ik echt vol spanning.
Het einde is zeer tof gevonden en na het zien van deze film snapte ik ook de eerste wat beter. Janice zou later haar keel doorsnijden met de pop in haar armen
. Zeker niet teleurgesteld.

avatar van joolstein
Dit is de prequel op een film die dan zelf weer een Spin-off was van de film 'The Conjuring'? Maar waar de 'the Conjuring' en het vervolg opvallen door hun sfeervolle regie, mooie camerawerk, goede spanningsopbouw en degelijke scenario's, scoort Annabelle: Creation op al die vlakken heel wat lager. Nu is Annabelle: Creation wel net iets beter dan Annabelle maar veel verschil is er niet. En ten opzichte van David F. Sandbergs vorige film Lights Out is dit wel een tegenvaller!
Veelal worden er hier goedkope schrikeffecten toegepast, die begeleid worden door steeds maar weer aanzwellende muziek die tegenwoordig voor horror moeten doorgaan, maar eigenlijk vooral voorspelbaar zijn. De krakende vloeren, piepende deuren, griezelige schaduwen van een echt spookhuis zijn er wel maar de regisseur vind het te vaak nodig om de schrikmomenten te ondersteunen met geluid. De "moderne" horrorkijker kan schijnbaar niet meer zonder?
Horrorfilms moet je natuurlijk met een korreltje zout nemen, maar enige interne logica is toch ook wel vereist. Echter ontbreekt het in deze film daar ook nogal aan; Het ene moment kan de demon een jarenlang gesloten kastdeur openen, om vervolgens een minuut later een barrière bij een gesloten kamerdeur te ondervinden. Puur omdat het bonken tegen die deur eng is en dit dus beter uitkomt voor het script. Dit werkt juist tegen de film en gaat ten kosten van de spanning. De jonge actrices acteren prima, de setting van de jaren vijftig was fijn en de thematiek van religie versus duistere krachten waren zo gek nog niet. Helaas komt het nooit echt goed van de grond doordat het allemaal niet griezelig of uitdagend is.

avatar van DVD-T
Dit is hetgeen wat we in de vorige Annabelle film al wilden zien.

Het gebeurt niet vaak dat een sequel op een behoorlijk slechte film beter uit de verf komt. Waar het laatst met Ouija: Origin of Evil al het geval was, is dat met deze Annabelle: Creation ook het geval. Duidelijk is weer de invloed van Wan. Maar ook Sandberg weet dit verhaal op een veel betere en leukere manier te vertellen dan zijn voorganger deed in de eerste film over de pop. Niet alleen op narratief vlak is het een heel stuk beter maar ook de visuele vertelling ziet er hier al veel fraaier uit. Er komen toch wel wat leuke plaatjes voorbij.Ook is er hier meer sfeer aanwezig die ik in het eerste deel vooral miste. Acteerwerk is het weer net niet. Al doen de kids het soms beter dan de volwassenen hier. Verder een aantal creepy momenten en wat leuke jump scares. Al gaat Sandberg hier richtig de climax toe even wat te lang en te veel op leunen. Misschien worden we toch wat moe van dit soort films en zijn we weer toe aan iets nieuws.

Vermakelijk en een heel stuk beter dan het eerste deel.

avatar van tattoobob
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Beter dan de eerste Annabelle!!!
Vooral kwa sfeer en spanning doet deze film stappen vooruit.
De setting van vroeger vond ik ook wel aangenaam en de kleine actrices waren niet eens irritant.
Minpunt vind ik dat wanneer"het beest'' of demoon te zien is.....dat hadden ze weg kunnen laten in mijn ogen

Leuk dat op de foto nog even een glimp op een foto van The Nun (2018) voorbij kwam.....leuk hoe ze de films (o.a de conjuring reeks) aan elkaar koppelen.

Sterk tweede deel grotendeels door de heerlijk creepy sfeer

avatar van Shinobi
"We thought helping the girls could be our penance. But we ended up giving it just what it wanted."

Het vorige deel vond ik een verschrikking, dus ik ging hier met lage verwachtingen in. Gelukkig wordt al gauw duidelijk dat David F. Sandberg de voorganger in alle opzichten overstijgt.

Deze prequel neemt je als kijker mee naar de gebeurtenissen die het ontstaan rondom de demonische pop verklaart. Hiervoor volg je een stel weeskinderen dat onderdak krijgt bij een gezin dat hun dochter enkele jaren geleden heeft verloren. Door nieuwsgierigheid wordt de demonische aanwezigheid in de pop Annabelle weer getriggerd.

Met 'Creation' realiseert Sandberg een degelijke opbouw waarin de sfeer en spanning langzaamaan worden gecreëerd, ondersteund door goed sound design. Een pluspunt hierin is de cast die ondanks de jeugdigheid erg overtuigend speelt en bovendien hun personages van enige achtergrond kan voorzien; je gaat naargelang zowaar met ze meeleven. Let hierbij op de subtiele humor die hierin verwerkt wordt.

Het is alleen wel jammer dat men niet kan doorpakken. Tegen het einde aan ontaardt de film dan ook in dezelfde clichématige jump scares die je inmiddels kan dromen. Toch zitten er een aantal sterke momenten in die met name op zichzelf kunnen staan, hoewel de aandacht rond Annabelle - om wie de film immers zou moeten draaien - naar de achtergrond wordt geschoven.

Al met al een verrassend en bovenal onderhoudend vervolg. Wel even blijven zitten bij de eindcredits voor twee extra scènes.

3,0 Sterren.

avatar van clubsport
mooi gefilmd sfeer was goed helaas is het creeeren van spanning maar matig gedaan ,
luidruchtige dingen die gebeuren met individuen zonder dat de rest ook maar iets in de gaten heeft
achtervolgingen die worden gerekt en het eind is ook niet je van het , jammer want technisch ziet het er verder prima uit .

Een geluk dat ik deze film thuis heb gezien, want anders zou ik heel de bioscoop doen schrikken hebben met mijn geroep. Super goede film met veel schrikmomenten. De 1 ste film was al heel goed, maar deze is een topper! Aanrader!!!!!!!

avatar van umbra
Topper uit de reeks, krijg hier nooit genoeg van, spanning wordt goed opgebouwd, lekker sfeertje, goed acteerwerk. 8/10

avatar van Angelo2
Kan niet anders zeggen dat deze film me aangenaam verrast heeft. Deel 1 was best wel een teleurstelling en had dan ook weinig verwachtingen van dit 2e deel.
Veel kracht haalt deze film uit de prachtige setting. Het huis is erg sfeervol en mooi ingericht.
De film is mooi strak gefilmd waardoor alles beter tot zijn recht komt. Acteerwerk was ook prima en de film bevatte een paar goede schrikmomenten. De film was naar mijn mening wel niet iets te lang waardoor de spanning wat terug liep maar buiten dat me erg vermaakt met deze film. Goede horrors liggen niet voor het oprapen. Een 8

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze Horror / Thriller film, of beter gezegd het tweede deel in de "Annabelle" reeks, moet het vooral hebben van de spanningsopbouw en de schrikmomenten i.p.v. het verhaal met gebrek aan opbouw en logica.

In dit verhaal draait het om poppenmaker Samuel (Anthony LaPaglia) en zijn vrouw Esther (Miranda Otto), wiens dochtertje Bee (Samara Lee) enkele jaren geleden tragisch is omgekomen bij een auto-ongeluk. Wanneer het plaatselijke weeshuis zijn deuren sluit, besluit het stel een non, te weten Charlotte (Stephanie Sigman), en een 6-tal meisjes/meiden in hun huis te verwelkomen. Ze worden daarbij al snel het doelwit van de demonisch pop Annabelle, die een creatie is van de poppenmaker.

In dit verhaal krijg je dus het ontstaan te zien van de demonisch pop Annabelle, welke al eerder te zien was in de horrorfilms "The Conjuring (2013)" en "Annabelle (2014)". Ondanks dat het verhaal eigenlijk niet zoveel voorstelt (met name een goede opbouw en logica ontbreken) en het ook best een clichématig verloop heeft, heb ik me er toch zeker mee vermaakt en dat komt omdat deze film vol zit met spannende scenes en schrikmomenten (die vooral bestaan uit harde geluiden en plotselinge verschijningen in beeld), wat dus zorgt voor de nodige creepy sfeer.

De verandering van het inmiddels overleden meisje Bee in een demonisch wezen, werd overigens ook creepy in beeld gebracht en verder was het leuk gedaan dat "The Nun" (die ook al te zien was in de Horror film "The Conjuring 2 (2016)", waar overigens ook nog heel even de pop Annabelle te zien is via een glazen vitrine) ook even te zien is in dit verhaal en haar zullen we wederom terug zien in haar eigen Horror film "The Nun (2018)".

Het einde van het verhaal, met de dan inmiddels volwassen geworden geadopteerde Janice (die dan Annabelle heet), vond ik maar vaag, waarbij ik me afvraag of de man (die op het punt staat om iemand van de ouders, die Annabelle hebben geadopteerd, te vermoorden) die daarbij heel even te zien was, Charles Manson moest voorstellen, want daar vond ik hem aardig op lijken. De cast deed het best verdienstelijk en vooral de twee meisjes Lulu Wilson (in de rol van weesmeisje Linda) en Talitha Eliana Bateman (in de rol van het weesmeisje Janice met polio), die eigenlijk ook de twee hoofdrolspelers zijn in het verhaal. Maar de meeste indruk maakt natuurlijk de pop Annabelle met haar aanblik.

Al met al een vermakelijk tweede deel in de "Annabelle" reeks, waarbij deze Horror / Thriller film het vooral moet hebben van de spanningsopbouw en de schrikmomenten en die zitten er meer dan genoeg in. Ik ben benieuwd of er nog een derde deel zal volgen.

Was nog best te smaken, ik heb al veel veel erger gezien, toch cava om eens gezien te hebben.
Ik heb het nu éénmaal meer voor films als saw en army of darkness etc...

avatar van Slikbeer Slikbeer
Ik geloof dat bij mij helaas toch lichte teleurstelling de overhand heeft.
Zeker niet zo verrassend goed als deel 1 voor mij.

Ik kan slecht benoemen wat ik dan minder vond.
De film zit namelijk propvol in potentie zeer effectieve ingredienten.
Goed huis, hele aardige cast, enkele zeer tof bedachte creepy scene's, de vogelverschrikker etc.

Alleen, het wil nergens echt los komen ofzo...
Ik heb de film met interesse aanschouwd maar nergens beleefd.

Het fladdert toch allemaal wat anoniempjes voorbij.

Als ik al niet te moeilijk doe (en ik negeer de loze eenheidsworst-makende schrikscene's met bombastische irritante te harde geluiden die de horrorfilms tegenwoordig standaard schijnen te moeten ontsieren), dan nog kom ik slechts tot een magere 6.

avatar van mixmaster
Goed sfeertje en op bepaalde momenten best creepy.
Er wordt goed geacteerd en er zitten een aantal schrik momenten in.
Heb er wel van genoten.

avatar van james_cameron
Deze prequel van de prequel van The Conjuring (volgt u het nog?) is zeer verdienstelijk en eigenlijk heel wat beter dan de eerste Annabelle. Goed gemaakt en degelijk gespeeld, met heel wat creepy momenten en effectieve schrikeffecten. Leuk plot ook en de hoofdzakelijk jonge cast doet het prima. Producent James Wan blijft horrorwerkjes van niveau afleveren.