Annabelle: Creation (2017)

Alternatieve titel: Annabelle 2: Creation

Horror / Thriller

geregisseerd door David F. Sandberg
met Stephanie Sigman, Talitha Bateman en Lulu Wilson

Het is enkele jaren geleden dat de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw op tragische wijze om het leven is gekomen. Inmiddels verwelkomen ze een non en enkele meisjes uit een gesloten weeshuis in hun huis. Al snel worden zij het doelwit van de bezeten creatie van de poppenmaker, Annabelle.

LOTR-lover schreef:
Nou, Annabelle: Creation bewijst maar weer dat de stem van de massa niet per sé iets zegt over hoe je een film gaat ervaren als kijker. Naar aanleiding van de meeste recensies die overwegend positief zijn, ging ik er is goed voor zitten. Maar tegen de tijd dat de eindcredits liepen had deze film meer op m'n lachspieren gewerkt dan me daadwerkelijk een aantal keer laten schrikken.

Als je houdt van cliché horror (of eigenlijk meer thriller, want gore is 't ook nergens) waarbij voorspelbare jumpscares de boventoon voeren en als je een weirde zwartgeblakerde demon die ook nog is "Your soul!!!" wil onder de noemer 'eng' schaart: dan is deze film wat voor jou. Zo niet, lekker overslaan. Zonde van de tijd.

3/10 (IMDB)

Dus gore hoort bij een horrorfilm? Kan maar horror is in een eerste plaatst bedoeld om scary moments. En schrikmomenten zaten er genoeg in. Ook qua sfeer dik in orde.

avatar van Boneka
Wat een "heerlijke" horrorfilm is dit zeg. Beter dan de eerste Annabelle en waarschijnlijk de beste uit deze drieluik. Ze volgen elkaar snel op zie ik 2014, 2017 en 2019. Die laatste heb ik nog niet gezien. Dan hebben we ook nog The Conjuring 2013 en 2016 en tussendoor ook nog the Nun uit 2018. We zien daar een stuk van in deze film (The creation) en het eind is het begin van het eerste deel van Annabelle. Volgt u mij nog?

Ja had natuurlijk eerst het tweede deel moeten volgen en dan gelijk het eerste deel bekijken, want deze twee volgen elkaar naadloos aan. Tussendoor zou je dan ook nog naar The Nun kunnen kijken.

Maar goed het niveau van de "tweede" Annabelle the creation ziet er goed uit. Setting acteurs, omgeving, kleding, geluid, schrikmomenten het ziet er allemaal heerlijk uit voor een horrorfilm. Beeld was ook een stuk beter dan het eerste deel. Leuk zijn ook de extra's met een kijkje in de regiekamer.

Deel III zou minder zijn en vooral een herhaling van wat we al hebben gezien. Maar dit tweede deel heeft me in ieder geval niet teleurgesteld!

Film 4.0
Beeld 4,5 (2k)
Geluid 4.5
Extra's 4.0

sinterklaas schreef:
Het eerste deel van Annabelle leek, als ik me de reacties mocht herinneren, geen succes te worden. Maar ik had dat totaal anders ervaren. De sfeer was dik in orde en het had toch wel zo zijn ingrediënten voor een avondje griezelen.

Bij deel 2 gaat dat rustig voort. Alhoewel voort? Dit keer gaan we van de jaren 70 (Waar de twee delen van The Conjuring en het eerste deel van Annabelle zich afspelen) terug naar de jaren 50. Toen deze pop ook al voor een portie ellende heeft gezorgd.

Volgens mij zijn beide delen uit de jaren 50. Deel II eindigt waar deel I begint. Kan begin 60 geweest zijn, maar zeker geen jaren 70.

avatar van sinterklaas
Volgens Wiki eind jaren 60. Nouja, scheelt niet veel.

avatar van Joyce41
Boneka schreef:

Ben het met Boneka wel eens een Horror is niet persee goor, maar bevat heerlijke en goede schrikmomenten. Tegenwoordig is het allemaal zo soft.
De hele Conjuring en Annabelle reeks vallen voor mij onder de goeie horror films.

Wat een troep.
Nergens vernieuwend, origineel of verfrissend.

Tarkus schreef:
Goede tweede film uit de reeks die eigenlijk de prequel is van de eerste.
Opnieuw genoeg suspense in deze film met voldoende huiveringwekkende scènes.
Prima, voornamelijk jonge, cast trouwens.
Mag er een derde komen ? Voor mij wel....

En naar aanleiding van het verschijnen van de derde film deze eens opnieuw bekeken.
Opnieuw plezier aan beleefd en nu maar hopen dat de volgende film net zo goed is.

avatar van princesspeach
Het begin begon goed, en het einde het best.

Het middenstuk nogal slaapverwekkend.

nee, dit is het niet, slaapverwekkend,eerste uur gebeurt er niets.

avatar van rcuppen79
Annabelle: Creation is de prequel van de prequel van The Conjuring.

Dat creativiteit al jarenlang ver te zoeken is in de Amerikaanse blockbusters mag inmiddels geen geheim meer heten. Annabelle was nog een aardig horrorfilmpje, die het echter niet haalde bij The Conjuring. Maar zolang films maar bakken met geld blijven ophalen, zullen er middelmatige vervolgen/prequels/remakes/reboots/spin-offs blijven komen. Ook Annabelle: Creation behoort tot die categorie. De film kent een goede, claustrofobische sfeer, dankzij de verlaten boerderij, maar echt spannend wordt het nergens. De schrikeffecten zie je al van mijlenver aankomen en alle ideeën over een bezeten meisje zijn inmiddels wel gebruikt.

De film werd in slechts 46 dagen geschoten voor een betrekkelijk laag budget van 15 miljoen dollar. Wereldwijd bracht ze maar liefst 307 miljoen dollar in het laatje, waardoor Annabelle: Creation waarschijnlijk één van de meest winstgevende films van 2017 is geworden. En daarmee wordt er vrolijk doorgegaan met het verder uitmelken van The Conjuring-franchise.

Annebelle creation is best aardig al vind ik het geen toegevoegde waarden hebben.

Je kan beter een film maken hoe de pop gemaakt wordt en hoe de zwarte duivel er uberhaupt in komt als conduiet, je ziet dit in 15 minuten in het kort in de film en dan gaat de film weer verder waar het gebleven was JAMMER.....

Met annebelle creation is zn film waar je elk karakter wel een film kan geven, maar wat annabelle interessant maakt is de pop, doe daar dan iets mee ivp 1 van de personages, oorsprong.

Bij chucky zie je de oorsprong hoe hij tot leven komt, dit zou ke met annabelle ook kunnen doen hoe komt die duivel in deze wereld.

avatar van umbra
Alexander1- schreef:
Annebelle creation is best aardig

Een 2 voor een film die je best aardig vindt Dat is ook een contradictio in terminis

avatar van filmfan0511
Prima tweede deel in de Annabelle-reeks. Het eerste deel was ook niet slecht, maar af en toe een beetje goedkoop en sfeerloos. Annabelle: Creation heeft ogenschijnlijk een hoger budget, en daardoor een veel mooiere, sfeervolle en creepy locatie. De sfeer is in deze film daardoor lekker duister en dus dik in orde. De film heeft in de eerste helft ook een lekker traag tempo, waardoor de spanning voelbaar opgebouwd wordt en aanwezig is. De speelduur had misschien iets korter gekund, maar niettemin is die spanningsopbouw een dikke plus. Het tweede uur is dan een stuk enger, boordevol creepy momenten. Het is niet dat je ergens van je stoel afvalt, daarvoor zijn de jumpscares te standaard, maar toch zat dat goed in elkaar. De pop Annabelle komt wederom, net zoals in deel 1, verrassend weinig voor, en dat vind ik eigenlijk een verfrissende zaak. Eng is dat ding helemaal niet. Wederom is het de demon die aan de pop verbonden is die de echte rillingen bezorgt. De aansluiting met deel 1 op het einde is weinig verrassend, maar legt de link wel mooi tussen beide delen.

Ja, toch wel aardig verrast hierdoor. Dit ligt wat mij betreft absoluut op het niveau van The Conjuring films, in tegenstelling tot het eerste deel of bv. The Nun, die wel duidelijk zwakker zijn. Dikke 3.5*.