Annabelle: Creation (2017)

3,21

Horror / Thriller

geregisseerd door David F. Sandberg
met Stephanie Sigman, Talitha Bateman en Lulu Wilson

Het is enkele jaren geleden dat de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw op tragische wijze om het leven is gekomen. Inmiddels verwelkomen ze een non en enkele meisjes uit een gesloten weeshuis in hun huis. Al snel worden zij het doelwit van de bezeten creatie van de poppenmaker, Annabelle.

• vanaf 13 december te huur
  • vanaf 13 december te koop op dvd en blu-ray
135 BERICHTEN 25 MENINGEN
avatar van james_cameron
Deze prequel van de prequel van The Conjuring (volgt u het nog?) is zeer verdienstelijk en eigenlijk heel wat beter dan de eerste Annabelle. Goed gemaakt en degelijk gespeeld, met heel wat creepy momenten en effectieve schrikeffecten. Leuk plot ook en de hoofdzakelijk jonge cast doet het prima. Producent James Wan blijft horrorwerkjes van niveau afleveren.

avatar van paul83
Prima "horror" film en beter dan de laatste Insidious film en the Conjuring 2 naar mijn mening. De film heeft een goede sfeer mede door de locatie en tijd waarin het zich afspeelt.

Overigens is de kwaliteit van de James producties altijd van behoorlijk niveau. Toch blijft Dead Silence mijn favoriet.

Binnen het genre 3,5 ster, maar in het algemeen 3 sterren.

avatar van arno74
Als precuel op Annabelle (2014) is het knap bedacht. De film vertelt het verhaal van de poppenmaker die Annabelle heeft gemaakt, diens gezin en het weeshuis die ze oprichtten, hun tragisch verhaal en hoe dit leidde tot het ontstaan van Annabelle. Geen meesterwerk, wel vermakelijk en beter dan die film. 3*

avatar van AC1
joolstein schreef:
... maar de regisseur vind het te vaak nodig om de schrikmomenten te ondersteunen met geluid. De "moderne" horrorkijker kan schijnbaar niet meer zonder?

Daar gaat het om: Weten dat je gaat schrikken van een plotselinge enge verschijning die gepaard gaat met een superluide knal. Het is eigenlijk niks nieuws onder de zon want spookhuizen op de kermis deden dat 100 jaar geleden ook. En net als een bezoek aan het spookhuis is schrikken, en de spanning die onstaat omdat je weet dat je elk moment gaat schikken, het enige dat je kan overhouden of meenemen uit de 'moderne' horrorfilm. Best gezellig maar na een tijdje heb je het wel gehad.

avatar van Left4Dead
Deel één was een heerlijke voor mij, dus zin in deel twee. Ook al is het allemaal standaard, de pop is best griezelig. Een vrouwelijke chucky (Annabelle) terroriseert een oud huis, daarnaast het raadsel van mevrouw Mullins. Het huis waar het ooit zo gelukkige gezin Mullins woonde wordt omgedoopt tot opvang voor weeskinderen. Een stel meiden waarvan één mank is ten gevolge van Polio.

Het lijkt op het eerste gezicht een ideaal onderkomen voor de nieuwe bewoners. Echter.... al snel krijgen de meiden door dat er iets niet pluis is, er gebeuren vreemde dingen tijdens hun verblijf. Al snelt valt men ten prooi aan het wezen wat zich schuilhoudt binnen het huis.

Geluidstechnisch weer een wonderschone episode in de gehele franchise. Ook filmtechnisch prima en de regisseur geef ik met gemak een pluim, hij heeft een puik deel twee neergezet. Ook het acteerwerk is prima te pruimen, dat zie je vaak anders bij een horror. Het verhaal is redelijk te noemen, vernieuwend op geen vlak. Maar het is een vermakelijk prent binnen z'n genre, het is goed in beeld gebracht.

Net als zijn voorganger verdient de prent een 3,5** voor de uitvoering. Beeld- en geluid staan er erg strak op en de CGI doet het goed. De meiden staan hun "mannetje", Annabelle is heerlijk creepy. Wederom mij erg goed vermaakt met de pop en vloek om het speelgoed heen. Annabelle is een hele leuke creatie, eentje die je niet snel zult tegenkomen in de schappen bij Bart Smit.

Fijn filmpje, inderdaad beter dan het eerste deel. Begint wat traag, regisseur Sandberg neemt de tijd om de karakters smoel te geven, maar in de tweede helft vol met spannende, strak gemaakte scènes waarbij de hand van producer Wan wel erg duidelijk zichtbaar is. Wel jammer dat Wan sinds Insidious de gruwelijke maar opwindende horror uit Saw en Dead Silence enigszins heeft ingeruild voor meer publieksvriendelijke, Poltergeistachtig griezelwerk. Ook bij deze Annabelle:Creation kun je van te voren al invullen wie er hier sneuvelt en wie het einde van de film wel gaat halen, wat een gedeelte van de spanning bij die goed geschoten stukken wel weghaalt. Maar in zijn totaliteit een vakkundige, stijlvolle horror, gelukkig zonder al te veel overbodige poppenkast, met een erg fraaie setting ook.

avatar van Chelsea94
Het eerst deel van de film was prima, al ben ik uiteindelijk geen enkele keer geschrokken tijdens deze film, het was allemaal wat voorspelbaar wanneer er iets zou gebeuren.
Het 2e deel van de film vond ik erg nep, en dat verpest voor mij dan ook direct de hele film, maar dit is een beetje standaard in dit genre.

De kinderen spelen prima en de setting is ook erg mooi, maar eng? Nee, dat is het voor mij nooit geweest.

avatar van JacoBaco
josjansen schreef:
Wat een slechte film...
Wat een slechte avatar...

avatar van Left4Dead
josjansen schreef:
Wat een slechte film...

Wat een slechte argumentering...

Ik moet zeggen dat ik me heel erg vermaakt heb.
De cast is uitstekend, Anthony Lapaglia haalt altijd wel een dikke voldoende, Stephanie sigman waar ik een ontzettende hekel aan had bij Narcos deed het aardig maar het waren vooral de jonge tieners die uitblonken, Talitha Bateman zou wel eens de nieuwe sigourney weaver worden.

Verhaal is wat magertjes en te makkelijk, helaas paar foutjes, uitstekende schrikeffecten, ik had paar momenten dat ik me kapot schrok, demonen waren leuk en creepy, leuk ook de hint naar de nurse.
einde is zoals bij zoveel films achterlijk en idioot maar dat ben ik nu inmiddels wel gewend.
Deze film haalt bij lange niet de niveau van The conjuring 1/2 en Insidious 1/2 maar dat hoeft ook niet, het is iets anders en dat maakt het leuk.
Ik kan me deel 1 niet zo goed herinneren behalve dat ik het heel erg slecht vond en na zo'n half uurtje de film stop zette, dit was heel anders.
Toffe film en ik kan niet wachten op Insidious: the last key, Conjuring 3 en The Nun.

avatar van Thomas83
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond Annabelle een echte kutfilm, een melkkoe, maar dit vervolg is door een regisseur met daadwerkelijk talent gemaakt, dus toch de film maar een kans gegeven. Helaas wel onterecht, want uiteindelijk is het toch vooral een typische horrorfilm uit de Wan-stal, gelikt en met alle bekende clichés en de eeuwig zelfde soort opbouw naar een karige jump scare. In deze film besluipen de personages elkaar wel wat al te veel om voor een schrikmomentje voor het publiek te zorgen.

Wat wel de boel enigszins opfrist is dat het huis waar alles zich plaatsvindt in een wat zonnigere omgeving staat dan dit soort films zich meestal afspelen. En zo'n grote cast, waarbij we twee personages volgen, gebeurt ook wel wat minder vaak. Maar wat doet het er ook toe als een film totaal niet eng is. Ik moest alleen maar steeds lachen. Om het uiterlijk van de demon en om zijn onnavolgbare handelen. Om Mr. en Mrs Mullins die zo griezelig mogelijk zijn gemaakt, niet eens op een dubbelzinnige manier.

De cast is ook niet al te best, logisch ook wel met zoveel acteurs. De dialogen voelen soms zo onwerkelijk aan, zo houterig worden ze gebracht. Vond het ook wel mooi voor de film uitkomen dat bange personages elke keer de angst weer opzoeken. Ze verstoppen zich niet maar blijven kijken wat er gebeurt. Dat kleine meisje dat aan het begin van de film op een oliedomme manier sterft hadden ze dan wel weer meer mogen gebruiken. Die heeft echt iets griezeligs over zich. Zij was het enige enge aan de hele film. 2.0*.

avatar van Riddierid
Horror was altijd al een favoriete categorie van mij. Hoe meer horror ik keek though, hoe minder spannend, minder eng en hoe saaier het werd. Met deze film had ik dit probleem eindelijk niet meer. De spanning en sensatie was vooral de tweede helft van de film sterk aanwezig, deze film sleepte mij helemaal mee en ik genoot optimaaaaal. Zeker een aanrader! Een topper dit. Toch moeten ze wel wat aan de voorspelbaarheid van films doen. Het was wel aardig gedaan in deze film, maar het is zo vaak hetzelfde liedje. Doe eens wat nieuws en onverwachts. En oja, jemig wat een mooie meid die van ongeveer 20, ik ben verliefd

avatar van Barry83
Toch een tegenvaller. Eerste uur is behoorlijk saai, en dat trucje met dichtslaande deuren is ondertussen niet erg origineel meer. Laatste halfuur maakt veel goed als de duivel iets meer in beeld gebracht wordt.

avatar van AmazingPP
Vakkundig gemaakte horrorfilm me een aantal behoorlijk spannende scenes, maar qua verhaal had er veel meer in gezeten. Dat is een gemiste kans. Ik hou erg van horror en deze voldoet zeker aan die kwalificatie, maar het mikt zich een beetje op het tiener-publiek naar mijn mening. Die gillen alles bij elkaar bij het zien van deze film. Ik zelf had dat dan toch minder, zeg maar helemaal niet. Toch 3,5 *.