Annabelle Comes Home (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Gary Dauberman
met Mckenna Grace, Madison Iseman en Katie Sarife

Om Annabelle ervan te weerhouden nog meer schade aan te richten, plaatsen de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren de bezeten pop binnen de afgesloten artefactenruimte in hun huis. Het gaat echter mis als Ed en Lorraine een dag van huis gaan en Mary Ellen op hun dochter Judy laten passen. Een vriendin van Mary Ellen komt langs en gaat de gevaarlijke kamer in, waarna ze de beruchte pop bevrijdt. Met als gevolg dat Annabelle alle boze geesten in de kamer wakker maakt.

• vanaf woensdag 6 november te koop op dvd en blu-ray

avatar van Antonev
Als spin-off geboren en vervolgens doorgegroeid naar een volledige reeks. De Annabelle serie is er toch vooral een met up en downs. Na een matig eerste deel volgde er een sterk en verrassend tweede deel. De verwachtingen voor dit derde deel waren dan ook hoog. Helaas weet men het succes van het tweede deel niet te vervolgen. Dit was mijns inziens echt een deel dat gemaakt moest worden om de serie af te sluiten.

Wat absoluut complimenten verdient, is de heerlijke jaren 70 sfeer. Er is duidelijk zorg besteed aan de details en het huis is prachtig ingericht op die tijdsperiode. Ik zag veel elementen (decoraties, meubels etc.) uit mijn eigen jeugd. Mijn grootouders hadden tot diep in de jaren 90 een dergelijke jaren 70 inrichting. Op de een of andere manier geven ouderwets bloemetjes behang en lampenkappen alles een creepy uitstraling in het duister. Ik vond de sfeer en setting overigens wel heel gelijkend met Ouija 2.

Het verhaal is dun en de makers proberen dit ook niet te verhullen. Men richt zich toch hoofdzakelijk op de sfeer en horror elementen. Ik vond dat persoonlijk ook niet storend. Ik had meer moeite met de enigszins trage start. Het eerste half uur was gewoon ronduit saai. Naar het einde toe gebeurde er dan weer teveel en te onbedekt. Het mysterieuze sfeertje was er toen wel een beetje vanaf. Helaas weet de film de juiste balans niet meer te vinden en gaat uit als een nachtkaars.

Een goed verzorgde, doch 13 in een dozijn film, die het genre haunted house niet naar een hoger plan weet te brengen. Als liefhebben van dit type horror ben ik de laatste jaren vaker teleurgesteld dan verrast.

avatar van mrkos
Loelsta schreef:
Gewoon een topfilm met veel spanning!
Misschien veel spanning, maar weinig actie. Wat Rainfall al zei, het gaat om demon van het ergste soort en gebeurd amper iets. Dan verwacht je toch wel veel meer van.

avatar van james_cameron
Derde deel alweer voor deze spin-off van The Conjuring, met dit keer eigenlijk niet meer dan een bijrol voor de enge pop uit de titel. Dat is direct ook het grootste probleem van de film- er worden ditmaal zoveel monsters en enge figuren geïntroduceerd dat het uiteindelijk een beetje teveel van het goede is. Less is more, maar dat hebben de makers van deze film blijkbaar niet begrepen. Wonder boven wonder blijft de film grotendeels nog wel op de rails en goed aankijkbaar, maar al met al is dit wel een behoorlijke stap terug vergeleken het uitstekende vorige deel.

avatar van Macmanus
Aardig.

Uiteraard treedt al een poosje de Wan horror productie moeheid in. Ze zijn relatief goedkoop om te maken en trekken altijd genoeg publiek. Soms zie je wel eens een deel zoveel van een horror reeks die onverhoopt nog best goed is maar toch een slechte score heeft. Dat komt waarschijnlijk ook door de reeks vermoeidheid op dat moment.

Zo is de basis van deze film zo slecht nog niet eens. De acteurs zijn prima te doen en de set-up is duidelijk en geinig. De kamer met hekserij word geopend met alle gevolgen van dien. Het is nergens verheffend maar er zitten een paar leuke scenes in. De bruid en tv scene die vooruit loopt zijn leuke scenes. Het verdoet weinig tijd aan background en de focus zit vooral op de horror.

Het zal niet lang bijblijven maar gelukkig stoppen ze er nog genoeg geld in om het niet als pure cash grab films te zien.

3 sterren.

avatar van xKoSai
Aardige meevaller, had het slechter verwacht. Vanaf het begin zat de spanning er goed in. Mary Ellen mag er zijn lol. De toevoeging van de Hellehond vond ik wat erover en had voor mij niet gemoeten.

avatar van Grindhouse62
Ik vond het 2e deel Annabelle Creation (2017) de beste van deze trilogie. Deel 1 vond ik traag maar toch wel redelijk te kijken, maar dit 3e deel komt maar niet op gang. Acteurs doen niets anders dan door het huis lopen, af en toe valt of beweegt er iets. En dan zit je al ongeveer 70 minuten te kijken en hebt nog 35 min te gaan. En dan hoop je nog op een wat bevredigend einde. Nou , dus niet. Ik denk dat Annabelle in de leer moet bij Chucky. Was voor mij een teleurstelling. Een 1.5

avatar van Valak
Helaas de minste van de 3 Annabelle films tot nu toe. Had er wel redelijk hoge verwachten van omdat ik deel 1, (in tegenstelling tot de meerderheid), heel sterk vind, en deel 2 ook echt goed en spannend was.
Maar hoewel deze weer heel mooi in beeld gebracht is, cinematografisch was het helemaal dik in orde, maar écht spannend werd het niet en er werd echt te veel met horror-clichés heen en weer gegooid.
Wanneer Ed en Lorraine helemaal in het begin met de auto plotseling stoppen bij het kerkhof; zet de mist-machine maar aan! Tjonge, dat was echt een scène-verpester.
Ook die scène met de vriendin van de babysitter voor de 70's televisie in de kamer met alle bezeten voorwerpen, viel heel erg buiten de boot als je het vergelijkt met de rest van de film; vond dat maar wat vreemd, net alsof we opeens in een science-fiction film zaten.

Maar er sta zaten ook 'n paar hele toffe momenten in, zoals de vrouw in de bruidsjurk (niet te verwarren met La Llorona), die door het huis dwaalt en van kamer naar kamer loopt, en langs de en zogenaamd "door" de muren heen loopt. Tof gedaan.
En de scène met de ronddraaiende kleuren-lamp op de slaapkamer van Judy en dan de schaduw van Annabelle tegen de muur, die steeds groter en groter wordt totdat de demon zichtbaar wordt; heel zenuwslopend.

Toch een dikke 3,0*.
Naar mijn mening terecht voor dit deel, want deel 1 en 2 heb ik respectievelijk 4,0* en 3,5* gegeven.