Annabelle Comes Home (2019)

Horror / Mystery

geregisseerd door Gary Dauberman
met Mckenna Grace, Madison Iseman en Katie Sarife

Om Annabelle ervan te weerhouden nog meer schade aan te richten, plaatsen de paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren de bezeten pop binnen de afgesloten artefactenruimte in hun huis. Het gaat echter mis als Ed en Lorraine een dag van huis gaan en Mary Ellen op hun dochter Judy laten passen. Een vriendin van Mary Ellen komt langs en gaat de gevaarlijke kamer in, waarna ze de beruchte pop bevrijdt. Met als gevolg dat Annabelle alle boze geesten in de kamer wakker maakt.

avatar van Shinobi
"Nice doll."

Het eerste deel vond ik een verschrikking, maar 'Creation' was daarentegen een leuke verrassing. Dus ik was wel benieuwd hoe deze titel zou uitpakken.

Ondertussen zijn we alweer aanbeland bij de zevende film uit het 'Conjuring' universum. Hier zie je hoe Annabelle wordt opgesloten in de befaamde artefactenruimte van de Warrens. Zij gaan er zelf een weekendje tussenuit, waardoor dochterlief nu alleen is met haar babysitter en diens erg nieuwsgierige vriendin. Door de onnozelheid van laatstgenoemde wordt Annabelle vrijgelaten en mag ze de boel weer terroriseren.

Doordat 'Annabelle Comes Home' zich hoofdzakelijk op één locatie afspeelt, moet men creatiever te werk gaan met de middelen die voorhanden zijn. Op deze wijze wordt er een aardig spookhuis gecreëerd waar in bijna elk hoekje wel iets te beleven valt. De artefactenruimte spreekt hierin voornamelijk tot de verbeelding, wat tot een aantal toffe sequenties leidt.

Het is alleen jammer dat er bar weinig wordt gedaan met het narratief. De personages krijgen weliswaar enige achtergrond mee, echter blijft de uitwerking daarop flink achter. Hierdoor wordt het geheel meer voortgestuwd door de ene na de andere entiteit die zijn intrede maakt; de toekomstige spin-offs mogen blijkbaar niet vergeten worden. De daadwerkelijke spanning blijft logischerwijs uit, omdat de film daarmee te veel in herhaling valt.

Al met al een redelijk vervolg, maar dit is simpelweg makkelijk cashen. De volgende spin-off zal waarschijnlijk niet lang op zich laten wachten.

2,5 Sterren.

avatar van Donucius
Ja, wat kan ik er over zeggen..

Valt aan de ene kant tegen voor een annabel, want vorige delen waren imo beter. Aan de andere kant is het bij vlagen best goed weergegeven. Bij een super trage opbouw weet ik altijd dat de regisseur snapt hoe je dit soort films aan moet pakken. Maar hier had ik soms het gevoel dat het opbouwt naar niks. Naar beter gezegd een anticlimax. Gelukkig valt dit mee. De sfeer is redelijk tot goed, maar nergens echt beklemmend op een paar zeldzame uitzondering na. De timing is soms raak en veelal mis. Maar de juist getimede jump scares maken op zich wel wat goed, zodat je adrenalinegehalte weer op een hoog peil wordt getild.

Op zich wel vermakelijk avondje uit als je van gezelschap en samen lachen en beven houdt en niet al te serieus naar deze film gaat. Prima op zichzelf staande film in de reeks. Acteerwerk is matig, maar wordt wel beter naarmate de film vordert met name Mckenna Grace. Camerawerk is niet altijd even goed in het creëren van spanning, maar volgens mij wordt er ook niet zoveel CGI gebruikt meen ik. Dus daar blijf ik op neutraal. Geluid is wel super top en schoon afgemixt. Zo'n film kan je dan ook niet thuis kijken zonder een degelijk geluidssysteem, want het laag is weer super hier. IMAX versie gezien.

Ja, gezien en afgevinkt. Maar voor mij geen blijvertje of terugkijkertje. Maar de sfeer is wel een plus hier in deze film.

avatar van Flat Eric
Poppetje.

Een enge pop met vlechtjes om te zien maar verder doet ze me niet veel. Ze beweegt en praat niet zoals een Chucky, althans je ziet haar niet echt in aktie. Dus moet de film het van omgevings scares hebbem. Wat dan weer resulteert in de voorspelbare jumpscares. De focus op het dochtertje en de oppasmeiden is een aardige invalshoek maar het mist als griezelfilm originaliteit en oprechte griezelmomenten.

avatar van mrklm
Goed uitgewerkte karakters, verzorgde cinematografie en sterke vertolkingen van Mckenna Grace, Madison Iseman en Katie Sarife maken dit tot een redelijke, doch niet geheel geslaagde horrorfilm. Regisseur Gary Dauberman weet een onheilspellende sfeer te creëren, maar qua horror is het eerste uur weinig meer dan een lang uitgerekte tease waarin weinig gebeurd en de zogenaamde schrikmomenten vooral worden veroorzaakt door een opgeblazen geluidseffect. Er zijn een paar veelbelovende ideeën - het behekste tv-scherm en de munten - maar die leveren niet het gewenste (lees: angstaanjagende) effect op. In de finale gaan opeens alle remmen los en dat is weer iets teveel van het goede. Maar het goede spel van de drie hoofdrolspeelsters zorgen voor een bevredigend slot in één van de betere films binnen het genre, al kan het zeker nog beter.

Ik vond dit meer een Horror / Mystery film voor kinderen/tieners dan voor volwassenen en de bioscoop (ik was naar de voorstelling van 22:45 uur gegaan) was dan ook voor het merendeel gevuld met deze doelgroep. Had ik dat geweten, dan had ik deze film gewoon overgeslagen en had ik hem naderhand wel eens gepindakaasd als liefhebber en thuis gekeken.

In deze derde film over de pop "Annabelle" spelen ook kinderen (eentje, te weten de 10-jarige dochter Judy Warren, die worstelt met de opkomende paranormale gaven die ze van haar moeder heeft geërfd) en tieners (drie, waaronder babysitter Mary Ellen en diens beste vriendin Daniela en de laatste rouwt om een verloren dierbare) de hoofdrol en zien we de paranormale Lorraine Warren (de echte is dit jaar overleden) en Ed Warren, wederom gespeeld door Vera Farmiga en Patrick Wilson, alleen even tijdens het begin en tijdens het zoetsappige einde.

Zoals "Walter S." het al aangeeft neemt de film een flinke aanloop en moet het daarbij ook vooral hebben van de dreigende sfeer. Er zitten wel een paar spannende en creepy scènes (met name door de demonische bruid, waar men ook weer een eigen film over kan maken en hetzelfde geldt voor de "The Samurai", "The Ferryman" en "The Demon Hound") in, die weliswaar op één hand te tellen zijn, maar echt spannend of eng wordt het helaas nergens en ook vallen er geen doden en dat komt natuurlijk omdat kinderen centraal staan in deze film en dan vindt men het natuurlijk ongepast en zielig om een aantal daarvan op een gruwelijke manier te laten sterven. Natuurlijk zitten er ook wat schrikmomenten in, welke vooral bestaan uit jumpscares die je van te voren al voelt aankomen.

De kinderen zijn eigenlijk ook het grote minpunt in dit verhaal (ondanks dat ik Madison Iseman wel een leuke meid vond), want door hun is het toch vooral flauwheid, onnozelheid (komt vooral op conto van Katie Sarife), voorspelbaarheid en clichématigheid wat de klok slaat en daardoor heb ik me eigenlijk ook nauwelijks vermaakt met deze matige tienerhorrorfilm, die zich grotendeels afspeelt in het huis van het gezin "Warren", met hun leuk gevulde "Artifact Room" (zoals een TV beeldscherm die een gruwelijke toekomst laat zien) en waardoor het ook wel wat wegheeft van een spookhuis film.

P.S. Van mij mag men nu ook wel stoppen met de "Annabelle" films.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gisteravond een bioscoopavondje gehad met Annabelle en Toy Story 4, een vreemde combinatie maar je moet wat hé Deze Conjuring-franchise spreekt me al een paar jaar aan en we zijn nu dan ook alweer bij de derde film van de spin-off reeks Annabelle beland. Leuk dat de film begint met Ed en Lorraine Warren. Zij zijn toch de rode draad van al deze films, al spelen ze hier alleen een bijrol in het begin en op het einde. De hoofdrollen zijn voor 2 tienermeiden (die het leuk doen) en een het dochtertje van de Warrens.

Voor wie vernieuwing zoekt, zoek dan maar verder. Ook Annabelle comes home volgt het normale pad met een lange opbouw, wat speldenprikjes en een heftige finale. Maar het werkt weer wel. Ik heb me er erg goed mee vermaakt. Echt eng werd het nooit, maar zeker in de best lange finale zaten er genoeg toffe momenten in. De rollende muntjes, het tv-scherm, Annabelle in bed en zo waren er wel meer. De film blijft over het algemeen redelijk licht en gaat bij vlagen zelfs de humoristische kant op, zoals met de aanwezige buurjongen die indruk probeert te maken. Ik kon het allemaal wel hebben. Al te heftig werd het niet, er gaat zelfs niemand dood wat misschien wel wat vreemd is, maar als thriller met horrorelementen erin valt het gewoon goed weg te kijken. Prima geluidseffecten ook, daarmee weet deze franchise zich vaak aardig te onderscheiden. Van mij mag er nog best een vierde film komen.

avatar van Graaf Machine
Ooit eens The Conjuring gezien, vond ik best leuk.

Daarna deze serie eigenlijk niet gevolgd, tot afgelopen jaar. Toen keek ik The Nun, en afgelopen voorjaar La Llorona. En nu dan dit, Annabelle Comes Home.

Wat een zeikserie is dit geworden zeg. Die laatste drie delen lijken echt stuk voor stuk Suske en Wiske Goes Horror verhaaltjes. De Nukkige Non, de Mokkende Mamma en de Pissige Pop. Veel meer dan, buiten de beelden die dan soms wel sfeervol zijn, drijven op goedkope schrikeffecten is dit niet.
En dan schrik je nog het meest als een verwacht schrikeffect toch geen schrikeffect blijkt te zijn.

Vreselijk zielloze massaconsumptietroep. Bah.

avatar van El ralpho
Geest uit de fles

Dit was een duur bioscoopbezoekje..zelfs op een voordeeldinsdag. Ik zou namelijk liever geen enkele euro aan dit inmiddels derde deel uit de Annabelle reeks uitgegeven hebben, als ik wist dat dit mij te wachten stond.

Na twee solide eerste delen en een sterke trailer van het derde deel durfde ik dit bioscoopbezoek wel aan, maar werd stevig teleurgesteld. Het grootste mankement is dat dit derde deel veel te braaf blijft. Er komt simpelweg niemand om en er is daarnaast bijna geen druppeltje bloed te zien. Bepaald creature design ziet er creepy uit, maar het had niet veel gescheeld of dit deel had een 12 + rating kunnen krijgen. Niet dat een goede horror valt of staat met een 16+ rating. Een goede horror/thriller valt of staat niet bij de gore, maar juist bij een goede onderhuidse spanning en sfeer. De eerste twee films leunden ook niet op gore en lieten goed zien hoe je een degelijk spookverhaal sterk opbouwt.

Het probleem bij dit nieuwste deel is dat ik mij bij het begin al irriteerde aan een van de personages (Danielle), ook al werden haar acties nog zo duidelijk toegelicht. Om te beginnen was de manier waarop ze de kamer inkwam al heel ongeloofwaardig (Waarom namen Ed & Lorraine die sleutels in godsnaam niet gewoon mee), maar ook de onbeschoftheid en het manipulatieve gedrag van het meisje gaan al snel storen. Dan kan ze wel een grote mond en een klein hartje hebben, dit betekent niet dat alle karakters -inclusief side character Bob's Got Balls die amper in beeld komt- de eindstreep dienen te halen. We hebben hier te maken met een reïncarnatie van het kwaad in een van zijn puurste vormen, in een degelijke horrorfilm zou het niet meer dan logisch zijn dat niet iedereen levend uit deze situatie komt. Nu begon het allemaal veel te veel te lijken op een braaf kippenvel sprookje. Om van het mierzoete Walt Disney einde maar niet te spreken.

Erg jammer want de locatie - de artefactenruimte in het huis van de Warrens- was al een droom voor een setting toen ik deze ruimte voorbij zag komen in de eerste Conjuring film. Dit concept bood eindeloos veel potentie waardoor het jammer is dat de makers constant op de rem blijven staan en nooit echt goed los lijken te gaan. Erg jammer want o.m. de veerman, bruid en televisie die een blik in de nabije toekomst gaf, boden enorm veel potentie. Deze werd niet ten volste benut doordat de film veel te veel begon te neigen naar een spook verhaaltje voor kinderen die ook vooral een happy end moest hebben.

avatar van rep_robert
Ach wat kan je erover zeggen. Ik blijf een kerel en dat meisje in de hoofdrol heeft mij de hele speelduur betoverd. Ik ben altijd wel voor coming-of-age elementen in films. Ik neem dan maar voor lief dat de manier waarop het hele plot wordt getriggerd eigenlijk te dom voor woorden is en de film vol met jump scares zitten. De ene beter uitgevoerd dan de ander.
Het duurt gelukkig allemaal niet lang, waardoor dit derde deel alweer makkelijk uit te zitten valt.

The Conjuring Universe heeft met deel 1 en deel 2 toch veruit de sterkste en licht briljante horrorfilms opgeleverd. The Nun en La Llorona zijn matig en deze Annabelle reeks is gewoon oké. Ik vind het toch jammer dat als James Wan zelf een film regisseert, de film gewoon honderd keer meer sfeer en spanning bevat.

Leuk voor een keer kijken en na een paar jaar weer opnieuw als je hem weer bent vergeten.

avatar van Chainsaw
De film heet weliswaar Annabelle Comes Home, maar dat had net zo goed The Conjuring 3 kunnen zijn. Patrick Wilson en Vera Farmiga keren terug, hoewel enkel voor het begin. Daarna gaat de film volledig over hun dochter, haar oppas en diens vriendin. De pop Annabelle doet wederom ook geen hol, ze zit doodstil in haar vitrinekast en - na haar vrijlating - ligt ze af en toe op bepaalde plekken. Toch bijzonder dat er nu al een hele trilogie is gemaakt rondom een levenloos voorwerp dat ook daadwerkelijk de hele film levenloos is. Annabelle Comes Home is dan ook meer een opzet naar een hoop andere spin-offs. Want zoals The Conjuring 2 personages als de non en de Crooked Man introduceerde, komen nu weer andere geesten voorbij, die op hun beurt weer een eigen film - en bij succes trilogie - kunnen krijgen. Zo zijn we voorlopig nog niet klaar met het Conjuring universum, ben ik bang.

Annabelle Comes Home verschilt qua toon wel van de vorige twee Annabelle films. Waren die nog enkel duister en gothic, daar is Annabelle 3 deels een romantische tienerkomedie, compleet met typetjes die niet zouden misstaan in een of andere American Pie direct-to-video vervolg. Ik heb niets tegen iets meer lucht in deze serieuze Conjuring serie, maar qua toon ging dit alle kanten op. Zowel tijdens wat geflirt tussen Bob en onze schattige hoofdrolspeelster, maar ook tijdens de ‘enge’ scènes wisselt de film nogal van toon. Zo’n Bob vs een weerwolf voelt compleet misplaatst in deze hele Conjuring serie. Sowieso kan men beter bij make-up effecten blijven, want die zijn toch een stuk overtuigender dan de CGI die hier soms voorbij komt.

Alsnog is het gevoel dubbel, want tijdens die rare momenten gebeurde er wel iets. En dat is vrij uniek voor Annabelle Comes Home. Om de speelduur te rekken tot ruim 100 minuten (en ja, dat is echt véél te lang), laat debuterend regisseur Gary Dauberman opbouwende scares echt oneindig lang duren. Maar dan ook echt oneindig. Voor mijn gevoel zit ik nog steeds in de bioscoop te kijken naar iemand die tergend langzaam met een zaklamp door een donker huis rondloopt. De vloer kraakt, de lampen flikkeren. Dan valt er een muntje. En nog een muntje. En nog een muntje. En uiteraard wordt elke minutenlange opbouw afgerond met een simpele jumpscare, waarna we weer opnieuw kunnen beginnen. Elke Conjuring film maakt zich schuldig aan dit gedoe, maar in Annabelle Comes Home was het nog wel het ergste. Zelden werden scènes voorafgaand aan een ‘boe’- moment zó pijnlijk lang gerekt. Dauberman, die de vorige drie Annabelle films (en The Nun) schreef en deze film regisseerde, zou de taken eens door mogen geven. Want gebaseerd op de vier films waar hij nu aan werkte komt hij qua horror niet verder dan wat goedkope jumpscares. Tijd dat echt horrortalent zich eens met die Conjuring spin-offs gaat bemoeien.

2 sterren.

Tja.

Ik sluit me heel hard aan bij Chainsaw. Dit noemt zich "Annabelle Comes Home", maar eigenlijk is het gewoon "Annabelle and Friends". Het is dan ook helemaal geen core Annabelle film, maar een soort van franchise samenkomst waarbij Annabelle vooral als posterpop moet dienen om zo het volk in de bios te krijgen.

Misschien ben ik te cynisch, maar ik verwacht de komende jaren films van The Ferryman & The Hellhound. La Llorona mocht ook nog eventjes opdraven, maar die heeft haar film al gehad. Het is hoe men tegenwoordig franchises opzet, het zure is dat je zo amper nog naar een film zit te kijken, maar eigenlijk naar een trailer van 90 minuten voor films uit de toekomst.

Aan de befaamde en beruchte Dauberman (wie kent em niet) om dit deel te regisseren. Hij toont talent wanneer het gaat om het opbouwen van fake jump scares, maar de pay-offs heeft hij veel minder onder controle. Zo bouwt hij de spanning wel redelijk goed op, maar wanneer het dan echt moet knallen blijft het maar wat mak. Dat kan er ook mee te maken hebben dat de horror in het Wan universum al 10 jaar hetzelfde is en er maar weinig verandering/vernieuwing te vinden valt. Ik heb het al meerdere keren gezegd, maar het is tijd dat dit soort films even de ijskast is gaan. Binnen een jaartje of 20 kan met dan weer lustig gaan rebooten en prequellen.

De film zelf is weinig opzienbarend. Het vermaakt nog nét, met een cast van simpele tieners (waarvan er niet eens eentje sterft, wat klassiek haunted house gebeuren en een resem typische Wan-horror momenten. Maar het voelt allemaal erg by the book aan.

Niet echt de moeite vond ik. De scene met de TV was nog het leukst, vervelen deed het ook niet, maar je mag toch meer verwachten van een film als deze. Verder rest de zure nasmaak van de franchisemachine die volop draait.

avatar van Shadowed
Leuk.

Helemaal geen verkeerd deel in het universum uiteindelijk. Ondanks dat het overduidelijk meer een soort trailer is voor nog meer films in het universum, doet dat niet af in de beleving. Ik vond het een heel leuke film uiteindelijk eigenlijk.

Ik verwachtte van tevoren een hele ton schrikmomenten. Maar dat viel nog best mee uiteindelijk. Dit deel gaat meer voor de opbouw en spanning. Het is wel jammer dat de pay-off nooit zo interessant wordt en nooit zo griezelig wordt.

Enkele gemene schrikmomenten, maar in het algemeen is het vooral een lange opbouw van schrikmomenten die vaak niet helemaal lekker afgerekend worden. Heel bang zou je er niet van worden na zo'n enorm lange opbouw.

Het beste aan de film vond ik wel het cameragebruik en sets. Hele leuke mistmachines die een soort Halloween sfeertje geven. Cameragebruik is prachtig. Heerlijke bewegingen die visueel het steentje dan weer bijdragen. Ik vond het heerlijk om die trucjes te zien.

Acteerwerk is ook gewoon prima. Enkele leuke horrorideetjes erin verstopt en richting het einde een gevoel alsof je in een spookhuis zit van een kermisattractie. Het is helemaal geen verkeerde horrorfilm. Niet de engste, maar ook niet de minste.

avatar van Lennert
Simpel vermaak, maar best te genieten. Ik laat horrorfilms doorgaans wachten tot ze beschikbaar zijn in de 'veiligheid' van mijn eigen huiskamer (en omdat ik vrienden nooit meekrijg naar de bioscoop), maar gisteren was het toch tijd om voor het eerst eens jumpscares op het grote scherm te ervaren.

Annabelle Comes Home voelt aan als een sidequest en behoorlijke filler in de verhaallijn. Er was geen noodzaak om dit verhaal te vertellen, want het vertelt niets nieuws. Het enige dat we nu weten, is dat er weer een aantal zijpersonages geïntroduceerd worden die kunnen dienen als nieuwe franchise. Om eerlijk te zijn vond ik daarvan the Ferryman nog het meeste zorgen voor een aantal spannende scenes, maar op het moment dat er weer een vrouw in het wit komt, of we zelfs worden blootgesteld aan een CGI-weerwolf houdt het voor mij ook even op.

Het scheelt gelukkig een stuk dat de drie meiden die gevolgd worden op zich redelijk sympathiek zijn en ik zodoende nog een stukje empathie kon opbrengen voor hun lot. Ik ben de Warrens als personages verder echt wel compleet zat in de zoetsappige manier hoe ze constant worden afgebeeld, maar gelukkig zaten zij er niet heel veel in (al zorgden ze wel voor een walgelijk zoet einde). Na de trage start zijn er echter genoeg leuke tot spannende momenten die de sfeer er goed in houden. Enkele malen goed geschrokken en het staren in de duisternis (waar het gros van de tijd niets gebeurt) blijft een leuke bezigheid. Verder wel absoluut het minste deel in de reeks.

avatar van jeroentjuhhhhh
Blumhouse is alle schaamte voorbij en presenteert de nieuwe Annabelle alszijnde een 'film', wanneer het meer fungeert als een soort showreel gevuld met potentiële nieuwe spin-offs, zoals Annabelle zelf dat óók al is. Helaas kan ik mij weinig voorstellen van een 'The Hellhound', 'The Ferryman' of 'The Bride'. Het zijn allemaal matige hengeltjes die worden uitgeworpen om te kijken naar welke het grote publiek het meeste hapt / achteraf bespreekt. De steeds jonger wordende cast dwingt deze, van oorsprong genrefilms, ook meer richting het hokje 'young adult' en de jongere doelgroep is meer dan ooit te voelen in het eindresultaat.

De nieuwe Annabelle is (weer) een blaffende hond die niet bijt. Alles raast voorbij zonder gevolgen. Alle protagonisten zijn ten alle tijden buiten echt levensgevaaar; probeer daar maar eens spanning aan te binden. Dat is scenario-technisch gewoon jammer voor Dauberman, die alles wel prima weet op te bouwen, maar als het puntje bij paaltje komt, is er gewoon geen effectieve scare om de belofte in te lossen. Het is überhaupt beledigend slecht geschreven, snap niet dat men dit slikt. Het feit dat er niets meer nodig is dan een sprookjesfiguur aan een kruis en de overweldigende kracht van twee 50 kilo wegende tienermeisjes om een deurtje dicht te duwen (poeh poeh) om de bezeten Annabelle aan te pakken..... wtf Really?

Maar uiteindelijk weet ik ook wel dat ik niet tot de doelgroep behoor, al zal ik ze ook nooit laten liggen. Dit is perfect voor het jonge publiek dat nog niet heel bekend is met wat het genre te bieden heeft, of daar überhaupt al klaar voor is. 'Onschuldig' vermaak zou ik het niet willen noemen, men mag best wat strenger zijn tegenover dit soort halve films. De scripts liggen kant en klaar op de planken (met wat lege plekken waar het nieuwe 'kwaad' zijn naampje ingevuld ziet worden) en worden volledig afgemeten (gevoelloos) geproduceerd door de minst creatieve bende in het huidige horrorklimaat.

Ik snap niet zo goed waarvan al die slechte comments komen... Ik vond dit echt een goede film, en veel beter als Annabelle 1 en 2. Ik en een vriend hebben hem samen gezien in de cinema en allebei erg van genoten! Gewoon een topfilm met veel spanning!

avatar van knusse stoel
Bij dit soort van films moet je niet al te veel diepgang verwachten (kanodiepte?), dan valt het niet erg tegen.
En daardoor, ook voor ons tweetjes, viel deze film positief uit. We hadden een nog mindere versie verwacht dan de voorgangers zoals je vaker ziet na een eerste kassuccesfilm. Het verhaal loopt in feite door uit het verleden, Annabelle heeft een "huis" gekregen en brengt haar dagen door in een vitrinekast met om haar heen opgebouwd een vriendenschare. Daar had ze schijnbaar niet op gerekend maar wie zich niet gedraagt.....
Helaas zijn er altijd mensen die zich ook niet gedragen en door andermans huis gaan zwerven totdat ze zoiets als Annabelle tegenkomen en dan zijn de grenzen te snel overschreden.
Ook in "Annabelle comes home" gebeurt er zoiets en met Annabelle en haar 'vriendjes' kan je gemakkelijk meer dan 100 minuten film maken. Zoals geschreven, de film viel ons niet tegen en de waardering is een 7-!

avatar van james_cameron
Derde deel alweer voor deze spin-off van The Conjuring, met dit keer eigenlijk niet meer dan een bijrol voor de enge pop uit de titel. Dat is direct ook het grootste probleem van de film- er worden ditmaal zoveel monsters en enge figuren geïntroduceerd dat het uiteindelijk een beetje teveel van het goede is. Less is more, maar dat hebben de makers van deze film blijkbaar niet begrepen. Wonder boven wonder blijft de film grotendeels nog wel op de rails en goed aankijkbaar, maar al met al is dit wel een behoorlijke stap terug vergeleken het uitstekende vorige deel.

avatar van Macmanus
Aardig.

Uiteraard treedt al een poosje de Wan horror productie moeheid in. Ze zijn relatief goedkoop om te maken en trekken altijd genoeg publiek. Soms zie je wel eens een deel zoveel van een horror reeks die onverhoopt nog best goed is maar toch een slechte score heeft. Dat komt waarschijnlijk ook door de reeks vermoeidheid op dat moment.

Zo is de basis van deze film zo slecht nog niet eens. De acteurs zijn prima te doen en de set-up is duidelijk en geinig. De kamer met hekserij word geopend met alle gevolgen van dien. Het is nergens verheffend maar er zitten een paar leuke scenes in. De bruid en tv scene die vooruit loopt zijn leuke scenes. Het verdoet weinig tijd aan background en de focus zit vooral op de horror.

Het zal niet lang bijblijven maar gelukkig stoppen ze er nog genoeg geld in om het niet als pure cash grab films te zien.

3 sterren.

avatar van Valak
Helaas de minste van de 3 Annabelle films tot nu toe. Had er wel redelijk hoge verwachten van omdat ik deel 1, (in tegenstelling tot de meerderheid), heel sterk vind, en deel 2 ook echt goed en spannend was.
Maar hoewel deze weer heel mooi in beeld gebracht is, cinematografisch was het helemaal dik in orde, maar écht spannend werd het niet en er werd echt te veel met horror-clichés heen en weer gegooid.
Wanneer Ed en Lorraine helemaal in het begin met de auto plotseling stoppen bij het kerkhof; zet de mist-machine maar aan! Tjonge, dat was echt een scène-verpester.
Ook die scène met de vriendin van de babysitter voor de 70's televisie in de kamer met alle bezeten voorwerpen, viel heel erg buiten de boot als je het vergelijkt met de rest van de film; vond dat maar wat vreemd, net alsof we opeens in een science-fiction film zaten.

Maar er sta zaten ook 'n paar hele toffe momenten in, zoals de vrouw in de bruidsjurk (niet te verwarren met La Llorona), die door het huis dwaalt en van kamer naar kamer loopt, en langs de en zogenaamd "door" de muren heen loopt. Tof gedaan.
En de scène met de ronddraaiende kleuren-lamp op de slaapkamer van Judy en dan de schaduw van Annabelle tegen de muur, die steeds groter en groter wordt totdat de demon zichtbaar wordt; heel zenuwslopend.

Toch een dikke 3,0*.
Naar mijn mening terecht voor dit deel, want deel 1 en 2 heb ik respectievelijk 4,0* en 3,5* gegeven.

avatar van Noodless
Ed en Lorraine Warren zijn in begin en op het einde te zien in de film wat een beetje jammer is want zij vormen toch wel een meerwaarde. Niet dat de jonge cast het slecht doet, verre van zelfs. Het verhaal is helaas een dertien in dozijn horrorfilmpje. Aardig , maar meer ook niet. 6/10

avatar van joolstein
Ondertussen zijn we, met deze film aangekomen bij de zevende horrorfilm binnen de Conjuring-franchise en is het derde film waarin pop Annabelle een hoofdrol speelt. Nou ja, alleen in de titel dan want met de introductie van een hele reeks nieuwe spookkarakters; The Ferryman, The Samurai, The Demon Hound en The Cursed Bride is de pop gedwongen om genoegen te nemen met een iets grotere bijrol. Positief was dat de ondertussen wat plichtmatige jump-scares uit de schrikmachine van het universum hier iets beter lijken te werken.(tenminste waren ze niet zo belachelijk als in het tweede deel) Verder is behoorlijk netjes, er valt geen druppeltje bloed te bekennen, waarmee het lijkt te hopen op een zo breed mogelijk publiek. Voor échte horrorfans is er hier dan ook maar weinig te beleven! Het is geen slechte film, maar heel goed wordt het ook niet.

avatar van Left4Dead
She's all yours

Ben fan van deze franchise, met de eerste twee heb ik me destijds prima vermaakt. Het was dus de vraag of de debuterende regisseur mijn verwachtingen voor dit derde deel ook kon waarborgen. In ieder geval begon het allemaal aardig goed, creepy zoals het hoort. Het start wederom met ons allen wel bekende ghosthunter Ed en Lorraine, zij hebben de pop Annabelle dit maal in hun bezit en deze op een veilige plek, bij hun thuis, te plaatsen. We zijn terug waar het allemaal begon, het begin van het eerste deel van The Conjuring-reeks. In de opslagruimte huize Warren wordt de pop geplaatst, The evil is containted....... aldus Lorraine.

Maar na het leuke begin, is het weer eens zover dat we bijna een uur moeten wachten op het vuurwerk. Veel te lang wachten, zoals zo vaak bij de horrorprentjes. De hoofdpersonen zijn namelijk niet boeiend genoeg om dit wachten enigszins op te vangen.
Dus als je snel over wilt tot actie dan kun je vooruit spoelen tot ongeveer een uur., heel erg sterk gaat het dan helaas niet worden.

Nee dit derde deel is buiten alle twijfel om toch echt wel de slechtste van de drie. Het acteerwerk kon ermee door, de regie is aardig.
Maar het verhaal is beduidend minder sterk pakkend, het script heeft daar ook last van. Alleen de geluidsspoor was ik weer enorm tevreden over, en dat is alles bij elkaar opgeteld te weinig voor een goede voldoende zoals het eerste en tweede deel.

Een zesje, verder kom ik niet. Helaas..............

avatar van Kondoro0614
“There is a lot of evil in this room. But you know what I actually like about it? All the evil in here reminds me of all the good that's out there.”

De derde in de ‘Annabelle’ reeks alweer en de zoveelste in de ‘The Conjuring’ universe (als ik het zo moet noemen) maar wederom kon de film niet erg overtuigen. De filmreeks die gestart is onder de leidende hand van ‘James Wan’ zwakt elke film weer iets af, en ondanks dat ik het best een leuke setting en verhaallijn vind om te volgen is het allemaal wel erg slapjes dit keer, duurt de film best lang en was er totaal geen spanning te bekennen. Het is het constant net niet, maar ik had wel erg veel zin in de film omdat (zoals ik al zei) de universe van deze horror wezens mij altijd wel aanstaat.

De actrices deden het leuk. Maar het is allemaal vrij standaard, veel geschreeuw en hier en daar wat gejank. Het was allemaal erg beperkt omdat we voornamelijk ‘Mckenna Grace’, ‘Madison Iseman’ en ‘Katie Sarife’ zagen die het dus wel leuk deden. Het was maar bar weinig met ‘Patrick Wilson’ en ‘Vera Farmiga’ waar ik persoonlijk toch wel wat meer op gehoopt had.

Het verhaal stelde ook niet veel voor. De Warren familie hadden een nieuw stuk mee genomen voor in hun persoonlijke collectie vol met geestenspullen als er een meisje aan komt zetten ‘Daniela’ die daar graag naar binnen wou om haar vader nog eens te spreken. Ze opent vervolgens de kamer waar de gevaarlijke pop in zit en hiermee laat ze kwade geesten los die de drie dames het leven even teisteren tot de pop weer terug in zijn vitrinekast zat. Geen spektakel dus.

Dus nee, deze nieuwe film kon me niet helemaal bekoren. De angstige momenten zag ik al van ver aan komen en er waren totaal geen verassingen in de film te bekennen. Het is een film volgens het boekje, en met de vele monsters veel de pop een beetje in het niets. Jammer, deel twee vond ik toch erg sterk en veel vermakelijker.

avatar van cantforgetyou
Na deel 1 was ik helemaal klaar met Annabelle! Wat een slechte film. Deel 2 niet gezien. Dit deel (3) konden we toevallig gratis kijken. Dus gedaan met de veronderstelling dat er toch geen klap aan zou zijn. Maar dat viel dus reuze mee.
We vonden hem echt griezelig, spannend en eng. De kids speelden allemaal erg goed. Alle clichés kwamen voorbij, maar toch op een goede manier. Jammer dat ik hem niet in de bioscoop heb gezien, dan was die nog spannender geweest. Dus in zijn genre zeker niet verkeerd.

avatar van tattoobob
Annabelle gaat met deze film een beetje de tienerhorror kant op en dat is jammer.
De Conjuring achtige sfeer die dankzij James Wan in deze filmreeks is gebracht is er bij deze film wel erg uit...jammer.
Ik denk dat de rek er wel een beetje uit is bij Annabelle

Een overbodige vervolg op een vervolg. De spannende sfeer uit de eerste en tweede Annabelle-films is zo goed als verdwenen. Jammer. Ik had er mee van verwacht.

avatar van rcuppen79
Annabelle Comes Home is het derde deel uit de Annabelle-reeks, die zich concentreert op de pop Annabelle, die voor het eerst te zien was in de uitstekende horrorfilm The Conjuring. Daarna verschenen er twee prequels. De eerste concentreerde zich op de gebeurtenissen voor The Conjuring, waar de pop uiteindelijk in de handen van twee tienermeisjes valt. Het vervolg Annabelle: Creation vertelde het verhaal over de ontstaansgeschiedenis van de pop zelf. Dit derde deel vertelt geen duidelijk verhaal. Ze is inmiddels in het bezit van paranormale onderzoekers Ed en Lorraine Warren.

Annabelle Comes Home is net als de overige 2 Annabelle-films een doorsnee horrorfilmpje die bovendien de sfeer van de voorgaande delen mist. Regisseur Gary Dauberman maakt hier zijn regiedebuut en dat is helaas ook te merken. Alle clichès worden in deze film van stal gehaald. De schrikeffecten zie je van mijlenver aankomen en het tempo is vaak tergend langzaam, waarbij dezelfde truc meerdere malen opnieuw wordt uitgeprobeerd.

Het resultaat is een uiterst middelmatige horrorfilm die de aandacht maar moeilijk kan vasthouden. Het wil daarbij niet helpen dat de film ook nog eens zeker een half uur te lang duurt. Visueel is de film nergens bijzonder en ook het acteerwerk is niet om naar huis te schrijven. Vera Farmiga en Patrick Wilson blijven een prima duo, maar hun rollen zijn helaas te klein om het niveau van deze film omhoog te tillen. De houdbaarheidsdatum van deze reeks lijkt nu echt te zijn verstreken, maar zolang de reeks bakken met geld blijft opbrengen zal Warner Bros ongetwijfeld doorgaan met het schaamteloos uitmelken van deze franchise. Want ook Annabelle Comes Home was weer een kaskraker, met een wereldwijde opbrengst van 231 miljoen dollar, tegenover een budget van 30 miljoen dollar.

avatar van Lucaij
Niet verkeerd, maar deze film is net als een spookhuis, de demonen laten de mensen alleen schrikken, maar doen uiteindelijk niemand wat aan.