Kill List (2011)

Verenigd Koninkrijk
Thriller / Horror

geregisseerd door Ben Wheatley
met Neil Maskell, Michael Smiley en MyAnna Buring

Jay, een ex-soldaat die nu een huurmoordenaar is, is fysiek en mentaal getekend na een rampzalige klus in Kiev. Het is acht maanden later en door financiële problemen kan hij het aanbod van zijn voormalige partner Gal om een nieuwe opdracht aan te nemen niet afwijzen. Wanneer ze dieper binnendringen in de donkere en vreemde wereld van de nieuwe opdracht, krijgt Jay weer last van zijn paranoia en angst...

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Opvallende film. Het doet denken aan films als Martyrs, The Wicker Man en Dead Man's Shoes. Er wordt een beeld geschapen van 2 huurmoordenaars met een onduidelijk verleden. De ene heeft een gezin, wat gezien dat verleden niet altijd vlot verloopt. Maar hij probeert er samen met z'n vrouw het beste van te maken. De regisseur dropt veel mysterieuze elementen zonder de nodige uitleg te geven. Soms past het puzzelstukje vanzelf, anderen moet je maar denken goed te leggen. Op zich niet slecht, al zullen velen hierop afhaken. Misschien dat het net iets te onduidelijk was met momenten.

Qua horrorgehalte is dit zeker niet slecht. Het begint als thriller met een mooi opgebouwd sfeertje. De vragen die opkomen helpen ook voor de spanning. Tegen het einde aan wordt het wat harder. Niet dat een film alles moet uitleggen, maar het had toch iets duidelijker mogen zijn. Desondanks knap gemaakt!

avatar van notsub
Helaas, dit is een erg onsamenhangende en vooral onevenwichtige film.De achtergronden blijven hangen in een extreme vaagheid en qua thriller doet de film echt niets. Nee, dan zijn het de horror scenes die de film nog van enig elan voorzien. Al wordt de film dan nog steeds niet concreet en had ik na afloop dus nog meer onbeantwoorde vragen. Soms werkt dat, in dit geval niet.

avatar van Daan258
Had de film al erg lang liggen maar nooit opgezet omdat ik er altijd een dubbel gevoel bij had.
Ik hou erg van films over sektes maar ik ben dan weer niet zo'n fan van Britse films, en heel erg veel wisselende reactie's bij deze film.
Gister toch maar bekeken en laat ik gelijk maar zeggen dat ik het behoorlijk bagger vond.
De horror was voor mij ver te zoeken, niet spannend, traag en een vreselijk wazig en saai verhaal.
Heb geen idee naar wat ik nou heb zitten kijken.

Helaas voor mij een flinke tegenvaller.

Vanavond effe kijken

Horror / Thriller ?
Ik vond het meer een thriller / drama , de horror moest ik zoeken en niet gevonden .
Maar zeker wel een goede film

avatar van Joonders
Mooie, duistere film die meerdere thema's aanhaalt. Ik vond het vooral erg goed dat de film totaal niet voorspelbaar is. En zo een film maken met zo een klein budget...chapeau!

avatar van SmackItUp
Geweldige prent.

Heerlijke onheilspellende sfeer. Mysterieus, spannend en de soundtrack doet zijn werk buitengewoon goed. Een volbloed horror is het niet, wel een ijzersterke thriller met horrorelementen. Ik las ergens dat de film gaat over een cult die in Jay de Antichrist heeft gevonden. Dit verklaren een hoop mysterieuze gebeurtenissen zoals de onzin die de bibliothecaris uitkraamt, de dode dieren, en de opofferingen. Het einde is tevens het einde van de transitie van Jay.

Ja, dit beviel me enorm. Ik ben benieuwd naar de andere titels van Wheatley.

4*.

avatar van Flavio
Fijn filmpje met rustige opbouw, wat ik overigens helemaal niet storend vond, die langzaam verschuift naar een thriller met wat horror-elementen. Goed geacteerd, creepy sfeertje, niet in de laatste plaats door een duistere soundtrack. Het einde was wat over the top, maar kon het wel hebben.

PS Jammer wel dat sommigen hier, al dan niet tussen spoilertags, schrijven dat het einde lijkt op dat van een andere film (die ik niet nader zal noemen)- ik heb die andere film nog niet gezien en weet nu al wel hoe die min of meer af zal lopen. Als ik een film heb gezien wil ik met gerust hart de spoilertags kunnen lezen, zonder daar spoilers voor andere films tegen te komen.

avatar van Cikx
Lastig te beoordelen. Het laatste half uur vond ik fantastisch. Erg sfeervol, onheilspellend, duister, bizar, noem maar op. Helaas moet je je daarvoor wel een dik uur door een vervelend familie/misdaaddrama met ditto personages heen zien te worstelen. Ik had graag meer van die mysterieuze sfeer willen proeven in het eerste uur.

avatar van wibro
In het eerste uur zou je in de verste verte niet verwachten dat deze film op een horroreinde zou uitdraaien. Dat is trouwens wel het pluspunt van deze misdaadfilm waar het af en toe keihard aan toe ging. Neem bij voorbeeld de scène waarin Jay de bibliothecaris met een hamer de hersens in sloeg . Niet al te smakelijk in mijn ogen. De spanning opbouw vond ik zonder meer goed, hoewel het eerste uur wel het nodige geduld van de kijker vereiste. Er gebeurde misschien weinig maar als je goed oplette toch ook weer veel. Je kon aanvoelen dat je bij deze film op een doorsnee misdaadfilm einde niet hoefde te rekenen. Het laatste mysterieuze half uur was daarom ook het beste. Op visueel vlak zeer mooi en ook bijzonder sfeervol in beeld gebracht.
Al met al dus een goede film dit Kill List van Ben Wheatly, beter in ieder geval dan zijn laatste film High Rise maar beduidend minder dan Sightseers.

avatar van Captain.janek
Een snoeiharde film!

Het begin is erg Brits, een getroubleerd family life...man met een kort lontje zet de toon.
De nieuwe bizarre klussen zijn hard en worden ook zo in beeld gebracht. De plot ontwikkeling verloopt bizar en roept inderdaad diverse vragen op. Het einde is luguber en blijft nog wel even nabranden.....
Qua sfeer doet deze film mij inderdaad denken aan Martyrs.
Heftig!

avatar van joolstein
De grote kracht van ‘Kill List’ is de ongelooflijk knap opgebouwde sfeer. Nu is regisseur Ben Wheatley een bijzondere filmmaker. Die niet iedereen zal weten te waarderen, wegens ‘te vaag’ en/of ‘te warrig’. En ook deze film valt hieronder. Een WTF-film die je volkomen ontdaan en met een hoofd vol vragen achterlaat? Het is een prachtige genre-mix geworden, die zowel onheilspellend, spannend als beklemmend werkt. Je krijgt maar mondjesmaat informatie over de personages en telkens wordt je op het verkeerde been gezet. Daarnaast zijn geweldige geweldsuitbarstingen die bruut en keihard in beeld komen. Bij deze film geldt dat hoe minder je over deze film weet, hoe beter het is. Maar als je graag uitgedaagd wordt en niet vies bent van een mindfuck dan moet je deze Britse genre-mix zeker een kans geven.

avatar van K. V.
Deze eens geprobeerd en 'k vond het een wisselende film. Het eerste uur vond ik niet zo interessant, maar naar het einde toe was het niet mis. Het einde was wel wat vreemd.
De cast deed het niet slecht en verder zag de film er niet slecht uit.

avatar van mayhemblik
Schitterende film, dank je wel C. Spaulding!!
Vooral de laatste 10 minuten waren voor mij geweldig

avatar van Bob Gray
mayhemblik schreef:
Schitterende film, dank je wel C. Spaulding!!
Vooral de laatste 10 minuten waren voor mij geweldig

Dacht al dat je hem tof zou vinden

avatar van Basto
Wat een heerlijke onvoorspelbare originele film is dit. Echt een aanrader voor iedereen met een avontuurlijke smaak.

4,5 voor dit pareltje.

avatar van John Milton
Ben Wheatley’s film opent met geschreeuw. Shel scheldt Jay de huid vol, terwijl hij niet lijkt te begrijpen hoe de 80.000 pond die ze hadden na zijn laatste, slecht afgelopen klus in Kiev, nu al op kan zijn. Omdat hij al 8 maanden niet gewerkt heeft, verwijt ze hem. Jay loopt in de tussentijd nog steeds op eierschalen, je ziet het in zijn ogen. Er is iets stuk daar, diep vanbinnen. En dat rusteloze vuur kolkt zo nu en dan naar de oppervlakte. In deze instabiele situatie komt zijn voormalige partner Gal langs met een aanbod voor een goedbetaalde klus, bestaande uit een aantal huurmoorden.

Wheatley was vorig jaar na enkele jaren afwezigheid, opeens weer in de spotlights. Eerst het toch wat tegenvallende High-Rise, en daarna de shoot-out misdaadkomedie Free Fire. Ik was van beide films niet kapot, maar kende Wheatley alleen maar van het bizarre, maar toch lekkere A Field in England (2013). Die maakte toen al nieuwsgierig naar zijn eerdere werk, Down Terrace en met name Kill List. De gemiddelde rating op MM en IMDb doet niet direct veel bijzonders verwachten, maar dit soort films zijn wellicht niet gemaakt voor het grote publiek. Het is een titel die je daarentegen wel weer vaak tegenkomt op die wat dieper gravende lijstjes met beste horrorfilms van de afgelopen tien jaar.

‘De grote kracht van ‘Kill List’ is de ongelooflijk knap opgebouwde sfeer’, schreef Joolstein afgelopen zomer. En hij heeft volkomen gelijk. Dit is geen film om met een stel maten te gaan kijken met bier erbij, maar eerder eentje die je het toe moet staan om je langzaam naar de strot te grijpen. Rauw Engels sociaal-realisme gemengd met een flinke portie mysterie, waanzin, gore en een scheutje whatdefuck. Het gevoel van onrust en onheil is hoe dan ook onontkoombaar. En laat iedereen gewaarschuwd zijn: geweld bij Wheatley is plots, direct, rauw, gruwelijk en gedetailleerd. Honderd doorzeefde lichamen in de gemiddelde actiefilm, komen niet in de buurt van hoe hard bepaalde Wheatley scènes aankomen. Wat een narigheid. Je voélt het. And not in a good way.

Neil Maskell en Michael Smiley zijn hun karakters, wat mij betreft. Na de film gezien te hebben kan ik me moeilijk andere acteurs in de rollen voorstellen. De gedachte aan een Amerikaanse remake is een absolute gruwel. Fijn om te zien dat Wheatley hier ook ruimte maakt voor de kleinere, menselijke momenten. Ze maken des temeer indruk in de context van de narigheid die Jay voelt, en op zijn beurt weer teweegbrengt.

Erg goed.

avatar van John Lee Hooker
Maffe actie/horror waarin het in eerste instantie op een routineklus lijkt maar wat uitmondt in een nachtmerrie. Jay ging niet zo heel professioneel te werk en het liefste zie ik een seriemoordenaar die alles vlekkeloos uitvoert maar de toestand van het hoofdpersonages is in Kill List niet hetzelfde als doorgaans. Het geheel is realistisch gefilmd en die rauwe Engelse stijl bevalt me altijd wel. Ook wel leuk dat dit keer een vrouw doelgericht kan schieten en op de hoogte is van haar man's praktijken en tussendoor nog even een skype gesprek voert om te vragen hoeveel man er al om is gelegd.

Wanneer we switchten naar het volgende slachtoffer kwam er telkens een zwart beeld met witte letters om dat in te luiden. Ik vond de letters "The Hunchback" erg laat komen; er waren al veel gebeurtenissen aan voorafgegaan die daar bij hoorden. Ook leek er iemand niet genoemd te zijn wat verder terug.

Het einde was een afknapper. Ik vond het vrij voorspelbaar dat Jay zijn eigen vrouw zou vermoorden. Want natuurlijk willen ze hem een zware straf opleggen nadat hij en Gal die beesten/halfmensen (wat waren dat eigenlijk?) van het leven hadden berooft. En het zag er niet bepaald dreigend uit, hoe zijn vrouw en zijn zoontje onder dat doek zaten als een soort traag bewegende Quasimodo. Dus ja, wie zal het zijn. En dan blijkt ook iedereen in het complot te zitten. Ik stond er niet versteld van dat Fiano in de kring aanwezig was aangezien ze eerder al een symbool achterliet op de achterkant van een spiegel.

Omdat er grotendeels wel een goede sfeer in zit met goed acteerwerk en lekker grof geweld heb ik me toch 1,5 uur kunnen vermaken.

avatar van bjerik76
totaal onduidelijk, ieder geval veel vraagtekens...heel veel vraagtekens.
Aan de acteurs heeft het niet gelezen, zij spelen allemaal erg goed.

het verhaal is ook wel duidelijk, simpel, alleen een hoop waarom vragen doemen erop.
wie was die opdrachtgever dan eigenlijk ?
wie was het eerste slachtoffer, waar kende hij het duo van?
idem geld voor het 2e slachtoffer.

en dan het 3e slachtoffer.... als hij dood is, blijkt ineens de opdrachtgever een lid te zijn, waarom wil hij zijn leider dood hebben dan, en word Jay gekroond ? dus om zijn eigen promotie ging het niet,

en dan de finale was helemaal bizar.
wilde Jay dit dan zelf?, wist hij er eigenlijk vanaf?
anfin ... aftiteling en dat was het het.. wel jammer eigenlijk.

avatar van Basto
bjerik76 schreef:
totaal onduidelijk, ieder geval veel vraagtekens...heel veel vraagtekens.
Aan de acteurs heeft het niet gelezen, zij spelen allemaal erg goed.

wie was die opdrachtgever dan eigenlijk ?
wie was het eerste slachtoffer, waar kende hij het duo van?
idem geld voor het 2e slachtoffer.

en dan de finale was helemaal bizar.
wilde Jay dit dan zelf?, wist hij er eigenlijk vanaf?
anfin ... aftiteling en dat was het het.. wel jammer eigenlijk.

Van waar de behoefte aan antwoorden en duidelijkheid? In het echte leven zijn alle bedoelingen vask ook vaag. Persoonlijk kan ik er juist van genieten, als de filmmaker het aan mijn eigen deductie en/of fantasie overlaat.

avatar van Elchapo
Een sterke film,ook ik vond het einde raar maar de rauwe en onheilspellende sfeer maakte veel goed.de acteurs ( waar ik nog nooit van gehoord had) waren geweldig gecast gezien het verhaal....3.5 stars.

avatar van IH88
“They are bad people. They should suffer.”

Vreemde en absurde film. Vooral tegen het einde gaat het helemaal los, en ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden. In het eerste gedeelte wordt de spanning goed opgebouwd, en het is allemaal heerlijk Brits. Rauw maar ook ingetogen, en het is belangrijk om met zo weinig mogelijk achtergrondinformatie deze film te gaan kijken. Kill List had wel iets meer spanning kunnen gebruiken, en vooral in het middengedeelte werd het wat langdradig. Opbouw is prima, maar op een gegeven moment mag het wel losbarsten. Dat gebeurd tegen het einde, met één van de vreemdste eindes van een film die ik ooit heb gezien.

avatar van Zwolle84
Veel gavere film dan ik me herinnerde. Bij herziening blijkt ook het deel voor de horrortwist erg goed in elkaar te steken. Met name hoe de karakters worden neergezet met alle vraagtekens daaromheen is zeer sterk.

Maar het is ná die twist dat Kill List echt geniaal wordt. Die creepy, zelfs ronduit angstaanjagende sfeer die Wheatley in slechts 10-15 minuten neerzet is subliem, tot aan het briljante einde toe.

Ik moet nodig eens meer van hem gaan zien.

avatar van Zwolle84
Basto schreef:

Eens. Bovendien is Kill List een en al sfeer. Het plot is totaal onbelangrijk.