The Wicker Man (2006)

Verenigde Staten / Duitsland / Canada
Thriller / Mystery

geregisseerd door Neil LaBute
met Nicolas Cage, Ellen Burstyn en Leelee Sobieski

Politieman Edward Maulis raakt geobsedeerd door de verdwijning van een jong meisje. Haar spoor leidt naar een eiland waar de bewoners zich vreemd gedragen. Maar Maulis laat zich niet uit het veld slaan en ontdekt dat de eilandbewoners zich bezighouden met bizarre, heidense rituelen.

avatar van Jimske
jb1 schreef:
Een van de beste comedies ooit gemaakt
Van het begin tot het einde heb ik me echt helemaal kapot gelachen.

Je hebt vage scenes zoals nicolas cage in een berenpak die een vrouw neerslaat of nicolas cage die een bejaarde vrouw een ninja kick geeft waarna ze tegen de muur aanvliegt.

Omdat de film niet bedoelt is als een comedy maakt het juist nog grappiger en nicolas cage die met een compleet straight face de meest belachelijke zinnen uitspreekt die mij echt lieten rollen op de vloer van het lachen.

OH, NO! NOT THE BEES! NOT THE BEES! AAAAAHHHHH! OH, THEY'RE IN MY EYES! MY EYES! AAAAHHHHH! AAAAAGGHHH!

3 sterren voor mensen die de film gaan bekijken met in de gedachten dat ze een comedy gaan zien en 0 sterren voor de mensen die verwachten een serieuze thriller te zien.

Haha ja ik geef je volledig gelijk hier, ik heb gelache, GELACHE ge wilt het niet weten!!! Maar helaas kan ik daar geen punten voor geven omdat het te slecht voor woorden was. Maar ik had echt tranen gelaten van het lachen en ik bleef er nog bijna in steken.

Speciaal filmpje, maar haalt nergens een geloofwaardig niveau; noch op verhaal, noch op acteerprestaties. En uiteraard op het einde weer een knipoogje voor een evt vervolg; maar goed dat dat er niet is gekomen. 2.5*

avatar van Jimske
killerfreak schreef:

Ergens ook wel jammer, had ik nog eens kunnen lachen hoe ze een film voor een tweede keer zouden verkrachten.

Samhain
The Wicker Man starte mijn persoonlijke haat tegen Nicolas Cage. Ik probeer de man zoveel mogelijk te ontwijken in films, maar uiteindelijk kom je hem natuurlijk altijd weer eens tegen. Op geen enkele manier weet de film spanning te creëren, af en toe voelde film als een belachelijk makende komedie. Ik zal bekennen dat Nic op zich wel een goed acteur is, maar het horror genre is duidelijk niet aan hem besteed. Het einde vond ik eigenlijk ronduit hilarisch, en de scène met die vliegen was erg mager geschreven. Het enige wat ik kan waarderen aan de film is de locatie, die enigszins nog een beetje sfeer weet te creëren. Maar over het algemeen een van de slechtste films die ik ooit heb gezien.

Dat daar nog geen parodie op is gemaakt zoals "The Wiekser Man"
Dat kun je overigens beter doen dan naar deze film kijken, het duurt ook nog eens korter en je hebt er ook meer plezier aan

avatar van pollyke
op een gegeven moment had ik iets van "man, pak die pillen niet meer, it's driving you insane!"
Ik had een film met het zelfde effect verwacht zoals bij face off, the sourcerer apprentice...
maar ik zou deze film niet omschrijven als thiller, erg voorspelbaar wanneer hij zijn dode dochter uit het water vist en blijkt dit niet echt te zijn.

'k moet zeggen, het einde van de film had ik niet zien aankomen, daarvoor nog een sterretje of 3 maar voor de rest ... nee geen 2de film zoals dit

avatar van Karl van H.
Nicolas Cage is een baas. In plaats van een recensie beperk ik me tot dit filmpje van zijn beste momenten uit deze film:

Best scenes from The Wicker...

avatar van tattoobob
Deze film kon mij niet echt boeien !!!!

avatar van knusse stoel
Wij vonden deze film beter dan het gemiddelde wat hierboven staat op 16 december '12.
De spanningsboog blijft goed gespannen tijdens de gehele film en de afloop verraste ons.
Niet een gebruikelijk einde.
Vandaar onze 3 1/2*.
Nog een opmerking, normaal houden wij niet zo van mannen die vrouwen slaan, hiet had Cage het gelijk wat ons betreft aan zijn kant, tel maar eens hoeveel vrouwen hij aframmelt in de film, volgens ons een stuk of drie?

avatar van witboek
Zoveel vrouwen! Leuk voor Nicolas Cage of niet? Leuk einde

Loepsaal
Geschikt heropvoedingskamp voor monotheïstische baardmannetjes.

avatar van thomzi50
Mijn hemel, koop ik de film, herzie ik 'm, voornamelijk om de not-the-bees-scene nog eens te kijken, krijg ik een versie waar die niet in zit! Weet iemand daar meer over? Had ik te maken met een vreemde versie, een aanpassing, een (ingekorte) director's cut? De hoes is gewoon regulier.

avatar van Harco
thomzi50 schreef:

De dvd in Nederland heeft - helaas - een ander einde.

avatar van jipt
Leuke remake, vond de bijencommunity een leuke vondst. Ook het einde was weer tof.
3, 5*

De not the bees scene was er helaas uitgesneden.

avatar van jipt
Beetje lage score hier en IMDB. Denkt dat vele het absurdisme afdoen als 'slecht', zag zelf de humor/satire er gelukkig van in.

avatar van arno74
Een slechte, volstrekt ongeloofwaardige, film met een absurd, bizar en onzinnig script en nog absurdere acteerprestaties. De film probeert heel serieus met zo'n script te komen, en faalt volledig daarin, waardoor het op momenten gewoon de slappe lach, maar vooral plaatsvervangende schaamte opwekt.

Dat Nicolas Cage een knappe reeks slechte films op zijn naam heeft weten te schrijven is al heel wat, maar deze vormt toch wel dé anticlimax in zijn carrière.

Mislukte poging. Onvoorstelbaar dat het zo mis kan gaan zonder dat men op een gegeven moment besluit om de opnames af te breken.

Slechste film ooit gemaakt, in een woord K*T!

avatar van simeone49
Het begin was veelbelovend totdat verder de film vordert, vond ik afslappend lachwekkend slecht.
1 vd slechtste film met Nicolage Cage.

avatar van alexspyforever
Lang geleden eens gezien. Veel vergeten, maar weet wel nog dat ik het echt dikke onzin vond. En hoewel ik het karakter van Cage al niet sympathiek vond kreeg ik toch wel medelijden met hem naar het einde toe. Films van deze acteur mijd ik meestal.

avatar van dutchtuga
Opvallend lage score hier voor een film die uiteindelijk gewoon lekker wegkijkt. Het tempo is prima, het mysterie wordt goed opgebouwd, de muziek van Badalamenti heeft een meerwaarde en Cage speelt een heerlijk onhandige rol. Jammer dat die bijscène aan het eind niet op de Nederlandse dvd staat, want die is echt smullen. The Wicker Man is één van de betere remakes en vreemd genoeg wordt deze dan zo laag beoordeeld door de massa. Typisch.

Tarkus schreef:
Ik vind dit een zeer goed verhaal met een goede Nicolas Cage.
De film heeft slechte kritieken gekregen en ik begrijp eerlijk gezegd niet goed waarom.
Het is wel niet Nicolas Cage zijn beste film maar zeker niet zijn slechtste.
Dat de film een remake zou zijn heb ik later maar pas vernomen, en ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het origineel, want het kan bijna niet anders dan dat dat ook een goed prent is.
Voor mij was het weer eens een leuk weerzien van Leelee Sobieski, die eindelijk eens een grote rol verdiend, want daar druipt het talent vanaf. Ooit zal haar kans wel eens komen, want in deze film heeft ze wel een heel kleine rol, helaas.
Voor wie van spanning een beetje mystiek en een verrassend einde houd, is dit een prima film.

Opnieuw bekeken, en is me toch wat minder goed bevallen dan de eerste maal.

avatar van Queno
Nicholas Cage is een van de weinige stereotiepe Hollywood-actiehelden die het gebaande padje weet te verlaten om zichzelf nu en dan zelfs kwetsbaar neer te zetten. Bruce Willis deed dat ook en liet zich door menig kindsterretje van het doek spelen.
Cage is een rechercheur die de verdwijning van een jong meisje wil oplossen en daarbij op een eiland belandt waarbij de bewoonsters (het zijn hooguit vrouwen) binnen een kleine kolonie zich mystiek gedragen.
Het is allemaal niet veel soeps tot aan de finale. Cage rent de hele tijd rond met een gezichtsuitdrukking waar hij in godsnaam mee bezig is, of de hele tijd hulpeloos is.De kolonie is vrij sektarisch waar blonde meisjes in school gebrainwashed worden en mannen niets anders doen dan assisterend landbouwwerk. Een absurde film waarbij de eilandbewoonsters overduidelijk al lang geen contact meer hebben met de normale beschaving, Cage infiltreert met een berenpak, te grazen wordt genomen en de meest bizarre apotheose aller Hollywood-producties met een rituele verbranding van inspecteur Malus in een tientallen meters hoge houten
pop-constructie met schapen en kippen, terwijl de sekte dierenmaskers dragen (kinderen als bijen, een blauwe pels voor een andere vrouw).
Wicked vreemd.

avatar van John Barry
The Wicker Man vind ik een rare film.

De film lijkt sterk te beginnen met een auto ongeluk waarin een vrouw en haar dochtertje verongelukken. Op zich een sterke scene. Alleen wat deze scene dan met de rest van de film te maken heeft is dan weer een groot vraagteken voor mij. Dit ongeluk had net zo goed niet in de film hoeven te zitten. Het voegt niks toe. Net zoals de flashbacks/ hallucinaties van Edward eigenlijk. Op zich waren dat wel sterke scènes, maar voegen ze iets aan de film toe ? Nou nee. Ze voegen niks toe aan het hoofdverhaal van de film.

Het hoofdverhaal is in eerste instantie best wel interessant en ook wel spannend te noemen. Een jong meisje is vermist en Edward gaat haar op een eiland zoeken. Op dit eiland woont een aparte gemeenschap. Op zich zat hier veel potentie in. Het is in eerste instantie dan ook best wel spannend om als kijker het onderzoek van Edward te volgen. Die scene in de klas was bijvoorbeeld best wel sterk. Maar op het moment dat de puzzelstukjes een beetje op zijn plaats vallen ga je toch bij jezelf denken: Naar wat voor onzin heb ik zitten kijken ?

Dus het meisje is helemaal niet verdwenen maar dit alles is door de eiland bewoners bedacht om te zorgen dat Edward naar hun eiland komt. Oké tot hier kan ik het wel volgen. Wat ik dan niet snap is dat ze Edward vervolgens nog een tijdlang als detective laten spelen. Waarom hebben zo hem niet meteen gevangen genomen toen hij aankwam op het eiland ? Waarom hebben ze hem zo laten rondneuzen op het eiland ? En nogmaals wat voegt dat auto ongeluk aan het begin toe ? En die rare flashbacks/ hallucinaties van Edward ….. Het slaat eigenlijk helemaal nergens op. Deze film heeft een erg zwak script.

Het einde van de film is lachwekkend. De film begint mysterieus, maar eindigt met een lachwekkende verkleedpartij. De scene dat Edward verbrand word zou spannend en mysterieus moeten overkomen. Je zult medelijden met hem moeten hebben. Maar door de belachelijke verkleedpartij van die grote groep dames wekt deze scene bijna op de lachspieren. En dat lijkt mij totaal niet te bedoeling.

Het acteerwerk in deze film is wel aardig. Nicolas Cage zet een goede rol neer als Edward. Hoewel hij aan het eind zich een beetje schuldig maakt aan overacting. Dat geschreeuw van hem tegen anderen . Maar op die rare momenten na acteert Cage toch wel naar behoren. De rest van de cast doet het eigenlijk ook wel aardig. De muziek in deze film is van Angelo Badalamenti. Angelo levert een niet meer dan oké score af, die desalniettemin wel goed bij de film past. Het geeft de film toch een beetje een mysterieuze sfeer.

Het verhaal van deze film verdient een 1. Het opmerkelijke is echter dat je dat aan het begin van de film eigenlijk niet door hebt. De eerste helft van de film is best spannend en mysterieus en ik had zeker het idee dat ik naar een goede film zat te kijken. Echter tegen het einde aan word duidelijk dat je eigenlijk naar een compleet idioot verhaal hebt zitten kijken. Deze film had de zoveel beter kunnen zijn. Zonde.

2 sterren voor deze film.

OMG wat een slechte film is dit. Het enige lichtpuntje is het einde van de film waar Nicolas Cage het loodje legt

Ik heb deze film net op tv gezien en vond hem maar matig ondanks een sterk begin.
Deze versie was zonder de oh no the bees scene maar heb ik nog even op youtube bekeken.
Dat was het hoogtepunt van deze film, stom dat ze dat hebben weggeknipt.

avatar van Tup&Joep
"Step away from the bike!"
Lachwekkend slecht deze film.

avatar van Corcicus
De film geeft wel een goed beeld van wat ons te wachten staat, als vrouwen het voor het zeggen zouden krijgen

avatar van Geno
Nee... als het over draken van films gaat, weet ik nog wel andere films op te noemen. En als het over slecht acteerwerk gaat, wel andere acteurs.

Het verhaal vond ik leuk om in mee te gaan. Terechtkomen in een sekte en er uiteindelijk geen weg meer uit vinden. Een aardig gegeven.

Ik vond het acteerwerk van Nicolas Cage zeker niet slecht. Integendeel, hij kan er zelfs nog wat extra's aan geven.

Maar inderdaad een hoogvlieger is het niet deze film. Toch leuk om een keer gezien te hebben... en keer...

avatar van PEN15
Nooo, not the CGI BEES!!

Gekeken omdat ik door de jaren heen zoveel flilmpjes gezien heb en artikels gelezen waarin deze Hollywoodadaptatie van the Wicker Man 1973 met de grond gelijk wordt gemaakt. Langzamerhand werd ik nieuwsgiering of dit door het bespottelijke acteren van Cage een film zou zijn geworden die zo slecht was dat hij leuk zou zijn. Neen, absoluut niet.

Ik vond het destijds al heiligschennis om hier met je tengels aan te zitten en dan trappen ze ook nog extra na door er een vanaf 12-jaar van te maken. Tegenwoordig, en dus ook al in 2006, kostten films zo gigantisch veel geld dat ze hoe dan ook zo veel mogelijk willen terugverdienen. Dus maken ze er, zoals ik een andere Moviemeteraar dat eens omschreef, een hamburger van die door iederen gesmaakt moet worden. De cinematografie zag er prima uit, het was amusant om de overeenkomsten terug te zien en de referenties; o.a. Rowan Woodward. Je kunt eigenlijk aan alles merken dat ze dachten dat ze wel eventjes een wereldfilm gemaakt hadden en de smoking naar de stomerij konden brengen om zich alvast klaar te maken voor een oscaruitnodiging. Het werden echter een ander soort bekroningen die spijtig genoeg net niet zijn gewonnen. Och, dat einde.. (ik bedoel het allerlaatste moment) T_T

En leert Hollywood er nou eindelijk iets van al die remakes? Leert de kijker er eindelijk eens iets van?

Verschrikkelijk slecht einde en slecht plot. Nicholas Cage is het enige lichtpuntje.

Tarkus schreef:

Opnieuw bekeken, en is me toch wat minder goed bevallen dan de eerste maal.

Omdat ik de film op Blu-ray heb kunnen aanschaffen voor amper 1 €, heb ik hem nogmaals bekeken.
En ik blijf bij mijn eerdere meningen, het blijft een goede film, maar heb al betere gezien in het genre.

Rare film, prima voor 1 avond verder niet. Ik heb mij ermee vermaakt en ik zet ook geen spoilers in mijn recensie, nadat ik deze film heb gezien begrijp ik er nog niks van.

avatar van Shadowed
Matig.

Ik wou deze jaren eerder zien, maar het was er niet van gekomen. Door de recensies wou ik er geen geld aan verspillen, dus was het wachten tot hij op TV kwam. Toen hij dan eindelijk weer op TV kwam toch maar meegepakt.

Cage speelt ondermaats. Heel soms weet hij nog wel te overtuigen, maar alleen bij zijn boze aanvallen. Daarnaast is het gewoon een vrij cliche karakter. Maar hij speelt beter dan iedere bewonder van "Summerisle". Burstyn in een van haar meest belachelijke rollen, Beahan flopt ongelooflijk en de rest loopt er maar wat zwak bij.

Veel gaten opengelaten, waarom kunnen de mannen niet praten?, en slechts bij het offer aan het einde komt de film wat tot leven. Totaal niet spannend, mysterie is zeker aanwezig maar vrij zwak uitgewerkt. In een remake kon hier veel meer inzitten als de acteurs tenminste zin hadden.