Matchstick Men (2003)

1923 stemmen

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Ridley Scott
met Nicolas Cage, Sam Rockwell en Alison Lohman

Roy, een neurotische man die van oplichten zijn beroep heeft gemaakt, staat op het punt om samen met zijn partner in crime, Frank, een lucratieve klus uit te voeren. Zijn leven wordt echter op zijn kop gezet, wanneer hij via zijn therapeut voor het eerst in aanraking komt met zijn 14-jarige dochter. In het begin bedreigt zij z'n neurotische levensstijl, maar al snel begint hij van het vaderschap te genieten. Zijn dochter interesseert zich echter steeds meer voor het werk van Roy.

avatar van SmackItUp
Origineel en amuserend. Nicholas Cage in een rol die voor hem is weggelegd. Normaal irriteer ik me mateloos aan hem, maar hier was ie als een vis in het water. Het einde is een geweldig slot van een vermakende film.

avatar van SmackItUp
Correctie: Vermakelijke.

...

avatar van Pazmaster
Op zich wel een leuke film alleen jammer dat Cage de hoofdrol speelt, die vent kan namelijk niet echt goed acteren. Z'n zogenaamde tics en trekjes vond ik niet goed gedaan, absoluut niet overtuigend. Gelukkig speelt de rest van de cast een stuk beter, zelfs het meisje deed het nog beter dan Cage, en Rockwell vind wel een leuke acteur. Het verhaal is prima en de ontknoping is, hoewel ik het wel zag aankomen, wel leuk gevonden.

avatar van plano
Van de week deze film weer herzien. Het blijft toch een film die, naar mijn mening, ondergewaardeerd is. Het plot blijft me altijd bij en om de zoveel tijd pak ik deze film er ook weer bij om hem nog een keer te zien, vervolgens verveelt hij geen minuut. Cage kan ik zelf, ondanks kritiek van vele, in veel films behoorlijk waarderen; zo ook in deze. Hij is misschien wat 'gewoontjes', maar dat vind ik juist zijn kracht.

In deze film is hij alles behalve gewoontjes en speelt hij de neurotische oplichter Roy. Roy vind houvast in het dagelijks leven in het volgen van bepaalde patronen en uit zijn frustratie door zijn woonomgeving steriel te houden, de buitenlucht vind hij maar niks. Dit alles word echt heerlijk neergezet door Cage.

Het plot waarbij het dochtertje ineens in zijn leven komt is er natuurlijk 1 die van een voorspelbare invloed op het leven van Roy is. Deze voorspelbaarheid maakt het er zeker niet minder leuk om. De manier waarop hij probeert om stappen in de goede richting te maken zijn zeer vermakelijk en komen goed uit de verf. De dochter speelt heerlijk mee en weet hem tot de grens en daaroverheen te krijgen.

Een eerst herziening kijk je de film natuurlijk compleet anders, de film is dan nog leuker. Het zit goed in elkaar, er zit humor in en de nodige spanning is ook aanwezig. Ik kan mij iedere keer weer heerlijk vermaken in deze ondergewaardeerde film, 4,5 ster!

avatar van missl
Goede rol van Cage die een boef met een dwangneurose speelt. Goed verhaal en de dingen die ze uithalen zijn leuk gevonden.

avatar van IH88
“I'm not a criminal. I'm a con man.”

Sterke film. Cage is voortreffelijk als neurotische zwendelaar die opeens opgescheept zit met een 14-jarige dochter. Het samenspel tussen Cage en Lohman is geweldig en je voelt echt de band. Ridley Scott zorgt voor een luchtige sfeer met de hele tijd een donkere ondertoon. Je voelt als kijker dat die donkere wolk elk moment tot uitbarsting kan komen, en wanneer dat uiteindelijk gebeurd is het genieten geblazen.

De twists komen snel en het verhaal lijkt de hele tijd net wat anders te liggen dan in eerste instantie gedacht. Maar het blijft allemaal geloofwaardig en door de chemie van de acteurs en de kleurrijke personages blijft het boeiend. Complimenten aan Scott, Cage, Lohman en Rockwell voor een grappige, sympathieke en intrigerende film.

avatar van Bacchero
Na overwegend positieve feedback over de film gelezen te hebben besloot ik om deze dan ook maar eens te bekijken. De dwangneurose van het personage wordt door Cage voortreffelijk geacteerd maar toen de film halfweg was had ik zoiets van: 'Was dit het'... tot het plot plots enorm wijzigt en dit wat mij betreft de film 'goed' maakt.

avatar van dalma
Bacchero schreef:

Ja, dit is inderdaad zo. Je moet de film volledig uitzitten. Het laatste half uur maakt veel goed.

avatar van Roger Thornhill
In zijn recensie van Lord of war schreef Roger Ebert over de hoofdrol daarin dat die werd gespeeld door "Nicolas Cage in another of those performances you cannot easily imagine anyone else doing", en dat geldt eigenlijk ook voor Matchstick men, wat wie anders zou zo'n personage tegelijkertijd neurotisch, doortrapt, innemend, grappig en aandoenlijk kunnen spelen? Wanneer Cage overacteert is hij vaak lachwekkend en een dankbaar doelwit voor parodisten, maar met een sterk script en onder de hoede van een goede regisseur is hij nog altijd in staat tot uitstekende vertolkingen. En wat dat script betreft, toevallig heb ik de afgelopen tijd verschilelnde films over en met oplichters gezien (onder andere The underneath, Shade en Styx), en aan Matchstick men kun je zien wat een verschil een goed draaiboek maakt, want in deze film draait het niet alleen om de plot en de details van de zwendel, maar eerst en vooral om de personages, en daarin is deze film ruim voorzien met eveneens mooie rollen voor (en sublieme vertolkingen van) Sam Rockwell en Alison Lohman. En hoewel ik de tweede keer dat ik deze film bekeek de uitkomst natuurlijk al kende, heeft dat mijn plezier erin geenszins verminderd, óók een kwaliteit.

avatar van paas
De enige film met Cage die een voldoende scoort....

avatar van Brabants
Het zachtere kantje van Ridley Scott levert met deze film een duidelijke bijdrage in zijn bijzondere oeuvre. Nicolas Cage is de gevierde man die met zijn gave om dwangmatig gedrag zegen te laten vieren, een duidelijk neurotisch personage gestalte weet te geven. Het verhaal is geestig en verveelt geen seconde. De twist zit erg goed in elkaar en maakt de film helemaal compleet.

avatar van Mark de Jong
Leuk. Kijkt makkelijk weg met een verrassende twist. Gewoon een vermakelijke film.

avatar van panax
geweldige film
en cage speelt top
de rest van de cast ook
onverwacht heel goed kijkplezier !!

avatar van Capablanca
Rechttoe rechtaan film die, als je hem met niet te hoge verwachtingen kijkt, redelijk vermakelijk is.

avatar van Shadowed
Luchtig.

Weer een betere misdaadfilm van Scott. Vooral omdat hij zich eigenlijk ook maar minimaal concentreert op het misdaadgehalte wat de film luchtig, vlot en vooral niet saai houdt. Ook maakt hij er mooi geen rise and fall van, wat dit ook makkelijk had kunnen zijn.

Cage acteert wel leuk, maar Rockwell blijft een favoriet van me. Ook is Lohman een geslaagde toevoeging, al was ze 10 jaar ouder dan de leeftijd van haar rol, gelukkig is ze niet de langste. De film is best vermakelijk, maar het verhaal pakte me niet, ik vond het gewoon niet zo boeiend en vaak flauw.

Dingen zoals de deur en ramen 3x open en dicht doen vond ik vrij flauw en onnodig. Gelukkig zitten er een aantal verrassend komische momenten in die me wel aan het lachen kregen. Scott gaat minimaal in op zwaardere onderwerpen en wat meer in op vermaak. En dat is deze film ook, vermaak.

Visueel vooral aan het begin hier en daar leuke dingen, maar het verhaal pakte me niet echt en kwam ik met een soort van teleurstelling daarmee weg. De twist aan het einde is ook vrij ongeloofwaardig om heel eerlijk te zijn. Voor de rest is dit wel leuk.

pop
Best een leuke film. Met een Cage die voor de verandering weer eens redelijk weet te overtuigen. Het plot zit ook wel geinig in elkaar. Al ben ik het wel met mijn bovenbuurman eens dat het een tikkeltje ongeloofwaardig is. Maar al met al heb ik me wel vermaakt.

avatar van notsub
Nicolas Cage speelt hier weergaloos een neurotische man. Dat dit één van zijn betere rollen is, kan ik direct geloven. Voorheen had ik hem hoog zitten, maar diverse malen zag ik hem ook in middelmatige producties onder de maat acteren. Dit was dus zeer verfrissend op dat vlak. Verder zoekt Matchstick Men vooral een luchtige toon op en laat de misdaad er relatief onschuldig uitzien. Dat werkt tegen de achtergrond van de vader-dochter relatie best goed. Het wordt nergens wereldschokkend, maar Matchstick Men biedt voldoende vertier met deze aanpak.

avatar van ILDIB
Het vermaakt zeker. Helaas was halfweg mij al duidelijk hoe de vork soort van in de steel zat. Cage was goed te pruimen al waren zijn trekjes erg onregelmatig ergo klopte geen zak van.

avatar van jippie2010
Alleraardigste film!
Helaas zie je het einde al van ver aankomen.
Gelukkig maakt Cage veel goed, een rol op zijn lijf geschreven.
Al met al prima vermaakt. *3,5

avatar van martijn011
Leuke film van Scott. Al jaren wilde ik deze film eens zien, nu pas eindelijk van gekomen. Dit was nog de periode dat Cage af en toe een leuke acteerprestatie liet zien, sterker nog, ik vind dit een van zijn beste rollen die ik gezien heb.
De chemie met z'n dochter, gespeeld door Alison Lohman, is ook uitstekend, de scenes samen zijn de beste van de film. Rockwell heeft een leuke bijrol en is een welkome aanvulling op de cast.

Het verhaal lijkt in het begin niet al te hoogstaand en ingewikkeld, maar kent een leuke twist, die ik eigenlijk wel een beetje aan zag komen. Toch zit dit verhaal sterk in elkaar en het is sterk geregisseerd door Scott die wederom bewijst een uitstekend filmmaker te zijn.
Ruim voldoende.

avatar van Lovelyboy
Een zeer humorvolle film met een behoorlijke neurotische Cage die laat zien dat hij na Leaving Las Vegas en 8MM toch zeker nog heel aardig een rol kan vertolken, en mogelijk is dit zijn beste want hij zet de neuroot toch behoorlijk pakkend en lachwekkend neer.

Prima film, leuke twist, prima gespeeld door onder ander Lohman die daar toch al 23 was, en Rockwell vind ik toch altijd wel geweldig. De film bezit een bepaalde luchtigheid, humor, drama en feel good.

Vermakelijke film.