• 13.144 nieuwsartikelen
  • 169.899 films
  • 11.159 series
  • 31.929 seizoenen
  • 630.988 acteurs
  • 196.434 gebruikers
  • 9.184.172 stemmen
Avatar
 
banner banner

Crash (2004)

Drama / Misdaad | 112 minuten
3,78 4.802 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Speelduur: 112 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: Paul Haggis

Met onder meer: Don Cheadle, Michael Peña en Matt Dillon

IMDb beoordeling: 7,7 (453.947)

Gesproken taal: Engels, Perzisch, Spaans, Mandarijn en Koreaans

Releasedatum: 20 oktober 2005

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Crash

"You think you know who you are. You have no idea."

Het verhaal volgt een groep mensen van verschillende komaf in de straten van Los Angeles, terwijl hun levens elkaar kruisen. De rode draad is een moordzaak, en de rechercheur die belast is met het onderzoek.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van jac25

jac25

  • 54 berichten
  • 699 stemmen

Voor de tweede keer gezien. Kijkt lekker weg. De muziek moest het allemaal nog dramatischer maken. Behoorlijk storend.


avatar van misterdhdh

misterdhdh

  • 488 berichten
  • 719 stemmen

Vond dit een zeer goed filmpje, hou wel van dit soort (negatieve) films. Het tempo ligt enorm hoog en de film zakt qua niveau nooit in. Het acteerwerk was enorm goed, en de personages zijn allemaal boeiend om te volgen. Het verhaal op zich is wel mooi, en de manier waarop alles samenkomt is redelijk goed bedacht. Sterkste scene was wanneer het lijkt dat het dochtertje wordt neergeschoten, wat een prachtig stukje, ook het busje vol met immigranten was pakkend om te zien, hoe sommige mensen enorm weinig met je inzitten en je zelfs proberen te verkopen. ook de scene met het auto-ongeval wanneer de agent de vrouw probeert de redden vond ik goed. Al bij al vond ik dat er enorm sterke scenes in Crash zaten. Ook het racisme is soms triestig om te zien, ik werd niet echt vrolijk bij het bekijken van deze film, al heb ik er wel enorm van genoten. Ga hem zeker nog eens bekijken. Het enige waar nog iets meer mee kon gedaan worden was misschien de muziek, die bleef niet echt hangen.
4/5
****


avatar van (verwijderd)

(verwijderd)

  • 1480 berichten
  • 0 stemmen

Herkeken en Crash is nog beter dan ik in herinneringen had. Je beleeft de film van zo dichtbij en zo intens, niet normaal. Geweldige cast met o.a. Dillon, Bullock en Peña. Visueel mooi en de soundtrack is nog mooier.

Halfje erbij!


avatar van TornadoEF5

TornadoEF5

  • 5580 berichten
  • 1570 stemmen

Film die gewoon niet te volgen is, enkel een extra puntje voor de belichting. Andere positieve punten waren er niet.


avatar van leatherhead

leatherhead

  • 3556 berichten
  • 1813 stemmen

Niet te volgen? Zo'n ingewikkelde film is dit toch niet?


avatar van knusse stoel

knusse stoel

  • 3210 berichten
  • 4029 stemmen

knusse stoel schreef:

Één woord: Fantastisch!

En nu we de film voor de 2e maal hebben bekeken, is de waardering een 1/2* gestegen.

Het woord "Fantastisch" was de omschrijving de vorige keer, nu komt het woord "Magnifiek" erbij!


avatar van woeler82

woeler82

  • 379 berichten
  • 740 stemmen

film gisteren herbekeken , hij is de 2 de keer nog mooier als de eerste keer


avatar van Eskimone03

Eskimone03

  • 11 berichten
  • 10 stemmen

Ik kijk weinig drama films maar deze vond ik best goed. Mooi om te zien hoe al die vreemden uiteindelijk allemaal wel ergens wat met elkaar te maken krijgen.


avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

  • 9784 berichten
  • 5316 stemmen

De Oscars van 2006 waren niet meteen de beste lichting in de filmgeschiedenis. Crash kaapte drie beeldjes weg waaronder die van beste film en verdiend die van beste montage wat niet zo geheel onlogisch is met een mozaïekfilm als je rekening houdt met een aantal basisprincipes. Crash deed met wat denken aan een productie van Inarritu. Ook hij maakt films waarbij de personages door elkaar worden beïnvloed of met elkaar verbonden zijn.

Centrale thema van de film is rascisme, al dan niet verdoken, het hebben van vooroordelen en discriminatie. De film tracht ook mee te geven dat een persoon beïnvloed wordt door de situatie waarin hij verzeild raakt. Een op het eerste zicht rascistische flik blijkt een held te zijn. Zijn tegenpool door omstandigheden en paniek een antiheld. Op zich interessante ontwikkelingen, maar het lijkt me iets te veel geregisseerd, te gestuurd.

Mooie uitstekende cast met onder meer Dillon, Thandie Newton, Fraser en Cheadle. Terrence Howard viel echter tegen en Sandra Bullock heeft ondanks haar mooie snoetje weinig te bieden als actrice, maar dat is persoonlijk. Crash is een film met hoogtes en laagtes, met uitstekende scènes (auto-ongeluk, carjacking), maar ook mindere saaie momenten of zelfs ronduit melodramatische (dochtertje). Degelijke film, maar niet uitzonderlijk. Wat mij betreft geen top 250-materiaal.


avatar van IH88

IH88

  • 9369 berichten
  • 3150 stemmen

“I am angry all the time... and I don't know why.”

Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel bij Crash. Er zitten een aantal indrukwekkende scènes in en de acteurs zijn allemaal fantastisch. Regie, visueel, editing (waanzinnig), de score etc. Alles is van de hoogste kwaliteit. Maar Haggis had wat beter naar zijn script moeten kijken. Personages veranderen binnen één scene van karakter en mening (Bullock's karakter is hier het beste voorbeeld van), en dat racisme slecht is wordt nog net niet door je strot geduwd.

Dat racisme verschrikkelijk is weet iedereen, maar Haggis komt niet met antwoorden of op z'n minst interessante of nieuwe invalshoeken. Iedere dialoog of monoloog gaat ook over racisme of wantrouwen, en echt realistisch is het niet. Niemand praat constant over dit soort onderwerpen, maar in de wereld van Haggis krijgen alle personages toevallig op hetzelfde moment te maken met racisme of gerelateerde problemen. Michael Pena en Soomekh spelen ook de enige twee sympathieke personages, en voor de rest wil je ze allemaal soms wel onder de grond stoppen. Er zit zoveel haat en woede in de film, maar het straalt ook een bepaalde leegte en oppervlakkigheid uit. Een interessante film is Crash zeker, en er zitten indrukwekkende scènes in. Maar Haggis vergaloppeert zich een beetje in het verhaal en de mozaïek benadering.


avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

  • 9466 berichten
  • 4381 stemmen

De wereld zou er mooier uitzien als de mensen niet zoveel vooroordelen hadden en iets meer empathie. Zo zou ik Crash in één zin samenvatten. Racisme wordt hier veel gebruikt omdat dit de meest zichtbare en uiterste vorm is van een vooroordeel maar het gaat uiteindelijk toch verder dan dat. De cascade van gebeurtenissen en de triggers daarvoor zetten je toch even aan het denken. Er zitten een aantal wondermooie scènes in de film, zoals wanneer police officer Ryan (Matt Dillon) de vrouw uit een brandende auto redt die hij daags voordien had vernederd en de Perziër die een latino werkman gaat bedreigen met een pistool . Grandioze emotionele ontladingen. Mensen hebben allemaal hun zorgen en hun problemen maar we kijken nooit veel verder dan onze neus lang is. Dat beetje begrip, zoals wanneer de jonge politieagent een man onder extreme druk herkent in Cam Thayer, kan het verschil uitmaken. Het loopt niet allemaal goed af, maar gezien de situaties had het vaak veel erger gekund.

Ondanks de vele verschillende personages wordt de film nooit chaotisch. Het subplot met Sandra Bullock en Brendan Fraser vond ik het minst interessante en de film besteedt hier ook de minste aandacht aan, maar de uitkomst past wel in wat de film wil vertellen, namelijk dat vooroordelen op termijn leiden tot eenzaamheid.
Crash blijft een erg mooie confrontatie met onze eigen menselijke natuur, zelfs na de derde kijkbeurt. Ik meen dat dit wel één van de beste films uit 2004 was. Dat de film in de top 250 zit is alleen maar terecht. En eigenlijk is dit een film die we nu en dan eens voor ogen zouden moeten kunnen houden wanneer we zelf in een conflictsituatie verzeilen.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1416 berichten
  • 852 stemmen

Iets te geprogrammeerd en braafjes (alle personages netjes hun loutering, er gaan enkel criminelen dood) en iets te schematisch (verhaallijnen blijven aan de oppervlakte om elk verhaaltje zijn ruimte te geven, te veel personages die niet worden uitgediept) om echt in eerste nationale te spelen. Zeer entertainend echter en sommige scenes/momenten raken echt wel tot het magistrale (het idee van een koude nacht met sneeuw als resultaat raakt een poëtische snaar, het verhaal van de vermoeide inspecteur Don Cheadle is mijn favoriete verhaallijn en niet te vergeten: de filosofische straatboeven). Oscar stemde dit tot beste film maar al bij al waren Capote en Munich beter.


avatar van Lucky.Luciano

Lucky.Luciano

  • 24 berichten
  • 180 stemmen

Vandaag voor de zoveelste keer gekeken. Echt 1 van mijn favoriete films.


avatar van clubsport

clubsport

  • 3502 berichten
  • 6768 stemmen

De verhaallijn van matt dillon vond ik het meest boeiend gevolgd door die van don cheadle .

Sommige verhaallijnen komen mooi samen op een aantal subtiele manieren .

Het racisme aspect vind ik altijd een wat lastig onderwerp want het lijkt wel of mensen het zichzelf graag aandoen en je ziet de polarisatie anno nu ook groeien door het steeds extremer worden van het identiteitspolitiek denken .


avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

  • 1815 berichten
  • 1580 stemmen

De film voor de 2e keer gezien. Over het algemeen een mooie film en toen ook vernieuwend. Soundtrack blijft ook prachtig. Toch kwam er deze keer een lichte irritatie naar boven. De clichés en vooroordelen liggen er wel erg dik bovenop. Er wordt niet echt de diepte in gegaan, wat de redenen zijn hoe het komt dat deze personages vooroordelen hebben. Dat hoeft niet lang en ingewikkeld te zijn. Ik kan ook vrij snel uitleggen waarom ik een aversie heb tegen bepaalde mensen of waarom juist niet. Uitleg is nu niet relevant. De film zit verder knap in elkaar en het zet je wel aan het denken.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3498 berichten
  • 2585 stemmen

Ontroerend, intelligent en verwarrend...sinds lange tijd weer eens gezien en waar ik de film de eerste keer ontving als saai slaat de film nu in als een bom en raakt me meer dan behoorlijk.

Een uitermate boeiend beeld wordt gecreëerd rond de smeltkroes die een grote stad is, een stad vol vooroordelen, angst, intimidatie en frustratie. Maar zelfs achter het meest onwaarschijnlijke zit een verhaal. Iedere frustratie en vooroordeel heeft een oorsprong of zekere vorm van logica. Het is juist zo vaak dat we een momentopname zien en niet het voortraject. Dit is waar de film wat mij betreft in uitblinkt, het herkenbaar maken van de boosheid die tot haat leid. Tevens slaagt de film erin je volkomen op het verkeerde pad te brengen met je eigen vooroordelen, vooroordelen waar jezelf in mee gaat, iets waar de film dus ook in slaagt.

Een bizarre cirkel vormt zich in sommige gevallen en het leven wordt gebracht als een ragfijne spinnenweb waar alles invloed op elkaar heeft. Zowel goed als kwaadschiks. De moraalridder in de fout, de racist als levensredder, het verwaande rijkeluisvrouwtje die een lesje onderdanigheid krijgt, een crimineel het goede pad op en een als gangmember ogende slotenmaker als moreelkompas en tussendoor nog een wonder. De redding uit de gecrashte auto is erg goed gebracht, net als het wonder en de daadwerkelijke last die Officer Ryan meesleept.

Crash dekt de lading waar hij voor staat, namelijk een niet af te stoppen reeks botsingen waarmee mensen met elkaar in aanraking komen, chaos veroorzaken, problemen brengen, vooroordelen creëren maar soms ook het licht zien en goed doen. Chaos ontroert, prikkelt, is rauw, direct, uitgebalanceerd maar werkt tevens verwarrend. Wat mij betreft daarmee een topfilm waar veel acteurs zich van hun beste kant laten zien met voor mij toch wel interessantste en beste Matt Dillon.


avatar van boemboem27

boemboem27

  • 1375 berichten
  • 1241 stemmen

geen slechte film,veel bekende acteurs/actrices.

die een mooie film neerzetten.

zoals de beschrijving al weergeeft dat op de een of andere manier allerlei situaties in de film met elkaar verbonden zijn/worden.

de bijna 2 uur durende film is gewoon niet te lang of te kort.

echte aanrader.


avatar van max cady

max cady

  • 568 berichten
  • 449 stemmen

Voor het eerst gezien want drama is over het algemeen niet echt mijn ding. Nou wist deze film mij toch wel te pakken moet ik zeggen. Het zal wel een beetje van alles zijn geweest. De manier van vertellen, het verhaal zelf, het sterke acteerwerk etc. Ik ga hem zoals het nu lijkt zelfs nog een keer kijken en dat had ik van te voren echt niet verwacht ...


avatar van Peter Pan

Peter Pan

  • 255 berichten
  • 605 stemmen

Erg goede film die eigenlijk gaat over vooroordelen. Het laat zien hoe erg, vervelend of naar sommige situaties ook zijn of lijken, dat er altijd een achterliggende reden is waarom mensen op een bepaalde manieren handelen of zich uiten.

Een enorme cast met erg veel bekende acteurs en actrices (met erg goed acteerwerk), wekt meteen je aandacht in deze film.

Een 7-tal mensen/koppels maken, los van elkaar, allemaal iets mee, wat in het begin erg onsamenhangend lijkt, maar wel veel interesse opwekt om die gebeurtenis te volgen en benieuwd te zijn naar het vervolg.

Naar verloop van tijd blijkt, dat de verhalen elkaar kruisen en dat veel personen elkaar ook nodig hebben.

Ondanks ze eerder recht tegenover elkaar stonden, ze een totaal ander beeld van zich zelf gaven of wat voor slechte daad ze ook verricht hebben, heeft elk personage toch iets goeds in zich en is het handelen vanuit hun oogpunt ergens best begrijpelijk.

Deze manier van een filmverhaal vertellen is heel erg sterk en heel interessant om te volgen.

Ook al kwam alles uiteindelijk samen in iets moois, triest of een complete vergissing, blijf ik toch met het idee zitten dat niet alles verteld is en er iets mist.

Dit kost de film voor mij een halve *, maar als nog een geweldige film!

9-

4*


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8580 berichten
  • 3523 stemmen

Geestig hoe je visie op een film met de jaren enorm kan veranderen. Toen ik Crash in 2004 zag, vond ik het een erg goede film. En wat een goed thema. En dan kijk je ‘m na al die jaren terug en zie je plotseling hoe ongelofelijk idioot en vooral bespottelijk slecht de film is. De film mag zich dan presenteren als drama, maar voor mij werkte het een stuk beter als komedie. Sterker nog, dat de film zó ontzettend wil uitstralen hoe belangrijk, diepgaand en doordacht het is, maakt het des te geestiger. Het complete gebrek aan subtiliteit is fantastisch, zo is elk personage een racist of heeft het over racisme. Paul Haggis heeft geen tijd om zijn personages meer mee te geven, hij moet veel verhaallijnen neerzetten. Om zeker te weten dat de boodschap wel overkomt, kauwt Haggis daarbij nog wat dingen voor en blijft dingen herhalen. Oftewel, elk personage met racistische trekjes moet dit in elke dialoogzin bevestigen en mag ook niets anders zijn.

Vervolgens komt een personage vrijwel meteen in een situatie die zijn of haar denkbeeld bevestigd, tot het einde waarin natuurlijk iedereen iets moet hebben geleerd. Elk personage zou aan het slot zo in de camera kunnen kijken en op z’n South Parks kunnen zeggen “I’ve learned something today..’. Het feit dat Haggis gebruik wil maken van de toen erg hippe vertelstructuur met allerlei verhaallijnen die samenkomen (de stijl waar Alejandro G. Iñárritu in die periode erg populair mee werd), maar heeft daardoor geen tijd om een personage uit te diepen. Dus we zien flarden van stereotypes. De meest hilarische is nog wel Sandra Bullock. Van alle figuren in de film komen we eigenlijk niets van haar te weten en het lijkt er zelfs op dat Haggis haar is vergeten. Dus aan het einde van de film krijgt zij - in werkelijk een bespottelijk slecht uitgevoerde scène - ook nog even haar momentje.

Een interessante herziening, deze Crash. Een ieder die deze film sinds 2004 niet meer heeft gezien en de film in zijn herinnering ziet als diep, integer en mooi, kan ik ten zeerste aanraden de film nog eens te kijken. Je krijgt er een hele andere kijkervaring voor terug.

2 sterren.


Indrukwekkende mozaiekfilm rond racisme in al z'n vormen. Goeie cast. Blijft nog lang nazinderen. De Oscar als beste film terecht toegewezen!!


avatar van flaphead

flaphead

  • 780 berichten
  • 936 stemmen

Herzien. Poeh poeh poeh, hoeveel gemoraliseerd drama kun je als kijker verwerkt krijgen. Tuurlijk is het mooi hoe ze de verschillende verhaallijnen laten kruisen, en beeldvorming is prima. Maar vanaf de eerste minuut ligt het er al dik bovenop... een echt gekunsteld Amerikaans prentje. Lekker met rascisme-cliche's smijten. Ieder huisje zijn kruisje, ook de 'dislike'-karakters zodat we voor iedereen sympathie moeten kweken. Het zorgt ook voor overacting (Bullock, de Pers). Overal is het (persoonlijk) drama dik en overal moet het over de top, dat er teveel geforceerde scenes in komen (de overval, de boze Pers die verhaal gaat halen, de autojatter, de posh dame die uitglijd). Dramatisch gegilmuziek erbij. Wat meer subtiliteit had de film beter gedaan. Maar ik snap dat de Amerikanen dit slikken als zoete koek (en hier ook wel, gezien de rating), maar aangezien ik al redelijk allergisch ben voor moralistische trekjes, zit ik hier vol rode vlekken. Bleh, jammer.


avatar van john mcclane 2

john mcclane 2

  • 3364 berichten
  • 6492 stemmen

This movie did not age well.

Damm , dat deze film een Oscar heeft gewonnen is onbegrijpelijk.

Link


avatar van notsub

notsub

  • 1401 berichten
  • 1386 stemmen

De opzet van Crash is best in orde: meerdere verhalen lopen kris kras door elkaar en omvat mensen met diverse achtergronden. De pijn zit hem toch vooral in het racisme, dat er zo overdreven bovenop ligt dat het werkelijk nergens anders over lijkt te gaan. Een overdosis voor me in dit geval. Ook erg weinig subtiliteit: in Amerikaanse porties wordt de boodschap over je uitgestort. Dit is zo Amerikaans dat het zijn doel hier voorbij schiet. Dat is jammer, want aandacht voor racisme blijft belangrijk.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 13818 berichten
  • 4180 stemmen

De Oscar-winnaar in 2006 en om die reden al heel lang op mijn to watch list, al stond deze nooit op streamingservices toen ik die had en ook was de dvd niet in de bieb. Nu kwam ik een bericht op X tegen over hoe slecht deze film wel niet was en dat las ik vaker. Terwijl: Oscar (al zegt dat niet veel per se) en hier ook een hoog gemiddelde (dat zegt niet altijd wat maar toch). Dus toen maar eens een schijfje besteld om hem toch eindelijk te zien.

Nou, visueel (in fijne warm tonen) en qua pacing (er gebeurt steeds wat, vervelen doe je je niet en de strakke montage helpt ook) is dit een prima ding. Maar inhoudelijk echt een gedrocht. Alleen maar racisten of mensen die de hele dag ermee bezig zijn. Je zou toch moe worden van jezelf? Sowieso weinig subtiel gebracht, het is bijvoorbeeld altijd wel vrij duidelijk wie de racist is. Er staat nog net niet een bordje boven die personen in beeld of waar een voice-over het nog even fijntjes meldt: 'This is Officer Ryan who is, indeed, a racist'. En lange tijd kent de film ook weinig grijstinten.

Ik zeg 'lange tijd' want richting het einde blijken er toch nuances. Maar juist door alles eerst zo zwart-wit te brengen krijg ik echt braakneigingen van die nuanceringen later - dat voelt zo enorm gemaakt en Hollywood in de slechtste zin van de betekenis. Het deed me allemaal niks en werkte eerder op de lachspieren. 2,0*.