Crash (2004)

Verenigde Staten / Duitsland
Drama / Misdaad

geregisseerd door Paul Haggis
met Don Cheadle, Michael Peña en Matt Dillon

Het verhaal volgt een groep mensen van verschillende komaf in de straten van Los Angeles, terwijl hun levens elkaar kruisen. De rode draad is een moordzaak, en de rechercheur die belast is met het onderzoek.

Voor de tweede keer gezien. Kijkt lekker weg. De muziek moest het allemaal nog dramatischer maken. Behoorlijk storend.

avatar van misterdhdh
Vond dit een zeer goed filmpje, hou wel van dit soort (negatieve) films. Het tempo ligt enorm hoog en de film zakt qua niveau nooit in. Het acteerwerk was enorm goed, en de personages zijn allemaal boeiend om te volgen. Het verhaal op zich is wel mooi, en de manier waarop alles samenkomt is redelijk goed bedacht. Sterkste scene was wanneer het lijkt dat het dochtertje wordt neergeschoten, wat een prachtig stukje, ook het busje vol met immigranten was pakkend om te zien, hoe sommige mensen enorm weinig met je inzitten en je zelfs proberen te verkopen. ook de scene met het auto-ongeval wanneer de agent de vrouw probeert de redden vond ik goed. Al bij al vond ik dat er enorm sterke scenes in Crash zaten. Ook het racisme is soms triestig om te zien, ik werd niet echt vrolijk bij het bekijken van deze film, al heb ik er wel enorm van genoten. Ga hem zeker nog eens bekijken. Het enige waar nog iets meer mee kon gedaan worden was misschien de muziek, die bleef niet echt hangen.
4/5
****

(verwijderd)
Herkeken en Crash is nog beter dan ik in herinneringen had. Je beleeft de film van zo dichtbij en zo intens, niet normaal. Geweldige cast met o.a. Dillon, Bullock en Peña. Visueel mooi en de soundtrack is nog mooier.

Halfje erbij!

avatar van TornadoEF5
Film die gewoon niet te volgen is, enkel een extra puntje voor de belichting. Andere positieve punten waren er niet.

avatar van leatherhead
Niet te volgen? Zo'n ingewikkelde film is dit toch niet?

avatar van knusse stoel
knusse stoel schreef:
Één woord: Fantastisch!

En nu we de film voor de 2e maal hebben bekeken, is de waardering een 1/2* gestegen.
Het woord "Fantastisch" was de omschrijving de vorige keer, nu komt het woord "Magnifiek" erbij!

avatar van woeler82
film gisteren herbekeken , hij is de 2 de keer nog mooier als de eerste keer

Ik kijk weinig drama films maar deze vond ik best goed. Mooi om te zien hoe al die vreemden uiteindelijk allemaal wel ergens wat met elkaar te maken krijgen.

avatar van Fisico
De Oscars van 2006 waren niet meteen de beste lichting in de filmgeschiedenis. Crash kaapte drie beeldjes weg waaronder die van beste film en verdiend die van beste montage wat niet zo geheel onlogisch is met een mozaïekfilm als je rekening houdt met een aantal basisprincipes. Crash deed met wat denken aan een productie van Inarritu. Ook hij maakt films waarbij de personages door elkaar worden beïnvloed of met elkaar verbonden zijn.

Centrale thema van de film is rascisme, al dan niet verdoken, het hebben van vooroordelen en discriminatie. De film tracht ook mee te geven dat een persoon beïnvloed wordt door de situatie waarin hij verzeild raakt. Een op het eerste zicht rascistische flik blijkt een held te zijn. Zijn tegenpool door omstandigheden en paniek een antiheld. Op zich interessante ontwikkelingen, maar het lijkt me iets te veel geregisseerd, te gestuurd.

Mooie uitstekende cast met onder meer Dillon, Thandie Newton, Fraser en Cheadle. Terrence Howard viel echter tegen en Sandra Bullock heeft ondanks haar mooie snoetje weinig te bieden als actrice, maar dat is persoonlijk. Crash is een film met hoogtes en laagtes, met uitstekende scènes (auto-ongeluk, carjacking), maar ook mindere saaie momenten of zelfs ronduit melodramatische (dochtertje). Degelijke film, maar niet uitzonderlijk. Wat mij betreft geen top 250-materiaal.

avatar van IH88
“I am angry all the time... and I don't know why.”

Ik heb altijd een beetje een dubbel gevoel bij Crash. Er zitten een aantal indrukwekkende scènes in en de acteurs zijn allemaal fantastisch. Regie, visueel, editing (waanzinnig), de score etc. Alles is van de hoogste kwaliteit. Maar Haggis had wat beter naar zijn script moeten kijken. Personages veranderen binnen één scene van karakter en mening (Bullock's karakter is hier het beste voorbeeld van), en dat racisme slecht is wordt nog net niet door je strot geduwd.

Dat racisme verschrikkelijk is weet iedereen, maar Haggis komt niet met antwoorden of op z'n minst interessante of nieuwe invalshoeken. Iedere dialoog of monoloog gaat ook over racisme of wantrouwen, en echt realistisch is het niet. Niemand praat constant over dit soort onderwerpen, maar in de wereld van Haggis krijgen alle personages toevallig op hetzelfde moment te maken met racisme of gerelateerde problemen. Michael Pena en Soomekh spelen ook de enige twee sympathieke personages, en voor de rest wil je ze allemaal soms wel onder de grond stoppen. Er zit zoveel haat en woede in de film, maar het straalt ook een bepaalde leegte en oppervlakkigheid uit. Een interessante film is Crash zeker, en er zitten indrukwekkende scènes in. Maar Haggis vergaloppeert zich een beetje in het verhaal en de mozaïek benadering.