The Purge: Anarchy (2014)

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Michael K. Williams en Zach Gilford

Eens per jaar vindt 'The Purge' plaats: een nacht waarin geen wetten of regels gelden. We maken kennis met een stad waar niemand een werkend beveiligingssysteem heeft. Een jong koppel is op desbetreffende avond onderweg naar huis, wanneer het tweetal te kampen krijgt met autopech. De zon begint te dalen en ze besluiten hun auto te verlaten. Wanneer ze de stadsgrenzen naderen komt er echter een gemaskerde motorbende achter hen aan.

avatar van DjFrankie
Prima filmpje op dit niveau/ Heeft me prima kunnen boeien.

avatar van K. V.
Dit vervolg eens bekeken en vond het wel een leuke film. Wat uitgebreider dan het eerste deel en ook wel een gevarieerd verhaal.
De cast deed het niet slecht en de film zag er ook goed uit.
Een aangenaam deel en de moeite om gezien te hebben.

avatar van horizons
Eerste deel niet gezien maar heb ook niet het idee dat dat echt nodig is. Film is duidelijk op zichzelf staand.
Grimmige dag dat Purge gebeuren en de film weet dat te vangen.

avatar van Mercurio
Had een stuk beter kunnen zijn zonder de moraliserende ondertoon (en irritant prekende dochter). Valt dit nog onder horror? Hier en daar wat momenten.

avatar van Marleenn
Heerlijk filmpje, ik lees weinig positieve reactie's maar ieder natuurlijk zijn mening. Ik moet bekennen: beter dan het eerste deel. Maar ook deze vond ik niet slecht. Zeker de moeite waard.

avatar van rebelkush
Ik zag dit deel al een tijdje op netflix staan maar niet gekeken omdat ik het eerste deel niet zo goed vond.
Vandaag toch deel 2 aangezet en ik heb genoten.
Waarom horror staat snap ik niet, spannende actie film met overtuigende acteurs.

Matig... vol met clichés. Niet nadenken dan kom je de anderhalf uur wel door.

avatar van Ste*
Deze film heeft vrijwel alles wat ik hoopte te gaan zien in deel 1. Dat deel stelde me op alle vlakken zeer teleur, maar het concept van The Purge bleef ik wel interessant vinden waardoor ik nog wel een kijkbeurt wilde wagen aan het vervolg.
Dit deel heeft gelukkig wel de elementen waar ik op hoopte; een grotere schaal, een kijkje in de stad, en we volgen meerdere personages op verschillende locaties.

Eigenlijk is het van begin tot eind spannend, zonder ergens echt al te belachelijk te worden. Het verhaal zit aardig in elkaar, het ziet er best gelikt uit en de acteurs zijn ook prima - in ieder geval niet irritant en dat is soms al heel wat.

Prima geslaagde film dus eigenlijk, en totaal niet te vergelijken met deel 1. De reeks moet alleen ophouden met proberen een horror te zijn (of dat beter doen). Die schrikmomentjes zijn zo laf gedaan dat zelfs ik er amper van schrik.

dikke 3,5*

avatar van N00dles
Het uitgangspunt lijkt wel wat op Battle Royale en The Hunger Games; mensen krijgen een vrijbrief van de autoriteiten om elkaar af te slachten. Zo ook in The Purge-serie, al is het in deze film een vrijwillige deelname. Begeef je je in die 12 uur durende Purge op straat, dan ben je vogelvrij verklaard en een lopende schietschijf.
Het concept -hoe stompzinnig ook- is best leuk en belooft dus lynchpartijen en totale anarchie. De countdown naar the start van de jaarlijkse purge begint al spannend als de hoofdpersonages kort aan ons worden voorgesteld als ze voorbereidingen treffen om de nacht door te komen.
De daadwerkelijke Purge is met lekker veel expliciete gore getoond, en als de eerste slachtoffers gemaakt zijn, lijkt het lekker uit de hand te lopen.
De hoofdpersonages kruisen elkaars paden en trekken daarna samen op. Daar gaat het script- en plotgewijs af en toe de mist in; sommige personages zijn ronduit irritant, zeggen of doen domme dingen en dat maakt sommige stukken minder spannend. Waarom neemt die Sergeant die onbenullen uberhaupt op sleeptouw? Ze zijn een blok aan zijn been en er is geen enkele reden voor hem om zijn leven voor hen te wagen.
Wat ik ook jammer vond was dat het geweld voornamelijk werd uitgevoerd door een bende bountyhunters en een groep special forces van de overheid, maar de meeste individuen blijven veilig binnen met de deuren gebarricadeerd. Ik had wel wat meer bendes en partijen en lone gunmen in het straatgeweld willen zien. Een werknemer die zijn baas kapotschiet, meer onschuldige slachtoffers, brute lynchpartijen, enz.

De production value is hoog en het wordt gelukkig nergens een campy B-film (op de over the top gala-scene met rijkelui na). Het script en plot is soms wat zwak, met hier en daar wat onnodige cliché's en jumpscares, maar verder keek het aardig weg.

avatar van IH88
“Get ready to bleed, rich bitches! This is our time now!”

Redelijke tweede The Purge film. Het concept blijf ik belachelijk vinden en de personages doen soms de domste dingen, maar de film heeft zijn spannende en verassende momenten. Het acteerwerk is matig (Frank Grillo springt er in positieve zin uit), maar daarvoor moet je dit soort films ook niet gaan kijken. Mensen die elkaar legaal mogen afknallen, lekker man...

avatar van Shadowed
Minder.

Dit vond ik toch weer wat minder dan deel 1, die goed uitblonk in zijn originele verhaal. Blijkbaar ben ik wel een van de weinige die dat vind, maar ik vond het toch teveel gekkigheid en te weinig chaos en schokkende beelden. Dat kan misschien vreemd klinken, maar ja.

Veel meer actie en minder realiteit. De chaos op de straat kan dan wel realistisch zijn omdat we erom bekend staan er soms een flinke puinhoop ervan te kunnen maken. De film voelde aan als een soort standaard actiefilm die zichzelf steeds in herhaling zet.

Genoeg actie om te blijven vermaken, maar dat enge beklemmende realiteitsgevoel dat ik bij deel 1 had is hier wel compleet weg. Er is geen dreiging, geen spanning dat je aangevallen kan worden. Gelukkig zit er wel een hoop dosis actie in, zodat het wel boeiend blijft.

Acteerwerk was ook niet altijd geloofwaardig, maar die Griffo doet het in het algemeen best prima en komt wel leuk over.

avatar van maxcomthrilla
Cool vervolg!

Concept blijft goud, maar het waren vooral de imponerende villains die deze film naar een hoger niveau tillen. Die trucks waren afschrikwekkend; evenals die motorbende. Veel meer chaos op straat dan in het eerste deel en dat doet de film goed! 4*

Tarkus schreef:
Deze opvolger van 'The Purge' is iets beter dan de eerste.
Er zit meer spanning in, het scenario is ook beter en je krijgt ook meer actie in deze gewelddadige prent.
Ik was een beetje bang dat het allemaal een beetje van hetzelfde ging worden als in de eerste film, maar dat is dus helemaal niet zo.
Als men van zin is een derde film te maken, dan mag dat voor mijn part gerust, als men dan ook weer origineel uit de hoek kan komen zoals in deze film.

Ook deze film is me opnieuw bevallen bij een tweede maal kijken.
Blijft een goede prent...

Beste deel uit deze reeks!