The First Purge (2018)

Actie / Horror

geregisseerd door Gerard McMurray
met Y’Lan Noel, Lex Scott Davis en Joivan Wade

Met het oog op de criminaliteitscijfers test de NFFA, New Founding Fathers of America, een sociologische theorie uit om deze omlaag te brengen. In een gesloten gemeenschap mag een ieder zich voor een avond agressief uitlaten jegens anderen. Maar het geweld neemt dusdanig rigoureuze vormen aan dat het zich langzaam aan verspreidt over de rest van het land.

Deze filmserie had zoveel potentieel, maar toch slagen ze erin om het iedere keer te verpesten. Waarom moet het iedere keer een soort van superhelden film worden. (EDIT moderator: beledigend taalgebruik verwijderd) Waren de vorige films te wit ofzo.

avatar van keimpeS
Ik hou van The Purge reeks en hoewel dit misschien wel de minste was uit de gehele reeks, heb ik me er toch prima mee vermaakt! Het concept van dat misdaad,moord etc voor 1 nacht legaal is, een zuivering zodat er niet meer voor iedereen hoeft te worden betaald door de staat, wegens crisis en werkeloosheid vind ik geniaal gevonden. Gelukkig is het uiteraard maar een film en brengt het Rutte hopelijk niet op ideeen

avatar van keimpeS
Mattyvdb1995 schreef:

Het verhaal speelt zich af in staten island, mischien zijn daar ook donkere wijken zoals bv Harlem?
Dat zou mijn verklaring zijn, maar zeker weet ik dat niet, weet daarvan te weinig over Staten Island.

avatar van Macmanus
Erbarmelijk.

In alle eerlijkheid ben ik de vorige delen zo goed als vergeten. Deel 1 was nog wel te doen door de 1 locatie, maar 2 en 3 staan gek genoeg als 1 deel in mijn geheugen. Dit deel is ondanks dat duidelijk de minste. Dat komt vooral omdat het totaal niet wil dat je ook maar een beetje mee wordt genomen in het verhaal. Het is allemaal los zand. Je hebt 0 binding met welk personage dan ook. Bad Guys zijn totaal random en de echte bad guy in de control room is laatste 30 minuten ook spoorloos verdwenen. Evenals die donkere gast. Ja ja die kwam nog even terug.

Dan kun je hip zijn en zeggen. "ach ik kijk het voor de kills en sfeer. Verhaal zoeken doe ik toch niet" Maar zelfs dan is het 1 hoop ellende en kun je je afvragen waarom we dan zo nodig moeten worden verveeld met zoveel onzinnig pogingen tot plot. Laat dat dan ook maar helemaal zitten.

Je moet wel heel erge fan zijn van lichtgevende lenzen mocht je dat allemaal door de vingers willen zien. Het werd ook wel lekker snel licht op het einde, gehehe. Wat een opzichtige troep weer uit Hollywood.

avatar van knusse stoel
Gewoon lekker hersendood gaan kijken en laat het verhaal maar langs je glijden want dat stelt niets voor. Het enige lichtpuntje daarin is dat de overheid snel van mensen af wil, kan een echt scenario met miljarden mensen op aarde worden en dat daarom heen een film is geweven. Eentje waarin een man een compleet team aankan terwijl hij normaal geld zit te tellen. Hoe bestaat het, zo ik dat ook kunnen?
Cast en decor zijn wel redelijk maar daarvoor kan ik beter achter huis gaan zitten in het zonnetje!
Een heel mager zesje!

avatar van Kondoro0614
Waar ik toch wel fan was van deel twee en drie vond ik dit vierde deel eigenlijk best tegen vallen, of moet ik zeggen het begin van alles films? Nee, ‘The First Purge’ kon mij maar weinig interesseren en dat merkte ik al vanaf het begin wat in mijn ogen vooral sfeerloos overkwam. Ik had er eerlijk gezegd wel wat meer van verwacht maar, met de twee delen hiervoor kon de film eigenlijk niet echt origineel overkomen en daar was ik sowieso al een beetje bang voor. De cast deed het redelijk maar echt héél goed vond ik het nergens worden. Het verhaal is vrijwel het zelfde als de vorige delen en brengt niks nieuws en dan blijft het allemaal aardig standaard. De moorden zagen er soms wat amateuristisch uit, en de harde beelden worden ons vaak genoeg ontnomen. Nee, niet onder de indruk helaas.

avatar van Ste*
Ik blijf dit wel een leuk concept vinden, dus ook dit deel maar gekeken.

De film is vergelijkbaar met vorige delen (behalve dan deel 1 die heel slecht en wat anders van opzet was). De plus- en minpunten zijn min of meer hetzelfde; de taferelen op straat zijn lekker freaky en entertaining, het is best flitsend gebracht, en alles weet wel te amuseren voor de gehele speelduur. Maar de poging tot horror met de laffe schrikmomentjes lijkt weer nergens naar en vooral in deze film ligt het raciale tintje er wel erg dik bovenop. De arme (lees: zwarte) bevolking die vooral de dupe is van dit idee. Helemaal tekenend toen de gemaskerde 'merc' van de overheid roomblank en blond bleek te zijn. We get the point.

Toch jammer dat deze films niet net iets beter zijn. Het is toch telkens net wat te klein ingezoomd op een bepaalde community en met de evil overheid die met anonieme troepen slachtoffers wil maken, terwijl het juist interessant zou zijn om the Purge op nog grotere schaal te zien door heel het land, met zoveel mogelijk rangen en standen.

Maar goed, dit lage gemiddelde verdient het nu ook weer niet per se, het is zeker niet heel goed, maar het kijkplezier vind ik persoonlijk toch een hoop goedmaken.

kleine 3,5*, ik ben blijkbaar een van de weinigen die dit wel tof vind. Ik ga de serie ook maar eens checken.

avatar van only1ELEANOR
Kondoro0614 schreef:

Niks aan toe te voegen eigenlijk
Slappe hap dit

avatar van freemindtrip
vond deze film ondanks de slechte recencies toch wel redelijk sterk over komen. misschien komt dit ook juist omdat ik eerst slechte recencies heb gelezen. ik vond dat ze goed hebben nagedacht over heel veel dingen, zo vind ik het heel sterk dat de film over gangsters gaat iets wat je in de andere films niet ziet, omdat ze dat deels door de jaren heen mede door de purge hebben verholpen. ook vond ik een klein stukje heel sterk waar ze spraken wat het doel van de maskers kan zijn. de lichtgevende ogen vond ik wel wat over de top. maar voorderest had de film een rustige opbouw en ik kreeg echt het idee dat dit de eerste was, ook omdat alles op het begin zo klein schalig was. wel verloor de film mij als kijker in het laaste half uur vond dit haast niet te volgen en allemaal iets teveel van het goede. maar desondanks hoop ik echt op een vervolg!

avatar van SPT
SPT
Ik vond de eerdere delen wel OK - voor wat hersenloos vermaak. Maar bij dit deel vond ik het niveau toch wel fors lager liggen. Wist me geen moment te boeien.

avatar van Rickazio
Avondje leuk film kijken met vrienden, bestaat er zoiets als dit, smetje op m'n avond.

Teveel minpunten om op te noemen, maar geen pluspunt te bedenken.

Dit is een goeie film om te kijken. Alleen de horror is maar even te zien, dan wordt het gelijk actie dus. Ik vind het meer een thrillerfilm.

avatar van bounze
SPT schreef:
Hier ben ik het geheel mee eens. Eerdere delen waren nog wel te pruimen maar dit deel is de slechtste. Slechte acteurs, slecht verhaal (Een sloppenwijk legaal uitmoorden? Come on!) slechte muziek, irritante muziek effecten, kortom niet boeiend. Daarom een halve ster.

Minder goed wat scenario betreft tegenover de vorige film, maar wel gelijkwaardig aan de eerste films wat betreft de actie en geweld.
Een topcast is dit zeker niet in deze prent, maar ik kon me er wel mee vermaken.
Van de 4 films die er nu zijn blijf ik de derde nog steeds de betere vinden.
Een 5de ?.. Mag van mij maar het hoeft niet echt...

Vond deze perquel, beter dan de vorige film omdat de vorige film niet meer in ging op de achtergrond van de purge en meer en meer van de echte prune begon af te wijken. Deze is ook alles behalve perfect maar kijkt wel lekker weg. Na deze mogen ze er wel mee stoppen genoeg purge films gemaakt.

Dit is inmiddels het vierde deel (ook wel de "Black Edition" genoemd, omdat de zwarte bevolking centraal staat in dit verhaal) in de "The Purge" reek en misschien ook wel het slechtste deel.

Met een verhaal dat niet meer is dan een lege huls (een groep zwarte bewoners moet het opnemen tegen freaks met lugubere maskers. Het zijn verhaallijnen die we ook al in eerdere delen hebben gezien), matig acteer werk (wel leuk dat Marisa Tomei ook een rolletje heeft in het verhaal) en een hele film die niets nieuws brengt, lijkt de rek er toch uit te zijn bij deze filmreeks. Al blijft het een leuk concept in het Thriller / Horror genre, dat mensen legaal mogen moorden zodra er een alarm afgaat. Het is te hopen dat de makers van de "The Purge" reeks met originele ideeën gaan komen, want deze film slaat de plank best wel mis.

Al met al is "The First Purge" is een smakeloze film die niets toevoegt aan wat we nog niet wisten uit de vorige films. De vorige films in deze reeks waren ook niet bepaald een succes (hoewel ik "The Purge: Anarchy (2014)" best goed vond), maar met dit vierde deel is het dieptepunt wel bereikt.