The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

avatar van Shadowed
Deeltje 3.

En weer is het een Actie/Horror geworden, met opnieuw hetzelfde resultaat. Het beklemmende realiteitsgevoel of dreiging is er nog steeds niet, en de film lijkt eigenlijk zo'n beetje precies hetzelfde te zijn als deel 2.

Veel actie, waardoor je wederom nog steeds geboeid blijft kijken. De enige echte dreiging kwam van de korte Guillotine scene en de alarmen maar dan heb je het ook weer zo'n beetje gehad. De gedachte je loopt over straat en blijft gekken tegenkomen had ik op een gegeven moment wel gezien.

Griffo acteert nog steeds prima, maar o.a. de president en andere mensen acteren met vrij weinig overtuiging. De meeste dreiging komt eigenlijk van de alarmen aan het begin, maar de spanning is daarna al snel teniet gedaan. Deel 1 blijft het beste deel voor mij.

avatar van maxcomthrilla
Tof!

Het niveau van deze reeks is fijn constant met als uitblinker het tweede deel. Echter ook hier weer een mooie strijd tussen de elite en het gepeupel, waarbij je echt haat voor die rijkerds krijgt. De film speelt zich veel af op straat en blijft continu interessant. Hoogtepunten zijn de opgepimpte ''Party in the USA'' scene, keiharde kritiek op VS wapenbeleid en dat laatste gedeelte in de kerk. Huiveringwekkend! Van mij mag er nog een vervolg of 2 komen. 3,5*

avatar van Warrior4
Purge films zijn m'n favo. Waarom zijn mensen zo negatief over alles? Er zit een kern van non fictie in, spanning en wat kills en een leuk verhaal.

Tarkus schreef:
3de Film uit de reeks, en voor mij de beste tot nu toe (weet niet of er nog meer komen).
Vond het verhaal goed, beter dan in de eerste films, en ook de rollen waren prima.
Wederom veel actie al was het minder bloederig dan in de eerste films.
Ik heb me vermaakt met deze prent

Blijft, tot nu toe want er is een vierde film, de betere film.
Vooral het scenario is hier beter dan in de beide eerste films.
Nu is het dus uitkijken naar de volgende prent

Minste deel. Het had wel een half uurtje korter gemogen en iets minder druk.