The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Je moet het wel aangeven dat de reeks haar (weliswaar gemiddelde) niveau kan houden. Waar veel franchises vanaf deel 2 of 3 stijl bergaf gaan is dit nog wel leuk om zien. B-acteurs met weinig charisma, wat wordt goedgemaakt met enkele relatief kleurrijke figuren. Geen spanning, maar wel voldoende actie. Dit zijn geen topfilms, maar ik zal deel 4 zeker wel opzoeken.

avatar van Insignificance
Nog frustrerender dan de voorgaande twee. Ik neem aan dat DeMonaco een beetje actueel heeft willen zijn, al valt het aan te raden om dat idee zo snel mogelijk te laten varen. Het wordt een steeds grotere bende en er is ook veel te veel aan de hand. Van schrijven moet hij het duidelijk niet hebben, iedereen staat lange tijd maar steeds uit te leggen wie wie is, wat er aan de hand en is wat er zoal gaat gebeuren, het ligt er veel te dik bovenop. Als het dan losgaat, is het voorbij voordat je er erg in hebt. Het irritante kind dat zo graag een reep wil, had er natuurlijk talloze in allerlei gaten moeten krijgen, maar we zijn zo van haar af.

Zonde. Zo'n nachtelijke Purge moet een surrealistische nachtmerrie zijn. DeMonaco trekt er hooguit een paar seconden voor uit. Het meeste geweld heeft 0,0 impact en er loopt geen enkel personage in rond waarvan je verheugd bent dat hij of zij er is. In positieve of negatieve zin. De film zakt definitief door z'n hoeven wanneer beide verhaallijntjes bij elkaar komen en het in het teken van de titel gaat staan. Knap om met een jagende nazi, religieuze gekken aan de macht, mensen op de vlucht en killers op de straten niks meer teweeg te brengen. Misschien wordt het tijd dat een iets getalenteerdere regisseur met dit materiaal aan de haal gaat.

avatar van Bud Spencer
Een film hoeft niet 100% geloofwaardig te zijn maar in deze film zaten teveel onzinnige scenes. Matig!

avatar van Halcyon
Absoluut de minste uit de reeks, om verschillende redenen. Ten eerste begint het concept afgezaagd te worden. Ten tweede lijkt de verbeelding van de makers om angstaanjagende groeperingen te bedenken volledig uitgeput. Ten derde is dit helemaal geen horrorfilm, maar een slappe actie-thriller. Tijd om ermee te stoppen.

avatar van DragQueen
Alweer de derde 'Purge' film. Ik vond hem van ongeveer hetzelfde niveau dan zijn voorgangers. Niet slecht, maar ook niet hoogstaand. Vermakelijk filmpje. 3 Sterren.

avatar van john mcclane 2
Moet je deel 2 nog eens kijken om hier in te komen?
Ik weet niet meer of Leo barnes toen nog een rol had?

avatar van Daan258
Wat een onwijze domper dit 3e deel.
Na het verrassend goede 2e deel had ik echt gehoopt dat ze het niveau zouden vast houden bij deel 3.
Maar helaas. Dit was echt behoorlijk teleurstellend en zelfs nog minder goed dan deel 1.
Het verhaal was om te huilen, een paar vreselijke personages die van die achterlijke actie's/beslissingen nemen in de film (Heel cliché) geen sfeer en spanning aanwezig en ook de actie stelde allemaal niks voor.

Ik ben echt zeer maar dan ook zeer teleurgesteld.
Hierdoor ben ik er eigenlijk ook wel op uitgekeken en hoeft er van mij geen deeltje 4 meer te komen, het is wel mooi geweest zo.

Het uitgangspunt van The Purge is en blijft een goede basis voor een thriller / horror film(reeks). Het eerste deel was niet sterk, tweede deel was beter en dit derde deel borduurt op het tweede deel voort. Toch is het allemaal een stuk minder overtuigend. Het verhaal is matig, waarbij verschillende verhaallijnen op een knullige manier samenkomen. Alle gebeurtenissen zie je ver van te voren aankomen en de karakters zijn slecht en erg cliche uitgewerkt. De film is af en toe onbedoeld grappig, mede door de belabberde dialogen. Daarnaast duurt de film een kwartier te lang waardoor het zelfs een beetje saai wordt. Jammer, toch is zeker het eerst uur wel nog vermakelijk.

avatar van Night's Watch
Een leuke film voor de vrijdagavond met vrienden en vooral flink wat biertjes. Dit was een film die de rest wel leuk leek en ik had ook weinig bezwaar, het tweede deel heb ik een tijdje terug in een soortgelijke situatie gezien en die beviel ook redelijk. Dat is ook wat dit derde deel is, redelijk. Het plot stelt niet erg veel voor en ook de hoofdrolspelers zijn weinig interessant. Na een tijdje begonnen we zelfs te voorspellen wat er zou gebeuren en zaten er maar een enkele keer naast.
De sfeer en de vele vreemde types maakten het samen met de beelden van de straten dit grotendeels goed. Drie sterren, net als de eerste twee delen.

avatar van DjFrankie
Ik houdt van deze absurde reeks. Ook deze zit weer vol weirdo's. Zeer hoog amusement, zelf voor een maandag.

avatar van n00r
Bud Spencer schreef:

Zoals?

avatar van clubsport
wat minder dan deel 2 maar nog redelijk te pruimen .

avatar van Crook
Tsja wat moet je hier toch van zeggen. Hoewel ik redelijk genoot van de vorige twee delen, moet ik zeggen dat deze me toch met gemengde gevoelens achterlaat. De stukken waarin de 'storyline' en karakaters opgebouwd worden- er geen actie is (met name dus het begin en eind), zijn echt te slecht voor woorden. De dialogen en de uitvoering hiervan zijn te vergelijken met de slechtste soap die je kan verzinnen, met daaronder nog eens de meest cheesy muziek die er te vinden was. De actie scenes daarentegen zijn -zelfs in hun voorspelbaarheid- af en toe weer vrij spannend, zoals ook bij de voorgaande delen. Maar ook hier maken de hoofdrolspelers een hele hoop onlogische beslissingen, en voelen veel scenes echt een beetje afgeraffeld, terwijl ze als ze iets beter uitgewerkt zouden zijn nog wel wat spanning hadden kunnen meebrengen. Een deel 4 hoeft voor mij niet.

avatar van misterdhdh
Het verhaal van the Purge vind ik nog steeds geweldig, de uitwerking ervan kan toch wat beter vind ik. De vorige delen waren redelijk, maar echte toppers waren dit ook niet. Dit deel is misschien wel het beste van de drie, al is het allemaal ook maar degelijk. Het verhaal over het presidentschap is wel een leuk standpunt, alleen jammer dat je bij dit soort films het einde al kan voorspellen. Vanaf het begin weet je dat de vrouwelijke presidentskandidate alles zal overleven en dat ze uiteindelijk wel nog president zal worden. Voor de rest zijn de maskers enorm leuk, eng en vermakelijk. Ook het alarm en de purge-boodschap vind ik nog steeds genieten. Geweldig hoe iedereen zich steeds probeert te beveiligen. Toch kan het allemaal beter en spannender. Het was wel redelijk eng op sommige momenten, maar het mocht gerust allemaal nog wat spannender, de maskers alleen is niet genoeg voor een enge film. Voor de rest paar zaken die wat minder zijn natuurlijk: zo komen de zwarte tienermeisje te snel en gemakkelijk aan hun einde, en maken de personages natuurlijk niet altijd de beste keuzes, maar dat heb je bijna altijd bij dit soort films. Ik moet wel zeggen dat ik me wel heb vermaakt, maar ik blijf het jammer vinden dat het toch allemaal wat beter kon, als je dit verhaal hebt. Voor mij mag er gerust een deel 4 komen, al zal het dan wel beter moeten. Maar al bij al kan ik op één of andere manier toch genieten van dit soort gestoorde films in een gestoorde wereld. Gewoon deze film niet te serieus nemen want echt realistisch komt hij niet over.
Zeer nipte:
3.5/5

allright ! aan alle mensen die nog maar denken dat ze iets weten van b- films b -acteurs of whatever !! dit is gewoon weg een goeie film met goeie acteurs punt aan de lijn , ik ga hier echt niet de boel kapot analyseren zoals de meeste , frank grillo is 1 geen b-acteur en is beter dan sommige a-acteurs ! het verhaal blijft het zelfde maar who cares ?? het kijkt goed weg ik stel voor een zuivering bij moviemeter , allemaal die miereneukers die nog maar denken dat ze iets er van af weten gewoon elimineren ! game on noobs

avatar van Gang_Star
Het eerste deel uit de reeks was naar mijn mening best vermakelijk, maar deel 2 was daarop weer een behoorlijke verbetering. Dit derde deel gaat eigenlijk dan ook op die wijze verder, maar de verveling sloeg toch aardig bij mij toe. Dit deel biedt nog een aantal weirde personages die purgen, waarvan er enkele ook echt een interessante outfit hebben. Jammer is dan ook dat de film traag van start gaat en de film de spanning niet de gehele film kan vasthouden.

Wel een vermakelijke film

avatar van john mcclane 2
Viel niks tegen.

Na met het goede concept te weinig gedaan te hebben in deel 1.
Was deel 2 echt een topper.Alles werd uit de kast getrokken om het een denderende ervaring te maken.
De kans op een overtreffende trap was klein,,en dus ook niet zo goed.
maar het was zeker een goede thriller/horror/actie . daarvoor is het concept te goed.
Ook het besluit om Leo Barnes weer een grote rol te geven was prima,,terecht ,,he kicks ass .
ik was even bang na het politiek correcte einde dat het einde verhaal was,,waar op zich een goede afsluiting was geweest,,,maar een van DE regels in horror : evil never dies,dus ook als het werd afgeschaft aan het einde,,liet men wel een kleine hint op tv achter
Nu alle drie gezien,,,en ze zijn alle drie zeker de moeite waard.
En de voor het genre lange speelduur werd in zijn geheel prima benut.
dikke voldoende 3,5.

3de Film uit de reeks, en voor mij de beste tot nu toe (weet niet of er nog meer komen).
Vond het verhaal goed, beter dan in de eerste films, en ook de rollen waren prima.
Wederom veel actie al was het minder bloederig dan in de eerste films.
Ik heb me vermaakt met deze prent

avatar van DeCol
Minste deel.

In dit derde deel van The Purge zit meer inhoud dan in de vorige delen, maar de uitvoering vind ik wel minder. Dat het genre horror is, ben ik niet mee eens. Dat was in deel 2 al minder, maar hier is de horror er wel helemaal vanaf. Het is een beetje griezelen, maar de sfeer van de vorige delen mis ik hier wel. Minder luguber. Met de actie zit het wel snor.

avatar van n00r
Hier word ik wel blij van

avatar van sinterklaas
Deel 1 was een erg originele draai aan het home invasion onderwerp. Deel 2 was een supervette uitbreiding dat je een jaren 80 action-flick meegaf... Maar deel 3... Vermakelijk, maar nu begint het wel een beetje uitgemolken te voelen.

Wel interessant vond ik de term: Moordtoerisme, waarbij mensen vanuit de hele wereld op de Purge-dag naar Amerika reizen om eens lekker los te gaan... Maar wat mij betreft hadden ze daar veel meer mee mogen doen. Dit lijkt nu een beetje op een alternatieve versie van deel 2... en verder dan het overleven tegen de Purgers komt het niet, dus kwa orginaliteit ontbreekt er een hoop. Wel een paar leuke vondsten, prima actiescene's en gestoorde figuranten, waarbij de creatie met de maskers en de outfits weer voor het imago zouden moeten zorgen. De acteurs rond dat winkeltje waren ook wel vrij goed en de nachtelijke locatie in Washington deed ook wel voor een grimmig sfeertje zorgen. Maar daar bleef het ook wel een beetje bij.

Kortom: Een film dat nog best wel weet te vermaken, maar eigenlijk wel rechtstreeks in de videotheekschappen had kunnen belanden.

Matige film waarin een presidentskandidaat beschermd moet worden tijdens een nacht waarin moord legaal is. Dit derde deel valt in de categorie: meer van hetzelfde. Het plotje dat op het begin wordt geïntroduceerd heeft niks nieuws te bieden en wat volgt is een kat en muis spel die de rest van de film duurt. Desondanks nog wel redelijk onderhoudend.

avatar van Decec
Een goede actie/horror/sf/thriller film...
Goed verhaal...
Maar wel horror redelijk...
Goed acteerwerk...
Onrustig camera beweging...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond muziek
(Dolby Digital)...
Geen top, gewoon goed...

avatar van Mr-Mcmovie
DeCol schreef:
Minste deel.

Nog een 4de deel, en een serie zal er aan komen!

avatar van nightbreed
Het slaat allemaal nergens op, dus des te knapper dat het toch een vermakelijk filmpje is, zolang je je verstand op nul houdt.

avatar van K. V.
Dit derde deel ook eens bekeken en vond hem toch wat minder dan de vorige delen. De film begon nochtans veelbelovend, maar naar het einde werd het toch allemaal wat minder. De cast deed het zeker niet slecht en verder zag de film er prima uit, maar het verhaal was gewoon wat minder.
Toch wel de film uitgekeken, maar voor mij mag de reeks stoppen.

avatar van Brabants
Deel drie is een aangename verrassing binnen deze franchise. Verhaaltechnisch het beste deel en ten opzichte van het voorgaande zeker volwassener. Echt hoogstaand zal het nooit worden maar zeker goed genoeg.

avatar van Ste*
Wat minder leuk en goed dan de vorige. Dat komt vooral door het veel te aanwezige plot dat zeker tegen het einde nogal gezapig gaat aanvoelen (en ook veel te lang doorgaat). Een ultracorrecte senator, die deli-'negro' die sentimenteel moet sterven onder toeziend oog van zijn beschermelingen... Het is bijna alsof je naar een happy end-familiefilm zit te kijken. Dan was het vorige deel toch een stuk rauwer en vaak ook spannender zonder al teveel verhaal nodig te hebben. Nu is die spanning vaak nauwelijks voelbaar omdat dingen al opgelost zijn voordat ze goed en wel dreigend zijn geworden.

Verder is het op zich vermakelijk genoeg voor wat het is, vooral dat sfeertje op straat en alles wat daar gebeurt is weer leuk om te zien, dat zou best meer van de speelduur mogen beslaan. Aangezien de hele achtergrond zo onrealistisch is als wat kan er maar beter niet teveel gefocust worden op een eventueel plot, maar des te meer op freaky (moord)taferelen op straat (of onder 'gewone' mensen).

Oja, wel goed dat de jumpscare-horror zo goed als helemaal losgelaten is, want die schrikmomenten werkten toch al nooit.

avatar van james_cameron
Niet beter of minder dan de vorige twee delen, wat mij betreft. Ook ditmaal dus niet bepaald geweldig, maar de film heeft zeker zijn intense (en botte) momenten. Vooral de eerste helft is lekker naargeestig en behoorlijk spannend. Daarna wordt alles wat meer voorspelbaar en verschuift de toon richting standaard thriller. Absoluut niet slecht gedaan echter.

avatar van Shadowed
Deeltje 3.

En weer is het een Actie/Horror geworden, met opnieuw hetzelfde resultaat. Het beklemmende realiteitsgevoel of dreiging is er nog steeds niet, en de film lijkt eigenlijk zo'n beetje precies hetzelfde te zijn als deel 2.

Veel actie, waardoor je wederom nog steeds geboeid blijft kijken. De enige echte dreiging kwam van de korte Guillotine scene en de alarmen maar dan heb je het ook weer zo'n beetje gehad. De gedachte je loopt over straat en blijft gekken tegenkomen had ik op een gegeven moment wel gezien.

Griffo acteert nog steeds prima, maar o.a. de president en andere mensen acteren met vrij weinig overtuiging. De meeste dreiging komt eigenlijk van de alarmen aan het begin, maar de spanning is daarna al snel teniet gedaan. Deel 1 blijft het beste deel voor mij.