The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

avatar van Shadowed
Deeltje 3.

En weer is het een Actie/Horror geworden, met opnieuw hetzelfde resultaat. Het beklemmende realiteitsgevoel of dreiging is er nog steeds niet, en de film lijkt eigenlijk zo'n beetje precies hetzelfde te zijn als deel 2.

Veel actie, waardoor je wederom nog steeds geboeid blijft kijken. De enige echte dreiging kwam van de korte Guillotine scene en de alarmen maar dan heb je het ook weer zo'n beetje gehad. De gedachte je loopt over straat en blijft gekken tegenkomen had ik op een gegeven moment wel gezien.

Griffo acteert nog steeds prima, maar o.a. de president en andere mensen acteren met vrij weinig overtuiging. De meeste dreiging komt eigenlijk van de alarmen aan het begin, maar de spanning is daarna al snel teniet gedaan. Deel 1 blijft het beste deel voor mij.

avatar van maxcomthrilla
Tof!

Het niveau van deze reeks is fijn constant met als uitblinker het tweede deel. Echter ook hier weer een mooie strijd tussen de elite en het gepeupel, waarbij je echt haat voor die rijkerds krijgt. De film speelt zich veel af op straat en blijft continu interessant. Hoogtepunten zijn de opgepimpte ''Party in the USA'' scene, keiharde kritiek op VS wapenbeleid en dat laatste gedeelte in de kerk. Huiveringwekkend! Van mij mag er nog een vervolg of 2 komen. 3,5*

avatar van Warrior4
Purge films zijn m'n favo. Waarom zijn mensen zo negatief over alles? Er zit een kern van non fictie in, spanning en wat kills en een leuk verhaal.

Tarkus schreef:
3de Film uit de reeks, en voor mij de beste tot nu toe (weet niet of er nog meer komen).
Vond het verhaal goed, beter dan in de eerste films, en ook de rollen waren prima.
Wederom veel actie al was het minder bloederig dan in de eerste films.
Ik heb me vermaakt met deze prent

Blijft, tot nu toe want er is een vierde film, de betere film.
Vooral het scenario is hier beter dan in de beide eerste films.
Nu is het dus uitkijken naar de volgende prent

Minste deel. Het had wel een half uurtje korter gemogen en iets minder druk.

avatar van Mercurio
Standaard actiefilm gebaseerd op purge beginsel, maar een slap aftreksel. Veel moraal en weinig spanning.

Lekker spannend.

avatar van VanRippestein
Dit is het type film dat je opzet omdat Netflix het aanbiedt, niet persé omdat je de film zelf wilt zien. Ik hoopte daarom op wat flauw vermaakt, niet een meesterwerk ofzo. Alsnog valt de film tegen. Er komen hier en daar wat leuke ideeen voorbij, maar uiteindelijk verzandt het allemaal in flauwe piew piew actiescenes en lachwekkende slowmo's. Plottechnisch moet je hier niks van verwachten ook, het is leuk concept compleet shit en ondoordacht uitgewerkt. Personages zijn overwegend vervelend, en de film laat precies niet zien waar je op hoopt door elke wetteloze actie uit te beelden als pistoolschot of messteek. Suf.

avatar van horizons
Ach ja, overlevingsfilm. Half punt extra voor Bowie/Reznor tijdens de aftiteling.

Best aardig.

De film omschrijft het Purge-concept op een bepaald moment als "Halloween for adults", daar hadden ze beter zelf wat meer naar geluisterd, want wanneer de serie daarop inspeelt ligt het niveau duidelijk het hoogst. Ook hier valt weer op dat de eerste scenes op straat veruit de beste zijn.

De mix van maffe/creepy verkleedpartijen en bloederig moordwerk is gewoon gaaf. Het lijkt ook alsof DeMonaco zich in de scenes ook het best amuseert, want audiovisueel springen ze er ook steeds uit. Vooral de "aanval" op de deli mocht er hier echt wel zijn. Jammer genoeg blijft dat deel van de film weer relatief beperkt.

Wanneer er meer actie en thriller elementen toegevoegd worden en er meer aandacht komt voor het plot, glijdt de film weer langzaam af naar middelmatigheid. Dat laatste gevecht tussen Grillo en de main bad guy bijvoorbeeld is onnodig en belabberd. Ach ja, ik blijf me er verder wel mee vermakelijk, waarschijnlijk omdat ik de films ook niet te snel na elkaar kijk, maar achteraf heb je toch altijd wel het gevoel dat het beter had kunnen en moeten zijn.

avatar van mjk87
Beetje een makke film, ondanks die Purge, ondanks de dood en verderf, ondanks soms genoeg harde scènes. Visueel wel fraai, zeker die combinatie van nacht, belichting en gekke maskers geeft de film een fijne look en sfeer. Maar verder vond ik dit wel erg voortkabbelend allemaal dat nooit spannend werd en ook mij nooit echt wist te grijpen, op een heel klein momentje na. 2,5*.

avatar van BlueJudaskiss
Een herhaling van zetten van films die sowieso al beroerd waren. De maatschappijkritiek op het geweld is vreselijk misplaatst gezien het gegeven dat de film soms nog bloeddorstiger is dan een film met Rambo of Jason Voorhees. Ontzettend vervelend.

avatar van jipt
Best leuk. Ik blijf het een goed concept vinden. In dit deel worden ook mooi de pijnpunten van het wapenbezit en klassenongelijkheid in de VS bloodgelegd. Alhoewel deze wel wat moeilijk op gang kwam. Kleine 3,5*