The Purge: Election Year (2016)

Alternatieve titels: The Purge 3 | The Purge 3: Election Year

Verenigde Staten / Frankrijk
Horror / Actie

geregisseerd door James DeMonaco
met Frank Grillo, Elizabeth Mitchell en Mykelti Williamson

Het is twee jaar geleden dat Leo Barnes zich ervan weerhouden heeft om wraak te nemen tijdens de Purge-avond. Inmiddels is hij hoofd beveiliging van senator Charlie Roan, met als missie haar te beschermen in de strijd om het presidentschap en het overleven van het jaarlijkse ritueel dat de armen en onschuldigen op scherp zet. Wanneer er vervolgens verraad plaatsvindt, worden ze gedwongen de straat op te gaan. Uitgerekend op de avond dat er geen hulp beschikbaar is.

avatar van Spartaan1986
Geweldige 1e helft. De opbouw naar The Purge en het losbarsten van het geweld is de eerste 50 minuten zeer sterk. De 2e helft van de film wordt het meer een standaard actiefilm met een hoop cliché's en wat aangedikt sentiment. Wel de beste van de 3 in mijn ogen maar dat is puur door de 1e helft van de film.

avatar van Elineloves
Lang naar uitgekeken, helaas teleurgesteld.

De film is te wisselvallig. Het begint goed, maar al snel voelde ik de spanning verdwijnen. Er was geen greintje gevaar voelbaar. Hierdoor zat ik deze keer niet op het puntje van mijn stoel, iets wat ik wel gehoopt had. Het helpt dan ook niet dat scènes de nek om worden gedraaid voordat het überhaupt spannend kan worden (Denk aan de sweet 16 meisjes, werden berg vlot afgemaakt). Waar ik in de voorgaande delen nog wel eens flink schrok, was dat hierbij niet.

De film voelt anders aan. 'Serieuzer', meer door de strot gedrukte (politieke) boodschappen. Frank Grillo leek er soms ook geen zin meer in te hebben, binding met de personages kreeg ik deze keer totaal niet. Waarschijnlijk omdat ze van bordkarton waren. Zelfs met de winkeleigenaar, waar van verwacht werd dat je met hem mee zou leven, komt niet uit de verf.

De actie is van wisselend niveau. Het zit hem in de kleine momenten, zoals bijvoorbeeld wanneer ze in de auto door de stad reden (nadat ze het getergde tweetal hadden gered van moordlustige toeristen) en zien wat er allemaal gaande is), die momentjes zijn de moeite waard. Verder vooral een hoop hypocriet moraal en een wijzend vingertje naar de politiek, het wapenbeleid en het geweld dat er uit voortvloeit.

Gelet op de gebeurtenissen aan het einde, is dit werkelijk het slot van deze (dus) triologie, en ik moet zeggen dat ik wel een beetje fan was. Deel 1 had een zeer orgineel uitgangspunt, Ethan Hawke en een claustrofobische sfeer, deel 2 was van het niveau betere B-film, en dit derde deel is een adequate, doch noodzakelijke afsluiting.
Election Year begint uitstekend met dezelfde dreigende sfeer(vormgegeven door een aantal baddies die zo lijken weggelopen uit een Mad Max film), als de vorige delen. Gaandeweg raakten echter zichtbaar de ideëen op, want het tweede gedeelte is niet meer dan een ordinaire, alledaagse actiefilm, niet echt een waardige afsluiting van deze toch wel memorabele serie.
Goed dus dat er geen vierde meer komt.

avatar van mrklm
The Purge haalde veel van de spanning uit de claustrofobische setting, The Purge: Anarchy was meer uit op het erin rammen van zijn onsubtiele, bleek-satirische boodschap. Die boodschap zet zich hier voort: het idee dat er in ieder mens een moordenaar schuilt als we de door onszelf opgelegde moraliteit maar terzijde durven te schuiven. In dit derde deel komen mensen uit heel de wereld als 'moord-toeristen' naar de VS en verder is het meer van hetzelfde.
Mijn probleem met het hele concept is dat het uitgangspunt niet overtuigend is uitgewerkt: de enige mensen die meedoen aan The Purge zijn criminelen, psychopaten en vandalen. De film zou veel interessanter zijn als het juist brave burgers waren geweest die deze nacht gebruikten om die vervelende buurman, die irritante bureaucraat of dat groepje hangjongeren zou afschieten. Nu mist de satire zijn doel en is het niet veel meer dan een serie gewelddadige scènes, afgewisseld met slow-motion beelden van uitzinnig geklede psychopaten, voorzien van een steeds irritanter worden rock-soundtrack.

avatar van schram101
Beste uit de reeks. Toch blijft het gevoel knagen dat er meer in zit. Sowieso in het concept, maar in het geval van Election Year toch ook in Frank Grillo. De man is ontzettend stoer, maar krijgt veel te weinig ruimte dit te laten zien. Laat hem nu eens los gaan. Geef hem gewoon 90 minuten de tijd om te knallen. Nu moet hij het doen met een enkele scene hier en daar en komen de bruutste momenten eigenlijk van de andere acteurs. Denk aan het plotseling en bikkelharde einde van het groepje meisjes bij de winkel . Fantastisch! Of het groepje verklede toeristen op de filmposter welke van het ene op het andere moment aan bonken wordt geschoten. Rauw!

Met de moraal had ik weinig problemen. Neem het de makers ook niet echt kwalijk deze er in proberen te stoppen. Je wilt toch een soort van goed vs. kwaad in dit soort filmpjes.

avatar van filmkul
Gemiddeld vervolg uit The Purge reeks. Het verhaal is nog best redelijk origineel ten opzichte van de vorige delen. Echter richting het einde vliegt het wat uit de bocht. Verder is het best spannend, maar is het toch veel van het zelfde. De aankleding is best aardig, en doet denken aan The Warriors. Het acteerwerk is wat vlak. De soundtrack daarentegen is prima. 2.5/3.0

Deze viel mij helaas wat tegen.

Voor mij miste er erg veel spanning in dit deel. Wat er in deel twee juist zo sterk was met alle bizarre "figuren" die over de straten liepen, werd dat in dit deel weinig getoond.

Film technisch erg mooi allemaal.

avatar van Ajax&Litmanen1
De beste van de 3, maar dat zegt meer over de slechte voorgangers, want zo best is Purge 3 zeker niet. Ik blijf het echt jammer vinden dat zo'n tof concept gewoon 3 middelmatige films op heeft geleverd. Wordt het niet eens tijd als er een vierde deel komt om er een nieuwe regisseur neer te zetten? Het begin van de film is nog wel sterk qua sfeer, maar zo halverwege zakt de film weer terug naar het niveau van de voorgangers. Beetje saaie schietpartijen en dat einde is al helemaal belachelijk. Het blijft een reeks die nooit het B-film niveau heeft weten te ontstijgen.

Hele kleine voldoende dan maar.

avatar van schumacher
De 1ste vond ik top, de 2de was ook nog oke maar deze is een ramp, zo slecht zeg, uitgemolken ook.
B-film is dit en de slechtste uit de reeks, ééntonige muziek met veel te veel van die vorte vertragingen, trok op nikske. Ook de acteurs waren minder.

avatar van Friday the 13 th
Het derde deel in de Purge reeks heeft geen enkele toegevoegde waarde. Het plot van de film is volledig afgestemd op de nakende presidentsverkiezingen in Amerika. De film wil een boodschap meegeven, maar slaagt hier niet in. De vreemdste vondsten komen in de film voor: moordtoerisme, verzekeringspolissen die een dag voor de Purge night plotseling stijgen,.....heel vreemd allemaal! Want geef nu toe, een afslachting tijdens de nacht vermijden is toch poepsimpel, je koopt gewoon twv 70 € een vluchtje naar Canada en komt de dag nadien terug. Het hele verhaal hangt eigenlijk met haken en ogen in elkaar, maar goed, op zich geen probleem als het dan nog spannend wordt. Ook hier slaagt The Purge 3 niet helemaal in. Qua afslachting is bijzonder weinig te bespeuren en er wordt wel erg veel gepraat. De spanning wat werkte in The Purge 1, een gezin dat moet vechten voor hun leven, lukt niet in deze film. Het continu beschermen van een senator is nu niet meteen een interessant uitgangspunt. Heel vreemd dat de makers juist voor dit thema hebben gekozen, ik ken allesinds een veel leuker verhaal:

Een cruise biedt voor wie het betalen kan aan om op zee te gaan tijdens de Purge Night, de stad uitvluchten en op het water de nacht doorbrengen, maar dan komt een groep zuiveraars toch de zee op...

Misschien iets voor een 4de film? Al mag het voor mij nu wel stoppen!

2,5 sterren

avatar van schenkowiets
Vond deel 1 en 2 geweldig,maar deze vond ik ronduit belachelijk.
Het is 1 en al schietpartijen en het verhaal slaat nergens op. De zogenaamde stoere held is een sukkel die niet ken acteren en die senator ( dat wijf ) loopt er maar een beetje bij als een dooie.
Ken beter een goeie goeie western op zetten want daar zit teminste nog een verhaal in en goede acteurs. !
Zonde van mn tijd deze wanvertoning !

avatar van Noodless
Tja, minste deel sowieso. Het verhaal heeft heel wat rare ideeën en echt spannend wordt het nooit.
Ook de cast is hier matig, toegegeven de personages zijn ook niet echt interessant. Grootste fout lijkt me vooral de keuze over de beveiliging van een senator. 5/10

voor een deel 3 , prima te behappen!! lekkere actie, spanning,, popcorn gehalte hoog!! sja er kan vanalles over gezegd worden , maar als deze gewoon op tv was, waren liefhebbers vast blij! was gewoon een vermakelijke kill film! nergens slecht geacteerd , prima actie, dun verhaal uiteraard.. maar overall prima , dikke 3!

avatar van Richard_Voorhees
Een redelijk derde deel.
Het hele subplot over dat de Purge gebruikt word door rijke politici om de armere bevolking uit te dunnen komt niet echt over.
De tegenbeweging van de Purge wel, want hell, wie zou nou zo'n nacht willen hebben?
Die huurling (of hun leider althans) deed me wat aan Dolph Lundgren denken. Misschien een beetje een standaard bad guy, maar z'n look was wel tof.
Verder is de spanning in het begin wel goed, maar helaas valt dat halverwege wat weg. Daarna is het voornamelijk gun blazin' action. Vermakelijk, maar niet heel memorabel.
Zeker voor een derde deel wel degelijk, maar ik wacht nog steeds op een film die de terreur van een dergelijke nacht echt goed over kan laten komen.

lezertje
Prima actiethriller is een waardige afsluiting van de originele ‘purge-trilogie’. Hoewel hier en daar voorspelbaar qua ontwikkelingen blijft er genoeg spanning over om de film tot het eind uit te kijken. Maar laten we dan wel hopen dat het bij dit laatste deel blijft. Hoewel Met Trump als president zo een ‘Purge night’ best eens realiteit kunnen worden. En laten we eerlijk zijn: De Amerikaanse politie is in sommige wijken van de grote steden al bezig met hun eigen purge.

avatar van m1chel
In 2013 bracht regisseur en scriptschrijver James DeMonaco ons de uiterst originele film The Purge. Het verhaal speelde zich af in een huis waar een gezin voor het leven moest vechten tijdens de jaarlijkse zuivering, een ‘Purge’ genaamd, waarbij twaalf uur per jaar alle criminele activiteiten zijn toegestaan. Hoewel zeker niet perfect en vrij lauw ontvangen door de critici volgde in 2014 het vervolg The Purge: Anarchy, waarin de anarchie op straat te zien is tijdens de Purge. Doordat de opzet van de film een stuk breder was had deze meer succes dan zijn voorganger. Het zorgde ervoor dat we nu de derde film rond de dubieuze zuiveringen mogen bewonderen, waarin de focus ligt op een politiek gevecht tussen de voor- en tegenstanders van de jaarlijkse Purge. Met een strakke trailer als opwarmertje konden de liefhebbers uitkijken naar deze film.

Natuurlijk gaat het ook dit keer weer om de bizarre uitdossingen en moorden die het Amerikaanse volk draagt en pleegt. Leo Barnes (Frank Grillo) werkt na de brute moord op zijn zoon twee jaar eerder voor senator Charlie Roan (Elizabeth Mitchell). Zij heeft na de brute moord op haar gezin haar zinnen gezet op het presidentschap om zo de Purges tot een einde te brengen. Iets wat natuurlijk de nodige strubbelingen met zich meebrengt, zeker als de Founding Fathers of America de wet aanpassen waardoor de senator vogelvrij wordt verklaart. Naast dit verhaal krijgen we ook een wat overbodig en voorspelbaar subplot voorgeschoteld waarin een winkeleigenaar vastberaden is om zijn winkel te beschermen tijdens de Purge wanneer zijn verzekeringsmaatschappij de premie zo omhoog gooit dat hij zijn zaak dreigt te verliezen. Vervolgens krijgt hij bezoek van twee dames, waarbij het verloop helaas te voorspelbaar voor woorden is.

Hoewel de film veel van dit soort voorspelbare situaties bevat, vermaakt de film wel gedurende de volledige speelduur. Wel hadden de makers de anarchie van de avond iets beter in beeld mogen brengen, want op het moment dat de senator een tijdelijke veilige haven vindt concentreert het verhaal zich teveel op het situatie van de senator. Het zorgt ervoor dat de film wat uit balans raakt en de rest van de anarchie een beetje in de vergetelheid raakt. Zonde, want het zorgt ervoor het verhaal een stuk minder interessant is dan het eerder pretendeerde te zijn. Toch weten de ijzingwekkende soundtrack, fraai camerawerk en een aantal zeer gruwelijke scènes de film op de rit te houden en weet men zelfs de echte horrorfans een bevredigend gevoel zal bezorgen. Het zorgt ervoor dat de film aan het einde van de rit boven de middelmaat uitsteekt.

The Purge: Election Year is een zeer vermakelijke horrorprent met de nodige potentie die helaas niet volledig tot bloei komt. Hiervoor is de film soms te voorspelbaar en neemt de film zichzelf soms eigenlijk net iets te serieus. Waarom de makers ervoor kiezen om de focus te leggen op de senator en niet om de veel interessantere anarchie blijft een raadsel, al wordt hiermee een herhaling van de eerste vervolgfilm gemeden. Daarnaast verveelt de film geen seconde en zit de vaart er de volledige speelduur prima in. Ook sluit de film goed aan op zijn voorganger en is het nu te hopen dat bij een volgende zuivering de nadruk weer wat meer ligt op de anarchie.

avatar van mixmaster
schenkowiets schreef:
Vond deel 1 en 2 geweldig,maar deze vond ik ronduit belachelijk.
Zonde van mn tijd deze wanvertoning !

Helemaal mee eens !!!

broncode
Zeker niet het beste deel van de 3. Een film met weinig hoogtepunten en veel wat we al vaker hebben gezien. Heb ook steeds het gevoel dat d'r uit deze franchise veel meer te halen valt, maar dat zal dan met budgettaire redenen te maken hebben. Frank Grillo mist gewoon de uitstraling van een echte aktie ster.

Geweldige deel! Ik vond deel 1 erg tegen vallen dus verwachte ik weinig van deel 2. Tot mijn grote verbazing is deel 2 heel anders dan zijn voorganger. Deze deel doet me een beetje denken aan 'The Walking Dead'. Deze deel krijgt van mij een terecht 4.5

avatar van Left4Dead
Ach............ een beetje actie met het hoofd op nul. Het zoetsappige Amerikaanse gehalte, dat zo nu en dan de kop op stak in script en muziek, was voor mij de reden om een halve punt in mindering te brengen. En dan ben ik nog soepel.

Het verhaal is bekend van de vorige delen, helaas is allemaal erg ééntonig te noemen. De leukste typen, de tienermeiden, waren me veel te snel uitgeschakeld. De rest van de personages zijn echt niet erg interessant te noemen, dit is ook het grote minpunt van de film. De nachtelijke kiekjes zijn erg mooi, maar erg spannend brengt de regisseur het niet.

Een pluspunt is de soundtrack, deze staat lekker "vol" op het spoor. Het acteerwerk kan er mee door, het script neigt naar saaiheid. Het verhaal is iets te Amerikaans vertolkt dit keer, we zitten in de verkiezingsstrijd zoals het ook in het echt is. Totaal niet interessant gebracht, voorspelbaarheid op en top. Mis een stuk kracht dat je wel kunt brengen met de purge, zoals in deel één.

2,5** een 5,5/10

avatar van umbra
Heerlijke film, vond vorige 2 ook redelijk vet, maar deze vond ik de beste. Film boeide tot het einde. Heerlijke actie met een politieke switch er aan, snap wel niet dat ze bij dergelijke films steeds horror zetten, is toch gewoon actiefilm in al z'n facetten. 4*

avatar van Gerlof1378
Ik vond het een goeie film, lekker over de top en echt Amerikaans maar gewoon leuk. Het verhaal vond ik erg goed bedacht net zoals bij Purge: Anarchy, de cast speelt ook ok en vooral Frank Grillo is gewoon een badass. Ook de setting en de actie scenes zien er goed uit niet te zien dat deze film maar 10 miljoen dollar koste net zoals zn voorganger. Kortom een gewone lekkere kijk weg film die leuk is voor een leuke film avond enjoy.

avatar van Barry83
Is me zeker niet tegen gevallen, blijf een liefhebber van de Purge films, en deze past er ook gewoon weer prima bij

Deze nieuwe Purge is nog steeds wel vermakelijk maar het wordt duidelijk minder allemaal.
Het beklemmende typische Purge sfeertje is inderdaad zoals al eerder gezegd hierboven vooral in het eerste gedeelte van de film aanwezig. Daarna is het vooral kat jaagt op muis verhaal en wordt het een beetje 13 in een dozijn film. Jammer. Koek lijkt op te zijn.
2.5*/3*

avatar van Kondoro0614
The Purge: Election Year

Ik had toch wel erg veel zin om de film The Purge: Election Year te gaan kijken. Ik volg deze reeks al zeker vanaf deel 1 die in mijn ogen niet echt spectaculair was, ik was altijd bang om deze vervolgingen te gaan kijken want stel, zij zijn net zoals deel 1 bagger, dan word dit weer zo’n uitgemolken Hollywood film reeks die eigenlijk het puur moet hebben van het opbrengen van geld en ons met troep achterlaten maar, daar is niet echt over na gedacht bij deze films Zo was The Purge: Anarchy (2014) al een hele verrassing dat deze uit zou komen maar, zo goed. Toch brengt ook The Purge: Election Year hele gave scenes naar je beeldscherm waarvan je toch op zekere momenten met open mond kijkt en ik vind hem gewoon net zo goed als deel twee, eerlijk waar. Ik had nooit verwacht dat deze serie te redden zou vallen na deel 1 maar, met zo’n concept kun je het ook moeilijk fout doen. Wat is het toch heerlijk om gewoon een concept te hebben waar iedereen elkaar gewoon af kan slachten, dan heb je gewoon wat psychologische personages, scenes en sfeerbeelden nodig en dat maakt het totaal af.

Wat was nou echt gaaf aan deze film? Ik vind dat de psychologische personages, scenes en sfeerbeelden. Twee tienermeisjes die wat proberen te stelen, worden gesnapt en weggestuurd. Komen op Purge Night terug om eventjes de zaak te vernielen van de baas. In een auto vol met kerstlichtjes en keiharde muziek, in van de mooie pakjes. Spreken met glimmende en met diamant overlappende AK-47’s voor zijn zaak over dat ze hem wou vermoorden, haar ouders heeft ze al gehad. Hoe debiel ben je dan?

Dat was zeker niet het enigste waar The Purge: Election Year het van moest hebben. Ook de moord-toeristen, Neo-Nazi leger en rare Amerikanen in de straten van L.A. maken deze film helemaal af. Moord-toeristen die allemaal iets dragen van Amerikaans geschiedenis. Uncle Sam, Abraham Lincoln en noem zo maar op. Dit zijn zeker de dingen waarvan de film het moet hebben en, waarbij je zelf met een open mond toe zit te kijken omdat je zo mooi word meegetrokken in de film.

Het verhaal van The Purge: Election Year was ook erg gaaf. Er is een organisatie die tegen de Purge is. Samen met de Senator verstopt Frank Grillo zich in een bunker van een huis om haar veilig te houden. Wanneer ze verraden worden door twee insiders en vluchten komen ze uit bij de zelfde supermarkt, die eerder al bedreigt werd. Dit keer kwamen de gekke dames terug met nog meer gekke vriendinnen om de baas van de zaak aan te pakken. Wanneer Laney Rucker er aankomt word het ook wel gekkigheid, ze rijd zo de dames onder, oef dat zag er niet best uit. Toen zij iedereen heeft helpen ontsnappen en ze naar een ondergrondse bunker worden geholpen blijkt het dat de groepering een aanslag wil plegen op de President (?), daar zet ik even mijn vraagteken achter aangezien ik niet meer precies weet wat het nou was. Eenmaal aangekomen in de kerk is het zo dat daar ook zuiveringen worden gehouden, voor een bepaalde gekke Neo-Nazi rijke stinkerds. Het is allemaal best wel lomp met een gekke priester. Eenmaal deze kerk aangevallen te hebben en, oja de Senator te hebben gered want die was ontvoerd en was ook in de kerk, gaan ze verder om de nacht te overleven. Hun laatste vijand: Neo-Nazi leger. Toen ze ook eindelijk deze hadden uitgeroeid ging de twaalf uur langzaam voorbij en werd Senator Charlie Roan de baas maar, betekend dit ook het eind van The Purge reeks?

Zoals ik al eerder vermeldde is The Purge een super fijn concept voor de regisseurs. Je hebt niet veel te verliezen qua inhoud want, dat is gewoon dat iedereen elkaar mag afslachten. Je moet het nog wel erg goed brengen wat, James DeMonaco wel gedaan heeft. Ondanks de soms inzakkende praat scenes zijn de zuivering scenes erg vet, en is ook deze film weer fantastisch gebracht en was het zeker een leuke film avond voor mij want, ik kan hier wel van genieten.

Alweer het derde deel in "The Purge" reeks en misschien ook wel de laatste, gezien het einde. Hoewel deze Misdaad / Actie (het genre "Horror" vindt ik totaal misplaatst voor deze reeks) film me wel nog redelijk wist te vermaken, vond ik hem wel weer een stuk minder dan het leuke en harde tweede deel. Dit komt omdat het verhaal dit keer best flauw is en vooral ook zeer voorspelbaar is, met helaas ook de nodige clichés (o.a. in veel dialogen, die ook regelmatig tenenkromend slecht zijn). Eigenlijk weet je al na een paar minuten hoe deze film zal eindigen en daardoor vond ik het verhaal ook nergens boeiend, laat staan spannend. Ook bevat dit derde deel eigenlijk geen vernieuwing m.u.v. dat nu ook buitenlanders aan de zuivering (oftewel "The Purge") mogen meedoen en dat er dit keer geen uitzonderingen zijn en nu dus ook politieke figuren mogen worden gedood en daar draait het dit keer ook om.

In dit inderdaad dertien in een dozijn verhaal draait het namelijk om de vrouwelijke senator Charlie Roan (gespeeld door muts Elizabeth Mitchell) welke de zuivering wil afschaffen als zij de nieuwe president wordt. De huidige regeringleiders zijn het daar niet mee eens (het doden van veel armen en onschuldigen is in hun ogen namelijk financieel gezien namelijk gunstig) en willen senator Charlie Roan tijdens de zuivering dan ook om zeep helpen. Leo Barnes (opnieuw gespeeld door Frank Grillo), die ook te zien was in het tweede deel, die nu hoofdbeveiliging is van senator Charlie Roan, moet haar in bescherming nemen en daar draait het dus om in dit verhaal. Eigenlijk kan je deze film dus vergelijken met de president strijdt tussen Donald Trump en Hillary Clinton

Buiten dat het verhaal dit keer minder boeiend is, was het ook minder hard en grof en wordt de zuivering maar nauwelijks in beeld gebracht (veel brute moorden zul je dan ook niet zien in dit verhaal, op de guillotine scene misschien na) en zijn alle ogen ook vooral gericht op senator Charlie Roan en Leo Barnes, die ook nog hulp krijgen van winkeleigenaar Joe Dixon (gespeeld door Mykelti Williamson), winkelmedewerker Marcos (gespeeld door Joseph Julian Soria) en Laney Rucker (gespeeld door Betty Gabriel), die een goede vriendin is van Joe Dixon en een berucht verleden heeft als gangsterleidster Pequena Muerte.

Deze winkeleigenaar Joe Dixon wordt weer zelf belaagd door irritante en vervelende vrouwelijke tieners, die tijdens de zuivering willen afrekenen met Joe Dixon, vanwege het stelen van één snoepreep door de tieners en welke door Joe Dixon wordt verhindert. Hoewel de vrouwelijke tieners irritant en vervelend zijn (onze eigen premier Mark Rutte zou ze omschrijven als "tuig van de richel" ) en hun reden om te zuiveren ook te belachelijk is voor woorden, waren ze eigenlijk wel een leuke toevoeging in dit verhaal (ze deden me ook wat denken aan de meiden uit de Drama / Misdaad film "Spring Breakers (2012)") en ze zagen er ook wel fraai uit. Dat laatste niet vanwege hun eigen uiterlijk (lelijk waren ze zeker niet), maar vooral vanwege de kostuums en maskers (o.a. te zien op de filmposter) die ze droegen. Maar helaas spelen ze maar voor korte duur mee in dit verhaal en worden ze eenvoudig en erg gemakkelijk uitgeschakeld na ongeveer 50 minuten. Die scene was overigens wel de meest harde scene in het verhaal en vooral als de leider (die ook de snoepreep wilde stelen) van de tieners door het hoofd wordt geschoten.

De eerste helft van het verhaal is eigenlijk ook nog het meest vermakelijke, want wat er daarna nog volgt is vooral flauw, saai, langdradig en voorspelbaar, met als dieptepunt misschien wel het laatste gedeelte van het verhaal welke zich afspeelt in een kerk. Gezien dit einde zou dit eigenlijk de laatste film moeten zijn in "The Purge" reeks, maar waarschijnlijk zullen er nog meer delen gaan volgen en dan waarschijnlijk door een andere regisseur (de huidige regisseur James DeMonaco heeft tot nu toe alle delen geregisseerd) die de reeks verder gaat uitmelken, zoals men dat destijds ook heeft gedaan met de "Saw" reeks.

Wat ik ook wel storend vond in dit verhaal is dat de zuivering wel weer wordt aangekondigd met een mededeling en het herhaaldelijk loeien van de sirenes, maar het einde van de zuivering komt totaal niet meer aan bod. Maar dat komt natuurlijk door de tweede helft van het verhaal, waarbij het eigenlijk niet meer om de zuivering draait, maar vooral om senator Charlie Roan. De cast kon me dit keer ook niet echt bekoren (zeker niet de slechteriken die het gemunt hebben op senator Charlie Roan) en eigenlijk deden alleen nog Frank Grillo en Mykelti Williamson het nog verdienstelijk. Visueel gezien vond ik de kostuums en de maskers van degene die meededen aan de zuivering in de eerste helft van het verhaal er wel fraai en creatief uitzien.

Al met al gewoon een tegenvallend derde deel in "The Purge" reeks, die enkel en alleen nog weet te vermaken en dat vooral in de eerste helft van het verhaal. Wat mij betreft hoeft er in ieder geval geen nieuw deel meer gemaakt te worden.

avatar van paul83
Het mysterieuze van de eerste film is een beetje verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een portie goede actie, een enorm dom en voorspelbaar plot en tenenkrommende dialogen. Al is het uitgangspunt van alle films natuurlijk totaal ongeloofwaardig, het 3e deel doet er wel een schepje bovenop.
Ik had liever nog een verhaal gezien over het effect van the Purge op "de normale mens" zoals in het eerste deel te zien was.

Al met al sluit het derde deel de reeks wel mooi af. Niet geheel in mijn stijl, maar kan ook niet zeggen dat ik verveeld was.

michaeljanssen
Prima te kijken film. Uiteraard redelijk voorspelbaar maar desondanks in het plot de nodige verassingen ten opzichte van eerdere films. Ik zou graag een rauwe remake willen zien van het eerste deel.

michaeljanssen schreef:
Ik zou graag een rauwe remake willen zien van het eerste deel.

Een remake van een film die pas is uitgekomen in 2013

avatar van ambrosini
Heb nu alle delen gezien.. en vraag me af wat je nog meer kunt zeggen over de purge.

In deel 3 is de spanning wel minder vergeleken met de vorige 2 delen.. verhaal is minder, maar je gaat er toch naar kijken ook al kun je de meeste gebeurtenissen voorspellen.