Spring Breakers (2012)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Harmony Korine
met James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

Zwolle84 schreef:
de beleving en het audiovisuele..
alweer dit argument???
inmiddels zo oud als weg naar rome.

avatar van stefan dias
oké, thx, Zwolle84. Enneh… dit bedoel ik nu net. Dat geflirt met wapens, dollarbriefjes in het rond strooien, strippers en blikkerende gouden tanden… is dat nu 'tof'? Ik vind het maar onnozel en het komt me onderhand ook wel de strot uit. En trouwens heel ambigu, want echte kritiek op die 'leegte' voel ik toch niet.

En wat de plot betreft: ja, het is leuk dat de meisjes 'in control' blijven, de rollen omdraaien en geen slachtoffers worden, maar het pijnlijke is natuurlijk dat dit een loos fantasietje blijft en de realiteit pijnlijk anders is. . Gegroet.

Beroepsprovocateur mikey

avatar van mikey
Is toch zo: 'je mag dit alleen op 't audiovisuele beoordelen'!!!! (dat ook niet best was overigens)

de grunt schreef:
Beroepsprovocateur mikey

Oei, als Onderhond dit hoort…

avatar van Zwolle84
mikey schreef:
alweer dit argument???
inmiddels zo oud als weg naar rome.

Als ie al zo oud is en blijft terugkomen zal ie ook wel kloppen.

Maar wel fijn dat jij de discussies altijd van de nodige diepgang weet te voorzien.

avatar van mikey
Nee telkens de herhaling van dezelfde zin is zinnig.

avatar van Zwolle84
Wat zei je?

stefan dias schreef:
Oei, als Onderhond dit hoort…

Die Japanse spion kan er ook wat van ja. Dan doe mij maar die Amsterdammer met zijn voorliefde voor cult

Zwolle84 schreef:
Wat zei je?
Nee telkens de herhaling van dezelfde zin is zinnig

stefan dias schreef:
En trouwens heel ambigu, want echte kritiek op die 'leegte' voel ik toch niet.

Vind je dat een plus of min punt voor de film, dat het ambigu blijft en z'n oordeel opschort, en het niet door de strot van de kijker duwt?

nummer2 schreef:

Ach… door de strot duwen. Het blijft nu gewoon een zeepbel. Het blijft geflirt met gangsta-porn. De verwijzing naar Tony Montana was dan ook veelbetekenend. Waar velen eerder de figuur adoreren (en niet de film).

avatar van TronMan
Vrij lege en onbedoeld komische film. Jonge dames in bikini (zelfs in de rechtszaal ..) willen lol hebben maar hebben geen geld dus overvallen we wat. Compleet onduidelijk waarom of hoe ze erbij komen. Daarna bier en veel tieten. DJ E.T. die de dames opvangt en zeer veel geld heeft , daarom heeft hij ook de meest lelijkste auto ooit zo 'gepimpt'. Een 'gang' oorlogje tegen ' je zit in mijn straat ' negers. Het zware 'In de Here' meisje krijgt opeens schuld en nokt hem. Nog even een verwijzing naar wel een top film; Scarface . Een debiele suffe shootout op het eind. Want we willen gewoon niet als de rest zijn. Hm ja.
Nee zo'n verhaal verzin je niet. Dan moet je toch echt heel wat spul tot je toe genomen hebben. Denk dat de makers wel met plezier naar hun 'werk' gingen. En dan zijn er hier zelf mensen die hierin Michael Mann herkennen. Foei.

Dikkertje Dap
Heb de film op tv gezien en vond het tot mijn verbazing een sterke film omdat dit de (hedendaagse) realiteit is. De jeugd van nu gaat harder tekeer dan de jeugd van zeg pak 'm beet dertig jaar geleden, toen was het underground en nu is het algemeen goed en gecommercialiseerd maar de drugs zijn natuurlijk illegaal waar bijvoorbeeld door zo'n springbreak criminelen aangetrokken worden plus dat dmv de rap gangsterlife geromantiseerd wordt. In bijvoorbeeld amsterdam is een tijdje een discussie geweest over het afschaffen van de peperdure VIP-tafels in clubs waar criminelen kapitalen aan Crystal uitgeven en bekende rappers en sporters graag aanschuiven. Het afschaffen had niet te maken met het feit dat criminelen hiermee geromantiseerd worden (wat voor de gemeente eigenlijk een prioriteit zou moeten zijn) maar vanwege het zwarte geld want de coke stroomt met bakken binnen, xtc en weed worden met tonnen geproduceerd en in het uitgaansleven van tegenwoordig draait alles om bling bling en sex, niet dat ik dat veroordeel maar er zitten zeker negatieve kanten aan met name voor naieve jongens en meisjes, die kunnen slachtoffer worden zoals in de film goed weergegeven wordt. De kwartjespooiers van vroeger zijn heden ten dagen multimiljonair. Je zou deze film als een waarschuwing kunnen zien omdat het aangeeft hoe dun de lijntjes zijn en hoe makkelijk het is om erin te vervallen en het te rechtvaardigen, en ik begrijp het ook wel want het is een droomwereld waar nooit een einde aan lijkt te komen, totdat..

avatar van horizons
Dikkertje Dap schreef:

Is dat zo? Of zijn we er ons alleen maar meer van bewust?

Dikkertje Dap
Is dat zo? Of zijn we er ons alleen maar meer van bewust?

Nee, er zijn wel degelijk veranderingen en ontwikkelingen. Zoals ik al probeerde aan te geven, wat vroeger underground en dus door een exclusieve groep uitgevoerd werd is nu algemeen goed. Onze ouders en grootouders blowde niet of amper, snoven geen coke en slikten zeker geen xtc. De hedendaagse jeugd die nooit geblowd, gesnoven en geslikt heeft is kleiner dan die het wel gedaan hebben. Dat komt vooral omdat drugs als weed, coke en xtc in veel grotere hoeveelheden voorradig zijn en daardoor veel makkelijker te verkrijgen en algemeen goed geworden zijn. Daarom willen ze coke en xtc ook gaan legaliseren om zodoende te voorkomen dat criminelen hun zakken vullen én om te voorkomen dat je als klant in contact komt met criminelen wanneer je het koopt (weed lijkt legaal maar is officieel nog steeds illegaal maar het wordt gedoogd, bizarre constructie, btw)

Tijden veranderen.

Dikkertje Dap

Daarmee doel ik op ouders en grootouders die voor en rond wo2 geboren zijn zoals mijn ouders en grootouders, dat zeg ik nog even nadrukkelijk omdat hier ongetwijfeld mensen reageren die mijn kinderen zouden kunnen zijn en in mijn jeugd werd zeker geblowd, in veel mindere mate gesnoven, xtc kwam pas later in mijn jeugd zo rond eind jaren '80 begin '90. Het was toen underground en behoorlijk exclusief.

De decadente uitspattingen die voorheen enkel waren weggelegd voor een klein groepje jetsetters (mijn oma zei altijd heel toepasselijk; armoede houdt je gezond (geestelijk)) is nu algemeen goed.

Ik vind het terecht en een vooruitgang dat iedereen ongeacht je sociale- of financiële klasse zich decadent te buiten kan gaan maar het heeft wel een schaduwzijde en dat is op zich niet erg zolang je er bewust van bent. Dus daarom vind ik het best wel een sterke film.

avatar van Rickyman
Het is inderdaad wel zo.

Dikkertje Dap
In de gouden eeuw, dat waren dus die kleine groepjes jetsetters. Het volk wat nu iedere dag een blowtje rookt, in het weekend een pilletje slikt en een snuifje neemt leefden in die periode in plaggenhutten en waren blij als ze een nagel hadden om hun reet te krabben.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat mensen toen of nu beter of anders zijn, de tijden, de gelegenheden en situaties zijn anders en ik vind dat goed en duidelijk weergegeven in de film. Waar ik ook wel een vooruitgang en iig een eerlijkere verdeling in zie zoals ik al aangaf.

Jaren '70?

En de jaren '60 maar dat was toch anders, dat was flowerpower, lekker in je naakie op lsd dansen met de gedachte de wereld tot een paradijs te veranderen. Het is nu enkel zwaar uit je dak gaan, drank, bling bling, geld, sex en sexdrugs zoals in de film goed weergegeven wordt met name door het personage van Franco, dat is waar de hedendaagse jeugd dmv allerlei kanalen mee doodgegooid wordt.

Nogmaals, ik veroordeel het niet, ik zeg niet dat mensen nu of toen beter of anders waren, de tijden en situaties zijn veranderd, in het voordeel maar ook in het nadeel en daar geeft de film een mooi voorbeeld van.

avatar van Fisico
Hete kussen uit Salou of zwoele strelingen op Ibiza of Lloret de Mar. Zo kan je het eerste deel van Spring breakers samenvatten. Aan wilde en knappe meiden geen gebrek. Feestend en zonder zorgen met behulp van veel alcohol, seks en drugs de nacht induikend. Fijne cinematografie en opdwepende muziek, snelle montage en lekker sfeervol. Yolo en carpe diem zijn de lijfspreuken!

Ik kan best volgen waarom sommigen dit een topfilm vinden. Ik echter miste wat dialoog en diepgang. Een echte boodschap ook. Het bleef allemaal wat oppervlakkig met een erg mooie verpakking (vul zelf maar in wat ik daarmee bedoel), maar verder dan dat ging het niet. Na verloop van tijd had ik het ook wel gezien.
Met de intrede van Alien veranderde de opzet. Het wilde feesten met wat crimineel kattenkwaad werd ingewisseld met een grimmigere sfeer waarbij de macht van de straat centraal stond. Twee drugsbaronnen die elkaar het zonlicht in de ogen niet gunnen en met drie meiden er middenin. Eentje was intussen al afgehaakt. Wel eens leuk om gezien te hebben. Het einde, ook al moet ik het waarschijnlijk niet te serieus nemen, deed me het voordeel van de twijfel geven. Nipte 3,0* in plaats van een 2,5*.

avatar van Basto
Fisico schreef:

Denk dat daar vooral het verschil in beleving uit voortkomt. De een geeft er gewoon veel meer invulling aan dan de ander.

Ikzelf houd juist heel erg van films, waarbij de regisseur veel aan mijn eigen analytisch vermogen en fantasie overlaat. Zie dat ook niet als een gebrek aan diepgang, maar eerder als een teken van besef dat de kijker ook over een eigen stel hersens beschikt.

avatar van supadragon8
Goh wat een verassing was dit zeg, ik interperteerde dit nogal aan de satire kant en dan vond ik het geniaal om te zien. James Franco stuk om gelegen. Daarnaast is de productie ook nog verassend goed en verfrissend. Buiten de overly platvloerse compilaties is er heel mooi gebruik gemaakt van kleuren en flashbacks, was een genot om naar te kijken.

avatar van IH88
“I'm starting to think this is the most spiritual place I've ever been.”

Klasse film. Spring Breakers is waanzin, anarchie, losbandigheid en totale leegte… Op alle goede manieren. Van de adrenaline-pompende beginscene tot het laatste schitterende gedeelte zit je geboeid te kijken naar al het visuele geweld dat regisseur Harmony Korine op je afvuurt. Maar met alleen het visuele gedeelte te noemen doe je de slimme regie van Korine tekort, en het sterke acteren van Franco en de actrices. Hudgens, Benson, Gomez en Rachel Korine zijn uitstekend als jonge vrouwen die zich vervelen en totale leegte uitstralen, en Spring Break willen vieren om wat mee te maken.

De grenzen vervagen en vooral Hudgens en Benson gaan helemaal los als Candy en Brit, die steeds verder gaan in hun zoektocht naar plezier en avontuur. Als Franco als Alien in hun leven verschijnt gaat het helemaal fout en verandert plezier, drank en drugs in criminele activiteiten en zelfdestructie. Alle lof voor Korine die een film heeft gemaakt met een wat simpel plot, maar met zoveel visuele flair, memorabele scènes en acteurs die alles geven dat er meer dan genoeg overblijft om van te genieten. Vooral de piano scene zal ik niet snel vergeten. Spring Breakers is niet voor iedereen, maar ik heb hier anderhalf uur lang van genoten.

avatar van tbouwh
Droom boven narratief. Het repetitieve gemijmer in neonkleuren met het intredende fatalisme al in de eerste minuten op de achtergrond beviel deze tweede kijkbeurt stukken, stukken beter.

Inhoudelijk is de film een stuk meer on point dan de hypergestileerde fotografie doet vermoeden.

avatar van TornadoEF5
Ik vind de jeugd van nu juist aan de softe kant, vaak verblind door de schoonheid van de bling bling en luxe en uiteindelijk ook de digitalisering v/d maatschappij, maar daar hebben ze veer- en strijdkracht tegenover verloren, en dat ingeruild voor een "i don't care-attitude tenzij het op fb / snapchat of mijn uiterlijk aankomt". In '68 streden de jongeren tenminste voor een doel bijvoorbeeld, nu laten we alles begaan, op misschien hier en daar een actie tegen wapenbezit in de Verenigde Staten na. Dat is jammer, want de rise of authoritarianism is al ingezet. Ik kan niet vergelijken tegenover 50 jaar geleden in principe, maar... tegenover 10 jaar geleden is de jeugd wel onrespectvoller geworden, en misschien ook iets feller dan toen (vooral bij meisjes dan). Het geval van de zehbi's in Brugge is geen alleenstaand fenomeen, dat kan ik zeker zeggen.

Mooi gesproken.

avatar van Cikx
In de Verenigde Staten zijn er aan de lopende band gigantische protesten waarin miljoenen mensen meelopen zoals inderdaad de march for our lives protestactie (een van de grootste door de jeugd georganiseerde protestacties in de Amerikaanse geschiedenis, maar ook the women's march, protesten tegen Trump etc. Je hebt de G20 protesten in Hamburg gehad, de stakingen in Frankrijk. Ik denk dat je een beetje een vertekend beeld hebt eerlijk gezegd.

Hier in Nederland (en België?) is het inderdaad vrij rustig, maar misschien hebben we ook niet zoveel om over te klagen als dat we in het verleden hadden.

Vind het trouwens een beetje vreemd dat je zegt dat de jeugd softer is geworden, terwijl je even verderop zegt dat de jeugd feller is geworden.

avatar van Shadowed
Dromerig.

Dat is het eerste woord wat in me opkomt als ik terugkijk op deze film. Vooral een bijzondere film, die niet altijd even interessant is. Korine staat bekend om zijn eigen stijl die niet heel goed beoordeeld is, maar wel opvalt.

De fijne cinematografie van Benoit Debbie creëert een perfect sfeer. De dromerige beelden en leuke locaties vallen op, net als de belichting. Het verhaal zelf, is wat minder boeiend. Soms is het zo langdradig dat het simpelweg saai is.

De meiden mogen er mooi uitzien, of ze nu briljant acteren, zeker niet. Volgens mij staan ze er ook alleen maar vanwege hun uiterlijk en lichamen in bikini. James Franco was dan wel weer een positieve verrassing en doet enthousiast mee. Hoger dan een 2,5* gaat dit niet worden, omdat er nogal moeilijk doorheen te komen was.

Vond zojuist deze prachtige 'tribute' video. Zeer mooi in elkaar gezet. Zie het als materiaal om de maanden tot The Beach Bum nog even door te komen This Is What Makes Us Girls - Lana Del Rey - YouTube