Spring Breakers (2012)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Harmony Korine
met James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

Ik vond het wel wat hebben, al is het begin nogal rommelig en komt er pas wat lijn in als de meisjes uit de gevangenis komen. Die kleureffecten spraken me wel aan. Het is natuurlijk wel erg Amerikaans en ik snap weinig van die Spring Break-traditie. Maar het is zeker geen oppervlakkige film. Navrant is het contrast tussen de idealistische (en brave) verhalen die de meisjes naar huis bellen en de beelden die je ziet. Veel boze reacties hier dat die meisjes zo dom en naïef waren. Dat vind ik niet. Ze willen leven en leven is soms gevaarlijk.

avatar van Aristocraat
Visueel verrassend, inhoudelijk armoedig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd om deze film nog eens met een frisse blik te kijken. Regisseur Harmony Korine zou zich laten inspireert hebben door Miami Vice (2006) voor het maken van deze film met aandacht voor de sfeer en kleuren en minder voor de dialogen. Het moest meer een belevenisfilm worden. De film nodigt ook wel wat verkeerd uit. Het lijkt een soort Babywatchfilm te worden met een hoop jongen meiden in bikini die er enkel zijn voor het oog. Niet dat het oog nu teleurgesteld is, maar het is eerder een drama geworden. Ik las ergens een verwijzing naar de neo-noir bvb. Ergens kan ik daar wel inkomen, op een eigen manier dan toch.

Het is zeker geen American Pie gedoe met romantiek en flauwe humor. Wel vier vriendinnen in een godvergeten stadje, waar de enige weg naar een droomwereld die van Spring Breakers is. Een haalbare wereld die enkel bestaat uit feesten. Dat is de trigger om de fantasie te laten lopen. Er naar toe te gaan is al een deel van de fantasie en dat wordt enkel maar meer en meer.

Als die droomwereld even stil valt komt er toch een manier om die droom verder te zetten. De fantasie in die zogezegde droom wordt alleen maar groter. Tot ze één voor één door krijgen dat het maar een fantasiewereld is en botsen tegen de realiteit. Spring Breakers forever lijkt het moto dat regelmatig terugkomt. Maar niets is voor eeuwig.

Het verhaal maakt hier niet uit, daar draait het niet om. En ik heb zoals de meesten hier, weinig of niets met het Amerikaanse fenomeen Spring Break. Misschien kwestie van de film met de juiste bril te zien als een drama waarin enkele tieners vluchten van de harde realiteit.

avatar van Basto
Wat blijft dit toch keer op keer meesterlijk.

De film is echt een kaleidoscope van alles dat 2020 niet is. Ook voor die tijd vond ik het al briljant, maar het wordt zo enkel een sterkere slice of life.

Meesterwerk

avatar van Basto
Wat blijft dit toch keer op keer meesterlijk.

Meesterwerk