Spring Breakers (2012)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Harmony Korine
met James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

#Time’sup avant la lettre

What the FUCK did I just watch??!
Even serieus... Wtf was dat?
Om het een beetje te kunnen omschrijven: Een mix van hele slechte amateuristische porno, K3, Sesamstraat, American Pie en Borat (wannabe gangsters).
Wat slecht! Tenenkrommend slecht. Ben zelfs in slaap gevallen, dat zegt al genoeg

Dikkertje Dap schreef:
Heb de film op tv gezien en vond het tot mijn verbazing een sterke film omdat dit de (hedendaagse) realiteit is. Maar er zitten zeker negatieve kanten aan met name voor naieve jongens en meisjes, die kunnen slachtoffer worden zoals in de film goed weergegeven wordt. ..

Dat zeg je heel goed: naïeve jongens en meisjes. Als je in dit leven naïef bent, is alles gevaarlijk haha
Dan moeten ze dus alles verbieden, van drank tot sigaretten tot seks Even serieus, ik ben ook jong geweest en er is niks met me gebeurd. Kwestie van hersens gebruiken. Als je naïef bent en met een plaat voor je kop loopt, vraag je er stiekem ook om. Wie zitten er dan fout kan je je afvragen, de gangsters pooiers enz of die naïeve meisjes die gewoon ff normaal moeten doen en hun kop erbij moeten houden? Alleen naïeve domme meisjes vallen voor loverboys bijv. Geen 1 intelligent meisje is ooit in handen gekomen van zo'n stuk vuil. Maakt ook niet uit verder, verandert niks aan het feit dat het een ruk film was. Letterlijk dan

jordorientje schreef:

De enige dame die naief was is de gelovige Faith, maar ze schrikt op tijd terug na haar aanvaring met de grote boze buitenwereld. De andere dames weten precies wat ze doen en zijn in controle. Geen #metoo aan hun lijf. Als je niet in slaap gevallen was, had je gezien dat de film enkel mannelijke slachtoffers kent.

Zoals ik hier boven al schreef, het is veel eerder een voorloper van de Time’s up movement en daarmee slaat deze audio visuele parel ook nog eens inhoudelijk de spijker van de tijdgeest boven op de kop.

avatar van BlueJudaskiss

Waar zat de porno?

BlueJudaskiss schreef:

Waar zat de porno?

avatar van Shadowed
Met wat doordenken wil ik K3 nog wel begrijpen (4 vriendinnen) maar dan zal je een heleboel andere films ook K3 kunnen noemen. Hoe je bij Borat komt is mij ook een raadsel.

En K3, Sesamstraat, American Pie en Borat?

Zegt vooral veel over zijn eigen referentiekader....

avatar van horizons
Nou,
K3 : vriendinnengroep
Sesamstraat : Alien wordt als een handpop bespeelt
American Pie : Speelt zich af in Amerika
Borat : de bikini

horizons schreef:
Borat : de bikini

Borat heeft een mankini. Wereld van verschil.

avatar van horizons
Zwolle84 schreef:

Borat heeft een mankini. Wereld van verschil.

Dan houden we het op 'kini'.

En K3, Sesamstraat, American Pie en Borat?

Nou het is heel simpel, maar blijkbaar alsnog te moeilijk voor jullie.
K3 geeft het niveau aan van deze ontiegelijke slechte actrices. K3 is net zo geloofwaardig.
Sesamstraat staat voor de simpelheid en taalgebruik van deze film: zelfs m'n nichtje van 8 had deze met gemak kunnen volgen.
Plus het feit dat het nergens over ging, net als Sesamstraat.
American Pie is een ontiegelijk slechte standaard Amerikaanse film met gefrustreerde gastjes geobsedeerd door seks. Een beetje zoals deze meiden. Plus het feit dat de film dus alleen over seks ging.
En Borat komt kijken bij het deel dat het een ontzettend idiote film is.
Beetje een mix van alle slechte films en elementen dus. Ciao

Basto schreef:

Zegt vooral veel over zijn eigen referentiekader....

Lees.

Lees.

Je bevestigt enkel wat ik al schreef.

avatar van stefan dias
jordorientje schreef:

Plus het feit dat het nergens over ging, net als Sesamstraat.

Don't diss Sesamstraat!

avatar van Basto
Ook in Kino, maar had m graag wat later op de avond gezien. Maar Lux isme wat te ver weg.

10 jaar Cineville: Spring Breakers - Kino Rotterdam - kinorotterdam.nl

Wow, just wow. Fenomenaal. Qua sound, qua cheekiness en absurditeit, maar bovenal visueel... En wat blijkt? Debie! Benoît Debie is en blijft mijn held. Elke film raak, wat een cinematograaf. Bepaalde scenes, en het hele laatste deel... Seems like a dream...seems like a dream... Man, super genoten.

avatar van Basto
Ook vandaag weer op het grote doek gezien, dankzij 10 jaar Cineville. Prachtig! Die Notice Me sequentie vind ik echt briljant!

avatar van McSavah
De film houdt ook bij een achtste kijkbeurt inderdaad prima stand. Bioscoop is wel alweer van zes jaar geleden. Nu met nog groter doek en nog beter geluid wederom genieten. Denk telkens dat ik de film inmiddels kan dromen maar vallen me toch andere dingetjes weer op. Poetry in motion, y'all.

avatar van CellarDoor
Beeld en geluid echter sterk boven verwachting.. vooral de eerste 20 minuten levert het een aaneenschakeling van zeer mooie scenes.

Dit in schril contrast met werkelijk ieder gesproken woord. Dialogen zijn echt tenenkrommend slecht. Gooi 2x fuck in iedere zin en een paar cliches over het leven en voila we hebben een dialoog van een paar rebelse tieners. Vergelijkbaar met een 50 jarige Nederlandse schrijver die het script aanlevert van een groep Marokkaanse hangjongeren waarbij je na 3 woorden al doorhebt dat zowel de schrijver als de acteurs er in het echt mijlenver vandaan staan. Interessant voor een 50-jarige Friese dorpeling, tenenkrommend voor Achmed uit Amsterdam.

Dit verpest eigenlijk de hele film. De positieve aspecten komen hierdoor niet tot zijn recht. Prachtig werk van de cinematograaf kan niet verhullen dat die stront aan het verhullen is.

avatar van macrobody
In het laatje hersenloze Amerikaanse schoolfeest video's vond ik deze film nog en ik had 'm in het goede laatje gestopt. Hij was wel 2x beter dan Beach Bum. Maar ieder zijn smaak natuurlijk.

macrobody schreef:

Over smaak valt niet te twisten, maar het is alles behalve hersenloos.

Basto schreef:

Over smaak valt niet te twisten, maar het is alles behalve hersenloos.

Ja, de film bevatte vele levensvragen en filosofische diepgang waar de Griekse wijsgeren van 2000 jaar geleden nog een puntje aan kunnen zuigen!

macrobody schreef:

Of ze er een puntje aan kunnen zuigen weet ik niet, maar de film vangt de tijdsgeest, behoeftes, twijfels en overtuigingen van de huidige yolo generatie op een hele mooie en innemende manier.

Ik ervaar, dus ik besta. Of beter: Ik deel ervaringen, dus ik besta. Het geloof haakt in ieder geval af.

Het grappigste is dat ze juist Plato’s zo geliefde onderwijs uit verveling het begin van de film de rug toekeren om een metafysische reis te gaan maken.

Zwolle84
Dat. Plus Selena Gomez in bikini.

Basto schreef:

Ik zag berovingen, gangsters, wapens, doden en schietpartijen en jij hebt het over een mooie en innemende manier? Hebben wij dezelfde film gezien? Die Amerikanen gaan al decennia lang op Spring Break dus dat is al niet speciaal. De behoeftes zijn ook niet veel anders, zuipen, neuken en blowen. De twijfels zijn ook niets anders dus er iets werkelijk niets bijzonders aan deze film. Op de dames in bikini met bivakmutsen na dan.

macrobody schreef:

Heb jij de interne monologen gemist? Over het hoofd gezien hoe Faith de enige was die de realiteit zag voor wat die is? Terwijl de overige dames hun lager than life teenage fantasy uitleefden? Dat is het moderne ideaalbeeld.

“Just pretend it's a video game. Like you're in a fucking movie.”

Krijg toch sterk de indruk dat jij enkel op de buitenkant bent afgegaan.... Je zou zo in Spring Break passen.

Maar los daarvan is de vertelstructuur erg sterk (die overvalscene in een shot van buiten!) en zijn de dromerige sfeer en beelden prachtig.

Basto schreef:

“Just pretend it's a video game. Like you're in a fucking movie.”

Beetje jammer dat je nu persoonlijk wordt want dat betekent dat je geen inhoudelijke argumenten meer hebt die betrekking hebben op de film. Als er iemand niet in de Spring Break past ben ik het wel. Ja, dertig jaar geleden. Toen was ik ook zinloos mijn geld aan het verzuipen, te geilen op meisjes in bikinis en mijn oren te verpesten met harde muziek. Maar die tijden zijn voor mij (gelukkig) voorbij. (Als ik dan op jou niveau verder zou discussiëren dan zou ik hier zetten: maar voor jou blijkbaar nog niet)
Interne monologen? Die waren er niet. Er waren alleen dialogen, het begint met een priester/dominee die een beetje hip staat te doen met propaganda en cliches, vervolgens krijgen we een totaal hersenloos groepje meiden te zien waarbij je kan zeggen dat Faith (hoe cliche is dit) nog enigszins kan nadenken om vervolgens een 100 en tig x fuck of een afgeleide van het woord fuck te eindigen. Echt pure poëzie dit script. De scriptschrijver kan zo op voor een nominatie Nobelprijs daar zitten ook behoorlijk wat twijfelachtige figuren tussen.
Deze film is waarschijnlijk nog het best te verteren zonder geluid want dan hoef je ook de bar slechte imitaties van Britney Spears niet aan te horen.
Maar zoals je al zei, over smaak valt niet te twisten, de een vind een Jackson Pollock een paar honderd miljoen waard en een ander zou het nog niet als toiletpapier gebruiken.

avatar van Basto
Pfff, lange teentjes hoor. Ik maak een gekscherende opmerking over inhoud vs oppervlakte en je typt plots een alinea van een heel a4tje lang. Maar je hebt dus wel de innerlijke monologen gemist, ondermeer verpakt als belletjes met oma.

Verder zal het veel met smaak te maken hebben, want ik vind die Britney Spears scene (Notice Me) en vooral het contrast met de gewelddadige beelden een van de mooiste van deze eeuw. En als jij de poëzie van die combinatie, (of ironie van mij part) niet kunt waarderen, prima! Maar dat maakt het zeker geen lege of oppervlakkige film. Voor mij is het een prachtig vormgegeven roep om liefde een aandacht, wat geweld wel vaker is.

Anyway, ik hoop dat ik je misschien een beetje heb laten inzien dat deze film wel degelijk meer te bieden heeft dan een standaard Spring Break verhaaltje over 4 meisjes in bikini. In ieder geval voor mij wel.

Ik vond het wel wat hebben, al is het begin nogal rommelig en komt er pas wat lijn in als de meisjes uit de gevangenis komen. Die kleureffecten spraken me wel aan. Het is natuurlijk wel erg Amerikaans en ik snap weinig van die Spring Break-traditie. Maar het is zeker geen oppervlakkige film. Navrant is het contrast tussen de idealistische (en brave) verhalen die de meisjes naar huis bellen en de beelden die je ziet. Veel boze reacties hier dat die meisjes zo dom en naïef waren. Dat vind ik niet. Ze willen leven en leven is soms gevaarlijk.

avatar van Aristocraat
Visueel verrassend, inhoudelijk armoedig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Tijd om deze film nog eens met een frisse blik te kijken. Regisseur Harmony Korine zou zich laten inspireert hebben door Miami Vice (2006) voor het maken van deze film met aandacht voor de sfeer en kleuren en minder voor de dialogen. Het moest meer een belevenisfilm worden. De film nodigt ook wel wat verkeerd uit. Het lijkt een soort Babywatchfilm te worden met een hoop jongen meiden in bikini die er enkel zijn voor het oog. Niet dat het oog nu teleurgesteld is, maar het is eerder een drama geworden. Ik las ergens een verwijzing naar de neo-noir bvb. Ergens kan ik daar wel inkomen, op een eigen manier dan toch.

Het is zeker geen American Pie gedoe met romantiek en flauwe humor. Wel vier vriendinnen in een godvergeten stadje, waar de enige weg naar een droomwereld die van Spring Breakers is. Een haalbare wereld die enkel bestaat uit feesten. Dat is de trigger om de fantasie te laten lopen. Er naar toe te gaan is al een deel van de fantasie en dat wordt enkel maar meer en meer.

Als die droomwereld even stil valt komt er toch een manier om die droom verder te zetten. De fantasie in die zogezegde droom wordt alleen maar groter. Tot ze één voor één door krijgen dat het maar een fantasiewereld is en botsen tegen de realiteit. Spring Breakers forever lijkt het moto dat regelmatig terugkomt. Maar niets is voor eeuwig.

Het verhaal maakt hier niet uit, daar draait het niet om. En ik heb zoals de meesten hier, weinig of niets met het Amerikaanse fenomeen Spring Break. Misschien kwestie van de film met de juiste bril te zien als een drama waarin enkele tieners vluchten van de harde realiteit.