• 8.262.953 stemmen

Geregisseerd door: Harmony Korine

Met onder meer: James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Releasedatum: 11 april 2013

Plot Spring Breakers

"A little sun can bring out your dark side."

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Fransman

Fransman

Ik vond het wel wat hebben, al is het begin nogal rommelig en komt er pas wat lijn in als de meisjes uit de gevangenis komen. Die kleureffecten spraken me wel aan. Het is natuurlijk wel erg Amerikaans en ik snap weinig van die Spring Break-traditie. Maar het is zeker geen oppervlakkige film. Navrant is het contrast tussen de idealistische (en brave) verhalen die de meisjes naar huis bellen en de beelden die je ziet. Veel boze reacties hier dat die meisjes zo dom en naïef waren. Dat vind ik niet. Ze willen leven en leven is soms gevaarlijk.

avatar van Aristocraat

Aristocraat

Visueel verrassend, inhoudelijk armoedig.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Tijd om deze film nog eens met een frisse blik te kijken. Regisseur Harmony Korine zou zich laten inspireert hebben door Miami Vice (2006) voor het maken van deze film met aandacht voor de sfeer en kleuren en minder voor de dialogen. Het moest meer een belevenisfilm worden. De film nodigt ook wel wat verkeerd uit. Het lijkt een soort Babywatchfilm te worden met een hoop jongen meiden in bikini die er enkel zijn voor het oog. Niet dat het oog nu teleurgesteld is, maar het is eerder een drama geworden. Ik las ergens een verwijzing naar de neo-noir bvb. Ergens kan ik daar wel inkomen, op een eigen manier dan toch.

Het is zeker geen American Pie gedoe met romantiek en flauwe humor. Wel vier vriendinnen in een godvergeten stadje, waar de enige weg naar een droomwereld die van Spring Breakers is. Een haalbare wereld die enkel bestaat uit feesten. Dat is de trigger om de fantasie te laten lopen. Er naar toe te gaan is al een deel van de fantasie en dat wordt enkel maar meer en meer.

Als die droomwereld even stil valt komt er toch een manier om die droom verder te zetten. De fantasie in die zogezegde droom wordt alleen maar groter. Tot ze één voor één door krijgen dat het maar een fantasiewereld is en botsen tegen de realiteit. Spring Breakers forever lijkt het moto dat regelmatig terugkomt. Maar niets is voor eeuwig.

Het verhaal maakt hier niet uit, daar draait het niet om. En ik heb zoals de meesten hier, weinig of niets met het Amerikaanse fenomeen Spring Break. Misschien kwestie van de film met de juiste bril te zien als een drama waarin enkele tieners vluchten van de harde realiteit.

avatar van Basto

Basto

Wat blijft dit toch keer op keer meesterlijk.

De film is echt een kaleidoscope van alles dat 2020 niet is. Ook voor die tijd vond ik het al briljant, maar het wordt zo enkel een sterkere slice of life.

Meesterwerk

avatar van umbra

umbra

How life should be Nothing more to say bby! Allé nog dit, gewoon zeer vermakelijke film, met lekkere wijfies, zalige muziek, visueel zat het ook wel top...wou zo meedoen, film geeft goesting...in vanalles

BBarbie

BBarbie schreef:
Met gemak een van de meest waardeloze films, die ik in tijden gezien heb. Lijkt op een lang uitgerekte MTV-clip, waarin de eindeloze herhalingen van one-liners en van halfnaakte zuip- en snuifscènes het gebrek aan verhaal moeten verhullen en en passant de frequentie van ontblote bovenlichamen moeten opvoeren. Het begint allemaal heel aardig, maar toen de vier jonge meiden in bikini voor de rechter verschenen, wist ik dat het fout zou gaan. En inderdaad het werd steeds erger, culminerend in twee jonge meiden, die gekleed in fluorescerende bikini’s en een roze bivakmuts eventjes een hele gangsterbende uitroeien. Lang leve de voorjaarsvakantie! Hoe geschift moet je zijn om zoiets te verzinnen? (...)

Omdat ik nooit uitsluit dat ik bij het waarderen van een film niet in de juiste stemming was, heb ik deze film na acht jaar een herkansing gegeven. Maar helaas, het is en blijft in mijn ogen een stompzinnige film. Meer nog dan de eerste keer krijg ik het gevoel dat het script van Korine op de achterkant van een bierviltje is geschreven. De verfilming van een natte droom.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

Blijft leuk hoe dit alweer negen jaar na dato mensen blijft verdelen. Ik vind het nog steeds een prachtfilm, maar ik snap ook dat dit niet ieders kopje thee is. En: is het juist vóór het hedonisme of tegen het hedonisme?

avatar van Corran

Corran

BlueJudaskiss schreef:

Bij dit soort films gaan ze voor beiden. Gewoon een exploitatieve puberfantasy maken en tegen critici zeggen dat het een subtiele kritiek daarop is. Net zoals bij Sucker Punch.

Al is dat bij deze film wel net iets geloofwaardiger aangezien Korine zoiets wel in zich heeft, daar waar Snyder gewoon een oppervlakkige dudebro is in alles wat hij ooit heeft gedaan of gezegd.

avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

[quote]Corran schreef:

Wat is een dudebro? En waarom zou Korine dat niet kunnen zijn gezien - bijvoorbeeld - The Beach Bum?

avatar van K. V.

K. V.

Hm, dit was nog een speciale film. In het begin nogal rommelachtig en zat er niet echt een verhaal in, maar halfweg de film wordt het toch beter. Nog redelijk wat bekend volk in deze film en de soundtrack was ook nog goed.

De film heeft wel een bepaalde sfeer, maar je moet er van houden.