Spring Breakers (2012)

mijn stem
2,86
1493 stemmen

Verenigde Staten
Drama / Misdaad
94 minuten

geregisseerd door Harmony Korine
met James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

TRAILER

3268 BERICHTEN 118 MENINGEN
zoeken in:
avatar van Onderhond
2,0
0
geplaatst: 6 mei 2016, 23:56 uur [permalink]
Oudere generaties die neerkijken op jongere generaties, da's dan weer same old, same old.

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 06:18 uur [permalink]
Denk dat er ook een hoop jongeren op dit gedrag neerkijken. Niet iedereen wil naar Cherso op vakantie.

avatar van Onderhond
2,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 07:46 uur [permalink]
Mijn probleem is dat er nog grote afstanden zijn tussen "iets niet leuk vinden" - "erop neerkijken" - "er een maatschappijkritische film over maken". Het eerste is smaak, het tweede een vaak ongepaste denigrerende houding en het derde meestal oeverloos leidende onzin.

avatar van Auke Briek
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 08:24 uur [permalink]
Eens met Onderhond dat ergens op neerkijken geen chique houding is. Maar dat doet de film ook helemaal niet. Spring Breakers is juist ambigu, laat zowel de aantrekkingskracht als de keerzijde zien van het Spring Break avontuur, maar velt hierover geen eindoordeel, laat staan dat het er eenzijdig op neerkijkt. Er wordt dus godzijdank ook geen boodschap door je strot gedrukt.

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 08:25 uur [permalink]
Alle kunst becommentarieerd de samenleving. Jij mag dat oeverloze onzin noemen. Daarmee is elke discussie snel beeindigd.

avatar van Onderhond
2,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 09:27 uur [permalink]
Als kunst erg gepolariseerd, belerend en eenzijdig is dan vind ik dat meestal oeverloze onzin.

Persoonlijk zag ik dat maatschappijkritische ook niet echt in deze film trouwens, dus ikzelf reken de film daar niet op af. In dat opzicht vind ik me meer in de uitleg van Auke.

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 09:43 uur [permalink]
Het fijne is dat de maarschappij kritiek (misschien is beschouwing een beter woord) er niet te dik op ligt. Goede kunst is subtiel. Maar dat het aan veel mensen, die de film inhoudsloos vermaak noemen, voorbij gaat, is wel jammer. Althans voor hen.

avatar van Onderhond
2,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 09:45 uur [permalink]
Maar Spring Breakers is net alles behalve subtiel. En de kritische noot die jij er meent uit te halen is dat ook niet bepaald, integendeel zelfs. Het maakt van de film een plat, ongenuanceerd on eenzijdig levenslesje.

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 10:43 uur [permalink]
Uiteindelijk is, zo je wilt, elke levensles banaal. Maar de manier waarop het hier getoond wordt vind ik prachtig.

5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 11:48 uur [permalink]
Onderhond schreef:
Maar Spring Breakers is net alles behalve subtiel. En de kritische noot die jij er meent uit te halen is dat ook niet bepaald, integendeel zelfs. Het maakt van de film een plat, ongenuanceerd on eenzijdig levenslesje.


En in hoeverre kun jij de dan nog vinden in de uitleg van Auke, zoals je in je vorige bericht stelde? De ambiguïteit die Auke benoemt maakt van Spring Breakers juist geen ongenuanceerde en eenzijdige, levensles.

avatar van Onderhond
2,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 12:40 uur [permalink]
Die quote is gesteld dat ik basto in zijn visie zou volgen. Wat ik dus niet doe 🙂

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 13:18 uur [permalink]
Dus je vind niet dat de film (ook) commentaar levert op de yolo mentaliteit?

avatar van Teunnis
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 14:43 uur [permalink]
Ben ik het ook niet mee eens. Ik zie hier geen kritiek of cynisme, ik zie vooral verwondering. Een (visueel ongekend mooie) schets van een nieuwe generatie. Ik heb het vermoeden dat we van mening verschillen vanwege onze eigen mening over de dames. Jij keurt het hedonistische gedrag waarschijnlijk af, en ziet het daardoor als maatschappijkritisch en cynisch. Ik vind het vooral fascinerend. Ik kan me ook wel in zekere zin verplaatsen in Brit en Candy, maar ook in een zekere zin totaal niet. Ambigu dus. En dat zie ik zelf ook terug in de film.

Basto schreef:
En het is juist die trip die hun vriendschap om zeep helpt.

Wanneer is die vriendschap om zeep geholpen? Heb ik echt totaal niet gezien.

Het ambigue karakter komt helemaal mooi naar voren in de telefoongesprekken. Ik zie dat zeker niet als cynisch of ironisch. Het komt natuurlijk wel erg ironisch over, maar tegelijkertijd menen ze het wel echt. Dat geeft het ongemakkelijke gevoel; moet je hier nou cynisch om lachen of moet je dit bewonderen?

avatar van Basto
5,0
0
geplaatst: 7 mei 2016, 17:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Misschien is het cynische meer mijn eigen kijk erop, maar die ruimte geeft de film. Ik zie vier dames op vakantie gaan, er twee apart van elkaar terug keren beide gedesillusioneerd. Twee dames gaan all the way. Die worden nog gedood of gearresteerd, want je komt er heus niet mee weg al je zo'n bloedbad aanricht. Dus die vriendschap die ze hadden is door de trip om zeep geholpen.

Maar als je het einde als een soort sprookjesachtig happy end wil interpreteren dan zal je het inderdaad met mij oneens zijn. Het goede aan de film vind ik dat je er juist meerdere interpretaties op los kan laten. Ik lees ook iemand die er het boek van Job in herkent en weer een andere die het als een kijk op de rassenverschillen ziet.

Kortom, het is alles behalve een lege film, ook al gaat het over een cultuur van oppervlakten. Maar dat is slechts de buitenste schil van het werk.

En ja, ik bekijk de telefoongesprekken, juist omdat de dames het menen en het eind enigzins cynisch, want de echte wereld is weerbarstiger dan deze dromerige trip. Maar ik ben ook ambigue, want ik vind het ook een prachtige film, al zijn het meer de poetische beelden die ik prachtig vind, dan de platte party images. Dat vind ik compleet hol vermaak.

avatar van milannn
1,0
1
geplaatst: 14 juni 2016, 12:45 uur [permalink]
Ik hou uiteraard best van een film met een diepere betekenis, maar niet van een film die enkel goed is door een diepere betekenis, waar je ook nog een redelijke fantasie voor mag hebben.

Visueel sterk een en goede rol van Franco, maar dat is het ook wel.
Verhaal stelt niks voor. De 4 dames zijn redelijk overtuigend in wat ze moeten doen, maar toch is het acteerwerk matig; de accenten zijn inconsistent; en dat constante gey'all vond ik ook vreselijk irritant.
Het gevoel dat overheerste was voornamelijk: waar de F zit ik naar te kijken? Dat hoeft niet persé een slecht iets te zijn, maar in dit geval kon het me echt niet boeien.

Nee, dit was niks voor mij.

avatar van Walter S.
3,5
0
geplaatst: 6 augustus 2016, 13:25 uur [permalink]
Ik las over deze film in de berichten over Winding Refn films en was daardoor benieuwd. Dat werd ik nog meer toen ik zag dat Harmony Korine de regisseur was, daar zag ik ooit Gummo van en dat vond ik een zeer vervreemdende deprimerende maar vooral indrukwekkende film.

Bij deze film had ik na het eerste half uur de neiging hem af te zetten, ik vond het vrij saai. Toch maar even gewacht op Alien en daarna werd het wel beter en wat boeiender, maar echt geweldig vond ik het nou ook weer niet. Mager zeventje.

avatar van Jeilloc
3,0
0
geplaatst: 16 augustus 2016, 22:34 uur [permalink]
Geinig filmpje met een leuke cast met best wat bekende mensen. De 2 Disney meiden Selena Gomez en Vanessa Hudgens, Ashley Benson van Pretty Little Liars, James Franco van de Spider-Man trilogie, en rapper Gucci Mane. De film kan je zien als een soort lange video clip. Ik denk dat hij ook wel in aanmerking komt voor een cult-status.

avatar van horizons
4,0
0
geplaatst: 25 augustus 2016, 07:56 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Eindelijk Spring Breakers gezien. Aparte film en, zoals anderen al aangaven, lijkt het soms op een lange videoclip.

Wat het geheel eigenlijk goed maakt is de soundtrack, zeker de Martinez stukken, in combinatie met de camerabeweging welke vaak in contrast staan met wat er gezegd en getoond wordt.
En wat ik van te voren niet had verwacht was dat Korine laat zien dat een Christen misschien wel wat "fun" misloopt maar ook een hoop ellende bespaart blijft..

Franco speelt zijn rol goed, een "gangsta" op die momenten maar uiteindelijk laat hij ook de onzekerheid doorschemeren. En dat weer in combinatie met genoemde soundtrack en camerabeweging laat dan toch ook weer een tragische kant zien aan zijn personage binnen het avontuur van de meiden.

avatar van de grunt
4,5
0
geplaatst: 26 oktober 2016, 00:58 uur [permalink]
Hoe is de Audio Commentary op de Blu ray van Belga Films? En is deze Nederlands ondertiteld?

5,0
0
geplaatst: 1 november 2016, 10:55 uur [permalink]
Zie tot mijn grote geluk opeens dat EYE morgen Spring Breakers op het grote doek vertoont. In 2013/14 ben ik zo stom geweest om een bioscoop-screening aan me voor bij te laten gaan. 2016 kan niet meer stuk.

avatar van Nicholas
1,0
0
geplaatst: 27 november 2016, 16:46 uur [permalink]
Wat een vervelende, repeterende en uiteindelijk vrij brave MTV-special voor slechte ouders.

avatar van de grunt
4,5
0
geplaatst: 27 november 2016, 16:49 uur [permalink]
Nicholas schreef:
Als ik ooit nog iemand Spring break hoor zeggen, jaag ik hem persoonlijk een kogel door z'n kop.


🙄

avatar van Nicholas
1,0
0
geplaatst: 27 november 2016, 16:50 uur [permalink]
Dat krijg je er van als je het tig keer aan moet horen.

avatar van de grunt
4,5
0
geplaatst: 27 november 2016, 16:54 uur [permalink]
Ik heb helemaal niks tegen die sfeerplaatjes van de Westerse Lente.

avatar van Nicholas
1,0
0
geplaatst: 27 november 2016, 16:56 uur [permalink]
Deed me vrij weinig. Wat dat betreft is de maker geslaagd in zijn opzet.

avatar van de grunt
4,5
1
geplaatst: 27 november 2016, 16:59 uur [permalink]
Kun je FREEEDOOOOM wel aanhoren?

avatar van Nicholas
1,0
0
geplaatst: 27 november 2016, 17:02 uur [permalink]
Sure.

avatar van SmackItUp
4,0
3
geplaatst: 7 december 2016, 23:22 uur [permalink]
Ik ben zelf een tijdje geleden met wat vrienden naar Florida geweest, om te kijken of Spring Break inderdaad zo'n gekke bedoeling was. En dat was het zeker. Drank drugs muziek vrouwen etc. Hemel op aarde dacht ik destijds. Ben bang dat ik daar een heel klein beetje overheen ben gegroeid. Dit overigens terzijde..

De film heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Behalve de enorm mooie dames, de feesten, drank en drugs is het drama goed uitgewerkt. De manier waarop de meiden denken heeft iets fascinerends, iets begrijpelijks. Van de dialogen moet de film het niet hebben, maar gevoelsmatig is het erg sterk. De setting geeft het iets nostalgisch mee. Jammer dat de film net te vroeg overgaat naar een misdaad/actiefilmpje waar ik nog liever even het party gehalte en het dramagedeelte wat meer uitgediept had zien worden. Speelduur was voor mijn gevoel dan ook net wat te kort. Audiovisueel zowel letterlijk als figuur een feestje, acteerwerk ruimschoots op niveau.

Man man, wat een lage scores hier. Ik ben het er zelden zo mee oneens.

Dikke 4*.