Spring Breakers (2012)

2,87

Drama / Misdaad

geregisseerd door Harmony Korine
met James Franco, Selena Gomez en Vanessa Hudgens

Brit, Candy, Cotty en Faith zijn beste vriendinnen sinds de lagere school. Ze wonen samen in een saai studentenhuis en zijn op zoek naar avontuur. Het enige wat ze moeten doen om echt plezier te beleven is genoeg geld bij elkaar sparen voor de voorjaarsvakantie. Wanneer ze de crimineel 'Alien' ontmoeten belooft deze hen te voorzien van alle spanning en opwinding die ze maar wensen. Onder aanmoediging van hun nieuwe vriend is het al snel duidelijk hoe ver meisjes willen gaan voor hun ultieme voorjaarsvakantie.

3282 BERICHTEN 119 MENINGEN
avatar van xgogax

Dit monumentaal poëtisch meesterwerk is inmiddels 5 jaar oud ; tijd voor een feestje . Spring Breakers (2012) kan wat mij betreft zich nu al met gemak meten met poëtische meesterwerken van filmgiganten als Barnet en Jean Vigo !

avatar van SillyBilly23
Het liet me kouder dan ik had verwacht. Een absurde roes die verbeelding en extase opwekt maar waarbij de kater achteraf onvermijdelijk is. Dat is ook een beetje mijn ervaring. Het is wel een snoepje voor het oog en eentje die bij herziening misschien hoger zou kunnen scoren door de talloze visueel aantrekkelijke scènes. Maar had het toch moeilijk om door die oppervlakkige springbreak-bubbel te prikken. Een dikke 6. Helaas maar Britney, in een ver verleden mijn idool, is ook passé.

avatar van Gish
Gelukkig, Korine maakt hem zelf, dan kijken we hier naar uit.
Wel zonder de meisjes begrijp ik. Naomi Watts zal teleurgesteld zijn als Vanessa ontbreekt

avatar van lucdecoster
Ik vind een film voor op school te zien en dan eens bespreken met de leraar.

avatar van TornadoEF5
Voor de derde keer gezien met een maat, en het duurde even vooraleer we een film vonden en de enige die we allebei wilden (her-)zien, was deze. Er bleven me nieuwe dingen opvallen en de film was nog meer "trippen" dan ik had verwacht. Ik noteer ook de gelaagdheid die in de film zit ook. Wat ook opviel was de tegenstelling in gevoelens die deze oproept. De film roept andere emoties op dan de die je zou verwachten bij dit thema. Ik vind het over-de-top scenario ook wel heerlijk, want vanaf minuut 1 tart Korine al met de grenzen van wat kan en niet kan. Ik weet dat velen het einde abrupt of ongepast vinden, maar dan heb je toch niet goed naar de film gekeken, want het einde past perfect in de weg die de film insloeg.

Teejey schreef:
What the fuck did I just watch? is het eerste dat in me opkomt.

Dat Spring Breakers geen doorsnee tienerfilm is werd mij al wel snel duidelijk, mijn voorkennis speelde daar echter een grote rol bij. Ik vraag mij oprecht af of je echt doorhebt wat zogenaamd allemaal achter deze film zit zónder voorkennis, met waarschijnlijk in-slaap-vallende kijkers binnen een kwartier.

Het verhaal is zo onrealistisch als een vliegende olifant maar hier kon ik wel om glimlachen, de sfeer van de film liet het toe. Het probleem voor mij is vooral dat leuke achterliggende bedoelingen en ideeën wel onderdeel moeten zijn van de film zelf en niet een eigen leven moeten leiden als los gedeelte, dat is wel het geval helaas. Als daadwerkelijk kijkmateriaal is het onmogelijk goed te noemen. Ik eindigde de film dan ook met een leeg gevoel: een paar geniale delen maakt nog geen goed geheel blijkt maar weer.

Humor zit er zeker wel in. Bij Alien's 137e look at my shit kon ik niet meer; pure genialiteit.

James Franco haalt eruit wat er in zit maar ondanks eerder genoemde scène(s) vond ik zijn karakter ook niet bepaald speciaal. Selena Gomez is wel wat voorspelbaar maar wel goed gecast als de tegenpool. En dan Vanessa Hudgens, wow wat is die aantrekkelijk (en volgens mij ook best goed in deze film), baal ik even dat ik High School Musical aan me heb voorbij laten gaan een aantal jaren terug. Groot pluspunt. De 2 blondines zijn een beetje langs me heen gegaan.

Verder weet ik niet wat ik moet zeggen, misschien wel omdat ik er verder niks van vind, geen één keer heeft iets visueels, muzikaals of wat dan ook mijn aandacht weten te trekken. Vrij oppervlakkig allemaal.

3.0*, een voldoende moest ik voor mijn gevoel toch echt geven vanwege de positieve aspecten.

Het bericht hierboven lijkt door een idioot geschreven te zijn. 2 jaar later is m'n mening behoorlijk veranderd. Juist het eerste kwartier is geniaal en juist het audiovisuele aspect is misschien wel het grootste pluspunt.

Het verhaal blijft vrij oppervlakkig maar vermakelijk. Zo ongeveer het kwartier voor de laatste scène is echt compleet nutteloos viel me op trouwens.

Betreft de intentie van de makers blijf ik wel bij m'n standpunt: tuurlijk zal hier iets achter zitten en tuurlijk wordt er van alles belachelijk gemaakt. Een groot deel van een bepaalde generatie misschien wel zelfs, maar wat voor speciaals, bijzonders of meesterlijks dit is blijft voor mij een groot vraagteken.

Franco en Watts blinken nog steeds uit en de blondines blijven doorsnee opvulling. Gomez heeft wel een leuke rol als de enige student met hersenen.

Halfje verhoogd, puur voor het geheel. Denk niet dat er ooit nog een kijkbeurt bij komt.

avatar van McSavah
Watts, de fan wordt zijn idool.

McSavah schreef:
Watts, de fan wordt zijn idool.
wat bedoel je precies?

avatar van McSavah
Teejey schreef:
wat bedoel je precies?

Je noemt Watts waar je Hudgens bedoelt, toch? Aangezien de gebruiker Naomi Watts fan van haar is.

W**, je hebt gelijk!

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film werd door de regisseur een prank genoemd en een excuus om meiden in bikini te laten rondlopen.

Dat is gelul.

Je ziet duidelijk dingen die een aanklacht tegen society zijn. Bijvoorbeeld hoe leeg Spring Break eigenlijk is. Selena belt naar huis en verteld hoe aardig iedereen is, maar alles wat je ziet is doorgesnoven tieners die zichzelf coma zuipen. Ze praten met niemand. Dan heb je nog Britney Spears, die als een van de beste zangeressen aller tijden wordt aangeduid. Dat is misschien een plaagstoot naar de onwetende jeugd, want zingen kan ze totaal niet en het is gefabriceerde pop.

Alien doet zich voor als een grote gangster, maar is uiteindelijk een zwakkeling die praktisch al het loodje legt voordat de shootout nog maar is begonnen. Die dames zonder ervaring worden niet geraakt en killen een hele bende criminelen. Dat leek meer op een computerspel.

Maar ik heb de film hoog zitten. En je zou het inderdaad ook als een alcohol of drugs trip kunnen zien, begint mooi en alles ziet er geweldig uit, maar eenmaal thuis begint het zwarte gevoel.