• 8.258.457 stemmen

Genre: Komedie / Drama

Geregisseerd door: Raymond De Felitta

Met onder meer: Andy Garcia, Julianna Margulies en Steven Strait

Plot City Island

"Truth is stranger than family"

Vince Rizzo is een gevangenisbewaarder in de Bronx. Op een dag ontdekt hij dat zijn buitenechtelijke relatie twintig jaar geleden een zoon op de wereld heeft gezet, de gevangene Tony Nardella. Vince besluit zijn zoon te beschermen, en hem op te nemen in de familie. Het grote struikelblok is het feit dat Vince 20 jaar zwijgzaamheid over zijn slippertje nu moet doorbreken, of hij zal moeten liegen over de ware identiteit van Tony.

image

avatar van Dievegge

Dievegge

We zitten in het New Yorkse acteursmilieu, waar method acting religie is en eindeloze rijen aan staan te schuiven voor een auditie. De personages zijn goed onderbouwd, de verschillende verhaallijnen mooi verweven. Andy Garcia speelt een van z'n betere rollen, maar er zijn ook heel wat goede nevenrollen. Ik noem slechts de theateractrice Sarah Saltzberg, hier als assistent-castingdirector.

Het centrale idee is dat mensen geheimen hebben voor hun naasten, wat tot opgekropte frustraties leidt, totdat het er allemaal uit komt in een emotionele climax. De acteurs zijn niet enkel bezig met hoe ze hun tekst moeten brengen, maar ook met hoe ze op elkaar reageren. Het script is ongetwijfeld vermengd met improvisatie. Er zitten heel wat grappige momenten in en de locatie is leuk: een voormalig vissersdorp op een eilandje in The Bronx.

BBarbie

Geslaagde komedie over een gezin, dat als los zand aan elkaar hangt omdat iedereen zo zijn of haar eigen agenda, c.q. geheimpjes heeft. Een vlotte film met een uitstekende cast, die je trakteert op ruim anderhalf uur aangenaam vermaak. Jammer dat de ontknopingen (meervoud) een beetje worden afgeraffeld maar verder prima gedaan.

avatar van Leland Palmer

Leland Palmer

Andy Garcia zorgt bij mij altijd voor fijne herinneringen. Vorig jaar mocht ik niet alleen LeBron James zien, maar zat ik tijdens een wedstrijd van de Los Angeles Lakers ook nog 's naast Garcia zelf. Apart dat ik één van zijn beste rollen, in deze 'City Island', nu pas zag. Maar erg leuk! Want wat een fijn filmpje. Een familie, waarin ieder zijn / haar eigen geheimpjes heeft. De setting in het ''goede'' deel van de Bronx zorgt voor een charmante sfeer, waar alle ontwikkelingen precies juist getimed zijn. Van de rake humor, tot de aandoenlijke ontknoping. De auditie van Garcia, zoonlief met z'n interesse voor dikke etende vrouwen, de strippende dochter, moekes met haar eigen agenda, een heel gezin dat stiekem rookt, etc. Feelgood van een hoge plank. Alles werkt in deze bijzonder fijne film. Heb constant met een grote glimlach zitten kijken.

avatar van Phantasm

Phantasm

Leuke en verrassende film, prima mee vermaakt.

avatar van macrobody

macrobody

Altijd een verademing om in het 'nieuwe normaal' wat oudere films te zien. Geen geforceerd verhaal waar Koning Louis de 14e van Afrikaanse afkomst is of Martin L. King een transgender. Nee, 12 jaar geleden mocht een Italiaan nog macho zijn en zich aangetrokken voelen tot vrouwen. En zoals wel vaker gebeurde ging hij ervan door toen hij het nieuws te horen kreeg dat hij op een te vroege leeftijd vader zal worden.

Met deze gegevens kan je ervoor kiezen om een dramatische film te maken, maar in dit geval is het een luchtige komedie geworden, misschien wel een beetje een klucht.

Al met al een leuke vermakelijke film.