City Island (2009)

Komedie / Drama

geregisseerd door Raymond De Felitta
met Andy Garcia, Julianna Margulies en Steven Strait

Vince Rizzo is een gevangenisbewaarder in de Bronx. Op een dag ontdekt hij dat zijn buitenechtelijke relatie twintig jaar geleden een zoon op de wereld heeft gezet, de gevangene Tony Nardella. Vince besluit zijn zoon te beschermen, en hem op te nemen in de familie. Het grote struikelblok is het feit dat Vince 20 jaar zwijgzaamheid over zijn slippertje nu moet doorbreken, of hij zal moeten liegen over de ware identiteit van Tony.

avatar van Antonev
Hele prettige film, leuke grappen, ongemakkelijke momenten en een groot aantal verhaallijnen. Ik vind overigens persoonlijk dat het meer een komedie dan een drama/komedie is. De film is ondanks veel ruzie momenten helemaal niet zwaar of echt aangrijpend.

Aanrader voor een avondje op de bank!

Misschien vergezocht, maar ik vond het in de verte wel een klein beetje lijken op American Beauty. De ruzie's, de geheimen, de vervreemding van elkaar, de neiging om bemind te worden enz.

avatar van evervaet
Wat een leuke film. FF ouderwets genieten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Prettige balans.

Het is vooral het spel van Garcia en zijn filmfamilie, dat het ietwat flauwe verhaaltje juist zo leuk maakt. En enigszins herkenbaar en realistisch. Een hoop gefeelgood zou de film bijna de das omdoen, maar ook hier blijkt de goede cast de redding te zijn. De balans tussen drama en humor blijft op prettige wijze in evenwicht.

Goed.

avatar van ChelseaH
bobbydigital01 schreef:
geweldige film dit.
de beste die ik gezien hep met garcia..
leuk om nog eens te bekijken

De beste met Andy garcia?? Dan heb je niet veel van zijn films gezien... Ik heb deze film nog niet gezien maar ik denk niet dat het zijn beste acteerprestatie is... Maar ik zal de film eerst ff zien.
Lijkt me wel echt leuk!

avatar van modinator
Verassende leuke film, vier sterren zeker waardt.

Met commentaar over deze film kan je alle kanten uit : van flauw en ongeloofwaardig, over chaotisch komisch tot scherpstelling van de oppervlakkigheden bij de mens en zijn gave (of niet gave) om met leugen om te gaan.
Dramatisch vond ik er weinig aan, zelfs de bitsige familiale tafeldiscussies waren grappig en zoals alle komedies waren er dode en erg levendige momenten en kon de film toch rekenen op een goede Andy Garcia en het sympathiek gedoe van Emily Mortimer.
De muziek was puik aangepast.
Lekker in de middenmoot.

avatar van Noodless
Sluit me aan bij de vorige reactie van Movsin.
De film volgt gelukkig niet de typische elementen van overdreven sentimenteel gedoe in een romantisch, dramatisch kader. Goed spel van alle acteurs en een degelijk humoristisch getint verhaaltje vol met leugens, misverstanden en gekke familiale toestanden.
Mooie meid trouwens, die de rol van de dochter van Vince Rizzo speelt. 6,5/10

avatar van Roger Thornhill
De hele tijd zitten de personages op het randje van de karikatuur, en soms ook ruimschoots eroverheen, en dan komt op het einde de grote onthullingen-en-verzoeningenscène en dan zit ik opeens met een brok in m'n keel. Uitstekend gespeeld door het hele cast, maar vooral door Garcia; ik heb hem ooit opgenomen in mijn lijstje van acteurs van wie ik wilde bijhouden welke films ik van ze heb gezien, ik denk omdat ik indertijd onder de indruk was van Internal affairs, maar de laatste tijd heb ik eigenlijk niet veel hoogstaand werk van hem gezien. Deze film bracht in ieder geval weer in herinnering waarom ik hem ooit zo'n goede acteur vond.

Noodless schreef:
Mooie meid trouwens, die de rol van de dochter van Vince Rizzo speelt.

Dat speelt ze niet alleen, dat is ze ook: Dominik Garcia-Lorido is de echte èn de filmdochter van Andy Garcia. En ik moet zeggen dat Garcia's oudste filmzoon er ook niet misselijk uitziet.

avatar van Noodless
Dat wist ik niet. Fijn om te weten , Roger

Heerlijk zoals Alan Arkin ongezouten kritiek mag leveren op de (ook in mijn ogen) overdreven (mijns inziens vermeende) positieve waardering van de acteerprestaties van Marlon Brando, een voor mij ongenietbare kwal. Applaus voor de tekstschrijver. Deze film krijgt alleen al daarvoor van mij minstens een halve ster méér!

ags50 schreef:
Marlon Brando, een voor mij ongenietbare kwal

Zal jij even blij zijn dat Brando de hem aangeboden rol van T.E. Lawrence niet geaccepteerd heeft... (En aan de rest van jouw top-3 te zien krijg ik vast geen bonuspunten als ik raad wie jouw favoriete acteur is.)

Inderdaad, heel gelukkig. Niet nog een keer MB aanhoren die wanhopig tracht echt fatsoenlijk Engels te spreken zoals in Mutiny on the Bounty (1962). Maar qua acteur heb je het toch misgeraden, hoewel Peter O'Toole nog altijd tot mijn favorieten behoort. Dat drietal films heeft buiten de hoofdrolspeler nog iets gemeen: historie. Daarvan kan ik volop genieten wanneer daarin geen pertinente onwaarheden worden voorgespiegeld zoals in Braveheart (zie mijn commentaar aldaar), overigens ook met en geregisseerd door een mijns inziens verafschuwd persoon. Is het toevallig dat die ook in een Bounty-film (1984) heeft gespeeld? Sommige smaken gaan na verloop van jaren vervagen, bij mij echter niet ten aanzien van degenen (veelvuldig meervoud) die ik niet mag.

avatar van Roger Thornhill
Grappig, die combinatie in je posting van historische films en akteurs die je niet mag. Mijn moeder had twee voorkeuren in de bioscoop: (1) ze was dol op sword and sandal-films (ik herinner me hoe ik samen met haar naar The ten commandments, Ben Hur en El Cid ben gegaan -- allemaal historisch uiterst accuraat) en (2) ze had een hekel aan Charlton Heston. (Gelukkig speelde in Spartacus Kirk Douglas, maar dan zat ze weer op dat kuiltje in zijn kin te letten.)

Maar goed, dit gaat wel èrg off-topic bij een niet-historische film waarin O'Toole en Gibson in het geheel niet voorkomen en Brando slechts zijdelings...

avatar van Red_Handed_Jill
Grappige en erg vermakelijke film..een hele andere Andy Garcia in een prachtrol..uitstekende cast en en goed verhaal doet wonderen

avatar van helleke
Heel genietbare film.
Niet zozeer een komedie, maar eerder een drama.
Er zitten wel genoeg grappige momenten in, maar hij is veel meer dan gewoon een komedie.
Prima acteerprestaties en een goed uitgewerkt verhaal.
Vandaar 3,5 sterren.

Tijdje geleden gezien, vond het een leuke film

avatar van tattoobob
Geweldig leuke familie film!!
Echt een dikke aanrader!

Uitstekende film waarin een gevangenbewaarder een gevangene in huis neemt om de rest van zijn straf uit te zitten. Een leuk verhaal waarbij het verloop wat voorspelbaar is. Echter is dit totaal niet storend, aangezien de situaties en de personages goed en vermakelijk zijn uitgewerkt. De finale is zeker de moeite waard en alles blijft geloofwaardig. De cast doet het uitstekend.

avatar van DDT
DDT
was grappig opt laatst op straat,alles kwam uit : vd vader,de vrouw,de dochter,de zoon,ze hadden allemaal iets verborgen

avatar van ILDIB
Gewoon een vermakelijke film, bijna een klucht. Acteren ook prima.

Goede film, met puike vertolkingen.
Bijzonder leuk aan deze film is het feit dat vader en dochter Garcia ook in de film vader en dochter spelen en het beiden ook zeer goed doen.
En, dochter Garcia mag ook nog eens gezien worden !!

avatar van missl
Fijn klein filmpje waarbij ik regelmatig een glimlach op mijn gezicht had.

avatar van Koen87
Prima weg te kijken filmpje, niet te moeilijk en niet al te geloofwaardig. Maar dat deert niet.

masterton
ChelseaH schreef:

Lijkt me wel echt leuk!

Chelsea H , ik vind het zeer vreemd, en zelfs kinderachtig, bekrompen, en bevooroordeeld, dat jij bij een film, die je nog nooit gezien hebt, toch al kunt zeggen ,dat het niet de beste film is van Andy Garcia

Het moet echt niet gekker worden!!

masterton
modinator schreef:
Verassende leuke film, vier sterren zeker waardt.

Mijn vraag is waarom worden geschreven teksten zo veranderd soms, soms niks, maar soms overal hoofdletters en woorden worden vervormd?
Kunnen jullie dit niet oplossen, want het staat heel slordig,dom en goedkoop!!
BVD.
Masterton.

avatar van maroccancasanova
Zeker vermakelijk!

avatar van Pazmaster
Inderdaad een vermakelijk filmpje, er zitten een aantal komische scènes in waar ik wel om heb kunnen lachen. Leuk verhaal en redelijk acteerwerk.

avatar van MH040
Flauw verhaaltje en flauwe humor. Desondanks een onderhoudend filmpje, maar overgewaardeerd.

avatar van david bohm
Aangenaam filmpje met dat ik dat nog eens zou zeggen een leuke rol van Andy Garcia die de laatste tijd vooral grossiert in B-films. Geinige personages en verwikkelingen maken het geheel boven verwachting.

Andy Garcia is voor mij persoonlijk één van de meest onderschatte acteurs in Hollywood en deze 'City Island' bewijst nog eens waarom. Garcia is de vader van een totaal ontspoord en ruzieend gezin, waarin elk wel zijn leugen en zijn geheim heeft wat leidt tot heel wat misverstanden. Soms waan je je in een aflevering van een komische serie genre 'FC De Kampioenen', alleen wordt er hier heel wat beter en echter geacteerd en blijf je op het einde achter met een veel warmer gevoel. De climax waarin alle misverstanden worden uitgeklaard is ietwat simpel en voorspelbaar uitgewerkt maar Andy Garcia maakt dat allemaal goed. 3,5*

avatar van Dievegge
We zitten in het New Yorkse acteursmilieu, waar method acting religie is en eindeloze rijen aan staan te schuiven voor een auditie. De personages zijn goed onderbouwd, de verschillende verhaallijnen mooi verweven. Andy Garcia speelt een van z'n betere rollen, maar er zijn ook heel wat goede nevenrollen. Ik noem slechts de theateractrice Sarah Saltzberg, hier als assistent-castingdirector.

Het centrale idee is dat mensen geheimen hebben voor hun naasten, wat tot opgekropte frustraties leidt, totdat het er allemaal uit komt in een emotionele climax. De acteurs zijn niet enkel bezig met hoe ze hun tekst moeten brengen, maar ook met hoe ze op elkaar reageren. Het script is ongetwijfeld vermengd met improvisatie. Er zitten heel wat grappige momenten in en de locatie is leuk: een voormalig vissersdorp op een eilandje in The Bronx.

Geslaagde komedie over een gezin, dat als los zand aan elkaar hangt omdat iedereen zo zijn of haar eigen agenda, c.q. geheimpjes heeft. Een vlotte film met een uitstekende cast, die je trakteert op ruim anderhalf uur aangenaam vermaak. Jammer dat de ontknopingen (meervoud) een beetje worden afgeraffeld maar verder prima gedaan.

avatar van Leland Palmer
Andy Garcia zorgt bij mij altijd voor fijne herinneringen. Vorig jaar mocht ik niet alleen LeBron James zien, maar zat ik tijdens een wedstrijd van de Los Angeles Lakers ook nog 's naast Garcia zelf. Apart dat ik één van zijn beste rollen, in deze 'City Island', nu pas zag. Maar erg leuk! Want wat een fijn filmpje. Een familie, waarin ieder zijn / haar eigen geheimpjes heeft. De setting in het ''goede'' deel van de Bronx zorgt voor een charmante sfeer, waar alle ontwikkelingen precies juist getimed zijn. Van de rake humor, tot de aandoenlijke ontknoping. De auditie van Garcia, zoonlief met z'n interesse voor dikke etende vrouwen, de strippende dochter, moekes met haar eigen agenda, een heel gezin dat stiekem rookt, etc. Feelgood van een hoge plank. Alles werkt in deze bijzonder fijne film. Heb constant met een grote glimlach zitten kijken.