Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Submarine (2010)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Komedie / Drama

geregisseerd door Richard Ayoade
met Craig Roberts, Yasmin Paige en Sally Hawkins

We ontmoeten de vijftienjarige Oliver Tate. In zijn hoofd is hij een genie, in realiteit is hij sociaal onberekenbaar en niet populair. Deze zomer heeft hij als doel om zijn maagdelijkheid kwijt te raken en het huwelijk van zijn ouders te redden. Zijn moeder staat namelijk op het punt er vandoor te gaan met haar buurman.

Daar sluit ik me bij aan.

avatar van blurp194
Meh.

Lelijke depressieve film over een sociale outcast, die zijn bespiegelingen via de voiceover aan ons meedeelt. Laat ik nou een bloedhekel aan voiceovers hebben - een zwaktebod, dat vooral gebruikt wordt als je niet in staat of bereid bent je narratief in dialoog te vervatten. Leuk voor documentaires, of voor filmpjes bij het nieuws. En lekker makkelijk voor de acteurs - acteren hoeven ze nauwelijks.

De beelden zijn overwegend loodgrijs, alsof het elk moment kan gaan regenen. Wat er in de beelden rondloopt is in dezelfde stemmige kleuren, geen sprankje of vonkje te bekennen. De paar visuele vondsten die ik hier zie noemen verwijzen denk ik vooral naar wat ongeïnspireerd jatwerk van zoiets als La Science des Reves (2006) - maar zonder ook maar op enig vlak in de buurt te komen van de genialiteit van die film. Verder is het camerawerk slordig, ongeïnspireerd en vooral lelijk.

Dan het verhaal nog. De grappen werken voor mij absoluut niet, en dan wordt het wel een heel trieste lijdensweg door een nare pubertijd. Zonder ook maar een sprankje hoop - of je moet geloven in het motto 'over 30 jaar vind ik dit niet meer zo erg'.

Nee, laat maar. Ik hoop dat ik deze film over 30 seconden vergeten ben.

avatar van Verhoeven
Alsjeblieft zeg.

avatar van Lord Flashheart
Na The Perks of Being a Wallflower en The Way, Way Back voorlopig even de laatste moderne coming of age film op mijn lijstje. Dit was de minste van de drie.

Wederom een jaren '80 setting, net als bij The Perks, maar verder geen retro film. Integendeel; dit was juist een film die vol zat met moderne montage trucjes, inclusief grijsblauw filter. En werd het er beter door? Niet bepaald. De film focust zich teveel op de vorm en laat de inhoud voor wat het is.

Oliver Tate is een nogal saaie tiener die geconfronteerd wordt met de bekende puberprobleempjes typisch voor dit soort films. Ik gebruik bewust een verkleinwoord, want veel maakt hij niet mee. Ja, hij wordt verliefd en zijn ouders hebben wat huwelijksproblemen. Maar dat stond al in de plotomschrijving en is niet bepaald wereldschokkend.

Veel ontwikkeling maakt hij verder ook niet door. Hij blijft een nogal vlak karakter, ondanks zijn voice over die erg z'n best doet er meer van te maken. Olivers vriendin is zo mogelijk nog lamer. De rest van de cast krijgt eigenlijk te weinig screen time om er veel zinnigs over te zeggen. Enkel de vader wekt enige sympathie. De rest is niet meer dan typen.

Een zware onvoldoende is het niet, want de film is verder niet vervelend. Qua beloofde humor én drama schiet te film echter wat te kort. Geen rampzalig debuut kortom, al zal een betere scriptschrijver zeker helpen. 2,5*

avatar van chevy93
Ik lees termen als Coming of Age en daar snap ik dan weer weinig van. Het suggereert dat het zou gaan om de ontwikkeling van een hoofdpersoon, maar mijns inziens gaat Submarine juist daar NIET om. Ik vind dat Ayoade zich gefocust heeft op het zien van de wereld vanuit de ogen van een puber met een zeer verfijnd gevoel voor zwarte humor.

Richard Ayoade is een bijzonder komisch persoon en Oliver horen praten, is alsof ik Ayoade zelf hoor praten. Lichtabsurdistisch, welbespraakt en bovenal zeer ad rem. Zonder pretentieus over te komen, weet Submarine zich te onderscheiden van platte, doorsnee coming of age-films. Juist, doordat de ontwikkeling van Oliver niet centraal staat.

De knullige, haast genante sfeer die neergezet wordt, is erg herkenbaar, maar is zo droog in beeld gebracht dat het niet pijnlijk, maar grappig wordt. En dat is Submarine in mijn ogen, een aaneenschakeling van uit het leven gegrepen scènes; opgeblazen tot ongemakkelijke, belachelijke scènes zonder dat het ook maar enig moment goedkoop aanvoelt.

Erg vernuftig debuut.

avatar van Macmanus
Half om half.

Ayoade heeft een beetje pech dat ik gemiddeld maar 1 hipster film per jaar trek. En Wes Anderson is al geweest. Ayoade doet niet extreem leentje buur. Maar het quirky gehalte is wel van eenzelfde hoogte. Hij maakt het alleen ietsjes depressiever. Maakt het voor mij niet echt leuker helaas. Kan me maar moeilijk vinden in dit soort outcast typetjes. Vond het ook net wat on the nose ook qua posters van allerlei toch wel onbekendere klassiekers. Snap dat het een wat oude ziel is dat jongetje. Toch kwam het wat krampachtig over om de high brow filmsmaak van Ayoade in het jongetje te stoppen.

Qua beeldtaal doet Ayoade het wel aardig. Wat ouderwets, maar gezien de posters zal hij wel zo iemand zijn die klassiekers helemaal te shit vind en van nieuwe films niks moet hebben, dus erg veel shinies zullen we niet vinden in zijn films vrees ik. Kon het soms wel waarderen. De rijders, en de nachtmerrie met het kolkende water onder zijn voeten hadden wel wat. Helaas was het ook een beetje saai en kennen we die kalverliefdes films nou wel.

2.5 sterren.

Ik lees hieronder dat iemand het een 'hipster' film vind, erg treffend. De film draait om vreemde typetjes met daarbij Tate voorop. Hij speelt een wannabe cool kid die zich met iedereen in zijn omgeving bemoeit. In het begin heb je sympathie voor 'm, maar gaandeweg de film wordt hij vrij irritant. Dit doet de film geen goed; het geneuzel rondom die meid begint dan ook wat te irriteren. Ayoade heeft een leuke vertelwijze en brengt het leuk, maar de film leunt te veel op typetjes.

avatar van knusse stoel
Grappige film met een fraai feelgood einde.
Het is niet zo dat de tranen van plezier over de wangetjes rollen maar het is wel een geinige film, met als waardering van ons gekregen een 8!
Zo heerlijk absurd en zwart allemaal, terwijl voor de kijker er constant een lichte waas van positiviteit over het verhaal heen hangt. Je zou zeggen door de omstandigheden heeft onze hoofdrolspeler continue een verkeerde en negatieve kijk op het geheel maar wij als kijkers weten intussen wel beter!
Nee mensen, gewoon een verademing tussen alle andere films en de gebeurtenissen in onze eigen wereldje.

Wat te karikaturaal en geforceerd om echt aan te spreken...

avatar van Baboesjka
Te robotachtige manier van doen, praten en laten, te weinig emotie en geen super interessant verhaal. Nee, dit is niet zo mijn ding, maar toch best leuk in elkaar gezet en een aantal mooie beelden. 2,5*

Fijn.

Met The Double liet Ayoade al een keertje zien dat hij een best goeie regisseur was, blijkbaar geldt dat ook wanneer hij zich aan wat zwartere comedy mag wagen. Al is dat "zwarte" ook wel beperkt, 't is eerder een geslaagde dramady, die kom je niet zo vaak tegen.

Een leuk coming of age drama (en ja, het is gewoon coming of age, een geheel genre hangt niet af van een finale vraag). Roberts en Paige doen het erg goed, de quirky personages errond zijn ook goed te pruimen en Ayoade zelf voegt genoeg leuke elementjes toe, waardoor het nergens saai wordt.

Een paar scenes die er visueel wel uitspringen, al is die oude look + de muziek van Turner nu niet geheel mijn ding. Fijn einde ook, waarin Ayoade laat zien dat hij een film als deze ook perfect kan afsluiten. Geniale cinema is het niet, daarvoor is het niet onderscheidend genoeg, maar lekkere filler zeker wel. Jammer dat hij niet wat vaker films maakt.

avatar van CrystalMeth
Wat een heerlijke film om naar te kijken! Mooie nummers van Alex Turner.