Flash of Genius (2008)

Verenigde Staten / Canada
Drama / Biografie

geregisseerd door Marc Abraham
met Greg Kinnear, Lauren Graham en Dermot Mulroney

Waargebeurd verhaal over professor en parttime uitvinder Bob Kearns en zijn jarenlange strijd tegen de autoindustrie. In de jaren 60 waren de Kearns een gelukkig gezinnetje met zes kinderen in Detroit. Maar dat alles veranderde door een geweldige uitvinding van Kearns, die uiteindelijk in elke auto ter wereld te vinden zou zijn. Maar Kearns werd door de fabrikanten verraden en ontving geen cent voor zijn werk. Bob raakt geobsedeerd door het onrecht wat hem en zijn familie is aangedaan.

avatar van RaoulDuke
Uitstekende film over het gevecht van een wat zonderlinge eenling tegen het machtige Ford Motor Company. Geweldige rol van Greg Kinnear als de "verstrooide professor"die zijn recht zoekt en doorgaat waar iedereen het allang zou hebben opgegeven.

avatar van Jiv
Jiv
Mooie film. Ik hou niet zo van drama-films maar het was toch wel een mooie film.

avatar van murtcelP
Erg mooie film, vooral omdat het waargebeurd is.
Ik kon heel goed meeleven met de hoofdpersoon.
Qua stijl en muziek niet heel bijzonder, maar het waargebeurde verhaal draagt de hele film, samen met de goede acteerprestaties.
Als ik im m'n auto zit en de interval-ruitenwissers aanzet, denk ik toch even aan de achtergrond hiervan
****1/2

avatar van Zmrzlina
Erg mooie film!

avatar van Sneakers35
Aanrader deze film

avatar van wendyvortex
Interessant gevecht van eenling tegen het machtige Ford-concern.
Filmisch wat te keurig binnen de lijntjes kleurend en ook niet echt een diepgravende karakterstudie, maar het kijkt redelijk aangenaam weg.

Er staat op de DVD ervan dat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Weet iemand wat er in werkelijkheid is gebeurd, hetzelfde ook met Ford of iets soortgelijks?

Uitstekende en waargebeurde film over het patent op de intervalfunctie van ruitenwissers (zelfs daar is een goeie film over te maken). De film bewandeld een niet bepaald origineel pad, maar zit zeker wel goed in elkaar. Een mooi, inspirerend en emotioneel verhaal over een jarenlange strijd van één man die zijn gelijk probeert te halen. En die rol wordt overtuigend vertolkt door Greg Kinear, die zijn standvastigheid (grenst aan koppigheid) goed speelt.

avatar van Nientje1980
Aardige film over hoe de grote boze bedrijven de kleine mensen "naaien"
Zit goed in elkaar, en grotendeels echt gebeurd (zie aftiteling, dan weet je wat er verder is gebeurd met deze meneer)
de film laat zien dat je wel heel standvastig moet zijn (en zo koppig als een ezel) om te kunnen winnen.

Om heel eerlijk te zijn was mijn eerste indruk na het kijken van de film dat ik de rechtzaak niet heel erg sterk vond, bijvoorbeeld het pleidooi van Kearns aan het einde, maar toen ik er over na dacht moest ik bekennen dat dat juist precies over is gekomen zoals het hoordr, namelijk: niet-professioneel, maar dat klopt ook, want hij is een professor en geen advocaat.

Achteraf dus besef ik dat de film eigenlijk gewoon precies was wat het moest zijn. En daarom krijgt deze gewoon een goede voldoende.

avatar van zorro
mooie aangrijpende film zeer goed

avatar van Sneakers35
Top film vooral omdat het gebaseerd is op een waargebeurd verhaal. Een aanrader.

Ik ga hem vanavond kijken, ben zeer benieuwd

avatar van kanjertje
Ik hou van waagebeurde verhalen en ook deze film was een goede in zijn genre.
In het begin misschien wel even te technisch en verwarrend en chaotisch door het heen en weer geroep van dit grote gezin. Maar daarna loopt deze movie op wieltjes.
Zeker een aanrader

avatar van tukkerstein
Leuke, boeiende film. Wel halen de grote tijdsprongen en een aantal cliché's (natuurlijk moet er gekozen worden tussen zijn obsessie en zijn gezin) wat punten van de film af. Veel mooie scènes als de hoofdpersoon zichzelf moet vertegenwoordigen in de rechtszaal.

Knappe en boeiende verfilming van dit waar gebeuren, met uiterst overtuigende vertolkingen, inzonderheid van Greg Kinnear. Ook Lauren Graham en good old Alan Alda konden bekoren, deze laatste in een eerder kleine maar mooi gebrachte rol.
Van Marc Abraham zag ik nog geen film, maar hier heeft hij toch flink werk geleverd.
Een minpuntje ? Wellicht zal het origineel proces toch wel technischer geweest zijn dan zoals nu, eerder los en af en toe grappig, maar geen bezwaar.

avatar van marximaal
Pas geleden nog gezien en een leuke film hoef hem niet nog een keer te zien maar is echt wel een aanrader.