• 8.226.749 stemmen

The Great Debaters (2007)

Drama | 126 minuten

Genre: Drama

Geregisseerd door: Denzel Washington

Met onder meer: Denzel Washington, Forest Whitaker en Nate Parker

Over The Great Debaters

"When the nation was in need, he inspired them to give us hope."

Het waargebeurde verhaal van professor Melvin B. Tolson (Denzel Washington), die in 1935 voor het eerst een groep studenten bereid wist te vinden om met elkaar in debat te gaan. De op deze manier gevormde groep besluit uiteindelijk mee te doen aan de kampioenschappen tegen Harvard.

imageimageimageimageimage

Helen Farmer

Nathaniel Farmer

avatar van janwauters

janwauters

Zeer prachtige film. Komt een beetje traag op gang maar voor de rest een meesterwerk.

avatar van Esjaah

Esjaah

Prachtige film, met een aangrijpend verhaal.

Ook de muziek is top.

Zeker weten een aanrader!

avatar van jellie119

jellie119

Aan de reacties te zien, is dit geen onaardige film.

Heb deze film vandaag bij Bart Smit gekocht voor €1,-

avatar van Quentin

Quentin

Typische melodramatische Oprah-rotzooi, heel degelijk gemaakt maar verschrikkelijk moraliserend. Heeft in dat opzicht veel weg van Schindler's List, gelijksoortig gebruik van vals sentiment en effectbejag. Overstijgt nergens de gemiddelde Waargebeurde Woensdagavondfilm. 2*

avatar van N23

N23

Dit zoek ik soms ook in een film, een goed (christelijke/moraliserend) verhaal. 1 die de tijd neemt om te vertellen wat ze wilt vertellen. Daarbij vond/vind ik Denzel Washington bijzonder sterk in de Book of Eli, dat ik de film ook wel eens wilde zien.

Goed geacteerd, mooie setting.

En een neger sterft er als eerste in de film (zwaar sarcastische ondertoon).

avatar van N23

N23

- Wie is de jury?

- God is de jury!

- Waarom is Hij de jury?

- Omdat Hij bepaalt wie wint of verliest, niet mijn tegenstander!

- Wie is de tegenstander?

- Mijn tegenstander bestaat niet!

- Waarom bestaat je tegenstander niet?

- Omdat hij slechts een afwijkende stem is van de waarheid die ik spreek.

- Spreek de waarheid.

avatar van kaketoe

kaketoe

Gratis te bekijken op youtube: The Great Debaters - YouTube

avatar van vidyll

vidyll

Zeker een aanrader deze film!

avatar van Gastel

Gastel

Mooie film. Soms dreigt het té dramatisch en zoetsappig te worden maar de film wordt gered door de uitstekende acteerprestaties waardoor het geloofwaardig blijft.

avatar van Koen87

Koen87

Prima film, had alleen een stuk korter gemogen.

avatar van Masterbrain

Masterbrain

Een goede gevoellige realistische intellectuele film.

avatar van John Lee Hooker

John Lee Hooker

Krachtig drama met sfeervolle beelden en een foutloze cast. Het had een stuk kleffer en sentimeneler gekund maar gelukkig blijft Denzel dicht op het onderwerp en vallen we niet weg naar overbodige zijtakjes. In principe ligt de voorspelbaarheid steeds op de loer maar het is mooi om de debaterende jongeren te volgen in hun weg naar de overwinning. Het feit dat er ook tegen blanke scholen moet wordt gestreden zorgt voor extra wilskracht in het team en activeert je als kijker om mee te denken in hun belangen tijdens deze onrechtmatige decennia.

avatar van Oriana

Oriana

N23 schreef:

- Wie is de jury?

- God is de jury!

- Waarom is Hij de jury?

- Omdat Hij bepaalt wie wint of verliest, niet mijn tegenstander!

- Wie is de tegenstander?

- Mijn tegenstander bestaat niet!

- Waarom bestaat je tegenstander niet?

- Omdat hij slechts een afwijkende stem is van de waarheid die ik spreek.

- Spreek de waarheid.

avatar van knusse stoel

knusse stoel

Prachtige film die de onzin van het racisme goed laat zien en waardoor ik soms plaatsvervangende schaamte had. Als men voor de actie gaat kijken kom je bij deze film dus bedrogen uit. Wel is er veel actie op geestelijk niveau. Zelf heb ik deze film aangeschaft na hem gezien te hebben via de tv. De film heeft dus behoorlijk wat indruk gemaakt op mijn persoon.

Ook in de top 10 heeft hij een plaatsje gekregen, nl. op nummer 10 en is daarmee de hekkensluiter geworden.

avatar van Banjo

Banjo

poeh he.. met zulke grote namen moet het wel goed zijn.

Een gouden combinatie?

ik zal hem zien.

avatar van DragQueen

DragQueen

Mooie film, met een dito verhaal. Al is het verloop bij vlagen voorspelbaar, en ligt het moraal er soms wel héél erg dik op. Gelukkig stoort dit vrijwel nergens. Er word verder met inleving geacteerd door de aanwezige cast. Vermakelijk kijkvoer, en de film duurde geen minuut te lang. 3,5 Ster.

avatar van clubsport

clubsport

beetje een aparte film waarin het uitgangspunt een debat als wedstrijd me nogal vreemd voorkomt

Zou een debat niet moeten draaien om mekaars argumenten aan te horen en wellicht op die manier nader tot elkaar te kunnen komen .

Nu word het een competitie en dat wil zeker niet zeggen dat de winnaar het gelijk aan zijn zijde heeft .

Het acteerwerk is verder goed zowel de grote namen als de minder bekende spelers doen het uitstekend en het verhaal is verder boeiend genoeg al vind ik verder dat het racisme aspect nu zo langzamerhand wel genoeg is uitgemolken .

avatar van Fisico

Fisico (moderator films)

Sterk verbaasd over het waargebeurde verhaal van deze film ten tijde van het interbellum te Texas. Had nimmer gedacht dat dergelijke vrije meningsuiting door zwarten getolereerd werd. Interessante ontwikkeling van enkele individuen die leren op te komen voor zichzelf, via rede en argumentatie leren debatteren en vooral met woorden in plaats van met geweld verandering trachten te brengen.

Boeiend figuur ook die Tolson die zwarte én blanke boeren eveneens aanspoort zich te verzetten tegen de almachtige landeigenaren door wie ze worden uitgebuit. Knappe charismatische rol van Denzel Washington. Maar ook van de andere hoofdrolspelers. Het is deels de sterkte van de film, net als de sterke zinredes tijdens de debatten.

Bij momenten iets te makkelijk allemaal lijkt me. Iets te veel "feel good", maar de resultaten zijn wat ze zijn. Bij momenten misschien iets te langdradig, maar de personages maken dit grotendeels goed.

Tarkus

Tarkus schreef:

Zeer goede film van en met Denzel Washington.

De vertolkingen zijn werkelijk prachtig, van zowat de hele cast.

Ook het verhaal, dat is gebaseerd op ware feiten is een pareltje en draagt natuurlijk een grote boodschap in zich.

De film duurt meer dan 2 uur, maar het is een zo meeslepend verhaal dat dat zeker geen probleem is, de prent zal je boeien van begin tot einde.

Een leuk detail, de rol van de 14-jarige 'debater' wordt vertolkt door Denzel Whitaker, niet de zoon van Forest, maar wel vernoemd naar de hoofdrolspeler en regisseur van deze prent Denzel Washington, die ook zijn inspiratiebron is om het vak van acteur uit te oefenen en dat met verve doet !!

Een topfilm is dit zeker en vast...

Ik denk niet dat ik iets hoef te wijzigen aan mijn eerdere commentaar, het is en blijft een prachtige film !!