The Great Debaters (2007)

geregisseerd door Denzel Washington
met Denzel Washington, Forest Whitaker en Nate Parker

Het waargebeurde verhaal van professor Melvin B. Tolson (Denzel Washington), die in 1935 voor het eerst een groep studenten bereid wist te vinden om met elkaar in debat te gaan. De op deze manier gevormde groep besluit uiteindelijk mee te doen aan de kampioenschappen tegen Harvard.

avatar van janwauters
Zeer prachtige film. Komt een beetje traag op gang maar voor de rest een meesterwerk.

avatar van Esjaah
Prachtige film, met een aangrijpend verhaal.
Ook de muziek is top.
Zeker weten een aanrader!

avatar van jellie119
Aan de reacties te zien, is dit geen onaardige film.
Heb deze film vandaag bij Bart Smit gekocht voor €1,-

avatar van Quentin
Typische melodramatische Oprah-rotzooi, heel degelijk gemaakt maar verschrikkelijk moraliserend. Heeft in dat opzicht veel weg van Schindler's List, gelijksoortig gebruik van vals sentiment en effectbejag. Overstijgt nergens de gemiddelde Waargebeurde Woensdagavondfilm. 2*

avatar van N23
N23
Dit zoek ik soms ook in een film, een goed (christelijke/moraliserend) verhaal. 1 die de tijd neemt om te vertellen wat ze wilt vertellen. Daarbij vond/vind ik Denzel Washington bijzonder sterk in de Book of Eli, dat ik de film ook wel eens wilde zien.

Goed geacteerd, mooie setting.
En een neger sterft er als eerste in de film (zwaar sarcastische ondertoon).

avatar van N23
N23
- Wie is de jury?
- God is de jury!
- Waarom is Hij de jury?
- Omdat Hij bepaalt wie wint of verliest, niet mijn tegenstander!
- Wie is de tegenstander?
- Mijn tegenstander bestaat niet!
- Waarom bestaat je tegenstander niet?
- Omdat hij slechts een afwijkende stem is van de waarheid die ik spreek.
- Spreek de waarheid.

avatar van kaketoe
Gratis te bekijken op youtube: The Great Debaters - YouTube

Zeker een aanrader deze film!

avatar van Gastel
Mooie film. Soms dreigt het té dramatisch en zoetsappig te worden maar de film wordt gered door de uitstekende acteerprestaties waardoor het geloofwaardig blijft.

avatar van Koen87
Prima film, had alleen een stuk korter gemogen.

avatar van Masterbrain
Een goede gevoellige realistische intellectuele film.

avatar van John Lee Hooker
Krachtig drama met sfeervolle beelden en een foutloze cast. Het had een stuk kleffer en sentimeneler gekund maar gelukkig blijft Denzel dicht op het onderwerp en vallen we niet weg naar overbodige zijtakjes. In principe ligt de voorspelbaarheid steeds op de loer maar het is mooi om de debaterende jongeren te volgen in hun weg naar de overwinning. Het feit dat er ook tegen blanke scholen moet wordt gestreden zorgt voor extra wilskracht in het team en activeert je als kijker om mee te denken in hun belangen tijdens deze onrechtmatige decennia.

N23 schreef:
- Wie is de jury?
- God is de jury!
- Waarom is Hij de jury?
- Omdat Hij bepaalt wie wint of verliest, niet mijn tegenstander!
- Wie is de tegenstander?
- Mijn tegenstander bestaat niet!
- Waarom bestaat je tegenstander niet?
- Omdat hij slechts een afwijkende stem is van de waarheid die ik spreek.
- Spreek de waarheid.

avatar van knusse stoel
Prachtige film die de onzin van het racisme goed laat zien en waardoor ik soms plaatsvervangende schaamte had. Als men voor de actie gaat kijken kom je bij deze film dus bedrogen uit. Wel is er veel actie op geestelijk niveau. Zelf heb ik deze film aangeschaft na hem gezien te hebben via de tv. De film heeft dus behoorlijk wat indruk gemaakt op mijn persoon.
Ook in de top 10 heeft hij een plaatsje gekregen, nl. op nummer 10 en is daarmee de hekkensluiter geworden.

avatar van Banjo
poeh he.. met zulke grote namen moet het wel goed zijn.
Een gouden combinatie?
ik zal hem zien.

avatar van DragQueen
Mooie film, met een dito verhaal. Al is het verloop bij vlagen voorspelbaar, en ligt het moraal er soms wel héél erg dik op. Gelukkig stoort dit vrijwel nergens. Er word verder met inleving geacteerd door de aanwezige cast. Vermakelijk kijkvoer, en de film duurde geen minuut te lang. 3,5 Ster.

avatar van clubsport
beetje een aparte film waarin het uitgangspunt een debat als wedstrijd me nogal vreemd voorkomt
Zou een debat niet moeten draaien om mekaars argumenten aan te horen en wellicht op die manier nader tot elkaar te kunnen komen .
Nu word het een competitie en dat wil zeker niet zeggen dat de winnaar het gelijk aan zijn zijde heeft .

Het acteerwerk is verder goed zowel de grote namen als de minder bekende spelers doen het uitstekend en het verhaal is verder boeiend genoeg al vind ik verder dat het racisme aspect nu zo langzamerhand wel genoeg is uitgemolken .