Fallen (1998)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Denzel Washington, John Goodman en Donald Sutherland

Politieman John Hobbes (Washington) heeft eindelijk seriemoordenaar Edgar Reese te pakken en is getuige van diens executie op de elektrische stoel. Als vervolgens om hem heen verschillende mensen hetzelfde deuntje fluiten als Reese deed tijdens zijn executie, komt Hobbes erachter dat hij met een demoon te maken heeft die door aanraking kan wisselen van lichaam. Als Hobbes iemand vermoordt die was bezeten door Reese moet hij zijn onschuld bewijzen en ook nog proberen Reese te verslaan, maar dit is erg lastig, want hoe versla je iemand die iedereen kan zijn?

avatar van LPereboom
Goede thriller, met een sterk spelende Denzel! Qua plot en sfeer zit het allemaal goed!

Goed.niet meer of minder.

avatar van arno74
Een correcte paranormale thriller. Had ik het destijds in de bioscoop gezien dan had ik het vast meer dan 3* gegeven. Maar tegenwoordig zijn de elementen waar deze film op gebouwd is niet echt origineel te noemen en misschien zelfs een tikkeltje cliché. Als paranormale thriller is het tegenwoordig wellicht iets te doorsnee, maar zeker niet minder onderhoudend. Ruim 2,5*.

avatar van Insignificance
Mij ietwat te tam, deze bovennatuurlijke thriller in copland. Meer een krimi met een demoon als dader dan iets dat kan bogen op sfeer, mysterie en/of spanning. Af en toe een leuk shotje van een in nevelen gehulde straat en tot en met de eerste moorden gaat het nog wel, maar een zinderende atmosfeer valt er niet van te maken. Net als enkele muziekkeuzes komen Azazels gefilterde blikken wat knullig over.

En daarmee is ook al vrij snel duidelijk hoe de vork in de steel zit. Op zich geen probleem, ware het niet dat de scènes die het onder stroom horen te zetten ook niet helemaal van de grond komen. Zodra Time is on My Side weer terugkomt, zou dat kippenvel moeten opleveren, maar daarvoor mist Hoblit dan toch een bepaalde finesse. Bovendien wordt het raken daarna min of meer een herhaling van zetten.

Desondanks is het nog wel onderhoudend. Circa driekwart van de film schiet behoorlijk op, maar net als je een versnellinkje op naar de finale verwacht, komt er nog wat drama om de hoek kijken. Het ging dus allemaal om dat foefje in het slot. Nou ja, toe maar. Afgezien van die rare broer een film met een stevig bezette cast, maar de beste demoon? Elias Koteas. Jammer dat hij in het begin de boel op stelten zet.

Fallen is ook een van m'n favoriete films... De eerste keer dat ik deze film zag zat ik meteen in het verhaal tot het einde... Bij sommige thrillers moet je echt ff op gang komen om in het verhaal te komen. Boeiende film...met veel films ben ik de tel kwijt...zo ook met deze..Hij blijft goed.

avatar van svenmen1988
Time is on my side..

avatar van SmackItUp
Redelijk relaxte thriller, waarbij je helaas het einde al van mijlenver aan ziet komen.

Nergens gaat deze film buiten het boekje, waardoor dit toch een beetje een standaard thriller blijft. Denzel speelt als gewoonlijk weer geweldig. Het verhaal is origineel, maar verder heeft deze film niks werkelijk unieks te bieden.

avatar van Antonev
Aardig verhaal en goed geacteerd, helaas werd het allemaal redelijk 'tam' gebracht. Het eind vond ik zelfs een klein beetje teleurstellend. Leuk voor een keer tussendoor.

avatar van eka81
toen ik hem voor de eerste keer zag, op VHS, was ik erg onder de indruk van deze film.
Daarvoor had ik nooit zoiets gezien. Goed overgebracht.

Tarkus schreef:
Prima film met een uitstekende Denzel Washington en een zeer goede John Goodman.
Het verhaal is ietwat bizar, maar net daarom spannend en ook een beetje griezelig. Soms deed de sfeer me wat denken aan 'Se7en', en dan kan het eigenlijk al niet meer mis gaan.
Kortom: een wat minder bekende film met Denzel Washington is dit, maar daarom zeker geen minder goede film, integendeel.

Na aankoop van de Blu-ray van deze film hem nog eens opnieuw bekeken.
Het is en blijft een van de betere films met Denzel Washington, maar ook de andere leden van de cast, waaronder ook Donald Sutherland en de betreurde James Gandolfini, doen het uitstekend
Net als de eerste keer heb ik opnieuw van deze film genoten, als u een goede thriller zoekt, dit is er eentje

De film begint als een spannende politiethriller en zakt wat in als het vervolgens een wat matige horrorfilm wordt maar het einde is wel weer spannend. De mix van politiethriller en horror mengt wat slecht in deze film maar de film weet toch te boeien. Tussen 3 1/2 en 4 sterren.

avatar van John Barry
Redelijk spannende film met goed acteerwerk. Het is erg jammer dat eigenlijk al vrij snel duidelijk wordt dat er sprake is van een demoon die van lichaam kan verwisselen. Het was veel spannender en mysterieuzer geweest als het langer duurde voordat duidelijker was hoe de vork in de steel zat.
Muziek is redelijk, maar niet hoogstaand.

Al met al een film die nergens echt slecht is, maar ook nergens echt goed wordt.

avatar van Capablanca
Op momenten spannend, maar verder vooral vaag, gezocht en te lang.

avatar van Shadowed
Origineel.

Dat is het zeker. Hoblit weet met iets te komen wat eindelijk niet zo vaak is gedaan. Dit creëert vanzelf weer best leuke scenes die de film weer boven water houden. Washington voert een prima prestatie af als ene detective die een vreemde zaak krijgt.

Het verhaal is wat langdradig en duurt zeker te lang, maar qua spanning en sfeer zit het hier allemaal wel goed. Best redelijke acteerprestaties en een schurk die wel leuk uit de hoek komt. De mystery is hierom ook wel leuk gedaan.

Hier en daar is het toch wat saai, en had het allemaal wel iets gedurfder gemogen. Er missen simpelweg gewoon een paar elementjes in dit filmpje, dat toch door zijn wel originele en prima idee wat extra puntjes krijgt.

avatar van JanLo
Phoenix schreef:
Wel jammer dat de muziek van de Stones niet wat vaker terugkwam, geeft toch ontzettend veel sfeer aan die laatste scène. 4*
Het was wat mij betreft nog mooier geweest als ze de originele versie van Irma Thomas gebruikt hadden!

Geweldige film heb van het begin tot het eind genoten van deze thriller!!

avatar van rep_robert
In Amerika laten ze lijken blijkbaar van smiddags tot savonds laat op straat liggen zonder witte schermen of een witte tent erover

avatar van rep_robert
Deze tv topper is inmiddels al dertig keer op tv geweest (verslaat Fallen misschien Kiss the Girls wel?), maar de laatste jaren heb ik de film toch een beetje gemist. Niet omdat het een fantastische film is, maar wel omdat het is wat ik zoek in een jaren 90 film. Laat ik nou net nog een dvd hiervan in de kast hebben staan.

Fallen is een lekkere detective/moordmysterie waarin de rechercheur nog niet alle moderne hulpmiddelen tot zijn beschikking heeft. Dat bevalt me wel aan dit type film in de jaren 90.
Fallen is qua spanning niet bijzonder, maar het verhaal is origineel en levert af en toe bijzondere situaties op. Volgens mij moeten de acteurs ook lol hebben gehad tijdens het maken van de film, waarin ze in estafette vorm Time is on my side zingen.
Dat is wel een reden waarom Fallen toch altijd wel blijft hangen als je de film afsteekt tegen soortgenoten zonder de bovennatuurlijke twist.

Nergens is de regie bijzonder, maar het verhaal vermaakt van begin tot eind.

avatar van Lovelyboy
'I'll fuck you up and down, left and right.' That's in the bible...

Hele aardige mysterie/detective die al aardig op leeftijd begint te raken, niet echt vernieuwend is maar omwille van de sfeer en wat de film minstens tien jaar terug los maakte nog altijd meer dan goed bevalt.
Van meet af aan wordt er een hele aardig sfeertje gecreëerd met een korte doch uitmuntende Koteas en de immer sympathieke Washington die toch wel op een erg bizar geval van een 'seriemoordenaar' stuit. In eerste instantie vinden er van die kleine dingetjes plaats die schuren daarna slaat de sfeer helemaal om naar een die lekker duister aanvoelt met het donkere regenachtige weer, de moorden met alle aanwijzingen en alle verwijzingen plus het gebel midden in de nacht. Kippenvel waardig.

Verder is de 'ik' vorm waar van uit vertelt wordt een leuke twist, en zijn scenes zoals deathrow, de stoel en de demon die van agent naar agent springt in het bureau voor Hobbs zijn ogen boeiend en zelfs een beetje sinister. Is de soundtrack prima met twee nummers van The Stones, zijn Goodman en Gandolfini lekker opdreef als kissbissend en humeurig tweetal en bouwt de film mooi op naar een soort goed doordachte showdown met een interessant en open einde. Het offer was voor niets...

Fallen was jaren terug een buitengewoon goede thriller met een paranormaal randje, het plot staat nog steeds prima hoewel het weinig vernieuwend is. Toch is om de een of andere reden het beste er af, wellicht te vaak gezien. Desondanks is Fallen nog altijd een meer dan prima film die spannend is en boeit, verdiend de film eigenlijk een 3,5 maar voor de herinnering en de indruk die ik er vroeger van kreeg wordt een 4.

Als je van paranormale films houdt, is dit helemaal je ding. Interessant tot het einde. Goed gemaakt. Perfecte sfeer. Niet voorspelbaar. Washington is goed, Goodman nog beter. Aanrader.

Geweldige film, goed geacteerd ook.

Jeetje wat een film. Ik vond de einde geniaal maar toch zo naar. Heh bah die kat, alsof ie een haarbal in je eten spuugt.. Balen van zo'n einde. Ik kan niet zo goed tegen een slechte afloop. Denzel geweldig als altijd. Film gekeken op z'n zachts. Muziek later maar eens opzoeken.

avatar van schenkowiets
Weer eens herzien maar dit blijft toch 1 v/d beste films die ik gezien heb.
Al jaren hoop ik op een deel 2 maar dat zit er niet in helaas.
Het verhaal is super origineel en ik ken geen 1 film die op deze lijkt.
Het einde tsja gemengde gevoelens want aan de ene kant klote ,aan de andere kant een geniaal einde !