Fallen (1998)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Denzel Washington, John Goodman en Donald Sutherland

Politieman John Hobbes (Washington) heeft eindelijk seriemoordenaar Edgar Reese te pakken en is getuige van diens executie op de elektrische stoel. Als vervolgens om hem heen verschillende mensen hetzelfde deuntje fluiten als Reese deed tijdens zijn executie, komt Hobbes erachter dat hij met een demoon te maken heeft die door aanraking kan wisselen van lichaam. Als Hobbes iemand vermoordt die was bezeten door Reese moet hij zijn onschuld bewijzen en ook nog proberen Reese te verslaan, maar dit is erg lastig, want hoe versla je iemand die iedereen kan zijn?

Wat een klasse film, krijg Azazel's song niet uit mijn hoofd. Time is on........ Uhmmm creepy!!!

superhenkie
Goede en originele thriller. Niks mis mee.

4 sterren.

avatar van notsub
Denzel Washington doet het goed in deze film en ook de special effects vond ik geslaagd. Het was jammer dat het verhaal zich naar het einde toe steeds makkelijker laat raden. In het begin heb ik dus het meest genoten, maar over het geheel genomen werd ik niet overdonderd.

avatar van Nicolage Rico
Fijne, mysterieuze thriller, met een goed sfeertje. Al halen de goedkoop ogende beelden (het gezichtsveld van Azazel) de sfeer nogal omlaag i.p.v. dat het ten goede komt. Dat kost Fallen zeker een halve punt.

Denzel Washington is sterk, punt van kritiek is wel dat hij dezelfde rol al een aantal maal heeft gespeeld onder een andere naam, in een andere film. Goodman doet het in dat opzicht een stuk beter - Jonesy lijkt, op zijn omvang na, totaal niet op Walter Sobchak (the Big Lebowski uit hetzelfde jaar, red.).

Pluspunt gedurende de film blijft de mistige sfeer (de tussengepropte b-beelden wegdenkende). Daardoor komen bepaalde scènes goed uit de verf. Mooi detail, dat samenhangt met de dialoog tussen Hobbes en Sam:
- Hobbes: 'iemand doet lijken dat ik het was.'
- Sam: 'dat heb ik weleens gezien op tv.'
Vrij vlak daarvoor zie je dat Sam naar Scooby Doo aan het kijken is.

De film heeft meermaals moeite met het creëren van spanning. Dit komt mede doordat de kijker vrij vlot al te zien krijgt dat Azazel een demon is, die van mens naar mens reist en erop los moordt. Het einde heeft hetzelfde mankement; het mist de angst, die je moet verplaatsen naar het puntje van je stoel.

Schitterende poster by the way. Helaas ziet mijn dvd-hoes er heel anders uit.

(ben sowieso meer een Beatles-fan)

avatar van K. V.
Je moet wel even in deze film komen, maar dan vond 'k hem wel goed. Je blijft geboeid tot het einde, omdat hij toch wel een mystieke sfeer heeft.
De cast deed het goed en de regisseur is blijkbaar een grote fan van The Rolling Stones, want de film bevat maar een tweetal liedjes en dan nog beiden van hen. Maar ze passen wel heel goed bij de film, dus is het hem zeker vergeven
Zeker een aanrader voor wie graag films met demonen en bovennatuurlijk zaken ziet, maar iemand anders zal deze film ook wel bekoren.
Vond hem goed, maar niet waw.

avatar van mnrk
Time is on my side. Yes it is.

Blijft nog steeds een prima film van Gregory Hoblit...

Het verhaal is in orde en de gehele sfeer die aanwezig is zorgt voor een prima mysterieuze film...maar natuurlijk is ook weer Denzel Washington weer in orde (dit soort rollen speelt hij gewoon goed) en wordt de gehele cast goed aangevuld door John Goodman, Donald Sutherland en James Gandolfini.

En na het kijken van deze film blijven de 2 nummers van The Rolling Stones in je hoofd zitten

avatar van DeWolff
Fantastische film met een uitstekende Denzel Washington. Heel (prima) sinister sfeertje, waar de 2 nummers vd Rolling Stones (time is on my side en sympathy for the devil) perfect tot uiting komen.

Detective John Hobbs (Denzel Washington) heeft een serie moordenaar gepakt en ziet hem sterven in death row. Even later blijken de moorden door te gaan en na een tijdje begint Hobbs iets bovennatuurlijks te vermoeden: een verbannen engel/demoon die reist van lichaam tot lichaam door aanraking of als zijn gastheer sterft door de lucht naar een andere gastheer. Uiteraard wordt Hobbs, die zelf niet door aanraking bezeten kan worden, al snel het speeltje van deze demoon (Azazel), die zich al duizenden jaren op aarde bevind. Iedereen heeft zijn zwakke plek zo ook Azazel en de film draait erom wie uiteindelijk het onderspit zal delven.

Ik vind dat prima sfeertje van toepassing is op Hobbs in interaktie met zijn collega's en het sinistere sfeertje brengt Azazel en hangt constant boven de film.

Azazel is een linkshandige demoon die ervan houdt time is on my side te zingen, zo verlies je als kijker ook nooit echt waar Azazel zich bevind. Daarmee kom ik ook op een fantastische scene waarin Azazel zich in het politiebureau bevind en de ene collega naar de andere over gaat en telkens een stukje zingt van time is on my side en door gaat op straat waar de ene na de andere willekeurige voorbij ganger eventjes wordt overgenomen.

Ook hele leuke dialogen tussen de collega's onderling en vooral met John Goodman. Verder prima rollen van Donald Sutherland, James Gandolfini en Embeth Davidtz.

avatar van Curriculum
Sublieme film. Een onverbiddelijke demoon die van lichaam kan veranderen door een eenvoudige aanraking. Denzel, die wanhopig probeert om het tegen te houden, maar hoe versla je een bovennatuurlijk wezen? Het lied wat Azazel voortdurend zingt is eveneens griezelig.

Deze film staat tevens in mijn top 10 en terecht, want Denzel Washington finaliseert de film. Niemand had deze personage zo goed kunnen vertolken als Denzel Washington.

avatar van tattoobob
Helemaal een met DeWolff!!!

avatar van hdehoon
Ik denk dat ik te nuchter ben voor zo'n vergezocht verhaal. Acteerwerk was prima, camerawerk soms minder. Voor de liefhebber een aardige film.

avatar van panax
elke keer als ik de stones hoor 'time is on my side' denk ik aan deze film
goeie film !!!

avatar van missl
Film ziet er niet uit, slechte camerabeelden en kwaliteit maar het verhaal is spannend en blijft boeien.

avatar van DonPeliculón
Wat ik me afvraag, waarom heeft de demoon het uitgerekend op Hobbes persoonlijk gemunt? En hoe had de demoon het overleefd toen die andere politieman zelfmoord pleegde op de afgelegen plek?

avatar van coendpl
Als kind gezien en is me altijd bij gebleven...
Vooral het liedje van de Stones blijft in mijn kop zitten en elke keer denk ik terug aan deze steengoede film!

avatar van Curriculum
DonPeliculón schreef:

Als ik het me correct herinneren was het voor Azazel moeilijk om bezit van Denzel te nemen of zelf onmogelijk. Het was de bedoeling dat Azazel daar zou sterven omdat er niemand in de buurt is, maar Denzel had geen rekening gehouden met andere organismes, dieren en vervolgens zien we Azazel verdwijnen met een zojuist overgenomen lichaam van een kat.

Meneer Bungel
En de wraakactie op Hobbes persoonlijk kwam omdat Hobbes de seriemoordenaar die in het begin ter dood gebracht werd, had ingerekend. Omdat de demon op dat moment in die seriemoordenaar zat, it just got a little personal...

Curriculum schreef:

Ja klopt, maar dat is dus in het geval van Hobbes (Denzel). Maar die andere politieman die vroeger ooit bij dat huisje stierf moet dan een soortgelijke ervaring hebben meegemaakt, anders was Azazel gestorven.

Meneer Bungel schreef:

Hm okee, dat verklaart een hoop ja.

DonPeliculón schreef:
Als ik me niet vergis, is die andere agent nooit zover (bij het huisje) gekomen.
DonPeliculón schreef:
Hm okee, dat verklaart een hoop ja.
Net als bij het vorige punt, was er misschien meer aan de hand, maar ik zou de film weer eens moeten zien.

avatar van DonPeliculón
Volgens mij kwam 'ie wel bij het huisje, want als Hobbes daar voor het eerst komt vind 'ie toch die krijtlijnen op de grond waarmee lijken altijd omcirceld worden? Of ik heb me dat echt compleet verkeerd herinnerd haha.

avatar van VforVictor
nee klopt, en er staat Azazel geschreven op de muur, allemaal door die ene andere politie man gedaan.

Meneer Bungel
Okay, kan ik mis hebben. Eerst maar es weerzien.

avatar van panax
time.................is on my side..................yes it is.................
spooky .geweldig spannend !!!

vermakelijke thriller

avatar van Marvinleeaday
Vond het allemaal een beetje vaag en vreemd.

Een goed uitgevoerd(e), intrigerend(e), intelligent(e), luguber(e), duister(e), grillig(e) en onvoorspelbare/baar thriller/moordmysterie, met milde horror, die/dat me af en toe aan 'Seven' deed denken. De film heeft vooral een spannende inleiding en een verrassend slot en er wordt geen gebruik gemaakt van speciale effecten. Denzel Washington is fantastisch als de sympathieke rechercheur in zijn strijd tegen het kwaad.

avatar van MovieMind
Uitstekende film die het kijken meer dan waard is.

*Aanrader*

avatar van Rodger
Blijft een topper, en nu ook echt een klassieker...
Zo'n film kun je echt wel een aantal keren bekijken..
4.0**

avatar van Daan258
Heb hem eindelijk gezien, en ik kan zeggen dat ik me er echt onwijs goed mee heb vermaakt.
Erg leuk verhaal, lekkere sfeer, hier en daar spannend en echt geweldig acteerwerk van Denzel Washington.

Dikke 3,5*
Heb nu wel heel de tijd dat nummer van The Rolling Stones in me hoofd:P

Film jaren geleden gezien./ Eergisteren opgenomen,. Blijft een goede film mmaar het ontbreekt aan spanning om een hogere score te geven.

avatar van dvdfreak123
Goeie film, leuke sfeer, vond het einde ook fantastisch en denzel speelt zoals gewoonlijk goed. Aanrader