Fallen (1998)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Denzel Washington, John Goodman en Donald Sutherland

Politieman John Hobbes (Washington) heeft eindelijk seriemoordenaar Edgar Reese te pakken en is getuige van diens executie op de elektrische stoel. Als vervolgens om hem heen verschillende mensen hetzelfde deuntje fluiten als Reese deed tijdens zijn executie, komt Hobbes erachter dat hij met een demoon te maken heeft die door aanraking kan wisselen van lichaam. Als Hobbes iemand vermoordt die was bezeten door Reese moet hij zijn onschuld bewijzen en ook nog proberen Reese te verslaan, maar dit is erg lastig, want hoe versla je iemand die iedereen kan zijn?

avatar van eddyeddy
Deze film ruim 10 jaar geleden voor het eerst gezien, toen heeft deze film al een geweldige impact op me gehad....en nu nog steeds.....klasse film, met Denzel Washington die het zo geloofwaardig neerzette en "the time is still on his side"................

avatar van marcelvkan
Sinds lange tijd weer is gekeken!

Blijft een goede film!!!

avatar van Pete_033
Deze film is echt meersterlijk

avatar van John Lee Hooker
Aardig filmpje. Denzel Washington heeft me eigenlijk nog nooit teleurgesteld.
Grotendeels gaat het om het onderzoeken van de case. Veel op het kantoor. Ik vond het 'n beetje cliché dat ze op de crime scéne zo schrokken en zelfs bang werden ('you know what scares me?'). Je bent toch niet voor niets rechercheur. Speurwerk draaft maar door... en eigenlijk vond ik dat allemaal niet zo interessant.
Maar het is een best leuk idee met die demon die wordt doorgepaast. Ik begon echt te geloven dat er iets in dat lichaam zat van die mensen. Jammer dat dat pas tegen het einde gebeurt.
Het slot is opzich wel verassend.

Niets meer, niets minder.

avatar van jimmydl
kan iemand mij uitleggen waarom hij niet gewoon wegrende op het moment dat de door Azazel-bezeten collega stervende was. Hij had nl. 500 meter (?) kunnen rennen zodat Azazel hem nooit meer zou inhalen op het moment dat z'n collega gestorven was? Dit had hem zijn eigen leven bespaard.

avatar van moviemafketel
Azazel ging over op die kat toch? Al had hij 10km van hem af gerend, was hij later wel weer de klos geweest.

avatar van jimmydl
Ja, maar dat wist Denzel toch niet? Hij offerde zich bewust op in de gedachte dat hij de gevallen engel zou 'doden'. Hij deed dit door die giftige sigaret te roken op een afgelegen plaats zodat wanneer Azazel in hem zou zitten en hij dood zou gaan, die demoon, zonder lichaam, nooit binnen 500 meter een nieuw lichaam zou vinden.

Waarom dan niet wegrennen op het moment dat die collega stervende is (het gaat me dus om de beweegredenen van Denzel, dat het uiteindelijk toch zou mislukken door die kat doet er niet toe)?

avatar van moviemafketel
Ik denk dat hij 500 meter misschien toch niet op tijd had gered. Heb hier toen net zo over gedacht als jij trouwens en misschien is het zelfs een aardige fout, maar misschien wou hij 100% zeker zijn van zijn zaak en had hij uberhaupt zelf niet zoveel zin meer in het leven. Dan maar gelijk een demon met je meenemen.

avatar van jimmydl
Dat lijkt mij ook een goede verklaring. Dat hij geen zin meer had in het leven is wel te herleiden naar de puinhoop die er in de 'bewoonde wereld' was achtergelaten: dode broer, dood schoolleraar, klopjacht op hem etc. Hij had immers ook al emotioneel afscheid genomen van dit leven door te zorgen dat zijn neefje in veilige handen was bij een vrouw die hij vertrouwde.
Of het een fout is weet ik niet. Laten we het een imperfectie noemen in een aardig einde van de film.

avatar van Zizzo
Prime thriller/SF film, had dit niet verwacht, meer een thriller misdaad film met "Cop Denzel" maar dit was toch even andere koek. Verhaal verrassend en leuk in elkaar gezet, spanning vond ik goed aanwezig, einde was top. Niet wat ik er van verwacht had, wel een zeer geslaagde thriller die mij op het puntje van de bank liet zitten.

avatar van oemoemenoe
Prima film met een uitstekende Denzel Washington en een zeer goede John Goodman.
Het verhaal is ietwat bizar, maar net daarom spannend en ook een beetje griezelig. Soms deed de sfeer me wat denken aan 'Se7en', en dan kan het eigenlijk al niet meer mis gaan.
Kortom: een wat minder bekende film met Denzel Washington is dit, maar daarom zeker geen minder goede film, integendeel.

avatar van Boeikens
Goede Ghost/Thriller.

Sterk geacteerd, zeer goede sfeeropbouw en redelijk spannend alhoewel soms wat traag en zeker niet origineel.

avatar van de_keyser
Superzieke film!

avatar van geoffreys
Geweldige film

avatar van Masterchief
Geweldig goede film die zelfs na 13 jaar een goede film genoemd mag worden.

zonder twijfel dikke 4*

avatar van mmaaxx

dit is dus fout, het is een soort demon azazel en niet reese

avatar van Spetie
Fallen is voor mij een titel van een film die ik zo vaak voorbij heb zien komen, maar die ik om de een of andere reden nog nooit gezien heb.

Fallen is echter verrassend goed. Denzel Washington doet het goed met zijn ingetogen spel en ook de bijrollen van John Goodman en Donald Sutherland zijn niet onaardig. Wat Fallen in mijn ogen echter zo goed maakt is het onvoorspelbare, goed in elkaar stekende verhaal en het verrassende einde. Daarnaast is de film bijzonder sfeervol en zelfs een paar keer ongekend spannend. Vooral het moment dat Washington erachter komt hoe Azazel werkt en die achter hem aankomt door middel van aanraking, is erg goed.

Ook het einde kon ik uiteindelijk wel waarderen en is erg sterk. De manier waarop Washington wil afrekenen met Azazel is goed. De kat gooit echter roet in het eten, en de grootste verrassing blijkt uiteindelijk de voice-over te zijn, die van Azazel is. Dat vond ik echt een geniale zet.

Prima thriller dus!

snooppac
De volle 5* om precies de redenen die hier boven mij genoemd worden.

avatar van foxeinstein
jimmydl schreef:

Dit viel mij ID ook op maar wat je ook zal kunnen indenken is dat wanneer Denzel wel weg zou rennen tot 500 meter Dat Azazel hier snel op in zou kunnen spelen door zijn langzame dood ineens zelf te versnellen (hij had immer ook een pistool ander zijn er wel andere manieren)

Overigens word er in de film uitgelegd dat een "quibit' (iets dergelijks) de afstand van je elleboog tot je vinger tippen was, dus eerder 200 a 250 meter afstand!!

Vette film 4.0

avatar van foxeinstein
moviemafketel schreef:

Oja dit, dat Hobs geen zin meer had in het leven en zeker wou zijn van zijn zaak vind ik ook een goed argument!!! en dit speelt ook goed in op zijn eerdere dialoog met collega over de zin van het leven (op het juiste moment de je juiste beslissing nemen e.d.)

geen zin meer in het leven door alle verdachtmakingen tegen hem die niet te weerleggen waren,
door de dood van zijn broer. Geen zin in het leven meer hebben door het verliezen van zijn baan en door het feit dat je deze demon achter je aan hebt je geen enkel perspectief meer in het leven hebt.
Nogmaals deze redenering vind ik ook zeer goed maar dit word inderdaad nogal open gehouden in de film en had best verduidelijkt mogen worden in 1 zinnetje hierover in al die voice-over van detective Hobs zelf ( vaak over zichzelf) naast de uiteindelijke voice-over van Azazel

avatar van eavymetal
Ik ging er maar eens goed voor gaan zitten, en ik werd niet teleurgesteld.

yorgos.dalman
Nou, dat is fijn om te horen.

avatar van Al DeNiro
Boeiende verhaal, veel spanning en een beangstigende sfeer.

Ook ijzersterke rollen van Denzel Washington en de door Azazel bezeten/ingenomen mensen .

Denk toch wel de beste film van Denzel Washington uit de jaren negentig.

avatar van Anjin
een topper
1 van zijn beste vertolking (Denzel)

yorgos.dalman
Mooie, broeierige kruising tussen 'noir' en 'horror' eigenlijk...

avatar van casperspook
Superfilm, komt vanaaf op tv en ga hem nog es kijken

Ik ook weer

avatar van fappie
Kut.. gemist.

TMP
Zeer aardige thriller, die wordt gedragen door Denzel Washington. Hij zet hier (wederom) een prima rol neer. De overige personages blijven helaas allemaal nogal vlak. Verhaal was prima, al had het einde ook anders gemogen. Maar goed, het zorgt toch voor een overwachtige wending. Enkele sterke scenes, vooral wanneer Azazel van lichaam verandert. De scenes vanuit Azazel's oogpunt vond ik visueel niet al te sterk, dat had beter gekund. Het nummer van de Rolling Stones op het einde was erg toepasselijk.

avatar van VforVictor
Leuke en bij vlagen spannende film. Denzel acteert weer goed en ook Goodman doet zijn werk netjes. Het verhaal is tof bedacht al boete de film na de helft toch wat kracht in. Maar al met al een zeer vermakelijke thriller. 3,5 ster