Fallen (1998)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Gregory Hoblit
met Denzel Washington, John Goodman en Donald Sutherland

Politieman John Hobbes (Washington) heeft eindelijk seriemoordenaar Edgar Reese te pakken en is getuige van diens executie op de elektrische stoel. Als vervolgens om hem heen verschillende mensen hetzelfde deuntje fluiten als Reese deed tijdens zijn executie, komt Hobbes erachter dat hij met een demoon te maken heeft die door aanraking kan wisselen van lichaam. Als Hobbes iemand vermoordt die was bezeten door Reese moet hij zijn onschuld bewijzen en ook nog proberen Reese te verslaan, maar dit is erg lastig, want hoe versla je iemand die iedereen kan zijn?

Verdorie ik krijg "time is on my side" niet uit mijn kop. Heerlijke film was dit trouwens met wederom een geweldige Denzel Washington, speelt hij eigenlijk wel eens in een slechte film?

avatar van Purmerend
timinho schreef:

Verdorie ik krijg "time is on my side" niet uit mijn kop.

De hele dag zit dat nummer nu in mijn hoofd, goede film die ik al eens eerder gezien had. Daardoor was hij iet wat voorspelbaar maar hij blijft goed! 3,5*

Het eerste deel van de film vond ik erg sterk. De scenes rond Reese deden me vermoeden dat er een geniale plot zou volgen. Maar dat geniale kwam maar niet. Normaal houd ik wel van bovennatuurlijke verschijnselen in films, maar een demoon die van lichaam naar lichaam gaat en de manier waarop dat in beeld werd gebracht stelden me toch een beetje teleur. Van het acteren van Washington in deze film was ik ook niet zo kapot.
De ontknoping daarentegen was wel weer erg goed. Misschien waren mijn verwachtingen gewoon te hoog. Ik kom uit op 2,5*

avatar van TheRisingSun
Sterke film met een uitstekende Washington (wanneer nou niet....? ) en een goede/grappige Goodman.

4 sterren

John Q en The bone collector waren vrij slecht/matig

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Deze film is echt heel tof. Een van de betere films in het genre. Was al heel lang de titel kwijt en pasgeleden hoorde ik ook weer "time is on my side" van de Stones (wat inderdaad heel lang blijft hangen). Dankzij MM heb ik de titel weer gevonden wat een gelukkig mens ben ik.

avatar van Flipman
Hm, in de VARA-Gids stond dat dit zo'n film was waarvan de trailer goed was maar de film aan de verwachtingen onder deed. Ik vond dit desondanks een mooie film, liep mooi, einde was niet vervelend of zo, af en toe een beetje langdradig maar dan had je tegelijk weer de kans om na te gaan denken hoe de film nou verder zou verlopen.

Ik ben niet erg bekend met reli-thrillers, maar ik vond dit een hele goeie! 3,5!

avatar van Intruder
Toch best wel spannend.

Tomsen
timinho schreef:

Alle films van hem zijn masterlijk, hij is ook één van de beste acteurs!!

Best goede film, lekker creepy en bouwt goed de sfeer op. Vind de film echter soms ietsjes langdradig overkomen. Goede muziek keuze, want zoals de bij de meeste hier, heb ik ook dat liedje in me kop!

Minpuntje: ik zag de lijken soms gewoon nog adem halen

3,5 ster

John Q een slechte film? Ik vond het een sterke film! Fallen vond ik ook een leuke film met een verrassend einde...

3,5 ster

Deze film is aanstaande zaterdag eindelijk weer op groot scherm te zien! Filmmuseum Cinerama om 22.00.

avatar van SuperSideSwipe
Mooie sterke film, met prachtrollen van Washington en Goodman! Ook Sutherland stelt zoals gewoonlijk niet teleur.

De film heeft precies de juiste speelduur om goed in beeld te brengen hoe John langzamerhand steeds gebrokener wordt.

Het staat me bij dat ik zo een soortgelijk idee ooit eens in een andere film heb gezien, maar ik zou niet meer weten welke. Dit is in ieder geval zeer mooi gemaakt, en een uitstekende mix van Misdaad en Horror. Van begin tot eind uiterst boeiend en spannend.

Weer een topper van Washington!

Geweldige bovennatuurlijke film. Denzel Washington heeft een ijzer sterke rol. Goodmen en Sutherland doen ook goed mee. Goede mix tussen thriller en horror die je constant in ontroering brengen. Spannend tot het slot. Moest toen even stiekem aan The Evil Dead(1) denken. Vooral kijken. Time On My Side van Rolling Stones klinkt nooit meer hetzelfde.

avatar van D-ark
Ik moet deze nog zien.
Ik hou wel van dit soort films die je aan het nadenken zetten.

Och, het was wel vermakelijk, maar nergens wordt het echt bijzonder, weinig tot niets memorabels gezien. Over het einde; wat doet die kat daar in godsnaam in the middle of nowhere?! doe dan een vogel in een boom ofzo...?

avatar van BoordAppel
Is dat zo raar . Katten vind je overal.

avatar van mirjo 2
Prima film. Spannend, apart verhaal en verrassend. Ik hou wel van dit soort films, tenminste als 't goeie zijn en dit was er zo een.
Sterke rollen van Washington en Goodman.

avatar van Petero
"There's somebody playing with my dig and it's not me "

Het eerste uur is goed, tot aan de demonen, dan begint het gezeur waar ik gewoon niet van houd.. Het einde was eigenlijk wel heel makkelijk gezocht (Zo van ow, kut een einde , nouja dan kan die niet meer dan 250 meter 'zweven'. En een kat, kom op maar vond het toch wel geslaagd door Goodman. Voor de rest had deze Goodman maar een kutrolletje..
Washington was wel weer goed hoewel ik dit soort type rollen al wel een paar keer vaker van hem heb gezien .

Niet mijn soort film, maar in zijn genre zal die best wel goed zijn.

Het einde was inderdaad niet denderend. Eerlijk gezegd had ik het wel aan zien komen, op een aantal puntjes na dan, maar ik zal het verder niet meer over de ontknoping (zo kan je het eigenlijk niet eens noemen) hebben, voor de mensen die de film nog niet gezien hebben.
Toen het eenmaal duidelijk werd wat er aan de hand was, kwamen er geen onverwachte wendingen of interessante bijkomstigheden meer in de hele zaak, waardoor alles een beetje voorspelbaar werd. "Een ziel" in iemand anders lichaam... het is bepaald geen vernieuwend item, maar het blijft interessant natuurlijk. Denzel Washington was weer eens geweldig en het was af en toe nog best spannend ook. Geen ingewikkelde dingen, een beetje standaard... maar ja, ik heb toch best wel geboeid zitten kijken.
3,5 sterren!

BoordAppel schreef:
Is dat zo raar . Katten vind je overal.

Klopt, maar dat huis lag ergens afgelegen met geen mens in de buurt zodat de demoon niet in een lichaam kon kruipen? Wat doet een doodgewone huiskat daar dan? Ach, wat maakt het ook uit, was maar een film

Tony Soprano met snor....

avatar van Turkeyloverz
Ik vond het ietwat vergezocht. Deze film lijkt me te ''simpel'' om het een goede film te noemen, maar ik heb er zeker van genoten.

schitterende film; liedje time on my side blijft hangen, schitterende verhaallijn en prachtig acteerwerk van Denzel, maar die schitterert in iedere film........voor diegene die ik al gezien heb toch. Aanrader

avatar van Cinzano
Super film.
Liedje staat idd centraal in de film.
Het verhaal is gewoon goed en het blijft spannend

avatar van Silvio Dante
Het liedje is wel leuk ja, dat wel.
Spijtig dat de voice-over van Washington volledig belachelijk is, ronduit zielig. Gandolfini en Goodman waren goed, maarja wanneer is die laatste niet goed? Moesten ze een film maken van gewoon Goodman 2 uur op een stoel zou hij ook super zijn, die man kan gewoon niks slecht doen.
Enkele leuke scènes, maar verder niet veel soeps..
Standaard tv-film dus, 2.5* voor Goodman, Gandolfini en the Stones

film_kaza
ik vond het best een spannende film, alleen het einde was best omduidelijk

avatar van Dennis Evahi
Silvio Dante schreef:
Het liedje is wel leuk ja, dat wel.
Enkele leuke scènes, maar verder niet veel soeps..
Standaard tv-film dus, 2.5* voor Goodman, Gandolfini en the Stones

Ik ben het in grote lijn met je eens. Goodman is dé favoriet in deze film. Het is niet een heel indrukwekkende film, op een gegeven moment kreeg ik gevoelens van irritatie (dat melodietje van dat liedje) Ik geef **-sterren.

avatar van Thomas83
Fallen is een goede thriller.
Lekker beetje donker sfeertje, 'Time is on my Side' blijft inderdaad echt in je kop hangen, en er wordt ook goed geacteerd.
Denzel Washington vind ik goed spelen, maar vooral John Goodman.
De scene waarin Azazel in een drukke straat van de ene persoon op de ander overspringt vind ik vrij sterk, net als die scene dat Azazel aan de overkant van de straat Hobbes aankijkt en uitdaagt en zo heeft de film nog wat aardige scenes.
Het einde vond ik ook zeker niet slecht. Al zie ik dat niet iedereen het daarover met mij eens is.
Fallen is voor mij een goede thriller, een van de beteren toch. Ik kan hem dan ook van harte aanbevelen.

Fallen (1998) is een zeer goede thriller. Zeer vermakelijk, lekker spannend met een goed onverwachts einde. Het plot is interessant en leuk om te volgen, zover ik weet ook erg origineel.

Het begin is het sterkste van Fallen, het eerste uur is namelijk volop genieten. Helaas wordt het na het eerste uur allemaal wat minder en toch zeer voorspelbaar. (Het einde niet meegerekend.)

Acteerprestaties van een zeer hoog niveau, vooral John Goodman en Denzel Washington zijn meesterlijk bezig.