End of Days (1999)

2,75

Horror / Actie

geregisseerd door Peter Hyams
met Arnold Schwarzenegger, Gabriel Byrne en Robin Tunney

In 1979 wordt een meisje geboren, dat 20 jaar later geplaagd wordt door nachtmerries over een vreemde man. Ondertussen schiet veiligheidsbeambte Jericho een oude dakloze priester neer, die een klant van Jericho probeerde neer te schieten. Wat Jericho echter niet weet is dat Satan de straten van New York onveilig maakt om het uitverkoren meisje te vinden. Mocht hem dit lukken dan zal hij uit zijn eeuwige gevangenschap ontsnappen, en de volgende 1000 jaar heersen.

162 BERICHTEN 24 MENINGEN
avatar van N811
geplaatst: 7 juli 2013, 09:42 uur [permalink]
Jeugdsentiment. Geinig dat we 2 bekende van the usual suspects in de film tegenkomen en in deze film elementen daarvan terug zien. Ik was 14 toen ik deze film in de bios zag en vond de film toen behoorlijk eng. Gisteren was het genieten en ik vind het acteurwerk, verhaal, de sfeer goed.

avatar van FunkStarr
geplaatst: 5 oktober 2013, 12:36 uur [permalink]
He's gonna fuck you Christine... Blijft een lollig filmpje met een goede Byrne als de duivel.

avatar van m1701
geplaatst: 7 oktober 2013, 13:19 uur [permalink]
Eigenlijk best wel een aardige film.
ik had er geen hele hoge verwachtingen van maar heeft me toch
verrast. En met name Schwarzeneggen, ben er geen fan van.
Verhaal ook aardig
Moeite waard om een keer te kijken

avatar van Boeikens
geplaatst: 29 november 2013, 18:41 uur [permalink]
Geen typische Arny film maar zeker de moeite waard.

Arnold en horror is niet wat men samen verwacht maar het viel op zich best mee.
Uiteindelijk is het een vlot lopende actiefilm met een vrij onderhoudend Satan is Comming verhaaltje.
De acteurs doen het best goed, de sfeer zit er goed in en de film heeft me geen moment verveeld.

geplaatst: 27 mei 2014, 20:11 uur [permalink]
Dit is echt wel een van al dan niet mijn meest favoriet schwarzie. In geen enkele film ( tot dusver) acteert hij zo goed als deze. Een heel overtuigende arnie, een film met een goed, spannend en degelijk verhaal. Ik vind dit nu echt een actie film zoals hij behoort te zijn. Geweldig!

geplaatst: 30 mei 2014, 12:09 uur [permalink]
Aardig bedachte film, maar ik zie Arnold Schwarzenegger toch liever in de echte aktiefilms, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van RuudC
geplaatst: 29 juni 2014, 18:15 uur [permalink]
Lang niet meer gezien, deze End Of Days. De film heb ik kort na de release eens op de oude VHS gehuurd, maar op tv steeds weer overgeslagen of gemist. Naja, ik heb End Of Days al een tijdje op dvd in de kast staan. Als Schwarzeneggerfan kan dat haast niet anders, want overal ligt deze prent voor 1-2 euro in de schappen.

End Of Days neemt je weer terug naar de dagen waarin men nog bang was voor de millennium bug. Waar inderdaad nog mensen het einde van de wereld voorspelden. End Of Days speelt daar maar al te graag op in en dat heeft geresulteerd in een leuke actie/horrorfilm. Schwarzenegger speelt een van zijn laatste rollen voor hij de governator zou worden, en doet dat erg goed. Het krachtpatsergehalte is minder geworden en ook het aantal goede oneliners had best wat hoger mogen zijn, maar het is ook eens goed om te zien dat hij incasseert. Niet alleen voor hem, maar de actieheld heeft zijn 'Commando'dagen lang en breed gehad. Geen duizenden kogels en granaten, zonder ook maar een krasje op te lopen.

Nee, Arnie heeft een hoop te verduren. Dat maakt de film dan ook een stuk spannender. Dat gaat toch al makkelijk wanneer niemand minder dan Satan je tegenstander is. het is een leuke aanloop naar een mogelijke apocalypse, waarin meerdere partijen meespelen. Het zou toffer zijn geweest, wanneer de film een hoger Angels & Demonsgehalte had, maar deze actie en horrorcombinatie werkt vrij goed. End Of Days heeft een tof verhaal, waarbij sommige horrormomentjes erg sterk zijn. De film is veelzijdiger dan je mag verwachten en vooral erg vermakelijk.

avatar van predalien
geplaatst: 16 juli 2014, 10:42 uur [permalink]
Gisteren gezien op tv en ik moet zeggen best een redelijk goede film, dat had ik eigenlijk totaal niet verwacht.lekker sfeertje en af en toe best wel spannend, wel eens de moeite waart om te zien

geplaatst: 22 oktober 2014, 11:16 uur [permalink]
Een duistere apocalyptische film met een tragisch, maar matig en gekunsteld verhaal over een gebroken man en zijn gevecht tegen het kwaad. Het gebruikelijke actievuurwerk ging ten koste van het occulte onderdeel dat daardoor onvoldoende uitgediept werd. Naar mijn smaak werd er ook te houterig geacteerd.

avatar van Mike 1984
geplaatst: 17 januari 2015, 03:32 uur [permalink]
Ik ben sinds jaar en dag een grote fan van Schwarzenegger, en in deze film is zijn acteerwerk dan ook schitterend. Byrne zet ook een glansrijke prestatie neer. Hoewel het verhaal zelf totaal niet mijn ding is, vind ik het toch geslaagd. Heb die nu voor de zoveelste keer gezien en ik moet zeggen, de film op zijn geheel is net voldoende, niet slecht maar ook niet zo goed.

avatar van Thorongil
geplaatst: 22 april 2015, 12:06 uur [permalink]
Vanavond op tv eindelijk eens op tv zien. Ben benieuwd.

avatar van Metalfist
geplaatst: 15 augustus 2015, 13:24 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hey kid, nice shirt

Ik was al eens eerder aan End of Days begonnen, maar halverwege in slaap gevallen en eigenlijk nooit meer de draad opgepakt. Dat was ondertussen alweer een paar jaar geleden en het was tijd om de film eens een herkansing te geven. Natuurlijk wederom in slaap gevallen (rond ongeveer hetzelfde stuk in de film trouwens) en vanmorgen dan uiteindelijk aan het einde geraakt.

Het mag dus duidelijk zijn dat End of Days niet voor mij is weggelegd. Nu ben ik sowieso al niet echt te vinden voor dit soort stigmata nonsens, maar dit wordt toch wel vrij pover uitgevoerd. De speelduur van 2 uur is dan ook veel te lang en het duurt een tijd eer de film wat op gang wordt getrokken. De strijd tussen Satan en Jericho met als hoofdprijs Christine is redelijk voorspelbaar, dat Bobby de ontploffing niet overleefd heeft is dat ook, en ondertussen wordt er nog eens een halfbakken subplot rond Jericho en de dood van zijn vrouw en kind bij gesleurd. Nodeloze ballast en bovendien gewoon niet boeiend gebracht. Qua effecten ook niet altijd even overtuigend trouwens. Ondertussen toch ook alweer bijna 20 jaar oud weliswaar, maar bijvoorbeeld zo'n simpel visioen waar Christine een appel vast heeft en deze opeens bedekt is met wormen ziet er zelfs voor 1999 lelijk uit. Ik had ook net iets meer verwacht van de climax. De duivel zag er, verbazingwekkend genoeg, dan wel weer goed uit en ik verheugde me op een mooie clash tussen duivel en de Oostenrijkse eik, maar blijkbaar was het budget op en zie je uiteindelijk enkel een bezeten Schwarzie wat tegen muren vliegen. Een soort van scène die ik sinds Scary Movie niet meer serieus kan nemen.

Over serieus gesproken, dat is ook de bedoeling van de rol van Schwarzenegger. Geen idee waarom hij hier juist voor heeft gekozen (misschien om het feit dat hij na zijn hartoperatie in 1997 nog maar weinig rollen aangeboden kreeg), maar voor mij mag het allemaal wat meer zelfspot bevatten. Niet meteen dus één van mijn favoriete rollen van Schwarzenegger. Aangenaam verrast eigenlijk door Gabriel Byrne. Vond hem in het begin wat houterig overkomen, maar al snel geraakt hij helemaal in de rol van Satan en speelt hij met veel plezier. Robin Tunney daarentegen voelt zich als Christine precies niet helemaal op haar gemak en ze had evengoed gewoon niet in de film kunnen zitten. Laat totaal geen indruk na.

Nope, kon hier weinig mee. Een serieuze Schwarzie is eens leuk om te zien, maar hij heeft heel wat betere rollen. Uiteindelijk is End of Days een film die zich wat verslikt in zichzelf. Het duivelgebeuren komt niet goed uit de verf (die uitleg ook dat je 666 moet omdraaien), de effecten hadden beter gekund en het is een erg leuke Byrne die de meubelen nog weet te redden.