• 8.262.323 stemmen

Releasedatum: 9 december 1999

• Google Play Bekijk via Google Play

Plot End of Days

"Prepare for the end."

In 1979 wordt een meisje geboren, dat 20 jaar later geplaagd wordt door nachtmerries over een vreemde man. Ondertussen schiet veiligheidsbeambte Jericho een oude dakloze priester neer, die een klant van Jericho probeerde neer te schieten. Wat Jericho echter niet weet is dat Satan de straten van New York onveilig maakt om het uitverkoren meisje te vinden. Mocht hem dit lukken dan zal hij uit zijn eeuwige gevangenschap ontsnappen, en de volgende 1000 jaar heersen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Christine's Mother

Head Priest

avatar van N811

N811

Jeugdsentiment. Geinig dat we 2 bekende van the usual suspects in de film tegenkomen en in deze film elementen daarvan terug zien. Ik was 14 toen ik deze film in de bios zag en vond de film toen behoorlijk eng. Gisteren was het genieten en ik vind het acteurwerk, verhaal, de sfeer goed.

avatar van FunkStarr

FunkStarr

He's gonna fuck you Christine... Blijft een lollig filmpje met een goede Byrne als de duivel.

avatar van m1701

m1701

Eigenlijk best wel een aardige film.

ik had er geen hele hoge verwachtingen van maar heeft me toch

verrast. En met name Schwarzeneggen, ben er geen fan van.

Verhaal ook aardig

Moeite waard om een keer te kijken

avatar van Boeikens

Boeikens

Geen typische Arny film maar zeker de moeite waard.

Arnold en horror is niet wat men samen verwacht maar het viel op zich best mee.

Uiteindelijk is het een vlot lopende actiefilm met een vrij onderhoudend Satan is Comming verhaaltje.

De acteurs doen het best goed, de sfeer zit er goed in en de film heeft me geen moment verveeld.

avatar van johnhendrikos

johnhendrikos

Dit is echt wel een van al dan niet mijn meest favoriet schwarzie. In geen enkele film ( tot dusver) acteert hij zo goed als deze. Een heel overtuigende arnie, een film met een goed, spannend en degelijk verhaal. Ik vind dit nu echt een actie film zoals hij behoort te zijn. Geweldig!

avatar van Phantasm

Phantasm

Aardig bedachte film, maar ik zie Arnold Schwarzenegger toch liever in de echte aktiefilms, leuk om een keertje gezien te hebben.

avatar van RuudC

RuudC

Lang niet meer gezien, deze End Of Days. De film heb ik kort na de release eens op de oude VHS gehuurd, maar op tv steeds weer overgeslagen of gemist. Naja, ik heb End Of Days al een tijdje op dvd in de kast staan. Als Schwarzeneggerfan kan dat haast niet anders, want overal ligt deze prent voor 1-2 euro in de schappen.

End Of Days neemt je weer terug naar de dagen waarin men nog bang was voor de millennium bug. Waar inderdaad nog mensen het einde van de wereld voorspelden. End Of Days speelt daar maar al te graag op in en dat heeft geresulteerd in een leuke actie/horrorfilm. Schwarzenegger speelt een van zijn laatste rollen voor hij de governator zou worden, en doet dat erg goed. Het krachtpatsergehalte is minder geworden en ook het aantal goede oneliners had best wat hoger mogen zijn, maar het is ook eens goed om te zien dat hij incasseert. Niet alleen voor hem, maar de actieheld heeft zijn 'Commando'dagen lang en breed gehad. Geen duizenden kogels en granaten, zonder ook maar een krasje op te lopen.

Nee, Arnie heeft een hoop te verduren. Dat maakt de film dan ook een stuk spannender. Dat gaat toch al makkelijk wanneer niemand minder dan Satan je tegenstander is. het is een leuke aanloop naar een mogelijke apocalypse, waarin meerdere partijen meespelen. Het zou toffer zijn geweest, wanneer de film een hoger Angels & Demonsgehalte had, maar deze actie en horrorcombinatie werkt vrij goed. End Of Days heeft een tof verhaal, waarbij sommige horrormomentjes erg sterk zijn. De film is veelzijdiger dan je mag verwachten en vooral erg vermakelijk.

avatar van predalien

predalien

Gisteren gezien op tv en ik moet zeggen best een redelijk goede film, dat had ik eigenlijk totaal niet verwacht.lekker sfeertje en af en toe best wel spannend, wel eens de moeite waart om te zien

gauke

Een duistere apocalyptische film met een tragisch, maar matig en gekunsteld verhaal over een gebroken man en zijn gevecht tegen het kwaad. Het gebruikelijke actievuurwerk ging ten koste van het occulte onderdeel dat daardoor onvoldoende uitgediept werd. Naar mijn smaak werd er ook te houterig geacteerd.

avatar van Mike 1984

Mike 1984

Ik ben sinds jaar en dag een grote fan van Schwarzenegger, en in deze film is zijn acteerwerk dan ook schitterend. Byrne zet ook een glansrijke prestatie neer. Hoewel het verhaal zelf totaal niet mijn ding is, vind ik het toch geslaagd. Heb die nu voor de zoveelste keer gezien en ik moet zeggen, de film op zijn geheel is net voldoende, niet slecht maar ook niet zo goed.

avatar van Thorongil

Thorongil

Vanavond op tv eindelijk eens op tv zien. Ben benieuwd.

avatar van Metalfist

Metalfist

Hey kid, nice shirt

Ik was al eens eerder aan End of Days begonnen, maar halverwege in slaap gevallen en eigenlijk nooit meer de draad opgepakt. Dat was ondertussen alweer een paar jaar geleden en het was tijd om de film eens een herkansing te geven. Natuurlijk wederom in slaap gevallen (rond ongeveer hetzelfde stuk in de film trouwens) en vanmorgen dan uiteindelijk aan het einde geraakt.

Het mag dus duidelijk zijn dat End of Days niet voor mij is weggelegd. Nu ben ik sowieso al niet echt te vinden voor dit soort stigmata nonsens, maar dit wordt toch wel vrij pover uitgevoerd. De speelduur van 2 uur is dan ook veel te lang en het duurt een tijd eer de film wat op gang wordt getrokken. De strijd tussen Satan en Jericho met als hoofdprijs Christine is redelijk voorspelbaar, dat Bobby de ontploffing niet overleefd heeft is dat ook, en ondertussen wordt er nog eens een halfbakken subplot rond Jericho en de dood van zijn vrouw en kind bij gesleurd. Nodeloze ballast en bovendien gewoon niet boeiend gebracht. Qua effecten ook niet altijd even overtuigend trouwens. Ondertussen toch ook alweer bijna 20 jaar oud weliswaar, maar bijvoorbeeld zo'n simpel visioen waar Christine een appel vast heeft en deze opeens bedekt is met wormen ziet er zelfs voor 1999 lelijk uit. Ik had ook net iets meer verwacht van de climax. De duivel zag er, verbazingwekkend genoeg, dan wel weer goed uit en ik verheugde me op een mooie clash tussen duivel en de Oostenrijkse eik, maar blijkbaar was het budget op en zie je uiteindelijk enkel een bezeten Schwarzie wat tegen muren vliegen. Een soort van scène die ik sinds Scary Movie niet meer serieus kan nemen.

Over serieus gesproken, dat is ook de bedoeling van de rol van Schwarzenegger. Geen idee waarom hij hier juist voor heeft gekozen (misschien om het feit dat hij na zijn hartoperatie in 1997 nog maar weinig rollen aangeboden kreeg), maar voor mij mag het allemaal wat meer zelfspot bevatten. Niet meteen dus één van mijn favoriete rollen van Schwarzenegger. Aangenaam verrast eigenlijk door Gabriel Byrne. Vond hem in het begin wat houterig overkomen, maar al snel geraakt hij helemaal in de rol van Satan en speelt hij met veel plezier. Robin Tunney daarentegen voelt zich als Christine precies niet helemaal op haar gemak en ze had evengoed gewoon niet in de film kunnen zitten. Laat totaal geen indruk na.

Nope, kon hier weinig mee. Een serieuze Schwarzie is eens leuk om te zien, maar hij heeft heel wat betere rollen. Uiteindelijk is End of Days een film die zich wat verslikt in zichzelf. Het duivelgebeuren komt niet goed uit de verf (die uitleg ook dat je 666 moet omdraaien), de effecten hadden beter gekund en het is een erg leuke Byrne die de meubelen nog weet te redden.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Arnold Swarzenegger, maar dan net even anders. Het moge duidelijk zijn dat End of Days geen standaard Schwarzenegger film is. Geen regelmatig gepronk met zijn gespierde lichaam, maar meer de nadruk op actiescènes waarin er vooral veel kogels rondvliegen. De film heeft een duister sfeertje, is spannend en de horrorinvloed (alhoewel ik dit nog altijd blijf zien als een actiefilm) werkt prima. Schwarzenegger speelt zeer naar behoren, en Gabriel Byrne speelt een sterke rol als Satan.

avatar van IH88

IH88

“Between your faith and my Glock nine millimeter, I'll take the Glock.”

Vroeger vond ik dit echt één van de engste films die er bestond. En nu ik de film na jaren weer terugzie snap ik wel een beetje waarom de film toen zo'n indruk op me maakte. End of Days heeft een heerlijk naargeestig sfeertje, een aantal aardige schrikmomenten (de appelscene!), sterke acteerprestaties en zelfs wat humor.

Vooral Byrne en Tunney springen eruit, maar Schwarzenegger laat zich ook van zijn goede kant zien. Het verhaal mist soms wat subtiliteit en dat Schwarzenegger zijn geloof terug moet vinden wordt bijna door je strot geduwd zo vaak wordt het herhaald. Maar de actie is goed en het einde is hoopvol en luguber tegelijk. Nachtmerries zal ik er niet meer van krijgen, maar End of Days blijft een zeer vermakelijke thriller/horror.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Een aardige actie/horror film, met een leuk verhaal en aardig spelende cast. Schwarzenegger speelt de hoofdrol en Robin Tunney als de meid die in de sores komt en Gabriel Byrne die sterk speelt als de man die bezeten word door de duivel. De schrikeffecten en de actie zijn ook erg goed en het verhaal dus lekker duister en soms luguber. Het mag dan volgens de kenners niet Schwarzenegger zijn beste film zijn ik vind hem best te pruimen, voor de liefhebbers kijk ook eens Deliver Us From Evil ook zo'n goeie actie/horror film ik zeg oordeel zelf over End Of Days.

avatar van Mvl1984

Mvl1984

Duistere film waarbij je Schwarzenegger niet direct zou aan linken, maar toch vind ik dit één van de betere films qua acteren. Geen show met spierballen maar een serieuze rol en ook Byrne deed dit schitterend.

avatar van Shadowed

Shadowed

Niet speciaal.

Uiteindelijk vind ik dit ondanks zijn aparte verhaal niet echt boven vele andere actie/horror films uitstijgen. Daar weet helaas ook Arnie geen verandering in te brengen in zijn al vrij beperkte rol. Het is inderdaad een wat serieuzere rol en geen andere robot-achtige rol.

Het begint wel leuk, en de film kent hier en daar een aantal spectaculaire actiescènes. Veel bombarie, explosies en andere actiemomenten. Daar zit de film gelukkig wel vol mee, waarmee hij opzicht wel prima uit te kijken is.

Vooral Byrne maakt wel indruk, maar ook Arnie was uiteindelijk niet heel slecht. Al kan je dit allemaal niet heel serieus nemen. Bij het zien van Tunney dacht ik steeds, "wat had ze er hier leuk uitgezien met langer haar". Maar ja, dan kan dan weer aan mij liggen.

De effecten zijn wat verouderd, maar de film is vlot en vermakelijk en kent veel actie. Veel horror zal je niet zien, het is meer wat bloedvergieten hier en daar. Mensen die daarvoor komen zullen gedeeltelijk met een koude kermis thuiskomen.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

End of Days blijft juist een hele fijne Schwarzenegger-film die behoorlijk onderschat werd door het publiek. Hele fijne horrorachtige actiefilm. Of actievolle horrorfilm. Het is maar wat je erin ziet.

avatar van xxERWINxx

xxERWINxx

Vandaag nog eens herbekeken, vrij aparte film van Schwarzenegger, beetje een duistere film waar je van moet houden, zitten wel vermakelijke stukjes in, maar ook beetje duister allemaal.

De actie scenes zijn wel prima, wel een voldoende dus.

avatar van joeygamer2

joeygamer2

Nee, dit was niet mijn film. Aardig saai op sommige stukken en raar verhaal. Arnold was nog wel een beetje leuk, maar geen enkele acteur is overtuigend. Toch waren een paar actiepunten toch goed en waren sommige punten toch interessant. Deze film hoef ik niet meer te zien in ieder geval.

avatar van konijnenkop

konijnenkop

Goede film vond hem als tiener echt geweldig en heb hem recentelijk nog een keer gezien en hij was nog steeds te harden!!

avatar van Antinous

Antinous

Goede film .ook omdat Arnie erin meespeelt natuurlijk .deze film al herhaaldelijk gezien en verveeld nooit. dat kun je bij veel films van tegenwoordig niet zeggen. de film industrie is namelijk allang over het hoogtepunt heen. goede acteurs en regisseurs zijn zeldzaam. er worden remakes gemaakt om puur publiek aan te trekken omdat goede films van vroeger de naam hebben. geen 1 remake haalt het bij het origineel. maar ik kijk liever een oudere film die goed is en ik al 10 keer gezien heb dan die shit van tegenwoordig!

avatar van Movie Jim

Movie Jim

Ben ook groot fan van

Arnold Schwarzenegger

en na zoveelste herziening

blijft de film boeien van begint tot eind en leuk!.

Arnold Schwarzenegger in zeker

een van zijn beste rollen vind ik zelf!

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

Not to be taken with alcohol. Remember that...

Ondanks de aanzienlijk leeftijd inmiddels alweer, kan me trouwens herinneren hem destijds in de bios gezien te hebben, nog altijd een uiterst vermakelijke en sfeervolle film.

Een bijzonder apocalyptisch beeld wordt neergezet rond de eeuwwisseling hier en daar aangezet met wel eens wat domme of onnozele dingen zoals bijvoorbeeld Schwarzenegger aan de kabel uit de helikopter, niet een sterke scène, en al de ontploffingen zoals wanneer Byrne het restaurant uit loopt en later Bobby en een copcar opruimt. Is gewoon too much. Desondanks heeft de film hele aardige ingrediënten om als eerst de zeer charmante Tunney te noemen, Byrne formidabel als duivel en Schwarzenegger ook aardig op dreef in een niet a-typische spierbundel rol maar als sombere ex-smeris. Uiteraard niet de meest gepolijste acteur toch wekt hij een bepaalde empathie en sympathie op. Rod Steiger ook nog wel even het noemen waard die direct iets toevoegt zodra in beeld.

Een prima beeld wordt in eerste instantie geschapen met het meisje in een soort web en Arnie die zich over haar ontfermt. Een aantal interessante en goede scènes komen voorbij zoals Byrne in het ziekenhuis en de afloop van de priester, dat met die appel is mooi en de bijna verwoesting van de kerk ziet er ook prima uit. Zo overigens ook de scene waar Byrne Arnie probeert over te halen in diens flat, hij verkoopt het aardig om zomaar te zeggen. Verder valt de soundtrack op als passend maar voelt het einde wat geforceerd aan omdat hij zich slechts een paar minuten hoefde in te houden. Al met al komt er op die wijze wel spreken van vrede en afsluiting.

Absoluut geen topper natuurlijk maar van tijd tot erg vermakelijk ook al had de film met iets meer nadruk op het occulte hogere ogen kunnen gooien.

avatar van Kondoro

Kondoro

• 1988 stemmen

“How do you expect to defeat me when you are but a man, and I am forever?”

Om één of andere reden heb ik ook deze film weer heel lang links van me gelaten, wel altijd terug gekomen op de film en ik wou hem heel graag kijken. Nu tijdens de ‘Horrorfilm Challenge’ er voor gekozen deze gewoon op te zetten, die periode is gelukkig voorbij. Enfin, eindelijk dus deze horror gezien met Arnold in de hoofdrol, of laten we zeggen (zoals A&L ook al deed), deze horrorachtige actiefilm. Want de film neigt voor mijn gevoel toch meer naar een actieprent met daarin heel veel (en ook mooie) horror invloeden, zoals de CGI of de animaties wellicht al van een uitstekend niveau zijn, neem de onzichtbare verschijning van ‘Satan’.

Liggen actiefilms van ‘Schwarzenegger’ je niet zo, dan kun je deze film toch wel beter links laten. De film heeft namelijk het heerlijke tintje van ‘Schwarzenegger’ over zich, toch wel door zijn acteerwerk wat typisch maar erg vermakelijk is. Ik vond hem persoonlijk een leuke rol spelen, het is uiteraard niet heel bijzonder en vooral erg cliché, het blijft een vermakelijke acteur voor mij. Wie er voor mij persoonlijk echt uitsprong was ‘Gabriel Byrne’, die de rol van ‘Satan’ mocht spelen en dit ook erg goed deed naar mijn mening. Vooral zijn introductie scéne in het restaurant met een mevrouw die hij gelijk even aanpakt is een goede binnenkomer.

Het verhaal was wel vet, we volgen een dame (Robin Tunney) die tijdens haar geboorte uitgekozen was als uitverkorene voor het einde van de wereld wat één keer in de duizend jaar voorkomt, dit is namelijk wanneer het eeuwgetal op 999 staat (in dit geval dus ‘1999’) en we volgen de film dus ook tijdens de jaarwisseling/eeuwenwisseling. Dit is ‘999’ omdat dit ‘The Number of the Beast’ is (wat tevens ook één van mijn favoriete ‘Iron Maiden’ nummer is), en daarmee komt ‘Satan’ dus terug op de wereld om deze te vernietigen. We volgen daarna ‘Jericho’ die als beschermengel van ‘Christine’ beweegt en haar van ‘Satan’ moet redden en dit gebeurt met een pad vol vernieling en tevens ook leuke actiescènes!

De film wordt in mijn ogen toch wel erg omlaag gestemd terwijl dat niet hoeft, de film heeft de nodige spanning die hij moet hebben, met een prachtig en donker sfeertje, leuke ‘90’s actie scenes die niet snel vervelen en best een aantrekkelijk verhaal, die mij ook goed vast weet te houden om af te kijken. De twee uur vliegen voorbij en dat was voornamelijk een opluchting. Het is in ieder geval wel een film die je niet zo snel onder de naam van ‘Arnold’ zou verwachten, en hij is er maar druk mee!

Ik vind dit misschien ook wel één van de vermakelijkste ‘Schwarzenegger’ films die ik heb gezien. Zeker niet een standaard bloederige horrorfilm maar, met de nodige bloed en ook de satanische scenes wel zeker een leuke horrorachtige actiefilm .