Over the Edge (1979)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Jonathan Kaplan
met Matt Dillon, Pamela Ludwig en Michael Eric Kramer

Voor de jeugd in New Granada is er niets te doen. Ze verveelt zich te pletter, zodat ze zich zelf moet zien te vermaken. Hierbij verliezen de pubers zich in misdaad en geweld.

Wanneer komt deze eindelijk eens op dvd?

Wouter schreef:
Wanneer komt deze eindelijk eens op dvd?

Is ie ondertussen allang.

Kapp, krijg jij deze (veel mooiere) poster wel bewerkt tot een bruikbaar ding voor deze site?:

Ah die is mooi inderdaad. Ik heb 'm geplaatst!

avatar van niethie
Iemand een idee waar ik deze film kan krijgen ??

avatar van Woutrr
Begint over 20 min op tv (zender: 5tv)
ik zal eens kijken

avatar van [Preketero]
In de boekjes en op vijftv hun teletekst stond er inderdaad dat deze ging beginnen 13u15. Ik keek er al naar uit, de film kreeg een hoge beoordeling en 't is met Matt Dillon! Maar wat dacht je, na het belspel begon er een ander slecht programma- of een flutfilm, weet niet wat het was-en om 13u30 heb ik het opgegeven, bijzonder irritante vijftv, na al die wijvenfilms wss eens een kwaliteitsfilm en dan tonen ze hem niet. Arghh

avatar van niethie
niethie schreef:
Iemand een idee waar ik deze film kan krijgen ??
Heb hem (na jaren zoeken) vannacht dan eindelijk kunnen kijken (bleek gewoon in delen op youtube te staan) en dat lange wachten werd beloond. Ontzettend- indrukwekkende film die na al die jaren nog niets van zijn kracht heeft verloren. De locaties waren prachtig, de jeugdige acteurs vertolkten hun rollen allen erg goed. Verder weergeeft de film een prima tijdsbeeld, bevat hij een schitterende (rock) soundtrack en score en wordt de hele achterliggende moraal ons verder niet opgedrongen maar juist op een bijzonder mooie manier getoont. Al met al je zou dit een beetje kunnen zien als de Rebel Without a Cause van de jaren 70, echt een indrukwekkend portret van de vervreemde jeugd die iedereen die van dit soort films houd eens gezien moet hebben. Schandelijk onderschat, kom maar op met die dvd.

4 dikke sterren

Duo Maxwell
Vervelende film over een stel bloed irritante kinderen die het heft in eigen handen nemen. Een cult klassieker voor sommige maar mij deed het me weinig.

orbit
Prima teen angst filmpje met een uitstekend debuut (?) van een piepjonge Dillon.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik zou ongeschikt zijn als vader van een puber denk ik. Veel te begripvol. Komt waarschijnlijk dat ik nog steeds ergens een puber ben. Vandaar ook mijn zwak voor dit soort films.

Zoals Nienthe terecht opmerkt, Rebel Without A Cause in de jaren '70. De tijd van de ideale suburbs met keurige groene tuintjes waarin voormalige stadsbewoners hun rust zochten. Achter de keurig aangeharkte tuintjes is er een gebrek aan belangstelling voor elkaar, vaders die bezig zijn met hun carrière, moeders die zichzelf proberen te ontdekken in praatgroepjes en kinderen die in de zielloze buitenwijk in het speeltuintje of in een buurthuis rondhangen, wat experimenteren met drugs en uit vervelling "over the edge" gaan. De film kiest duidelijk voor de kinderen. Als je dat als kijker niet kunt raak je de film vrij makkelijk kwijt denk ik. Ik heb daar geen moeite mee en zag ook nog eens een geslaagd tijdsbeeld. Geholpen door de Amerikaanse rocksoundtrack, de aankleding en de sterk getroffen desolate sfeer van een een mislukte poging om in the middle of nowhere een ideale woonplaats neer te zetten.

Minstens een keer een film als deze per generatie graag (en dan ook even sterk).

avatar van danuz
starbright boy schreef:

avatar van Filmkriebel
Kinderen gaan in opstand tegen hun ouderen. Het zijn geen slechte kinderen; ze vervelen zich in een stadje waar niks te beleven valt, experimenteren met drugs en komen geregeld samen in de rec, een recreatieplaats waar ze onder toezicht spelletjes kunnen spelen. Wat het leven in New Granada somber maakt voor hen is dat de politie hen als vandalen en criminelen beschouwen en het leven zuur maken. Voor het minste worden ze opgepakt.

Deze vroege film van Kaplan gaat onder andere over conservatieve opvoeding en het onbegrip van volwassen voor hun kroost. Je kunt je kinderen niet voortdurend gaan frustreren met verstikkende autoriteit en als wetshandhaver kun je de wet niet strikt gaan toepassen op kinderen. Het gedrag van die politieagent Doberman sloeg nergens op. De film legt de juiste accenten en sympathiseert met de jongeren. Verplicht kijkvoer voor ouders.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Mooie opbouwende film met een realistische kijk op de jeugd van toen.

Over the Edge heeft een goede sfeer en je voelt je bij het kijken bijna 1 met de jeugd uit die tijd, het deed me soms denken aan een serieuzere versie van Dazed and Confused

Wat me opvalt is dat aardig wat acteurs die hier de jeugd neerzetten weinig andere films meer gedaan hebben. natuurlijk met als grote uitzondering Matt Dillon en nog een paar maar stond versteld dat van de rest weinig andere films te vinden zijn.

Over the Edge komt gelukkig nooit geforceerd over, je weet als kijker dat het een keer uit de hand loopt maar tot die tijd kibbelt de film lekker rustig en relaxed voort.

Aanradertje!

Goeie film over de tieners van een Amerikaanse voorstad waar niks voor ze te doen is. De film geeft een uitstekend tijdsbeeld. En ondanks dat de film zich eind jaren ´70 afspeelt, is het onderwerp van alle tijden. De jeugd die onbegrepen is en in sommige opzichten vergeten door de volwassenen. Verder een fijne soundtrack en ook goed acteerwerk van de jonge acteurs, waarbij dit het debuut was van een jonge Matt Dillon.

avatar van 93.9
Te erg de kant van de kinderen. Mooi tijdsbeeld...

avatar van Triple G
scorsese schreef:

Volledig mee eens. Het is even wennen om de gedateerde beelden te zien, maar de basis van het verhaal is gewoon actueel. Prima film.

avatar van wendyvortex
In de herziening!
Niets te beleven voor de kids in suburban New Grenada en in hun "wijsheid" besluiten de autoriteiten tot het sluiten van het enige jeugdhonk.
Gebasseerd op waargebeurde feiten....en met een piepjonge Matt Dillon.
Chopper-bikes en Kiss-shirts.
Soundtrack met Cheap Trick, The Ramones en Van Halen.

avatar van james_cameron
Eindelijk op de kop kunnen tikken; ik zocht deze al een hele tijd. Verrassend sterke film over de conflicten tussen jeugd en gevestigde orde in een nieuwbouw-wijk in een klein amerikaans stadje, waar de jongeren door verveling hun heil zoeken in misdadige praktijken. Vooral het eerste uur is indrukwekkend (met een prettig Dazed And Confused-achtig sfeertje); wanneer zaken uit de hand gaan lopen wordt één en ander wat te overdreven en vergezocht. Niettemin de moeite waard, met een nog piepjonge Matt Dillon in zijn memorabele filmdebuut.

avatar van goongumpa
Ruw rond de kantjes maar duidelijk verteld en nog actueel (en dat zie ik niet gauw veranderen). Het begint redelijk rustig, sfeervol voortkabbelend, maar je voelt de tijdsbom steeds tikken... En als hij dan springt, springt hij ook hard. Die REL!!!

Zoals james_cameron al zei: ook voor de Dazed & Confused fans, want Linklater heeft deze film ongetwijfeld goed bekeken.
wendyvortex - bedankt voor de tip!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dank voor die link, erg leuk artikel inderdaad.

avatar van VoorDeFilm
Phil van Tongeren vertelt aan de hand van het Amerikaanse 'Over the Edge' van Jonathan Kaplan over de jaren '70 films met hangjongeren en het verzet tegen de gevestigde orde. Deze sterke, maar vrij onbekende film betekende het debuut van de 14-jarige Matt Dillon en vormde de inspiratiebron voor Nirvana's 'Smells like Teen Spirit'.

VoorDeFilm: Over the Edge (1979) - YouTube

avatar van mikey
Zit een doc over \Kurt Corbain te kijken waarin een fragment van deze is vertoond... ziet er goed uit zeg!

avatar van Apollinisch
Draait als onderdeel van het Manifesto Film Festival aankomende maandag om 18.30 uur in CREA. Wordt hier vergeleken met Dazed and confused dus moet ik zien.