• 8.345.602 stemmen

Geregisseerd door: Harry Hook

Met onder meer: Balthazar Getty, Chris Furrh en Danuel Pipoly

Releasedatum: 31 augustus 1990

Plot Lord of the Flies

"No parents. No teachers. No rules... No mercy."

Na een vliegtuigcrash stranden 25 schoolkinderen en een zwaargewonde piloot op een onbewoond eiland. Een van hen, Ralph, wordt als leider gekozen. Samen met de brave maar wat vadsige Piggy probeert hij hun leven op het eiland enigszins te organiseren. Er wordt ook afgesproken dat ze op het hoogste punt van het eiland een vuur zullen maken dat dag en nacht moet blijven branden. Al snel blijkt echter dat een groep jongens, onder leiding van de ambitieuze Jack, de ernst van de zaak niet wil inzien. Ze spelen liever dan vis te vangen en jagen liever dan dat ze het vuur aanhouden. Net op het ogenblik dat ze het vuur hebben laten uitgaan, vliegt er een helikopter over.

imageimageimageimageimageimageimage

avatar van DwarreI

DwarreI

Evenals de eerdere verfilming een zeer povere uitwerking van een interessant gegeven. Het feit dat deze film bijna dertig jaar later is gemaakt en op nagenoeg geen enkel punt verbetering biedt maakt deze versie eigenlijk nog slechter.

avatar van arno74

arno74

Heel mager. Misschien is het iets voor kinderen maar voor volwassenen vind ik deze film veel te oppervlakkig. Op zich leek de film me wel wat, maar het is allemaal nogal emotieloos en vlak. De nadruk lijkt meer te liggen op actie (en dat is er al niet veel) dan op de onderlinge relaties en karakterontwikkeling, het wordt allemaal veel te afstandig en niet meeslepend verteld waardoor juist die twee zaken niet of nauwelijks naar voren komen. Niet boeiend genoeg. 2*

avatar van RuudC

RuudC

Saai en braaf? Als kind heb ik wel eens gefantaseerd over hoe het zou zijn om op een eiland te leven met een hoop leeftijdsgenoten. Behalve wat onpraktische en moeilijke zaken, is het vooral een groot avontuur. Ik heb me dan ook niet verveeld. Een anderhalf uur lang proberen de makers dat gevoel te verbeelden, maar tegelijkertijd de karakters uit te diepen en de problemen aan de kaak te stellen. Ik kan me niet voorstellen dat een boek van amper 250 pagina's daar beter in zou slagen.

Lord Of The Flies heeft een wat post-apocalyptisch sfeertje over zich heen. Wat er ook gedaan wordt, het is anarchisme en opportunisme ten top. Eerlijk gezegd vind ik de verwildering best interessant om te zien. Verbazingwekkend om te lezen dat er zo neerbuigend op deze film gereageerd wordt, terwijl de kinderen in een uur (film)tijd veranderen in kleine monsters die moeiteloos hun mede-lotgenoten vermoorden. Op mij kwam het best overtuigend over. Het eiland is er een prachtig decor voor en het acteerwerk is helemaal niet slecht. Het doet wel wat aan Lost denken, waar de hoofdpersonen met hetzelfde probleem zitten. Binnenkort maar eens het boek opzoeken.

avatar van lezertje

lezertje

Eigenlijk een overbodige film, deze remake van de gelijknamige film uit 1963. Grootste verschil is dat de oude versie het boek tot op de letter volgt. Zelfs het grootste deel van de dialogen werden rechtstreeks uit het boek overgenomen, waarbij je het idee krijgt at de makers vooral niets wilde overslaan, terwijl het in de remake meer om een interpretatie van het boek lijkt te gaan. Dat kan de reden zijn waarom de nieuwere versie wat vlotter oogt. De verhaallijn is hetzelfde gebleven. Toch kan je je afvragen waarom het noodzakelijk was om deze film te maken als er al een prima eerdere versie is. Maar ja, dat geld voor de meeste remakes.

Beide films zijn voor een deel opgenomen op Port Anronio, Jamaica.

avatar van shrink

shrink

• 1961 stemmen

Beetje saaie film!

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Niets is onbetrouwbaarder dan de menselijke natuur. Een groep jonge militaire kadetten stranden op een onbewoond eiland en moeten samen zien te overleven. Op een bepaald moment ontstaan er conflicten en splitten ze in twee groepen. Eén wordt geleid door de oudste, Ralph, die een rationele planner is, de ander door Jack, wiens dominerende strijdlustige instincten naar boven komen.

In het laatste halfuur wordt het allemaal erg pessimistisch en ontnuchterend wanneer de strijd tussen de kinderen uit de hand dreigt te lopen. Het is dan ook niet meer duidelijk waar het allemaal precies om gaat. Je ziet dat de regisseur, een documentaire-maker goed vertrouwd is met het filmen in de natuur. De beelden zijn paradijselijk mooi, en dat is een enorm contrast met de duisternis die zich innerlijk voltrekt bij de jongeren.