Maigret Tend un Piège (1958)

Alternatieve titels: Maigret Lays a Trap | Maigret Zet een Val... | Maigret Sets a Trap

Frankrijk / Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Jean Delannoy
met Jean Gabin, Annie Girardot en Olivier Hussenot

Maigret zoekt een seriemoordenaar. Om hem uit zijn tent te lokken, pakt hij een kruimeldief op en presenteert hem aan de pers als de dader. Prompt laat de ware dader weer van zich horen. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Georges Simenon.

avatar van kort0235
Pas uitgegeven in Nederland op het Green Cow label met Nederlandse ondertiteling. Was in Frankrijk al uitgebracht in de René Chateau collectie.
Jean Gabin speelt hierin commissaris Maigret en doet dat met verve. Echt een topacteur. De film was onderhoudend maar echt spannend werd het niet, omdat het een en ander gedateerd overkomt. Logisch ook, want het is een film uit 1957. Maar voor die tijd een hele goede film. Ook anno 2007 heb ik me best vermaakt. Maar om nou te spreken van een meesterwerk, zeer zeker niet.
Een 3.5*

avatar van brucecampbell
Nee, geen meesterwerk, maar wel een zeer leuk filmpje dankzij een zéér goede Gabin!
Het was ook leuk om een jonge Lino Ventura te zien in een weliswaar kleine rol.

avatar van Mug
Mug
Zeer fijn detective verhaal, met een fantastische Gabin als commissaris (Jules) Maigret, wat een timing zit er in deze performance zonder ook maar met ogen te knipperen (bij wijze van spreken). Want deze verfilming zit boordevol grappige dialogen.

Grootste pluspunt is dat deze verfilming zich veelal afspeelt in afgelegen donkere steegjes waar de schaduwen en benauwdheid hun dingen kunnen doen.

Gewoon prima vermaak, ook al is het niet allemaal verrassend wat er gebeurt. Het gaat er toch om hoe Maigret 't toch weer voor elkaar krijgt, n'est-ce pas. 3,5*

dragje
Met voorgaande commentaren eens. Gisteren bekeken, heerlijke film!

avatar van Kuck-x
Echt van genoten. Mooie sfeer in een beetje aftands Parijs en Jean Gabin in topvorm. Werkt mooi naar een geweldige climax toe. De slotscène is verrukkelijk!

ipman-99
"Maigret Tend Un Piège." ... " !!!

Franse Klasse (Heropfrissing) !!! 'Maigret Tend Un Piège' uit 1958 met Jean Gabin is heerlijke
Maigret film ! Jean Gabin zet een overtuigende norse Commissaris Jules Maigret neer en Olivier
Hussenot als Inspecteur Lagrume mag zeker ook een positieve vermelding krijgen.
Het is opmerkelijk hoe Maigret zich vastbijt als een bulldog in het onderzoek, ook zijn psychologisch inzicht is als het ware heel opmerkelijk te noemen! De scènes met Mevrouw Maigret (Jeanne Boitel) zijn werkelijk heerlijk om volgen ..., je ziet dat ze bij de hond slaapt want ze is even nors en vlotgebekt !
"Maigret Tend Un Piège" is een spannende en boeiende detective waarvan de ontknoping
tot het laatste moment bewaard blijft !!! Hij kneed werkelijk de mogelijke verdachten ...,
om dan het laatste puzzelstukje op zijn plaats te leggen !

De film is reeds een halve eeuw oud en, op de technische mogelijkheden na, nog erg genietbaar, actueel en boeiend.
Traditiegetrouw is het Jean Gabin deze Simenon-thriller draagt, keurig ondersteund door een nog piepjonge, belovende Annie Girardot en andere, Lino Ventura.
Jean Desailly vind ik soms averacting.
Van de betere soort in zijn genre, deze film..

avatar van Filmkriebel
Ja, die is zo mogelijk nog beter dan L'Affaire Saint Fiacre. Ditmaal probeert Maigret een serial killer te stoppen. Dit is een voorbeeld van hoe je een goede film in dit genre maakt. Bovendien is dit script weer ijzersterk en is er nauwelijks een ongeloofwaardigheid te bespeuren. Het is weerom een whodunnit met topspeurder Jules Maigret, die zowat een beetje de Franse Sherlock Holmes is. De kunst hier is om de kijker te doen geloven dat er geen twist is terwijl er wél één is, en eerlijk gezegd vond ik dit hier grandioos werken. Sommigen zouden zeggen dat dergelijke films geen hoge herzieningswaarde hebben, maar om alle details te vatten denk ik net wel dat deze film een tweede kijkbeurt zeker verdient. Onder de indruk.