Maigret et l'Affaire Saint-Fiacre (1959)

Alternatieve titels: Maigret and the St. Fiacre Case | Maigret en het Raadsel van St. Fiacre

Frankrijk / Italië
Thriller / Misdaad

geregisseerd door Jean Delannoy
met Jean Gabin, Michel Auclair en Valentine Tessier

Inspecteur Maigret (Jean Gabin) reist naar het Franse platteland om een vriendin, de hertogin van Saint-Fiacre, te bezoeken. Ze heeft een brief ontvangen, die haar overlijden voorspelt. Een paar dagen later sterft ze aan een hartaanval, maar Maigret gelooft er niks van dat het een echte hartaanval was.

ipman-99
"Maigret et l'Affaire Saint-Fiacre." ... " !!!

Franse Sequel (Heropfrissing) !!! 'Maigret et l'Affaire Saint-Fiacre' uit 1959 met Jean Gabin is heerlijke Maigret film ! Jean Gabin zet alweer een overtuigende norse Commissaris Jules Maigret neer. Weer op een traditionele manier wordt er een moord onderzocht door Maigret.
Weer zijn er aantal verdachten zoals ondermeer van chauffeur tot zoon van secretaris.
Maigret houdt de ondervragingen vaag waardoor het als kijker niet meteen duidelijk is wat er eigenlijk aan de hand is. Vaag en mysterieus in het detective genre !!!

Knap opgebouwde Maigretfilm met een Jean Gabin met één van die doorsneerollen van inspecteur die hem zo goed liggen en waarbij hij steevast tegen de algemene opinie ingaat. Dat de film eindigt à la Agatha Christie, Inspecteur Poirot...met een aantal verdachten rond tafel en de detective die het misterie uiteenrafelt en de boosdoener(s) ontmaskert. was dan ook wel enigszins te verwachten en ook nu wel prettig om gade te slaan.

avatar van Filmkriebel
Goede whodunnit met Gabin als de Franse Columbo... onlangs op ARTE ... Maigret wordt door een oude kennis teruggeroepen naar zijn geboortedorp; de vrouw heeft een doodsbedreiging ontvangen. Kort daarna sterft ze in de kerk. Is het haar hartaandoening? Of moord? De opbouw is inderdaad zoals bij dergelijke films hoort: hoe is de moord gebeurd? Welk mobiel had de dader? Wie is de dader? Het levert een klassieke maar wel boeiende film op met een "tricky" plot en die trouw blijft aan de sombere en zwaar beladen sfeer uit de romans van Georges Simenon. Tijdens de eindscène aan de ronde tafel borrelen alle spanningen op een geweldige manier naar boven. Gabin imponeert!